Vilken ryggsäck?

Vilken ryggsäck?
<http://happymtb.org/forum/read.php?f=1&i=18711&t=18711>
<http://happymtb.org/forum/read.php?f=1&i=14332&t=14332>
Här är några andra trådar som kan vara intressant.

Post &Auml;ndrad (04-03-28 19:47)

Vilken ryggsäck?
Tack Mike å, nu har jag läst å begrunda. Men besvärlig som jag är tyckte jag nog inte jag fick svar på mina frågor. Så jag väntar vid min mila...

Vilken ryggsäck?
12 eller 20 liter? Jag hade i alla fall valt den större. Att köpa den mindre och upptäcka en dag att du inte får plats med allt du vill när du ska ut på en dagstur är nog mindre kul. Jag tror heller inte att du tycker den är onödigt stor i vanliga fall heller.
Vad kostar dessa modeller?
Eftersom det var jag som startade tråden kan jag väl meddela att det slutade med en Camelbak HAWG, ca. 17 liter utrymme. Jag är helnöjd, den sitter mycket skönt och det är väldigt smidigt att slippa fumla med en flaska. Varför har jag inte köpt en sådan tidigare?

Vilken ryggsäck?
Tvekar man mellan två storlekar skall man allitd köpa den större. Speciellt om dom har kompressionsremmar, då spelar ju maxutrymmet mindre roll. Har man med sig lite saker så komprimerar man bara ryggan.

/Mattias

Vilken ryggsäck?
Jag har nu köpt en Haglöfs ORC, mycket skönt bärsystem och listiga finesser som ljus insida på säcken. Jag återkommer när jag provat den mer.

Vilken ryggsäck?
Jag gillar Karrimor och den Black Air 20l ska passar till det flesta lång turer. Jag säger det inte bara för att jag sälja dom.

Vilken ryggsäck?
iMats: Kul att det blev en Camelbak HAWG till slut! Det är inte många som tror att Camelbak fungerar bättre än en vanlig rygga vid mtb cykling, men när de väl provat en så är det kört. ;-)

/Leo

Vilken ryggsäck?
Leo skrev:

> iMats: Kul att det blev en Camelbak HAWG till slut! Det är inte
> många som tror att Camelbak fungerar bättre än en vanlig rygga
> vid mtb cykling, men när de väl provat en så är det kört. ;-)

Leo, har du en sån? Kanske en sån jag borde köpa istället för exempelvis haglöfs LIM?

Kan man ta ut själva vätskebehållaren? Kan man packa mer prylar då?
Vem säljer en sån i Stockholm?

Vilken ryggsäck?
Leo> Jo, det var en bra investering, märks knappt trots fylld blåsa och en hel del packning. Och jag som hade tankar på att snåla när det gällde rygga... jag är glad att jag inte gjorde det.

bruse> Cyclecomponents säljer till mycket bra pris, rekommenderas. Visst kan du ta ut blåsan men jag tror inte att du tjänar speciellt mycket utrymme. Blåsan men vatten i är ju rätt platt och optimerad eller hur man nu ska uttrycka det. Dessutom tappar du ju lite av själva poängen med en Camelbak.

Vilken ryggsäck?
iMats skrev:

> bruse> Cyclecomponents säljer till mycket bra pris,
> rekommenderas. Visst kan du ta ut blåsan men jag tror inte att
> du tjänar speciellt mycket utrymme. Blåsan men vatten i är ju
> rätt platt och optimerad eller hur man nu ska uttrycka det.
> Dessutom tappar du ju lite av själva poängen med en Camelbak.

Jag funderar på en Haglöfs LIM (storlek L/20 liter, bara 620 gram). Den har två uttag för slang i bärrämmarna, och en ficka på insidan för blåsa. Fördelarna med den som jag ser det, att jag kan använda den till vardags också, när jag går eller cyklar korta sträckor där jag inte behöver blåsan (stjäl ju både vikt å utrymme).

Eller rekomenderar du ändå en Camelbak?

Nackdelen med Cyclokomponents är att det inte går att känna, lukta (!) å testbära den.

Vilken ryggsäck?
Just det där med att prova ryggsäcken fysiskt gjorde att jag hoppade över Camelbak Transalp och Deuter.
Det finns ingen här i Tjockhult som har dom prylarna hemma. Tyvärr visste jag inte om att Dr Spoke sålde Karrimor, då hade jag kollat där också.

Vilken ryggsäck?
bruse> Klart jag fortfarande rekommenderar Camelbak, jag måste ju rättfärdiga mitt eget köp ;-)
Nåja, mig passar den jättebra, sitter skönt, lagom stor, funkar till både korta turer och heldagsturer. Jag kan givetvis ha den till jobbet eller när jag ska handla, kanske inte veckohandling. Jag chansade lite genom att köpa utan att prova men det gick ju bra. Att jag valde just en Camelbak var bland annat att de har gjort ryggsäckar för cykling ganska länge nu och borde veta hur det ska vara. Att folk dessutom verkar nöjda med dom gjorde sitt till.
Jag provade faktiskt en Haglöfs HIC 23 men tyckte faktiskt inte att den satt helt bra, LIM serien är förmodligen lite annorlunda. Det är ju bara att gå och prova.

Vilken ryggsäck?
Bruse: Blåsan tar du ut när du inte använder den. Den ligger inskjuten i en särskilld ficka. Den måste rengöras och torkas efter bruk.
Och vill du inte ha den med dig så går det bra också.

Vilken ryggsäck?
bruse: Ja, jag har en Camelbak HAWG, samt en Camelbak Blowfish och en Camelbak Rogue också. HAWG:en är tillräckligt stor för riktigt långa äventyr, Blowfishen är tillräcklig i de flesta fall, sen har jag Rogue när jag kör långlopp - rymmer precis pump, slang och verktyg samt 2 liter dryck. Spana in alla modellerna på: <http://www.camelbak.com>

/Leo

Vilken ryggsäck?
Beställde en Blowfish i slutet av förra veckan och då hade den svenska leverantören endast 2 stycken i lager, varav jag har köpt den ena! ;)

Förhoppningsvis fler på ingående....

Vilken ryggsäck?
Hm... svårt å se detaljer på bilder... angående HAWG, finns det sidofickor för flaskor? Fickor på midjebältet? Är det två fack i själva ryggan, ett större å ett mindre? Småfack för Palm:en å sånt? Nätfickan bakpå, rymms hjälmen i den? Och finns det nån i Stockholm som säljer den?

Vilken ryggsäck?
Nej (varför?), nej, ja, ja, tja i lilla facket finns ytterligare ett mindre fack + ett litet nätfack, nej för liten för hjälm (har man inte den på huvet?), vet ej.
Hjälmen kan du dock spänna fast i "lastöglorna" (eller vad dom nu kallas).

Vilken ryggsäck?
iMats skrev:

> Nej (varför?), nej, ja, ja, tja i lilla facket finns
> ytterligare ett mindre fack + ett litet nätfack, nej för liten
> för hjälm (har man inte den på huvet?), vet ej.
> Hjälmen kan du dock spänna fast i "lastöglorna" (eller vad dom
> nu kallas).

Hehe, tack, tog lite tid å para ihop dina svar med mina frågor. Fick slå på hjärnan...

Hjälmen brukar jag ej ha på hôvve om jag går in i en affär, känns så fånigt, som om det vore farligt att köra varuvagnen... hahaha... man kan ju vurpa mellan mjölkdisken å charken...

Vet inte, men jag gillar å ha sidåfickor för flaksan, samma sak där, går jag in i en afär elelr dylikt, vill jag kunna göra av med den nånstans. Å andra sidan har jag ju en stor flaska på ryggen...

Vilken ryggsäck?
Det där är en vanesak. Jag låter hjälmen sitta även inne i affären.

Fick lite blickar när jag gick in på Ica med Switchbladehjälmen på men det är väl inte farligt. Tar du av dig lycrabyxorna också? :-)

Vilken ryggsäck?
jomper skrev:

> Tar du av dig lycrabyxorna också? :-)

Det är väl klart! Inte kan jag gå omkring med blöjbyxor mellan frukten å vällingen? Gör inte alla det... hoppsan.. därför de stirrar så...

Vilken ryggsäck?
Tänk er följande:
Bruse kommer insladdandes på sin nya Scottcykel framför affären.
Han tar först av sig hjälmen och knäpper fast den i sin nya ryggsäck. Sedan börjar han att kränga av sig sina lycracykelbyxor och eftersom Bruse cyklar commando så blottas das Glockenspiel. Så fortsätter han in i affären klapprandes med sina SPD skor.
Inte undra på att folk stirrar.

(Sorry Bruse, men jag kunde inte låta bli)

/Anders

Vilken ryggsäck?
AJ skrev:
> (Sorry Bruse, men jag kunde inte låta bli)

hahahaha nu garva jag gott! Den va riktigt kul!
Helst ska man väl ha en massa lera i sluorna som lossnar allt eftersom man kommer längre in i affären!

Vilken ryggsäck?
Hej igen alla rygsäckare... hehehe

Beslutsångesten sprutar ur öronen!

Varigår å jämförde Lundhags T20 mot Haglöfs LIM Large.

Både 20 liter, förberedda för 2-liters blåsa, har sidånätfack för flaskor, liten organizerficka, bra höftbälte.

Det som skiljer dem åt är att:
Lundhags
* är helsvart (sånt gillar jag!)
* billigare (hitta en affär med 20%)
* höftbältet sitter på höften (!).

Det som talar för Haglöfs är:
* 100 gram mindre
* större nät bak för ev hjälm
* tidningar (när jag åker t-bana)
* vit inredning - bra som mans er grejerna, i Lundhags är det helsvart, svårt å så
* två småfickor på höftbältet, som på mig satt mer i midjan
* blåsans slang kommur ut ur bärremenn, så den ej gör en böj utåt sidan å kan fastna
* slangen kan valfritt tas ut höger eller vänster - Lundhags fästen på bärremmen bara på högersida

Det som talar emot Haglöfs:
* priset
* röd/grå med svart (usch så disco)

Vad tro ni, exempelvis om midjebältets placering? Att slangen blir mer skyddad?

Vilken ryggsäck?
bruse: Om du har läst igenom hela tråden och sökt lite här på happy så rekommenderar de flesta en riktigt Camelbak, inte en ryggsäck som är gjord för skola/trekking/vandring. En Camelbak sitter bättre på ryggen vid cykling, håller för alla hårda tag och är från början konstuerad för mtb.

Camelbak Blowfish(17.53 liter, expanderat läge), HAWG(19.7 liter) eller TransAlp(31.5 liter). Där har du tre olika alternativ som är bland det bästa du kan välja, alla levereras med 3 liters vätskeblåsa.

/Leo

Vilken ryggsäck?
Leo:

Jag klurar också på en rygga men jag tycker Blowfishen verkar onödigt stor för mina behov, kommer bara att använda den till träningsrundor och typ ½ dagsturer, då ju min kassa rygg och nacke inte tillåter det så släpar jag inte med mig så mycket prylar. Ex 1 mini rep kit med pump och lag lappar, ett lättvikts regnställ lite fika/tilltugg och ev nåt extra överdragsplagg för att hålla musklerna varma vid raster.

Däremot är vätskan viktig för mig så 3 l påse talar för camelbac! Läste i en annan tråd vad ni brukar ha med er i ryggan och insåg att med den packningen på ryggen så blir mina rundor inte mer än 15-20 min långa, så jag måste lösa det på något annat sätt!!

Bosse, som har ledsnat på att vattenflaskan smakar lera och sand :-(

Vilken ryggsäck?
Bosse: Det låter som en Blowfish skulle passa dig perfekt! Låt dig inte avskräckas att den kan rymma 17.5 liter totalt, den är lätt som en "fjäder" när den är tom, 0.82kg enligt Camelbak hemsidan. Den sitter tätt mot ryggen, är rätt smal så den märks knappt, har en massa fickor innanför så att alla verktyg och småprylar/nycklar/mobil inte åker runt och skramlar. Fungerar för allt från korta 1 timmasturer(den behöver inte fyllas med 3 liter, 1 liter funkar fint det med!) till heldagsutflykter. Jag hade min Blowfish i alperna när jag cyklade med UCPA, 6 dagars "packning"(kläder, ombyte, kamera, tvål, regnjacka) fick plats i den. :-)

/Leo

Post &Auml;ndrad (04-04-01 23:02)

Vilken ryggsäck?
OK då ska jag titta närmare på den, måste bara hitta någon som säljer den billigt, har ju spenderat en del pengar nu och den lär väl inte vara billig (kvalitet brukar ju kosta) även om det lönar sig i längden så måste jag ju ändå ut med slantarna vid köpet!

Bosse

Vilken ryggsäck?
Jag tjackade en Camelbak Classic m. 2,5L vätskebehållare och i princip 0L packutrymme utöver ett litet nät på utsidan. Jag får visserligen ned pump och lite lagningsprylar i samma fack som vätskebehållaren men väskan känns lite i minsta laget. Vill man ha med något extra plagg under turen blir det tight. Det går visserligen att rulla en tröja hårt och spänna den på utsidan förvarad i en plastpåse eller så men det räcker inte långt.

Egentligen var jag ute efter en modell med lite mer packmöjligheter men hittade ingen när jag jäktade runt under helgen före en längre tur. Cykloteket hade övergått till något annat märke vars munstycken jag inte var allt förtjust i.

Nu får jag cykla lite mer kompakt istället och lämna prylarna hemma. Som tur är blev det även en rymlig sadelväska från Cannondale som jag är mkt. nöjd med.

Vill man se det ur en annan synvinkel så har jag ett par bra väskor i mindre storlek för dagsturer i skogen och liknande som nog skulle fungera med viss moddning invändigt så att inte vätskebehållaren ligger helt löst.

Post &Auml;ndrad (04-04-01 23:14)

Vilken ryggsäck?
Leo: jo jag har läst. Å ni övertygar mig mer å mer! Så ni ska ha tack!
Men jag måste ju göra liiite motstånd, får ju inte verka allt för villig... ;~)

Problemet är väl att kunna prova och känna på dem i Stockholm, .
Cykelcity har, men inte modellerna du räknade upp. De kanske kan ta hem för provning, men tänk om jag ej är nöjd? Blir de sura då?

På Naturkompaniet sa de att Camelback inte är störst i Sverige, men var först. Utan Source är störst, det som Cykloteket säljer.

Cykelcomponents.com har ju HAWG, å man får väl köpa på öppet köp. Då får jag stå för returfrakten. Men Blowfish har ingen... Vem?

Får väl fråga Cykelcity annars då...

Vilken ryggsäck?
Cyclecomponents kan ta hem även Blowfishen och till ett bra pris (tror att det var ca. 940:-). Jag kollade med dom eftersom jag funderade på just den modellen, valde som sagt HAWG till slut. Problemet är att när jag kollade fanns det enbart 4 st. kvar på agenturens lager och någon har på Happy köpte ju oxå en nyligen och skrev att det bara finns 2 st. kvar nu. Skynda skynda...
Ett annat alternativ är förstås att köpa i tex Tyskland.

Vilken ryggsäck?
iMats skrev:

> Cyclecomponents kan ta hem även Blowfishen och till ett bra
> pris (tror att det var ca. 940:-). Jag kollade med dom eftersom
> jag funderade på just den modellen, valde som sagt HAWG till
> slut. Problemet är att när jag kollade fanns det enbart 4 st.
> kvar på agenturens lager och någon har på Happy köpte ju oxå
> en nyligen och skrev att det bara finns 2 st. kvar nu. Skynda
> skynda...
> Ett annat alternativ är förstås att köpa i tex Tyskland.

Så du anser HAWG är mer lämpad än Blowfish? För att den är ngt större?

Hur är höftbältet? På bilden ser det ut som bara en remm, eller är den stoppad?

Vilken ryggsäck?
Jag anser att HAWG var bättre för mig, bland annat för att den var lite större men även för att den har remmar att komprimera med. Om den är bättre för dig vet jag inte.
Höftbältet är en bred rem, ej stoppad. Faktum är att ryggsäcken sitter så bra att jag endast haft det bältet mycket löst spännt. Detta funkade bra även när jag kört riktigt stökiga partier. Nu har jag iofs inte packat den speciellt tungt. Jag tror inte det är några problem om man drar åt lite mer heller.

Edit: lite tillägg

Post &Auml;ndrad (04-04-02 09:07)

Vilken ryggsäck?
Näe, det vet man ju inte, vad som passar olika personer. Men jag har en förmåga att hellre ta med en två tre saker för mycket än en för lite. Det man förlorar i vikt & volym, vinner man i att slippa sakna nåt.

HAWG:n har 16,7 liter packvolym + 3-liters blåsan, å det behövs nog.

Det är det där me midjeremmen, en tunn remm går väl ann när det är så liten packning, men med bredare rem så sitter det stadigare. Men upplever inte du några problem med det så tror jag på dig. Den är väl så slimmad i formen att den sitter klistrad? Ganska smal å hög?

Vilken ryggsäck?
Sitter klistrad? Jag skulle nog hellre uttrycka det så här; den sitter så pass bra att jag inte tänker på att jag har den på ryggen. När den är tungt lastad blir det väl givetvis lite annorlunda.
Smal och hög? Njaej, proportionerlig är rätta ordet. Mer bred än smal och mer låg än hög, så där lite lagom. Med andra ord, det är ju relativt vad man jämför med och en aning subjektivt men smal och hög upplever jag den inte.

Väljer du mellan Blowfish och HAWG och tycker att det är värt att lägga ytterligare ca. 200:- till så är valet lätt, tycker jag. Som sagt, det är bättre med lite för mycket utrymme än för lite.

Vilken ryggsäck?
FAN va ni är taskiga! Ni har övertalat mig... suck.. vad gör man inte för att vara seriös... men har väl inte kosingen nu, har ju just köpt cykeln.

Har som idé att vara med på iallafall en tväling i år, 08XC, Sömnlös i rudan eller MBTRE. Kanske ska den sista då den är enklast för en nybröjare. Tills dess, ska jag ha en kamelpuckel.

Vilken ryggsäck?
bruse skrev:
FAN va ni är taskiga! Ni har övertalat mig... suck.. vad gör man inte för att vara seriös... men har väl inte kosingen nu, har ju just köpt cykeln.

Sitter i samma situation som dig, och det är knepigt, vet inte om jag ska spara tills jag får ihop till en Blowfish eller köpa en billigare variant och se om jag trivs med systemet, har ju dessutom mina problem och vet inte om jag klarar av att köra med ett sånt system och det skulle ju kännas kymigt att lägga ca 1000 kr på något som det visar sig efter första rundan att man inte kan använda mera.

Hiitade en smidig rygga på Stadium en Everest H2o med 1,5 l blåsa och enkelt komprimeringsbar, den satt skönt och hade både bröstrem och midjebälte med små blixtlåsfickor på, priset var 499 kr. Någon som vet nåt om den eller har provat den??

Bosse

Vilken ryggsäck?
Everest H2o med 1,5 l blåsa

Den har jag kört med i 2 år. Jag ser inga fel på den, den rymmer det man kan behöva .

man får inte vara så märkesfixerad

Vilken ryggsäck?
Blowfish och HAWG är rätt lika, men HAWG rymmer mer som sagt. Blowfishen är mer "slimmad", känns mindre än den är faktiskt när man har den på sig, helt klart lite mer racig. :-) Jag köpte en HAWG som komplement till min Blowfish, eftersom HAWG klarar mer packning utan problem, samt sitter kanske lite stadigare tack vare bredare höftbälte(som har två fickor på sidorna, plats för lite energikakor där).

/Leo

Vilken ryggsäck?
Bosse skrev:
"Hittade en smidig rygga på Stadium en Everest H2o"
Ta den du. Den funkar säkert. Everest är inte världens bästa kvalitet, men den håller en 2-3 år. Och sitter den skönt så är det väl bara att slå till.
Men jag rekommenderar ett byte till Camelbaks munstycke på slangen, sen kan man ha i princip vilken rygga eller blåsa som helst.

Vilken ryggsäck?
Välj en ryggsäck som har välvd rygg för att slippa genomsvettig rygg!

VauDe gör en sådan ryggsäck som heter "Ripa" och är egentligen till för ripjägare, men jag har den till alpin skidåkning och MTB. Suverän! Mkt bra bärsystem och gott om kompressionsremmar så sakerna ligger stilla i säcken, fack på insidan för platypus eller camelbak. Ligger väl på ca 700-800 kr i jakt/fiskebutiker. Motsvarande klass/kvalité på ryggsäck i de "fina" märkena (Mammut, Arcteryx...) ligger på 1500 och uppåt.

~Karl

Vilken ryggsäck?
Camelbak verkar minst sagt vara det mest populära här. Men finns det ingen som har testat Sorce-säckarna som säljs på bl a Cykloteket och kajaktiv? Den om någon verkar ha ordentligt med ventilation på ryggen...

/Eric.

Vilken ryggsäck?
Den största fördelen med en camelbak blåsa är väl munstycket. Själva säckarna i sig är väl inte så exceptionella. Jag kikade på Source på cykloteket men tog deras sista Camelbak classic istället då jag tyckte Source-munstycket verkade knepigt.

Tillbaka
Topp