Vilken hybrid ska jag köpa??

Mixxer91

Ny medlem
Hallå kära cykelfantaster!

Jag har nu tröttnat på min gamla 7växlade damcykel och tänkte intvestera mina pengar i en cykel jag kan trivas med i flera år framöver.

Det jag söker är en hybridcykel som man kan pendla med och allmänt bara cykla lite då och då.
Jag cyklar normalt sett, runt 1 mil om dagen till och från jobbet just nu, så jag vill helt enkelt bara ha en skön,snabb och jäkligt trevlig cykel som håller i många år och även ifall jag vill börja träningscykla.
Viktigt att den ska vara pålitlig under vintern!

Min budget är väl runt 5-8k ungefär!

Är helt okunnig på cyklar och vänder mig därför till er, den cykel jag fastnat för är Nishiki pro sld, men är det helt åt helvete eller finns det andra klockrena val också?
lämna gärna omdömen om andra hybridcyklar och andra förslag =)

Tacksam för alla svar :)

I kategorin andra förslag lägger jag in Kona Rove AL. Den kostar 7000kr i butik, har beprövad geo, är vettigt specad, har fästen för alla sorters tillbehör, skivbromsar för vintercyklingen och plats för dubbdäck. Och betydligt roligare som träningscykel än en hybridgeometri.

Välkomponerad brukscykel, helt enkelt. Och snygg.

Bilagor

• GraterWhite.jpg
    GraterWhite.jpg
    19 KB · Besök: 26
Vill gärna ha rakt styre och därför går cyclocross bort för mig. Annars ett bra och prisvärt alternativ. Tack :)

Helst skulle jag vilja köpa från svensksida eller i butik, just pga att jag är ganska grön i cykelträsket och gärna vill ha garanti/reklamation i närheten ifall det skulle uppstå problem :)
Tack ändå!

Jo, jag trodde också rakt styre var nödvändigt tills jag köpte en racer på XXL:s rea i sommar. :)
Efter dagens tur på 87 km, med racern, så känner jag att intresset för min hybrid har sjunkit till årslägsta. Jag hoppas det kommer tillbaka med dubbdäcken, annars blir det blocket för trotjänaren så småningom.

Frid!

Senast ändrad:
Köpte precis en Scott Sub 35 som pendlarhoj.... Skivbromsar, helt ok geometri och spec... 5600:- över disk på Sportson..

Har funkat klockrent som pendlarhoj, trots att jag sitter lite väl upprätt om jag jämför med racern...

/J

Mixxer91 skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej, jag hoppas också att det kommer tillbaka
> under vintern , så jag inte är helt fel inne på
> hybridlinjen :p

Det gör det inte. ;) Men om det gör det så kostar ett byte till ett bredare eller utsvängt styre tre hundra, och en vinterkonvertering till platt styre ungefär det dubbla.

Enda fördelen just nu med rakt styre vs bock är väl att hydrauliska skivbromsar är billigare för den förra. Vintercykling går lika bra med båda.

NLC skrev:
> Enda fördelen just nu med rakt styre vs bock är
> väl att hydrauliska skivbromsar är billigare
> för den förra. Vintercykling går lika bra med
> båda.

Och att rakt styre också ger bättre kontroll i tex stadstrafik och för att kryssa mellan diverse hinder i form av kasst underhåll av cykelbanor ink pendelstråk (som ska va i världsklass el nått)

Köpte en Nishiki räserhybrid Comp som pendelhoj för ett tag sedan, skön geometri och absolut prisvärd. 2015 års upplaga skitsnygg vit alt svart. Antagligen får du 2014 för typ reapris. Samma cykel. Köp i butik, tex Sportson som sätter i hop den och där det ingår nyservice och en årservice, samt stöldskyddsregistering (om det nu skulle hjälpa att få tillbaka cykeln vid ev stöld, troligtvis inte. Men visar åtminstone att den är din)

Aliide skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Enda fördelen just nu med rakt styre vs bock är
> > väl att hydrauliska skivbromsar är billigare
> > för den förra. Vintercykling går lika bra med
> > båda.
>
> Och att rakt styre också ger bättre kontroll i
> tex stadstrafik och för att kryssa mellan diverse
> hinder i form av kasst underhåll av cykelbanor
> ink pendelstråk (som ska va i världsklass el
> nått)

Nä, det håller jag inte med om. Snarare att det är en vanefråga. Dessutom är raka styren oftast bredare än 40-44 cm vilket IMHO gör det svårare att "kryssa mellan diverse hinder" bör det blir smalt än med bock dito.

Vem vill ligga med racer bromshandtag i stadstrafik?
De som hävdar att bockstyre är till för stadstrafik är bara cykelnördar som är insnöade på landsvägscykling.

När någon väl springer/svänger in framför dig kommer du vara jäkligt glad att du inte sitter där med bockstyre utan bromskraft. Eller just ja man ligger ju nere i bocken när man pendlar till jobbet!

Själv pendlar jag nu på MTB med 2.1" däck funkar väldigt bra för mina 10km enkelväg. Den enda nackdelen med MTB är att det inte finns några bra stänkskärmar. Jag har brett styre och har inga problem med omkörningar.

etnica skrev:
> Vem vill ligga med racer bromshandtag i
> stadstrafik?
> De som hävdar att bockstyre är till för
> stadstrafik är bara cykelnördar som är
> insnöade på landsvägscykling.
>
> När någon väl springer/svänger in framför dig
> kommer du vara jäkligt glad att du inte sitter
> där med bockstyre utan bromskraft. Eller just ja
> man ligger ju nere i bocken när man pendlar till
> jobbet!
>
> Själv pendlar jag nu på MTB med 2.1" däck
> funkar väldigt bra för mina 10km enkelväg. Den
> enda nackdelen med MTB är att det inte finns
> några bra stänkskärmar. Jag har brett styre och
> har inga problem med omkörningar.

Det fungerar bra. Skivbromsar som är i gott skick är hemligheten till att få trygg bromsverkan även från hoodsen.

Var nog det jag egentligen menade med rakt styre, du har nära till allt hela tiden, visst skulle det ibland på rakor utan folk, hundar, barn och andra störomoment vara lite skönt att kunna ändra läge på händerna ibland, men fördelen vid just pendling överväger helt klart.

Med händerna ovanpå hoodsen (inte i böjen) har man också "nära till allt" och efter att ha pendlat med båda typerna gillar jag ändå bocken mer eftersom det ger möjlighet mer variation. Men i slutändan är det väl en fråga om tycke och smak om man föredrar raka styren eller om man är mer böjd åt bockar.

Det jag möjligtvis saknar med bockstyre är som sagt känslan i att modulera en bra hydraulisk skivbroms (men det är ju bara en tidsfråga innan priserna på dessa kommer ner på anständig nivå även för lvg-reglage).

Alltid bra att få höra folks åsikter, cykeln ska ju användas främst i pendling i stan så det blir en hybrid. Skulle jag vilja träningscykla långa sträckor, så antar jag att jag också kommer välja bocken tillslut.

Nishiki känns helt klart som det hetaste alternativet, just nu. Men vilken ska man välja sett till komponenter osv?
ska det vara COMP, PRO SLD eller PRO AIR?

Aliide skrev:

> ändra läge på händerna ibland, men fördelen
> vid just pendling överväger helt klart.

Hur många mil har du pendlat med bockstyre för att kunna ha en så kategorisk åsikt?

Styret hålls bäst med raka handleder, men utan stöd för handflatan är det svårt att hålla handleden rak över tid. Av ngn anatomisk anledning verkar handleden trivas bättre med vertikal orientering (tex on the hoods) än med horisontell (rakt styre) när handen greppar styret, på längre pass. Möjligen för att handleden då inte böjs 'bakåt' ofrivilligt när man blir trött, utan är alltid rak och i sitt bästa läge för att bära last.

Ligger mycket i det jonja skriver. Har man dessutom stort drop/aggresiv sittställning så att mer vikt hamnar på armarna blir det ännu viktigare att handleden är så rak som möjligt för att undvika onödigt belastning och skitskador på ligament i mellanhanden.

etnica skrev:
> Vem vill ligga med racer bromshandtag i
> stadstrafik?
> De som hävdar att bockstyre är till för
> stadstrafik är bara cykelnördar som är
> insnöade på landsvägscykling.

Vilka dumheter. Jag har också ägt en hybrid en gång. Den är numera slaktad till förmån för skivful-CX och racer. Det fungerar utmärkt i stadstrafik, och har man problem att stanna är det en fråga om dålig utrustning eller installation. Jag filtrerar dessutom "ofta" köer där 60cm plattstyre inte hade kommit mellan bilarna på ett bra sätt.

Korta fingrar och/eller små händer fungerar dåligt med Shimanos STI-reglage av geometriska skäl, men det är ju en anledning att köpa SRAM/styrändsväxel/thumbies och inte att välja platt styre i stället.

Mixxer91 skrev:
> Alltid bra att få höra folks åsikter, cykeln
> ska ju användas främst i pendling i stan så det
> blir en hybrid. Skulle jag vilja träningscykla
> långa sträckor, så antar jag att jag också
> kommer välja bocken tillslut.
>
> Nishiki känns helt klart som det hetaste
> alternativet, just nu. Men vilken ska man välja
> sett till komponenter osv?
> ska det vara COMP, PRO SLD eller PRO AIR?

Pro Air är ju klart sportigare med smala däck och racig utväxling. Tvådelat fram vilket jag tycker är ett plus då tre klingor är (minst) en för mycket för stadskörning på asfalt.
För mindre pengar får du dock en Trek Zektor Three med bättre komponenter och intern kabeldragning:
http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/city/city_sport/zektor/zektor_three_dk/

Senast ändrad:
Jag har en Nishiki Pro Air som pendlarhoj och den fungerar ypperlig. För att vara en hybrid är den dessutom lätt, väger bara 10,5 kg i grundutförande, några hekto mer om man hänger på originalkittet med stänkskärmar och pakethållare.
Självklart fungerar inte en hybrid för alla tillfällen och situationer. Just därför har jag två MTB och en racer också, när jag inte jobbpendlar :-)

Weiman skrev:
> Mixxer91 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alltid bra att få höra folks åsikter, cykeln
> > ska ju användas främst i pendling i stan så
> det
> > blir en hybrid. Skulle jag vilja träningscykla
> > långa sträckor, så antar jag att jag också
> > kommer välja bocken tillslut.
> >
> > Nishiki känns helt klart som det hetaste
> > alternativet, just nu. Men vilken ska man
> välja
> > sett till komponenter osv?
> > ska det vara COMP, PRO SLD eller PRO AIR?
>
> Pro Air är ju klart sportigare med smala däck
> och racig utväxling. Tvådelat fram vilket jag
> tycker är ett plus då tre klingor är (minst) en
> för mycket för stadskörning på asfalt.
> För mindre pengar får du dock en Trek Zektor
> Three med bättre komponenter och intern
> kabeldragning:
> http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/city/city_spo
> rt/zektor/zektor_three_dk/

Jag har precis bytt från tre till två klingor på pendlarhybriden, och det var inte bra.

Så pro sld helst.

Men det finns ju massa cyklar i detta segmentet. Nishiki pro sld/pro air (samma ram) är dock trevlig. Snabb.

Jag körde merida speeder t3 - mycket bra den med. Kör nu trek zektor. Väldigt bra, men tre klingor bättre.

tobiascyklar skrev:
> Jag har precis bytt från tre till två klingor
> på pendlarhybriden, och det var inte bra.

Smaken är som baken. Jag har själv bytt (pga stöld..) från Zektor Four till Zektor Zero med 1x9 och jag tycker det var rätt skönt att slippa framväxeln!

tobiascyklar skrev:
> En klinga också bra. Kompakt utväxling mindre
> bra för pendling i stan.
> Har två klingor 46/36 funkar också i stan.

50/34 med 11-32 kassett ger dig alla växlar du behöver både i stan, på landsvägen och i skogen. Vem f-n behöver 3-delat?

Det är alltså stadspendling och långtouring som förenas med trippelvevpartiet... Tänk de som stadspendlar på en SS, hur fel ute är inte det?

tobiascyklar skrev:
> :-)
>
> Testat stadspendling Bengt?

Jag stadspendlar tre mil om dagen och över både Skanstullsbroar, Götgatsbackar och Västerbro. Det fungerar även med 39t enkelklinga och 11-28 vill jag lova. Jag har provat. Och bockstyre. Tänka sig!

Den dag jag bygger en dedikerad pendlare kommer den definitivt ha enkelklinga. Det var obeskrivligt skönt att slippa framväxelskrap, trimlägen och kedjelinjefippel.

Jag siktar också på enkelklinga på ev. ny pendlare efter att ha kört med det på min nya FS MTB. Har OK från i alla fall två året-om-pendlare på det. I skogen känns det lite befriande att bara ha sänkstolpe och bakväxel att fippla med.

bojsänke skrev:
> Den dag jag bygger en dedikerad pendlare kommer
> den definitivt ha enkelklinga. Det var
> obeskrivligt skönt att slippa framväxelskrap,
> trimlägen och kedjelinjefippel.

Jag cyklar ibland till jobbet på racer, ibland på CX och ibland (oftast) på en hybrid beroende på väder, humör, huruvida jag ska "träna" eller bara ta mig till jobbet samt om jag orkar byta om till Tour de France-trikåer eller ej.

Jag gör uppenbarligen något fel, för på något magiskt sätt lyckas jag både bromsa, manövrera och driva cykeln framåt med lämplig kadens oavsett rakt eller böjt styre, bromstyp och utväxlingsregister. :-(

DT skrev:
> Jag cyklar ibland till jobbet på racer, ibland
> på CX och ibland (oftast) på en hybrid beroende
> på väder, humör, huruvida jag ska "träna"
> eller bara ta mig till jobbet samt om jag orkar
> byta om till Tour de France-trikåer eller ej.
>
> Jag gör uppenbarligen något fel, för på något
> magiskt sätt lyckas jag både bromsa, manövrera
> och driva cykeln framåt med lämplig kadens
> oavsett rakt eller böjt styre, bromstyp och
> utväxlingsregister. :-(

Du är väl helt enkelt en ovanligt begåvad cyklist.

Senast ändrad:
Typ 44 eller 46 klinga vore nog ganska optimalt som singelklinga i stan.
Jag har 28/38/48 och kör nästan bara på 48, aldrig på 28. Att jag kör på mellanklinga ibland beror mest på att det blir taskig kedjelinje med skrap som följd.
Kör med 12-25 8-delad kassett.
Hade jag haft 10-delat hade jag nog kunna tänkt mig en 11-32 om jag skulle ha en singelklinga.

eketjall skrev:
> Typ 44 eller 46 klinga vore nog ganska optimalt
> som singelklinga i stan.
> Jag har 28/38/48 och kör nästan bara på 48,
> aldrig på 28. Att jag kör på mellanklinga
> ibland beror mest på att det blir taskig
> kedjelinje med skrap som följd.
> Kör med 12-25 8-delad kassett.
> Hade jag haft 10-delat hade jag nog kunna tänkt
> mig en 11-32 om jag skulle ha en singelklinga.

Fördelen med bara en klinga fram är ju just att man inte behöver bry sig om skrap ;-) i övrigt +1. Har kört med Surlys stålklinga i 48T (tillsamman med 9- och 10-delad) 12-25 kassett i snart 5 år på pendlaren.

FDI : så handlade detta om kompakt utcvæxling

bojsänke skrev:
> tobiascyklar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > :-)
> >
> > Testat stadspendling Bengt?
>
>
> Jag stadspendlar tre mil om dagen och över både
> Skanstullsbroar, Götgatsbackar och Västerbro.
> Det fungerar även med 39t enkelklinga och 11-28
> vill jag lova. Jag har provat. Och bockstyre.
> Tänka sig!
>
> Den dag jag bygger en dedikerad pendlare kommer
> den definitivt ha enkelklinga. Det var
> obeskrivligt skönt att slippa framväxelskrap,
> trimlägen och kedjelinjefippel.

DT skrev:
> Jag cyklar ibland till jobbet på racer, ibland
> på CX och ibland (oftast) på en hybrid beroende
> på väder, humör, huruvida jag ska "träna"
> eller bara ta mig till jobbet samt om jag orkar
> byta om till Tour de France-trikåer eller ej.
>
> Jag gör uppenbarligen något fel, för på något
> magiskt sätt lyckas jag både bromsa, manövrera
> och driva cykeln framåt med lämplig kadens
> oavsett rakt eller böjt styre, bromstyp och
> utväxlingsregister. :-(

Samma før mig. Men min favorit ør defintivt inte kompaktutvøxlingen på hybriden, Kompakten på racern funkar. CX utvøxlingen oxå funkis. Men trippleklingar på færra hybriden mycket trevligare øn kompakt på hybrid.

Tillbaka
Topp