Vilken trainer?

Vilken trainer?
Vilken trainer?
Är ju alltid enklare att plocka bort teknik än tvärt om så kostnaden är ju låg, men kanske är en för snäv målgrupp oavsett.

Vilken trainer?
landen sa:
Är ju alltid enklare att plocka bort teknik än tvärt om så kostnaden är ju låg, men kanske är en för snäv målgrupp oavsett.

Tillverkning går ju i mycket mer o mer åt att tillverka en och stryp funktioner. Så tillverka två, vetefan. Men är ju bara en gissning

Vilken trainer?
Någon mer som beställde från Stadium och fått leverans?
Stod leverans 2-4 dagar men har inte hört något sen jag beställde och verkar inte kunna spåra det heller på deras hemsida.

Vilken trainer?
speffy sa:
Stod leverans 2-4 dagar men har inte hört något sen jag beställde och verkar inte kunna spåra det heller på deras hemsida.

Jag har inte fått någon uppdatering heller. I och för sig har jag ingen brådska - måste ändå fixa iordning cykeln. Dessutom måste jag hitta USB ANT+ och IOS ANt+ donglarna som jag vet att jag har i någon låda.

Fråga: behövs ANT+ för att styra Kickr från MacBook eller iPad - eller räcker det med bluetooth om jag vill köra Sufferfest?

Vilken trainer?
Ställer frågan här istället för att skapa en ny tråd.

Hur pass mycket låter trainers? Är direct drive betydligt tystare? Bor i lägenhet och vill ju gärna att det ska vara så tyst som möjligt. Vad kostar sedan programvaran?

Vilken trainer?
Mikva sa:
speffy sa:

Jag har inte fått någon uppdatering heller. I och för sig har jag ingen brådska - måste ändå fixa iordning cykeln. Dessutom måste jag hitta USB ANT+ och IOS ANt+ donglarna som jag vet att jag har i någon låda.

Fråga: behövs ANT+ för att styra Kickr från MacBook eller iPad - eller räcker det med bluetooth om jag vill köra Sufferfest?

Borde gå fin fint att styra mha bluetooth från Macbook och ipad.

Vilken trainer?
Pearl sa:
Ställer frågan här istället för att skapa en ny tråd.

Hur pass mycket låter trainers? Är direct drive betydligt tystare? Bor i lägenhet och vill ju gärna att det ska vara så tyst som möjligt. Vad kostar sedan programvaran?

Nya Kickr Snap (ej direktdriven) är ganska tyst, väldigt mycket tystare än andra ej direktdrivna jag testat. Tystast blir det med en direktdriven av nyare slag, första generationens Kickr är riktigt högljudd, endast 2018 som har rimlig ljudnivå. Neo och Flux från Tacx är tysta, även de flesta från Elite (har bara ägt Muin). Enklast är såklart att testa, många har de uppställda i butik. Tänk på att ljudet kommer garanterat uppfattas som mycket högre hemma.

Programvaran beror helt på, men oftast inte mer är 100kr/mån. (oftast mindre) Zwift, Trainerroad etc.

Vilken trainer?
Det är nog inte någon idé att sitta uppe och vänta längre...
Screenshot_20181106-223839.png

Vilken trainer?
Om man jämför de direktdrivna Wahoo Kickr Core jämfört med Kickr 2018? Är 2018 mycket bättre än Core?
Är helt novis vad gäller trainers och tycker det är rätt mycket pengar, så vill gärna hamna så rätt som möjligt =)

Då jag har tubeless på racern känns det smidigare att ha en direktdriven, jämfört med Snap som jag var inne på först.

Hur låter en trainer jmf. med en roddmaskin Concept 2?

Vilken trainer?
NLC sa:
lundatok sa:
Min fru och jag kan sitta i ett litet rum, på monark resp Neo och köra samtidigt och prata med varandra hyffsat normalt.

Det finns INGET normalt med att parttrampa imohus! ;-)

Det som däremot är helt normalt är att köra ett pass på Neon i vardagsrummet när man är ensam hemma med barnen som kollar på film i soffan bredvid. Möjligen att fläkten störde lite, från trainern kommer det endast ett lent surr

Vilken trainer?
NLC sa:
NLC sa:
lundatok sa:
Min fru och jag kan sitta i ett litet rum, på monark resp Neo och köra samtidigt och prata med varandra hyffsat normalt.

Det som däremot är helt normalt är att köra ett pass på Neon i vardagsrummet när man är ensam hemma med barnen som kollar på film i soffan bredvid. Möjligen att fläkten störde lite, från trainern kommer det endast ett lent surr

Hur låter trainerpiloten? :)

Vilken trainer?
Spacekitty sa:
NLC sa:
NLC sa:
lundatok sa:

Tänk sticket i Kraftwerk Tour de France vid 2:52 =)

Vilken trainer?
Pearl sa:
Om man jämför de direktdrivna Wahoo Kickr Core jämfört med Kickr 2018? Är 2018 mycket bättre än Core?
Är helt novis vad gäller trainers och tycker det är rätt mycket pengar, så vill gärna hamna så rätt som möjligt =)

Då jag har tubeless på racern känns det smidigare att ha en direktdriven, jämfört med Snap som jag var inne på först.

Hur låter en trainer jmf. med en roddmaskin Concept 2?
Jag har en concept skierg och den låter bra mycket mer än min Neo.

Vilken trainer?
Kanonbra, har en concept 2 roddmaskin hemma och det har gått bra med grannarna, då känns det som att en trainer bör vara lugnt =)

Med rabattkod (går ut idag) går Kickr 2018 att köpa för 8855SEK
och Kickr Core 7199SEK

Core inkluderar ej kasett, där får man väl lägga på en 500-ing?

Är det bara att slå till, eller kan det löna sig att vänta till Black friday?

Vilken trainer?
Pearl sa:
Kanonbra, har en concept 2 roddmaskin hemma och det har gått bra med grannarna, då känns det som att en trainer bör vara lugnt =)

Med rabattkod (går ut idag) går Kickr 2018 att köpa för 8855SEK
och Kickr Core 7199SEK

Core inkluderar ej kasett, där får man väl lägga på en 500-ing?

Är det bara att slå till, eller kan det löna sig att vänta till Black friday?

Kan du köpa en Kickr 2018 för under 9 lök är det bara att slå till idag!

Vilken trainer?
Kikar lite begagnat. Hur länge brukar en trainer hålla? Funderar på att köpa en ca 2 år gammal!

Någon som har en välgrundad åsikt på om det är värt att lägga lite extra pengar på en Neo jämfört med en Flux?

Vilken trainer?
littlebitrusty sa:
Kikar lite begagnat. Hur länge brukar en trainer hålla? Funderar på att köpa en ca 2 år gammal!

Någon som har en välgrundad åsikt på om det är värt att lägga lite extra pengar på en Neo jämfört med en Flux?

Min Kickr va trasig när den kom ;)

Vilken trainer?
Fråga till er insatta:
Hur mycket "tillför/gör" en smart trainer egentligen?
Kör idag med wattmätare på cykeln och vanlig gammal dum trainer, växlar för att öka/minska motståndet.
Har börjat köra en del Zwift, men funderar på om det är värt 5000-10000 för att få varierat motstånd, gissar att det är det enda jag vinner, då jag redan har wattmätare?

Vilken trainer?
SteffoN sa:
Fråga till er insatta:
Kör idag med wattmätare på cykeln och vanlig gammal dum trainer, växlar för att öka/minska motståndet.
Har börjat köra en del Zwift, men funderar på om det är värt 5000-10000 för att få varierat motstånd, gissar att det är det enda jag vinner, då jag redan har wattmätare?

Det är väl ERG mode som är det som kan locka. Kanske tveksamt om det är värt pengarna.

Vilken trainer?
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Det är väl ERG mode som är det som kan locka. Kanske tveksamt om det är värt pengarna.

Det är väl just ERG-mode man vill ha. För att kunna köra Trainerroad och liknande.
Kör man Zwift så är varierande motstånd när man cyklar fritt också något som är värt en del, annars är det lätt att man bara matar på med samma motstånd hela tiden, och missar det som gör Zwift lite roligare än att titta in i en vägg. För strukturerad träning är ju ERG nära nog ett måste om man ska kunna fokusera på själva träningen och inte jaga rätt effektnivå.

Vilken trainer?
Tillför verkligen ERG så pass i intervallträning?
För det är väl det att trainern ställer in det tänkta Watt-värdet istället för att du skall hålla reda på det själv?
Tycker inte det är så svårt att (försöka) hålla ett värde...

Vilken trainer?
SteffoN sa:
För det är väl det att trainern ställer in det tänkta Watt-värdet istället för att du skall hålla reda på det själv?

Jag har som sagt kört mycket intervaller utan ERG. Och visst ser jag värdet i att trainern själv skulle ändra motstånd efter trainerroad, och att det dessutom blir kadensoberoende.

Vissa pass i TR har gradvisa upp och nedgångar (under/över oftast) och där skulle det vara skönt att slippa koncentrera sig på att öka/sänka lagom mycket. Men man lär sig det också.

Men det går som sagt utmärkt även utan ERG.

Vilken trainer?
SteffoN sa:
Beror väl på vilken typ av intervaller man kör. Tex Rönnestadare måste ju vara väldigt meckigt att köra manuellt.

Vilken trainer?
ERG tillför inte mer än den känsla av att övergångarna blir mjukare i effektskillnader.
Det blir naturligare helt enkelt. Sen är varvtalsoberoende effektmätning bättre enligt mig och många andra eftersom du behåller intensiteten vid olika kadenser.
Träningseffekten kan studeras mer effektivt.

Vilken trainer?
Klart det funkar att köra intervaller och strukturerad träning utan ERG-mode, det är väl mer som farthållare på bilen - skönt att ha. Den största vinsten med en smart trainer är för mig istället att kunna variera och köra samma storts pass men med olika utväxling för att simulera olika typer av cykling.

Vilken trainer?
SteffoN sa:
Fråga till er insatta:
Frågar du mej så är det inte värt det. Däremot värderar jag infällbara stödben och annat som gör det enkelt att ta med sej eller stuva undan trainern.

Vilken trainer?
NLC sa:
Klart det funkar att köra intervaller och strukturerad träning utan ERG-mode, det är väl mer som farthållare på bilen - skönt att ha. Den största vinsten med en smart trainer är för mig istället att kunna variera och köra samma storts pass men med olika utväxling för att simulera olika typer av cykling.

+1.
Att kunna variera kadensen utan att behöva växla för att stanna på samma belastning är ngt jag uppskattar väldigt mkt.

Vilken trainer?
Spacekitty sa:
NLC sa:
NLC sa:
lundatok sa:

Min sambo brukar säga att det är pinsamt om grannarna hör. Det låter som något annat.

Tillbaka
Topp