Vilken shimano bromsskiva är bäst?

Bäst och bäst... Är de raka och hela så är de bra i min värld. Fast kör inte downhill heller.

Deore-skivorna har bredare anligg jämfört med XT-skivorna. Gällde åtminstånde för ett par år sen, så XT-skivor ihop med Deore-ok/klossar är dåligt, men annars är det nog bara att välja efter budget.
Kör med Alivio-bromsar på en av hojarna och de är sjukt bra mtp att de kostade 200 spänn st exkl skivor.

Stjäl tråden lite, vilka skivor och belägg är bäst vid extrem användning (4-6 hundar som drar kickbike)? Är "floating"-skivor bättre än vanliga (värme osv)?

Är det så extremt jämfört med ex dh?

Stor skiva och sintrade belägg är väl annars standarstipset. Shimanos skivor och belägg med kylflänsar på ser ju fräckt ut men oklart hur stor den faktiska skillnaden blir. Lite gör det säkert.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det så extremt jämfört med ex dh?
>
> Stor skiva och sintrade belägg är väl annars
> standarstipset. Shimanos skivor och belägg med
> kylflänsar på ser ju fräckt ut men oklart hur
> stor den faktiska skillnaden blir. Lite gör det
> säker

Jadu, vet inte, 5-6 mil åt gången med 4-6 hundar som utan problem drar turistsläde med folk på är en del krafter :-). Nu kan som sakta ner på kommando men bromsarna ligger på väldigt mycket oavsett. Ska kolla på shimanos med kylflänsar.

Under alla år har jag bara märkt av skillnad på bromsskivor och det var ett par alligator som såg tuffa ut då anliggningsytan var smal och tandad, men där inte hela beläggen fick bromsyta. I övrigt har jag bara märkt skillnad på olika ok, beläggningar och skivors diameter.

Sammanfattningsvis för den typen av cykling jag utsätter mina bromsar för så påverkar olika typer av skivor endast utseende och gram-jakt. (Undantaget dom fjompiga aligatorskivorna).

Senast ändrad:
Är det samma material i alla shimanos bromsskivor?
När jag körde cross så testade jag en mängd olika skivor och kom fram till följande: Alla billiga skivor tog slut efter någon månad. Dom bättre eftermarknadsskivorna hade skaplig hållbarhet men avsevärt sämre bromskänsla än dom originalmonterade nisin skivorna. Originalskivorna höll ca 1,5 år. samma sak med beläggen. Original hade bäst bromskänsla och klart längst livslängd. Slutsatsen blev att alla som skruvade av originalgrejerna och satte dit något häftigt alternativ bytte ner sej ordentligt och att dom dyrare originalgrejerna i slutändan fick samma eller lägre kostnad men med bättre funktion.

ICE skivorna är dyrast så de måste vara bäst! ;)

Bytte till sådana på en hoj och helt ärligt känner jag ingen skillnad på någon av hojarna annat än att fruns XC med XT bromsar tar skönast och bäst. (XX WC och Elexir 5 på de andra två)

I samband med att jag köpt nya hjul så har jag behövt nya skivor, köpt ice-tech.
Märkte nyligen att ytan verkar vara hur tunn som helst, en skiva har inteyckningar som om de var i alu, ändå, och fast de har plastcenteum, så väger de mer än en tektroskiva jag köpte till tjejens cykel. Vet inte hur det är med broms-kraft o modulation.

Tillbaka
Topp