Vilken kedja, IG eller HG?

Säkerligen fast jag hade inte gjort det, har du bytt resten och slänger på en gammal kedja är risken överhängande för övveraskningar i form av överkuggningar etc.

köp en riktig kedja, om det står IG chain only så betyder det precis vad det står. alltså ska du ha en shimano ig kedja. Shimanos övriga vevpartier är kompatibla med de flesta andra fabrikaten på marknaden.

HG finns i flera olika bredder dvs en för 6-8del och en för 9del, dessa går ej att blanda med varandra om man vill få grejjerna att fungera bra.

Om man kör en sh. HG kedja eller en SRAM kedja på ett IG vevparti kan kedjan bita kvar på kuggarna och du får en otrevlig typ av chain suck. IG är inte kompatibel vad gäller vevparti med HG. Däremot passar ett HG vevparti med en IG kedja.

HG och IG har exakt samma innermått så får man chainsuck så är det pga nåt helt annat. Det är bara yttermåtten som skiljer.

>"HG och IG har exakt samma innermått så får man chainsuck så är det pga nåt helt annat. Det är bara >yttermåtten som skiljer. "

Nej Rikard, så enkelt är det inte. Vet inte exakt vad det beror på, men både av egen erfarenhet och genom en Shimanoexpert (hade iaf STORA Shimanodekaler på bilen och på arbetskläderna sina!) vet jag att en HG-kedja på IG-vevparti ger chainsuck. Det är vevpartiet som bestämmer (IG-vevparti ska ha IG-kedja och vice versa), vad kasetten är ska tydligen inte spela någon roll.

Det hela beror på att IG-kedjan är "fasad" på insidan av länkarna vilket inte HG är (eller om det var tvärtom?), inte bredden på ut eller insidan alltså.

H_Boy skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej Rikard, så enkelt är det inte. Vet inte exakt
> vad det beror på, men både av egen erfarenhet och
> genom en Shimanoexpert (hade iaf STORA
> Shimanodekaler på bilen och på arbetskläderna
> sina!) vet jag att en HG-kedja på IG-vevparti ger
> chainsuck.

Det är klart han säger så om han har STORA shitmanodekaler på sidorna av bilen. Det har han betalt för att säga. Jag har testat alla möjliga konstiga kombinationer och det har funkat bra utan chainsuck...
Shitmano påstår t.ex att det inte går att köra s-ram powerlinks till sina kedjor. Det går alldeles utmärkt även det, vilket även många andra på forumet kan intyga...

Jag har shimanologgor laseretsade på min cykel, så detså. =)

Jag har kört 400 mil med en HG-73:a på ett IG-vevparti. Noll chainsuck.

Prova att mäta tjockleken på en HG och en IG-klinga med ett skjutmått. Jag har inte lyckats uppmäta nån skillnad,men jag har inte provmätt alla modeler.

Kidnappar en gammal tråd - nån som har testat hur det funkar med en SRAM PC830 kedja på ett Shimano IG only märkt vevparti ?
SRAM gör ju inte nån skillnad på HG eller IG...

Det fungerar hyggligt. Det jag har märkt när jag har cyklar i stället och trampar runt utan belastning är att det tenderar till att bli chainsuck.

För med Fultema-kedja blev det chainsuck när man belastade istället - testade vevpartiet på en av sönernas hojar men bytte till ett FSA vilket funkar utan problem. Får väl skaffa ett nytt vevparti eller byta klingor på IG-only partiet...

Tillbaka
Topp