speffy sa:
Jag blev också lite sugen på att slå till på en Rapide.
Om styrstammen är 90mm som medföljer borde en L vara passande även för mig som är 184cm lång då?
Hur står sig Rapide Vr jämfört med en Canyon Grand Canyon AL SL 7.0 som jag tittat på tidigare?
https://www.canyon.com/sv-se/mounta...hmenfarbe=BK/GY&dwvar_2034_pv_rahmengroesse=M
Mitt köp är tänkt för att köra mestdels på skogsstigar.
Det är olika/fel info om vilken stam som faktiskt levereras med Rapide L, på en rad står det 90 mm, på en annan 70 mm. Rätt svar är nog 70 mm, vilket passar cykeltypen bättre.
Till dig tror jag att Rapide VR Large med 70-80 mm stam, eller XL med 50-60 mm stam blir bra. Jag hade valt XL.
Canyon GC AL SL 7.0 Large är lika stor som Rapide XL, alltså blir Canyon Large med 50-60 mm stam bra. Canyon levererar 60 mm stam och rekommenderar Large till 182-192 cm cyklist. Vilket är rätt.
Skillnader mellan cyklarna i övrigt?
Typ samma pris, Canyon en hundring dyrare inkl. frakt.
Rapide har överlägsen gaffel, Ø32 mm Sektor RL i alu jmf. med Ø30 mm Judy Silver i stål, vilket är värt 2-3 K extra.
Rapide har 3 ggr dyrare däck (+500 kr) men av xc-race typ, inte stigdäck för bäst grepp/komfort.
Samma drivlina och bromsar, likvärdiga hjul, och i övrigt likvärdig utrustning.
Båda är vettiga cyklar och bra köp. Lite mer pang för pengarna från Vitus.
I övrigt...
Canyon har 120 mm gaffel. Rapide VR levereras med 100 mm slaglängd i sin Sektor RL DebonAir gaffel, vilket går att förlänga till 110 eller 120 mm slaglängd (eller korta ner till 80 mm) genom att möblera om travel spacers i luftfjädern. Kostar gratis och är lätt gjort.
Jag har förlängt och kört/kör 120 mm på mina fyra Scott Scale cyklar (med Ø32 mm Recon Gold, Reba, SID, SID alugafflar).