Vilken kedjekrans passar

Vilken kedjekrans passar
Hej
jag har en Crescent Marathon med några år på nacken. Det sitter ju dubbla klingor fram och Shimano deore XT bak. Jag ska konvertera till singelklinga men undrar en sak, Hur vet man vilka kedjekransar som passar på infattningen/fäste/vevparti fram. Jag tänkte sätta kransen på den plats där stora kransen sitter fram idag.

Passar tex en sån här
https://www.wiggle.se/shimano-slx-m7000-sm-crm70-kedjekrans/

Tack på förhand

Vilken kedjekrans passar
hammarstromh sa:
Hej
jag har en Crescent Marathon med några år på nacken. Det sitter ju dubbla klingor fram och Shimano deore XT bak. Jag ska konvertera till singelklinga men undrar en sak, Hur vet man vilka kedjekransar som passar på infattningen/fäste/vevparti fram. Jag tänkte sätta kransen på den plats där stora kransen sitter fram idag.

Passar tex en sån här
https://www.wiggle.se/shimano-slx-m7000-sm-crm70-kedjekrans/

Tack på förhand

Hitta modellnamn/nummer på befintligt vevparti eller räkna skruvarna och mät upp BCD. Sen är det bara att välja färg och antal tänder.

Tror att det är BCD 104 på ditt vevparti - lita inte på det dock, det är bara en gissning.

Bilagor

• Bicycle-BCD.jpg
    Bicycle-BCD.jpg
    10.2 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
Vilken kedjekrans passar
hammarstromh sa:
Det stämmer bra att det är 104
Tack för din hjälp

Race face N/W klingor har jag gillat, men det finns många tillverkare varav flertalet är billigare.

Tänk på att du kan behöva kortare klingbultar - vissa klingor har dock gängade hål och integrerad distans. Titta efter att du har det du behöver är vad jag egentligen menar så att du inte står där utan skruvar som passar eller så. Korta gärna kedjan om du går ner i storlek gentemot gamla stormningen- det blir snyggare och minskar risken att tappa kedjan.

Vilken kedjekrans passar
wiggle2.PNG
wiggle2.PNG
@Bengt-re

Se bild för vad jag tänkt köpa .Jag har en annan cykel men jag kör denna på vintern/frucykel och som lånecykel om nån kompis som hälsar på.

Vilken kedjekrans passar
hammarstromh sa:
@Bengt-re

Se bild för vad jag tänkt köpa .Jag har en annan cykel men jag kör denna på vintern/frucykel och som lånecykel om nån kompis som hälsar på.

Kolla så att klingbultarna är av rätt längd för att passa med tänkt singelklinga.

Tillbaka
Topp