Vilken klocka?

Bladin

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Jag har blivit sugen på en cykelklocka. Men vad ska man ha?Tycker jag har försökt hitta info i andra trådar, utan framgång. Jag har kikat lite på Suunto klockor men blir bara yr av alla modeller och funktioner. Jag vill ha gps, puls (gärna på handleden) och synkning till android mobil och gärna Strava. Vad är skillnaden mellan Spartan ultra, sport och trainer?
Nån som kan komma med tips?

Vilken klocka?
Köp på garmin dom är helt klart bäst när de gäller klockor , räcknar med att du läst dcrainmakers recensioner ? garmin 5x eller garmin 5 plus är det som gäller dom du ska ha GPS med karta . Vill du inte ha karta kan du hitta garmin fenix 3 hr sapphire billigt .

marr

Moderator
Forumvärd
Vilken klocka?
Med garmin, räkna inte med att puls på handleden är tillförlitlig vid träning.

Andra märken är förmodligen inte bättre iofs.

Vill du bara ha gps o puls o synk, så behöver du absolut inte en dyr fenix. Kolla typ vivoactive 3 istället. Eller varför inte nya instinct. Har en fenix5, men lockas av den ändå.

fredrik168

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Jag kör garmin vivoactive hr och gillar den! Har gps puls i handled och synkar så som du vill.däremot börjar modellen bli gammal så den kanske finns utbytt på garmin?

CRF_Niklas

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Köpt en garmin instinct som jag tänkt använda till mtb bra batteritid och tålig. Stödjer ej strava live segment annars klockren enligt mig.

Tidigare använt garmin 510 och telefonen men tror klocka är det optimala.

marr

Moderator
Forumvärd
Vilken klocka?
CRF_Niklas sa:
Köpt en garmin instinct som jag tänkt använda till mtb bra batteritid och tålig. Stödjer ej strava live segment annars klockren enligt mig.

Langa upp lite bilder på den. Bara sett mediabilder. Hur känns den? Casio rejäl?

CRF_Niklas

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Väldigt lätt och smidig och har alla funktioner jag använder.

Pga mitt arbete vill jag ej ha metallramen som Fenix klockan har så denna blev perfekt.

Hade tidigare en smartklocka Samsung gear s3 men använde aldrig några snart funktioner så denna blev en klockren ersättare.

Bilagor

• IMG_20181225_224214.jpg
    IMG_20181225_224214.jpg
    169.8 KB · Besök: 96

CRF_Niklas

Aktiv medlem
Vilken klocka?
marr sa:
CRF_Niklas sa:

Langa upp lite bilder på den. Bara sett mediabilder. Hur känns den? Casio rejäl?

Bilagor

• 15457743523526525716669670279785.jpg
    15457743523526525716669670279785.jpg
    124.6 KB · Besök: 51

julgus

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Xiaomi Huami Amazfit verkar klockren... sålt min Fenix HR 3 o nu blir det en Amazfit....
Stor snygg klocka med kolfiber som boett, keramisk bezel med gorillaglas... 22mm quick shift armband, kont hr-monitorering, always on display, 5 dgr batteritid.... ca 2000.- enl många en av de bästa smarta klockorna just nu.

Bilagor

• 28575-138304-thickbox.jpg
    28575-138304-thickbox.jpg
    45.5 KB · Besök: 50
Senast ändrad:

xyz-saft

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Jag har en Garmin fenix 3 hr sapphire som fungerar fint till cykling och löpning. Och till vardags med för den delen. Bygger egentligen lite mycket på höjden för att ha med skjorta, men det fungerar.

Johan T

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Efter senaste uppdateringer rullar Suunto Spartan på bra imho. Trainer är mindre och borde gå billigt nu. Spartan är lite stora egentligen, men kanske som fenix 3 ungefär? Fundera på om du vill ha barometrisk höjd då det inte alltid är inkluderat. Suuntos nyare modellerna är nog smuttare än spartan...

Bladin

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Tack för alla tips! Jag är nog mest inne på Spartan ändå, om den funkar bra med nya appen? Gillar utseendet. Men är Trainer mindre än Sport och Ultra? Vill ju gärna att den ska vara snygg till vardags också. Jag gillar stora klockor.

Annors

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Håll koll på loparshop.se de brukar ha kampanjer. Köpte en garmin 935 för 2490:- innan jul i samband med black friday till sambon. Är som en fenix5 nen mycket lättare. Ska man ha garmin forerunner till cykel så är 735 eller 935 bäst då de är multisport klockor. Synkar med kraftmätare o kadensmätare som inte 235 gör till exempel. Har själv en 735 sen över ett år tillbaka o den klarar 12h gps inspelning o har då 25% batteri kvar. Laddar den normalt en gång i veckan o då är den alltid på men den håller nog 2v om man tränar 3 pass på 1-2h i veckan. Många andra kompisar med polar o suunto verkar få kortare batteritid speciellt när de är ett år gamla.

spongebob

Medlem
Vilken klocka?
Bladin sa:
Tack för alla tips! Jag är nog mest inne på Spartan ändå, om den funkar bra med nya appen? Gillar utseendet. Men är Trainer mindre än Sport och Ultra? Vill ju gärna att den ska vara snygg till vardags också. Jag gillar stora klockor.

Trainer är mindre än Sport o Ultra
Sport har inbyggd pulsmätning vilket inte Ultra har. Däremot har Ultra grym batteritid.
Handledsmätning på tyngre klockor som Spartan Sport o Garmin Fenix är inte riktigt bra, i princip oduglig vid cykling men kan fungera vid löpning är min erfarenhet. Det beror iofs lite på hur man är skapt då en del får ok resultat med handledsmätning
Spartan fungerar bra med senaste uppdateringen samt ihop med den nya appen.
Visst har Garmin mer funktioner men är ju lite mainstream :-)

marr

Moderator
Forumvärd
Vilken klocka?
spongebob sa:
Bladin sa:

Trainer är mindre än Sport o Ultra
Sport har inbyggd pulsmätning vilket inte Ultra har. Däremot har Ultra grym batteritid.
Handledsmätning på tyngre klockor som Spartan Sport o Garmin Fenix är inte riktigt bra, i princip oduglig vid cykling men kan fungera vid löpning är min erfarenhet. Det beror iofs lite på hur man är skapt då en del får ok resultat med handledsmätning
Spartan fungerar bra med senaste uppdateringen samt ihop med den nya appen.
Visst har Garmin mer funktioner men är ju lite mainstream :-)

Lockas man av den dagliga aktivitetsövervakningen med puls och sånt, så är de garmin som gäller. Såg att suunto inte ens loggar den infon i sina appar.

jonte987

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Kan man koppla hr band till alla Garmin. Tex vivo active?

Försöker hitta nåt som gör allt, men fitbit är väl svår att slå på tracking? Vet inte ens om Garmin fixat så de använder hr för sleep tracking numera?

Miracle

Aktiv medlem
Vilken klocka?
marr sa:
Lockas man av den dagliga aktivitetsövervakningen med puls och sånt, så är de garmin som gäller. Såg att suunto inte ens loggar den infon i sina appar.

Antalet steg dagligen å åven sömn om man vill lagras i den nya appen, har jag sett på min telefon. Det fanns inte med förut. :)
Har Spartan Sport utan puls på handleden, använder istället pulsband vid de aktiviteter då jag tycker det är intressant.

frid!

Senast ändrad:

Sixten Fors

Aktiv medlem
Vilken klocka?
jonte987 sa:
Kan man koppla hr band till alla Garmin. Tex vivo active? Försöker hitta nåt som gör allt, men fitbit är väl svår att slå på tracking? Vet inte ens om Garmin fixat så de använder hr för sleep tracking numera?
- Ja, man kan använd pulsband till (alla) Garmin, jag använder det till min FR645 ibland.
- Sleep tracking (puls, rörelse, tidpunkt för insomning/vaken/uppvaknande) funkar utmärkt i FR645.
- Stekräknaren funkar utmärkt. Klockan visar även antal trappor, aktiva timmar, kaloriförbrukning, stress etc. vilket jag inte använder.
- FR645 har grundläggande "running dynamics" under aktivitet (gång, löpning) som steglängd och kadens (alltså inbyggt i klockan, utan extern pod eller HRM-RUN pulsband) samt visar höjdprofil och temperatur.
- FR645 (men inte Vivoactive 3) har Strava Live Segments (eller vad det kallas),
- FR645 kan följa GPS rutt/spår som man laddar ner från telefon.
- FR645 funkar för cykling t.ex. med speed/kadens sensor men tar inte Power Meter data.
- FR645 funkar för simning i bassäng (identifierar simsätt, swimming dynamics) men stänger av pulsmätning (handled) när man väljer aktivitet simning och kan inte importera pulsdata från HRM-TRI/SWIM pulsband. Vill man att klockan skall mäta puls (handled) under simpass får man lura klockan genom att låtsas att det är t.ex. ett löppass.

BuTTuS

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Om bra batteritid finns med på kravspecen så tror jag inget slår Garmin 935. Nu i höst när jag varit sjuk i omgångar och inte kunnat cykla så har det gått tre veckor mellan laddningarna, trots "smartwatchläge" och 24/7 pulsmätning. Med GPS igång klarar den väl drygt ett dygn tror jag.

Jensen

Aktiv medlem
Vilken klocka?
BuTTuS sa:
Om bra batteritid finns med på kravspecen så tror jag inget slår Garmin 935. Nu i höst när jag varit sjuk i omgångar och inte kunnat cykla så har det gått tre veckor mellan laddningarna, trots "smartwatchläge" och 24/7 pulsmätning. Med GPS igång klarar den väl drygt ett dygn tror jag.

Nya polar har 40h gps tracking (med puls), det kommer inte garmin i närheten av. Sen att den inte är ”färdig” mjukvarumässigt ännu är en annan femma. Men som svar på att garmin var svårslagen på batteritid så.... ?

Vernersson

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Jensen sa:
BuTTuS sa:

Nya polar har 40h gps tracking (med puls), det kommer inte garmin i närheten av. Sen att den inte är ”färdig” mjukvarumässigt ännu är en annan femma. Men som svar på att garmin var svårslagen på batteritid så.... ?

Vilken sample rate har Polar på de där 40h?
Där ligger det intressanta enligt mitt tyckande.
Knappast särdeles imponerande om den samplar gps & annan data 1 gång per minut.

Jensen

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Vernersson sa:
Jensen sa:
BuTTuS sa:

Vilken sample rate har Polar på de där 40h?
Där ligger det intressanta enligt mitt tyckande.
Knappast särdeles imponerande om den samplar gps & annan data 1 gång per minut.

Tror det är 1s. Om jag inte minns fel. Sen verkar det vara som med deras v800, mycket ”viktigt” saknas från början och kommer senare. V800 var ju sådär i början. Helt annan klocka efter 1-2 år, för att vara klart bra på slutet. Nya polar klockorna skulle jag personligen vänta med 1 år o alla fall för bättre mjukvara. Ville bara belysa om batteritiden

Senast ändrad:

Tasse74

Medlem
Vilken klocka?
har en sedan 4 månader en amazfit stratos 2. inte jätteimpad av skärmen, lite dassig. efter att jag synkat ihop den med bröstband från min wahoo bolt så steg den i mina ögon, kör mkt intervaller. mkt data om man vill analysera. lätt, diskret och snygg är den, och sitter bra på min sugrörshandled.

kave

Aktiv medlem
Vilken klocka?
marr sa:
kave sa:
Garmin Fenix 3, stödjer tredjepartsappar och har enligt mig ett vettigare utseende och display än Instinct.

Den är också 4?år äldre.

Har haft fenix 2,3,5 aldrig använt en app typ.
Ja, och ändå har den bättre specar till ett bättre pris. Instinct fungerar ju inte ens med effektmätning.
Själv använder jag appar ofta för att skicka över rutter och intressepunkter från telefonen bl a.
Man kan använda fenix som fjärrutlösare till telefonen osv.

marr

Moderator
Forumvärd
Vilken klocka?
kave sa:
marr sa:
kave sa:
Garmin Fenix 3, stödjer tredjepartsappar och har enligt mig ett vettigare utseende och display än Instinct.

Den är också 4?år äldre.

Ja, och ändå har den bättre specar till ett bättre pris. Instinct fungerar ju inte ens med effektmätning.
Själv använder jag appar ofta för att skicka över rutter och intressepunkter från telefonen bl a.

Fast de flesta med effektmätare kör väl ändå edge? Märkväl, de flesta, inte alla.

Konstigt att råda någon köpa 4-5år gamla teknikprodukter bara.

UMB

Ny medlem
Vilken klocka?
Klart du ska skaffa klocka! Är du osäker så gör det lätt för dig, kör på Garmin 735 xt, billig på xxl just nu. Den är inte bäst men prisvärd och har det mesta du kan önska dig. Handledsmätning är inte toppen men testa och köp sen till ett band om du vill ha mer precis mätning.

kave

Aktiv medlem
Vilken klocka?
marr sa:
kave sa:
marr sa:
kave sa:

Den är också 4?år äldre.

Fast de flesta med effektmätare kör väl ändå edge? Märkväl, de flesta, inte alla.

Det låter som du inte har så mycket erfarenhet av Garmin :) Min erfarenhet är att de flesta garmin enheter behöver minst 1-2 års uppdaterande innan de fungerar riktigt stabilt. Med undantag av Fenix 2 som aldrig fungerade riktigt eller den första Virb kameran eller Monterra gps en som man la ner för den fungerade inte.

marr

Moderator
Forumvärd
Vilken klocka?
kave sa:
marr sa:
kave sa:
marr sa:
kave sa:

Den är också 4?år äldre.

Det låter som du inte har så mycket erfarenhet av Garmin :) Min erfarenhet är att de flesta garmin enheter behöver minst 1-2 års uppdaterande innan de fungerar riktigt stabilt. Med undantag av Fenix 2 som aldrig fungerade riktigt eller den första Virb kameran eller Monterra gps en som man la ner för den fungerade inte.

Nejdå, ingen alls faktiskt.
Bara haft vivofit, vivoactive, fenix 2,3,5, gpsmap 62,66, edge 800, 1030, virb.

Jag rekommenderar ändå inte gamla teknikprylar. Fenix5 är funktionabel och det verkar instinct med vara om man följer garmins forum. En del buggar, men inget jätteproblem verkar det som.
Fenix 3 fick sin senaste uppdatering i februari. Men det cirkulerar fortfarande buggar som stänger av klockan random tex. det är inget som kommer att rättas till tyvärr.

På tal om dåliga enheter. Epix var nog fan den sämsta :p

jonte987

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Läste nu att Garmin styrde upp sleep tracking under 2018. Efter min senaste studie runda.

Vilken klocka rekommendera ni för all-in-one? Är det rimligt att sova med Fenix 5? Vivomove är inte så mycket att sporta med?

Eller ska jag ha två som jag tänkte 2017? Vivosmart +935?

2017 föll det på att fitbit charge inte var vattentät o garmin inte hade fixat sleep tracking. Körde flex2 och polar m400 ett tag.

marr

Moderator
Forumvärd
Vilken klocka?
jonte987 sa:
Läste nu att Garmin styrde upp sleep tracking under 2018. Efter min senaste studie runda.

Vilken klocka rekommendera ni för all-in-one? Är det rimligt att sova med Fenix 5? Vivomove är inte så mycket att sporta med?

Eller ska jag ha två som jag tänkte 2017? Vivosmart +935?

2017 föll det på att fitbit charge inte var vattentät o garmin inte hade fixat sleep tracking. Körde flex2 och polar m400 ett tag.

Jag bär min f5 dygnet runt.

marr

Moderator
Forumvärd
Vilken klocka?
jonte987 sa:
Jupp. Det är nog f5 jag villhöver. Synd det inte var nåt billigt skit som passar mig bäst.

F5 är kompetent.

Vi har har en 5s i hushållet med. Lite mindre, inkräktar på batteritiden tyvärr.

Nya plus kanske är bra, men rejält dyra än.

julgus

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Personligen är jag klart nöjd med denna.. fyller alla mina behov och gör det bra! För 1900.- - ett klipp anser jag!
Tasse74 sa:
har en sedan 4 månader en amazfit stratos 2. inte jätteimpad av skärmen, lite dassig. efter att jag synkat ihop den med bröstband från min wahoo bolt så steg den i mina ögon, kör mkt intervaller. mkt data om man vill analysera. lätt, diskret och snygg är den, och sitter bra på min sugrörshandled.

bluetail

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Har inte så mycket erfarenhet som många av er andra, men måste ändå ställa mig i rekommedationskön för Garmins fenix 3 HR!

Visst är tekniken några år, men det måste nog ändå vara den mest prisvärda klockan just nu.
1990kr flång ny!

Min laddningsintervall ligger på 3v+. Använder klockan varje dag. Loggar några simningar per vecka så här års. I höstas laddade jag ungefär varannan vecka och då använde jag gpsen en del när jag loggade mina cykelturer.

Vattentät, snygg och fett funktionell. Visst så bygger den en del på höjden men den funkar ändå hyfsat med skjorta!

Frugan köpte nyss en fitbit versa som också verkar helt okej faktiskt. Liten, lätt och ändamålsenlig. Batteritiden ligger på 4-5 dagar.
Så vill man ha en lite mindre än de större modellerna så tycker jag att den är värd att titta på.

julgus

Aktiv medlem
Vilken klocka?
Var hittar du den för 1990.-?
bluetail sa:
Har inte så mycket erfarenhet som många av er andra, men måste ändå ställa mig i rekommedationskön för Garmins fenix 3 HR!

Visst är tekniken några år, men det måste nog ändå vara den mest prisvärda klockan just nu.
1990kr flång ny!

Min laddningsintervall ligger på 3v+. Använder klockan varje dag. Loggar några simningar per vecka så här års. I höstas laddade jag ungefär varannan vecka och då använde jag gpsen en del när jag loggade mina cykelturer.

Vattentät, snygg och fett funktionell. Visst så bygger den en del på höjden men den funkar ändå hyfsat med skjorta!

Frugan köpte nyss en fitbit versa som också verkar helt okej faktiskt. Liten, lätt och ändamålsenlig. Batteritiden ligger på 4-5 dagar.
Så vill man ha en lite mindre än de större modellerna så tycker jag att den är värd att titta på.

Topp