Vilken Garmin?

Vilken Garmin?
Hej behöver er hjälp!
Velar mellan en Edge 530 med fjärr eller en Edge 830 med touch.
Har valt bort Edge 1030 pga långsam CPU (vad jag läst i recensioner)
Tacksam för kommentarer och motivering till er som har någon av dessa.
Tack!

Vilken Garmin?
Om du använder kartfunktionen i stor utsträckning kanske 830 och touch är att föredra annars hade jag sparat pengarna och valt 530. Har själv en 530 och är mycket nöjd med prestandan jämfört med 520 som hade en underdimensionerad cpu.

Fick dock returnera första enheten pga problem med knapparna. Ett problem med de första batcherna som nu bör vara åtgärdat.

Vilken Garmin?
Jag har för mig att nya 1030 plus har kommit ifatt med CPUn, eller så trollar jag bara. Har en 830 jag är nöjd med, men det skulle vara kul att prova med riktiga knappar. Det är ingen smartphonekänsla på touchskärmen precis.

Vilken Garmin?
Hej behöver er hjälp!
Velar mellan en Edge 530 med fjärr eller en Edge 830 med touch.
Har valt bort Edge 1030 pga långsam CPU (vad jag läst i recensioner)
Tacksam för kommentarer och motivering till er som har någon av dessa.
Tack!
Tänkte själv ställa den frågan idag. Jag funderar på bra snabb cykeldator gärna med lite större skärm 8-9" färgskärm. Jag vill få upp stigarna snabbt så jag kan välja alternativa stigar på min runda. Jag vill använda Garmin cykeldatorn till MTB, Gravel, ladsväg.
Ge mig också förslag. ?

Vilken Garmin?
En 530 som trots sitt kosmetiska skick fungerar felfritt.
En pekskärm hade troligtvis haft lite fler komplikationer :p
Screenshot from 2020-08-19 14-50-08.png

Vilken Garmin?
Tänkte själv ställa den frågan idag. Jag funderar på bra snabb cykeldator gärna med lite större skärm 8-9" färgskärm. Jag vill få upp stigarna snabbt så jag kan välja alternativa stigar på min runda. Jag vill använda Garmin cykeldatorn till MTB, Gravel, ladsväg.
Ge mig också förslag. ?
1030 funkar utmärkt för att ha som karta när man stigcyklar. Jag har aldrig lagt märke till att det skulle vara problem att den laddar stigarna långsamt (jag tolkade inlägget ovan som att det skulle vara ett problem med 1030). Jag har inte testat de andra, men tänker att det blir svårare att kunna se kartan och göra stigval med en mindre skärm.

Vilken Garmin?
1030 funkar utmärkt för att ha som karta när man stigcyklar. Jag har aldrig lagt märke till att det skulle vara problem att den laddar stigarna långsamt (jag tolkade inlägget ovan som att det skulle vara ett problem med 1030). Jag har inte testat de andra, men tänker att det blir svårare att kunna se kartan och göra stigval med en mindre skärm.

Jag har inte upplevt seghet på 1030. Gamla edge 800 däremot..... Den måste man ha mycket tålamod om man ville ha navhjälp.

Vilken Garmin?
Tack för alla svar blir troligen en 1030 iaf pga av min ålder och taskig syn, 1030 Plus hägrar men jag tror att den är för ny/buggig ff. Vad tror ni vågar man beställa från Bike Inn, tänker att dom kanske inte är så bra vid ev. garantiärende och liknade?

Vilken Garmin?
Normalt sett så ska man ju höra av sig till stället man köpt prylen för garantiärenden, men när det gäller Garminprylar så hör man av sig direkt till garmin. Jag spräckte skärmen på min några månader gamla 735xt klocka. Hörde av mig till Garmin om det gick att byta glas/skärm och vad det skulle kosta. Hade varit oförsiktig med klockan när jag hade den på mig på jobbet. Fick till svar att det inte gick att byta glas/skärm, men att jag kunde få den utbytt för 1080:- . Dagen efter fick jag ett nytt mejl med nytt RMA-nummer där kostnaden var 0:- . Ska skicka klockan nästa vecka på det senaste RMA-nummret så får jag se om det blir gratis eller inte.
Garmin är ju inga Ace på mjukvara, men det tar dem igen på garantihanteringen.

Vilken Garmin?
Vad menar du, enligt svensk lag ska butiken lösa garantiärenden?
Vilken lag hanterar garantier?
Istället för att dryga dig mot en person som försöker ge ett handfast råd kan du väl bara skriva att det är reklamation enligt konsumentköplagen som är den korrekta beskrivningen?

Ja, det är något annat än garanti. Men jag tror att folk förstår vad som menas.

Vilken Garmin?
Istället för att dryga dig mot en person som försöker ge ett handfast råd kan du väl bara skriva att det är reklamation enligt konsumentköplagen som är den korrekta beskrivningen?

Ja, det är något annat än garanti. Men jag tror att folk förstår vad som menas.
Nja, det är väldigt dtor skillnad på garanti och reklamation. Och det är viktigt att man använder rätt term när man försöker utnyttja det mot ett företag också.

Men gällande garmin så vinner alltid alternativet att kontakta garmin direkt, deras support är riktigt bra.

Vilken Garmin?
Nja, det är väldigt dtor skillnad på garanti och reklamation. Och det är viktigt att man använder rätt term när man försöker utnyttja det mot ett företag också.

Men gällande garmin så vinner alltid alternativet att kontakta garmin direkt, deras support är riktigt bra.
Jag är väl medveten om skillnaden och det är förstås bra att upplysa om den. Men man kan göra det utan att dryga sig.

Vilken Garmin?
Håller inte med om att supporten är "riktigt bra". Har varit i kontakt med supporten i ett par ärenden och svaren har varit så värdelösa så jag har gett upp. Mina ärenden har gällt problem med Bluetooth-sensorer och felaktigt GPS-spår.

Beror så klart på en massa faktorer vilken upplevelse man har och jag kan ju haft otur. Men jag läser ofta att Garmin har bra support så jag blev besviken när jag inte fick någon vettig hjälp med ovanstående problem.

Vilken Garmin?
Håller inte med om att supporten är "riktigt bra". Har varit i kontakt med supporten i ett par ärenden och svaren har varit så värdelösa så jag har gett upp. Mina ärenden har gällt problem med Bluetooth-sensorer och felaktigt GPS-spår.

Beror så klart på en massa faktorer vilken upplevelse man har och jag kan ju haft otur. Men jag läser ofta att Garmin har bra support så jag blev besviken när jag inte fick någon vettig hjälp med ovanstående problem.
Trist :/ förstår att du blev besviken... I mina fall har jag mer än en gång fått utbytesenheter av nya modell tex.

Vilken Garmin?
Överlag så TROR jag att deras support är riktigt bra. Min 830 slutade att fungera via USB-porten, den laddade men inget mer. Jag gick förvisso till CykelCity pga lathet som kontaktade Garmin. Det tog några dagar sen fanns det en kartong med GPS, pulsbälte, hastighets/kadenssensor, hållare till styret etc som det bara var att plocka upp. Det var ett garantiärende då den bara var nio månader gammal. Så nu badar jag i sensorer.

Vilken Garmin?
Har bara erfarenhet av Garmins support på mjukvarusidan själv, och den har varit högst sådär. De verkar dock vara duktiga på att skicka ny hårdvara när det behövs, iaf. när man läser ovanstående kommentarer.

Vilken Garmin?
Är själv på väg att köpa en Garmin, men velar mellan 530 och 830, men är inte heller helt främmande för en 1030 Plus. Är du nöjd med ditt val?
Jag är mkt nöjd med min Garmin, främst storleken. Men inser nu att jag kanske inte kommer använda kartfunktionen så mkt.. Använder mest ett "data fönster" där jag har koll på fart, snitt, kandens, puls. Batteritiden var också en viktig del i mitt val.

Vilken Garmin?
Köpte en 530 i somras och har använt den för mtb och grus. Tycker den funkar helt ok. Skönt med navigering genom trailforks.

Det tog dock lång tid att vänja sig vid användargränssnittet som jag tycker är under all kritik.

Skulle inte vilja ha touch - har ju alltid handskar på mig och touchen kan jag inte föreställa mig vara i paritet med dagens smartphone - så upplagt för besvikelse.

Vilken Garmin?
Vilken Garmin?
Jag tycker personligen 530 utan touch! Knappar är så mycket smidigare när man ska byta sidor, stänga av och stoppa osv. Med tjocka handskar på vintern är touchen inte så värst kul... eller om det regnar så funkar det väl sådär. Dock enklare att navigera via karta om man har touch

Vilken Garmin?
3591 sek med dagens kurs här:

Vilken Garmin?
Jag hänger på med en frågeställning här:
Jag vill i första hand använda kartfunktion. Är 530 för liten då?

Nä, det funkar ok. Bättre för gravel - lite mer utmanande med precisionen för stigar i Hellas där det är tight, inget uppmärkt och en drös med smala stigar överallt.

Den har möjlighet att koppla till Trailforks.

Vilken Garmin?

Om man nu ska hålla på och vara petig så kan det ju vara bra att känna till att konsumentköplagen även reglerar garantier...

21 §, 1 st: Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

Vilken Garmin?
Tillbaka
Topp