Vilken kedjesmörja?

Putteman

Medlem
Vilken kedjesmörja?
Jag är ingen pedant med att sköta om min cykel, men vill göra det så väl som möjligt ändå. Vad gäller kedjesmörja så har jag testat lite olika varianter, men upplever bl.a. att mycket är rätt klibbigt och skapar liksom gegga vid drev osv. som behöver rengöras. Brukar bli att jag kör på nån kedjeolja, wet lube.

Om man inte har lust att rengöra kedjan minutiöst efter varje tur, för att sedan välja dry lube, wet lube osv. Vad är den bästa liksom "universal lösningen" på smörja som kräver lite mindre arbetsinsats? Tänker helt enkelt att det är skönt att bara kunna skicka på lite smörja när man har spolat av cykeln, alternativt när den har torkat till typ.

Vad tycker ni? Vad är lösningen?

ooms

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Jag är tillbaka på Finishlines röda drylube efter att ha kört Squirtlube förra säsongen. Hade lite problem med chainsuck då, och när jag skiftade kedja i våras märkte jag att squirt-kedjan var alldeles klibbig/klistrig trots att den såg helt ren ut. Kanske beror på att jag inte avfettade den fullständigt innan jag började med Squirt, men tänkte jag kör ett tag med vanlig drylube nu ist så får vi se. Och ta i trä, chainsucket är borta nu.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Vad du än gör, använd inte Muc off wetlube. Den bildar stenhårda kakor på kedja, trissor och drev. Trissorna på båda cyklarna jag använde den på skar ihop fullständigt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Kör sedan 3-4 år uteslutande på Tri-flow , industri teflon smörjoljespray .
Uppskattar att drivlinorna håller dubbelt så länge mot tidigare .

M

Rattnalle

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
ooms sa:
Jag är tillbaka på Finishlines röda drylube efter att ha kört Squirtlube förra säsongen. Hade lite problem med chainsuck då, och när jag skiftade kedja i våras märkte jag att squirt-kedjan var alldeles klibbig/klistrig trots att den såg helt ren ut. Kanske beror på att jag inte avfettade den fullständigt innan jag började med Squirt, men tänkte jag kör ett tag med vanlig drylube nu ist så får vi se. Och ta i trä, chainsucket är borta nu.
Det gör väldigt stor skillnad med squirt om kedjan avfettats eller inte. Jag har också haft sånt där klet och i samband med det också lite chainsuck. Bättre rengjord från början har det fungerat utmärkt.

ooms

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Rattnalle sa:
ooms sa:
Det gör väldigt stor skillnad med squirt om kedjan avfettats eller inte. Jag har också haft sånt där klet och i samband med det också lite chainsuck. Bättre rengjord från början har det fungerat utmärkt.
Jo, jag misstänkte det kunde ha med det att göra. Får nog bli ett ordentligt avfettningsbad nästa gång det är dags att skifta kedjor.

NickPick

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Jo, jag misstänkte det kunde ha med det att göra. Får nog bli ett ordentligt avfettningsbad nästa gång det är dags att skifta kedjor.
Spelar ingen roll enligt mig. Squirt lube lämnar en massa gegga kvar.
Vissa med dålig hörsel tycker att den fungerar länge också.

Men den är bra för att hålla drivlinan ren.
MTB vanlig grusväg så börjar kedjan låta efter 8 mil.
Landsväg på asfalt strax efter 10. De flesta cyklar på ändå.

Salabaladala

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Lösningsmedelsbaserade smörjmedel som t.ex. Progold Prolink Extreme är rengörande när du applicerar det. Dom är ungefär hälften lösningsmedel och hälften olja. När man lägger på det så löser lösningsmedlet det gamla klägget som fastnat på kedjan, och du kan torka av det med hushållspapper (sen dunstar lösningsmedlet och lämnar kvar oljehinna). Håller kedjan rätt så ren. Fick ca 1800km på en LVG-kedja som jag körde fr.o.m. början av november fram till snön i mitten av december, och sen ett tag på våren. Gjorde aldrig rent den kedjan med annat. Köpte den förut alltid på XXL.se men nu finns den inte där längre.

https://www.evanscycles.com/progold-prolink-xtreme-chain-lube-EV186248

skier

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Salabaladala sa:
Lösningsmedelsbaserade smörjmedel som t.ex. Progold Prolink Extreme är rengörande när du applicerar det. Dom är ungefär hälften lösningsmedel och hälften olja. När man lägger på det så löser lösningsmedlet det gamla klägget som fastnat på kedjan, och du kan torka av det med hushållspapper (sen dunstar lösningsmedlet och lämnar kvar oljehinna). Håller kedjan rätt så ren. Fick ca 1800km på en LVG-kedja som jag körde fr.o.m. början av november fram till snön i mitten av december, och sen ett tag på våren. Gjorde aldrig rent den kedjan med annat. Köpte den förut alltid på XXL.se men nu finns den inte där längre.

+1 på Progold prolink, enkel att använda och kedjan håller sig ren och fin. Körde tidigare med Squirt men tröttnade på chainsuck och klumpar av smörjmedel i bakväxeltrissorna. Enda nackdelen jag ser med Progold är att den blivit besvärligare att få tag på sedan XXL slutade sälja den.

SLI

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Salabaladala sa:

Fast det är väl 95% lösningsmedel och pyttelite olja? Risk att man bara späder ut det fett som redan finns på eller i kedjan och inte tillför så mycker smörja?

Rattnalle

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
När jag provade progold torkade den aldrig på kedjan så det blev alltid svart på allt i närheten av den. Kanske var nåt fel på min flaska.

Med squirt kan man kasta in cykeln i bilen eller så utan att behöva fundera på sånt. Men visst håller det inte hur länge som helst, särskilt inte jämfört med en bra wetlube. Balansen mot att inte behöva göra rent kedjan får var och en avgöra vad som är lagom.

Oavsett skönt att slippa sprida Teflon I naturen i onödan.

KiwiQ

Ny medlem
Vilken kedjesmörja?
Som upprepats här i tråden, aldrig wet lube, testat många vaxbaserade, de låter lite mer om drivlinan men lättare att göra ren

Testar nu maxima racing oils chain PRO chain lube dry formula ultra clean

Den är som vatten i koncistensen, en väldigt bra lätt olja, vilket jag tycker om, en tung olja drar till sig skit.maximas tystar ner drivlinan rejält, ger riktigt bra smörj och växlingen är super crisp. Drar inte åt sig allt skit och är lätt att få bort från kedja, kasett, rulltrissor osv

Så den är mitt tips!

Bilagor

skier

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Rattnalle sa:
När jag provade progold torkade den aldrig på kedjan så det blev alltid svart på allt i närheten av den. Kanske var nåt fel på min flaska.

Med squirt kan man kasta in cykeln i bilen eller så utan att behöva fundera på sånt. Men visst håller det inte hur länge som helst, särskilt inte jämfört med en bra wetlube. Balansen mot att inte behöva göra rent kedjan får var och en avgöra vad som är lagom.

Det som jag har upplevt är viktigt med Progold är att avfetta ordentligt först innan man lägger på oljan första gången, annars blir det svart kedja första 6-7 ggr, sen håller den sig ren.

Rattnalle

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
skier sa:
Rattnalle sa:

Det som jag har upplevt är viktigt med Progold är att avfetta ordentligt först innan man lägger på oljan första gången, annars blir det svart kedja första 6-7 ggr, sen håller den sig ren.
Jag gjorde av med halva flaskan åtminstone innan jag tröttnade och det var rätt konsekvent alltid blött på kedjan. Upplevde jag.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Det är väldig mycket olika bud att beakta för oss nybörjare. Killen på min LBS sa att jag kunde köra wet lube på både min XC och min LVG, men efter att ha läst den här tråden vågar jag väl inte det? Körde Shimanos PTFE innan och var väldigt nöjd med den, bortsett att jag hade en känsla av att MTB:n behövde lite MER smörjning så att säga,

Skall jag fimpa muc offs wet lube helt? Och hur kan dry lube vara bra i skogen när det per definition blir blött och kladdigt ganska ofta?

eucalyptus

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Jag använder Muc Off dry lube C3 ceramic och är väldigt nöjd. Får lägga på ett lager efter några turer, men slipper sandlådan med allt skit som man hade förut med Shimano kedjeolja. Nu samlas bara damm, men inga sandkorn eller annan smuts. Nackdel är att den åker av direkt vid kontakt med vatten, annars är den kanon och doftar gott med ;)

Rattnalle

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Alex Supertramp sa:
Det är väldig mycket olika bud att beakta för oss nybörjare. Killen på min LBS sa att jag kunde köra wet lube på både min XC och min LVG, men efter att ha läst den här tråden vågar jag väl inte det? Körde Shimanos PTFE innan och var väldigt nöjd med den, bortsett att jag hade en känsla av att MTB:n behövde lite MER smörjning så att säga,

Skall jag fimpa muc offs wet lube helt? Och hur kan dry lube vara bra i skogen när det per definition blir blött och kladdigt ganska ofta?
Wet lube är utmärkt den blöta årstiden när det slits hårdare och lossnar snabbare. Men det blir snabbt rätt kladdigt om det är torrt och dammigt.

landen

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
eucalyptus sa:
Jag använder Muc Off dry lube C3 ceramic och är väldigt nöjd. Får lägga på ett lager efter några turer, men slipper sandlådan med allt skit som man hade förut med Shimano kedjeolja. Nu samlas bara damm, men inga sandkorn eller annan smuts. Nackdel är att den åker av direkt vid kontakt med vatten, annars är den kanon och doftar gott med ;)
Lukten är faktiskt himla trevlig :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
eucalyptus sa:
+1 me like!

Bengt-re

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?

Murdock

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Jag har kört Squirt konstant sedan maj förra året på pendlaren. Low-temp versionen när det blev kallt.

Avfettade kedjan ordentligt först och lät den torka innan applicering första gången. Har långa skärmar och avfettade endast en gång till vid vårtvätten.

Jag upplever kedjan som väldigt ren men torkar alltid av den några varv vid blött väder och lägger på nytt när det första gnisslet börjar anas.

Eddy

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?

PKJoacim

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Jag använder Muc of wet lube på vardagshojarna. Visst blir det lite kladdigt, men det håller länge, ibland hela vintern. Och det är inte så svårt att göra rent vid vårservicen. Men på båda mtb'n och gravelen kör jag med vax. Squirt på mtb'n. Tycker att det funkar bra. När man kör stig efter regn blir drivlinan ren och fin. Lägger på nytt efter varannan eller var tredje tur. Kedjan får ligga i en glasburk med avfettningsmedel i minst ett dygn innan vaxet läggs på första gången. Sprayar även med brake clean efter avfettningen. Låter torka ordentligt. Sedan monterar jag kedjan på cykeln och lägger på wax. Låter torka och lägger på ett lager till. Tycker att det funkar bra.

Manurhin2

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
ForesterGuy sa:
Manurhin2 sa:
Kör sedan 3-4 år uteslutande på Tri-flow , industri teflon smörjoljespray .
Uppskattar att drivlinorna håller dubbelt så länge mot tidigare .

M
Luktar den fortfarande lika illa? Har några gamla flaskor kvar i förrådet tror jag...
Tycker nog att den luktar mer åt gotthållet än illahållet .
Kan ju vara skillnad i upplevelse men är dina riktigt gamla så är det möjligt att dom ändrat .
Bra skit iaf

M

landen

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Bengt-re sa:
landen sa:
Enda gången jag kör wet-lube är om jag ska köra ett 15 mil + linjelopp och det hällregnar. Annars brukar jag köra denna: https://www.bikester.se/finish-line-torrt-smoerjmedel-rengoering-underhall-500ml-roed-489815.html

Men börjar bli sugen på att vaxa...
Du kan väl för jisse namn inte köra med PTFE på kedjan 2019? Det är inte oki överhuvudtaget. Aldrig i något sammanhang. Det finns bra PFAS fria produkter sedan många år.
Så vad rekommenderar du?

Octagon

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
Manurhin2 sa:
....Tri-flow , industri teflon smörjoljespray .
.....
Bra skit iaf

M
Bra skit med PFAS. Jag har gjort slut på all PFAS-olja utom en från Shimano, den använder jag bara på trilskande wirar. Fluorvalla har jag däremot kvar i mängder. Också bra skit, fast inte för dricksvattnet. Vem vet, den kanske får samlarvärde. Som frostade 60W glödlampor.

Bengt-re

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
landen sa:
Bengt-re sa:
landen sa:
Enda gången jag kör wet-lube är om jag ska köra ett 15 mil + linjelopp och det hällregnar. Annars brukar jag köra denna: https://www.bikester.se/finish-line-torrt-smoerjmedel-rengoering-underhall-500ml-roed-489815.html

Men börjar bli sugen på att vaxa...
Du kan väl för jisse namn inte köra med PTFE på kedjan 2019? Det är inte oki överhuvudtaget. Aldrig i något sammanhang. Det finns bra PFAS fria produkter sedan många år.
Så vad rekommenderar du?
Det finns massor av väl fungerande produkter. Avvägning mellan lättrengjort vattentålighet som vanligt. PFAS behövs inte för bra produkt.

Jensen

Aktiv medlem
Vilken kedjesmörja?
NickPick sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Spelar ingen roll enligt mig. Squirt lube lämnar en massa gegga kvar.
Vissa med dålig hörsel tycker att den fungerar länge också.

Men den är bra för att hålla drivlinan ren.
MTB vanlig grusväg så börjar kedjan låta efter 8 mil.
Landsväg på asfalt strax efter 10. De flesta cyklar på ändå.

Märkligt. Det är inte min upplevelse.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer