Vilken trainer?

mlindman

Ny medlem
Vilken trainer?
Tänkte skaffa en trainer och köra min Scott Spark RC 900 på. Har tittat på Tracx Flux S Smart, Elite Suito och Wahoo Kickr core. De verkar vara ungefär jämbördiga, men jag har läst att det är en del problem o krångel med dem. Tips, råd o reflektioner, please!!!

Björn92

Ny medlem
Vilken trainer?
Jag har en elite suito sen ett halvår tillbaka och är helnöjd. Den känns stabil och hållbar och var billigare än wahoo kickern. Annars verkar wahoo kicker vara populär men jag är nöjd med att ha sparat några tusenlappar på att köpa elite suito istället då jag som sagt inte haft några problem alls med den än. Den är också praktisk att stuva undan eller ta med sig eftersom man kan fälla in stödbenen, då blir den bara knappt en decimeter tjock.

Vet inget om tracx flux s smart men jag har läst att den eller liknande modeller inte är lika hållbara, att det finns risk att trampa sönder den om du är stark nog.

En annan grej med suiton som jag ska nämna är att jag inte lyckades kalibrera den mot zwift, men det finns en kalibreringsfunktion i elites egen app som hör till trainern. Men det verkar inte som att man ens behöver kalibrera den, watten verkar stämma ändå och jag tycker mig aldrig märka nån skillnad mellan passen även om jag inte har kalibrerat den på flera månader nu. Har lite dålig koll på det där med kalibrering men den SKA ha 2,5 % noggrannhet om jag minns rätt så det är ju bara typ 5-10 watt vid normala wattantal så för mig är det försumbart.

Som sagt, jag rekommenderar elite suito, och wahoo kickr blir nog också bra om du kan få den till samma pris som suiton men är den kännbart dyrare ser jag ingen anledning att välja den istället för suiton. Och undvik tracx fluxen skulle jag nog säga, ingen erfarenhet av den men läste att den inte håller så bra...?

Joeman

Medlem
Vilken trainer?
Håller med Björn92, har haft min Suito i 2 månader och inga konstigheter eller krångel. Perfekt med moterad kassett och adapters, bara koppla upp och köra👍🏻

Spindelbenen

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Har en Kickr Core och har inte haft några som helst, dvs inga, problem med den. Utgår dock ifrån att andra i samma segment är lika bra.
Kolla lite här om du orkar plöja genom allt.

glitch

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Har haft 4 Flux som reklamerades en efter en. Bytte sen till Suito och har reklamerat och fått en ny en gång. Har inte hunnit testa den nya. Första Suiton wobblade svänghjulet på lite och den skramlade så Elite ville ha tillbaka den.

Tycker cykelkänslan bar bättre på Tacx och den stod stadigare. Till Suitons fördel talar dem infällbara benen och handtaget så man kan stuva undan den enkelt.

Hade jag köpt ny idag hade det blivit en Kickr Core.

Vad du än köper, säkerställ att returer är enkla att hantera. Alla trainers har problem.

mlindman

Ny medlem
Vilken trainer?
Tack alla! Känns som om alla "smart" direktdrivna krånglar.... Kanske bäst att köpa en enkel dum trainer m magnetbromsad rulle, typ Elite Novo, eller????

Masjevel

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Har en kickr snap (Wheel on) som funkat helt utan krångel i ett par år och ett antal hundra timmar.
Tänker ändå uppgradera till en neo 2t när hösten kommer. Tror det är skönt att slippa hjulet som snurrar.

glitch

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Trots att du reklamerat 4-5 st?

Absolut!
Reklamationerna har funkat kanonbra så jag har inte varit utan enhet som längst 2 veckor. Annars har det gått på en vecka drygt.
Hade en hjulmonterad innan, användea nästan aldrig. Bor i lägenhet så det blev helt för högt ljud, orkar inte hålla på med trainerdäck / extrahjul / justera in trycket på rullen osv.
Cykelkänslan är överlägsen med direktdriven och Suiton kan jag lätt fälla och stuva undan.

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Nja, osmart är den väl inte. Direktdriven nej, smart ja
Precis, men ts skrev osmart, vet inte om han menade wheel on. Det jag menar är att osmart går bort men wheel-on kan vara ok till rätt pris. Jag kör med trainer däck.
Sen vet glitch vad han snackar om. Det enda är att det är mycket pengar om de inte har ordning på kvalitet. Direkt driven är säkert mer exakt också men just nu spelar det ingen roll för mig

mlindman

Ny medlem
Vilken trainer?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Tack alla! Känns som om alla "smart" direktdrivna krånglar.... Kanske bäst att köpa en enkel dum trainer m magnetbromsad rulle, typ Elite Novo, eller????
Nääää, min Kickr Core har inte (peppar peppar) krånglat alls under de två vintrar jag har haft den. Jag hade en Kickr för bakhjul innan och den funkade lika bra den men jag totalruttnade på att den hela tiden gjorde att bakhjulet slirade lite i uppförsbackarna i Watopia när jag tryckte på med mina gigantiska watt. Så jag bytte till en direktdriven.

Mayhem

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Men som sagt ; vad ska jag köpa för kassett? Har en Spark RC 900 pro 2019 m 12-vxl XTR-kassett, 12x148 mm. Kan man ha denna https://www.bikester.se/shimano-deore-cs-m5100-cassette-11-speed-M872967.html?cgid=s51 eller denna ; https://www.bikester.se/shimano-slx-cs-m7000-kassett-11-stegs-M459120.html?cgid=37132
Om det skall växla acceptabelt måste du givetvis ha en 12-delad kassett. Mig veterligen har inte Shimano några sådana för standard HG body. SRAM PG-1210 och PG-1230 funkar givet att din bakväxel klarar 50T största. Sunrace verkar också ha ett gäng liknande kassetter.

mlindman

Ny medlem
Vilken trainer?
Om det skall växla acceptabelt måste du givetvis ha en 12-delad kassett. Mig veterligen har inte Shimano några sådana för standard HG body. SRAM PG-1210 och PG-1230 funkar givet att din bakväxel klarar 50T största. Sunrace verkar också ha ett gäng liknande kassetter.
Enl Wahoos hemsida verkar 11 vara max , eller????

Mayhem

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Enl Wahoos hemsida verkar 11 vara max , eller????

Vet inte exakt var du läst det, men de avser nog max bredd på landsvägskassett eftersom det är vad folk normalt använder trainers till. MTB-kassetter är försänkta på insidan och hänger in över navet/utanför bodyn så det är bara ett problem om kassetten/kedjan skulle hamna så nära ekrarna/svänghjulet att det tar i. Svårt att tänka mig att det skulle vara ett problem på Core då jag på min vanliga KICKR bytt till XDR-driver med 12-delad AXS-kassett.

mlindman

Ny medlem
Vilken trainer?
Som du kanske förstår är jag en smula novis i detta ämne....om jag sätter dit en SRAM PG-1210, fungerar det då med min Shimano-kedja, CN-M9100? Och vilken Sunrace-kassett är det och funkar den m min kedja?

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Vilken trainer?
En fullösning är att köra med "fel" kassett, justera så att det löper bra på en växel och stunta i att växla. Själv kör jag bara strukturerade pass i ERG-läge, där trainern bestämmer motståndet och växlar endast en gång i veckan för att sprida slitaget över kassetten. (Då vore det ok att även behöva skruva på vajern.)
Haken skulle kunna vara om inte 12 delade kedjan lirar med kassetten, men då kan du utöka fulmecket till att slänga på en gammal kedja som matchar kassetten du använder.

Senast ändrad:

BikeRunRepeat

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Har kört ett tag på min Suito och är väldigt nöjd. Däremot en sak som är lite störigt. När jag kör på Lätta växlar med Sunrace 12s kassett är kadensen helt fel, visar ofta 30-50 när den borde vara det dubbla. Kan det ha ha göra med att jag kör just en så stor kasett. Funkar klockrent på alla växlar/belastning med 11s. Har kalibrerat etc. Någon som haft samma bekymmer?

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Snart dags att handla. Urval finns i lager och t.o.m kampanjer.

Så är det fortfarande kickr core som gäller?

Core går att få för runt 8000 medan kickr 5 finns med större rabatt. Kanske går att få för drygt 10. Mindre skillnad än jag trodde. Är det något är fundera på?

Trodde inte det var någon skillnad utom Max watt och max lutning men det verkar som v5 auto calibrerar och simulerar nedförs?

Vad ska man satsa på för trainer?
Is i magen eller skynda innan det är slut?

weldion

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Snart dags att handla. Urval finns i lager och t.o.m kampanjer.

Så är det fortfarande kickr core som gäller?

Core går att få för runt 8000 medan kickr 5 finns med större rabatt. Kanske går att få för drygt 10. Mindre skillnad än jag trodde. Är det något är fundera på?

Trodde inte det var någon skillnad utom Max watt och max lutning men det verkar som v5 auto calibrerar och simulerar nedförs?

Vad ska man satsa på för trainer?
Is i magen eller skynda innan det är slut?
Blir väl inte så mycket bättre deal än så här:
35DE25E8-E4B4-46DB-B476-4DA68DA8A4C3.jpeg

ILiveToRide

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Jag hann upp i 1400h med min och började tänka att den nog kommer att överleva mig. Det gjorde den inte. Effektmätningen/regleringen började hoppa vilt med kraftiga drop-outs. Tur att man har fler trainers. Ändå klart prisvärt sett till antalet timmar.
Bra jobbat!

Min började slira förra veckan, visade sig att remmen i princip var av. Ny rem och spännare för 300 löste det. Funkar fint nu igen.

trumpeten

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Blir väl inte så mycket bättre deal än så här:
Visa bilaga 512151
Tack för tips och kod!
Hur står sig Elite Director XR-T i sammanhanget? (Strax över 6000 med kod). Suito känns som budgetvalet medan Kickr V5 bland de bästa (och dyrast).

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Jag har gått på att kickr verkar ha haft lite mindre kvalitetsproblem än andra. En chansning så klart. Annars är det nog svårt ge råd. Max watt är tex ointressant för mig.
Precision i effekt, cykelkänsla (freewheel vikt?), Erg snabbhet, ljud och tillbehör är väl det man betalar för? Auto kalibreringen måste vara bra för mig som inte orkar kalibrera min Snap.

NiklasL

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Min Kickr v 5 hade ett fel som jag tror är känt och drabbade en batch förra året (missljud, fel på tensioner pulley). Jag skapade en ”support ticket” direkt hos Wahoo efter att ha börjat med att prata med åf. Reklamationsprocessen som följde var snabb och otroligt målinriktad från Wahoos sida och jag fick trainern utbytt utan problem. Support är viktigt och jag upplevde Wahoos support som mycket bra. Och trainern är jag också nöjd med 😊

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Min Kickr v 5 hade ett fel som jag tror är känt och drabbade en batch förra året (missljud, fel på tensioner pulley). Jag skapade en ”support ticket” direkt hos Wahoo efter att ha börjat med att prata med åf. Reklamationsprocessen som följde var snabb och otroligt målinriktad från Wahoos sida och jag fick trainern utbytt utan problem. Support är viktigt och jag upplevde Wahoos support som mycket bra. Och trainern är jag också nöjd med 😊
Det var skönt att höra. Nätet tycker tex att Garmin förstört tacx support - vilket kanske iofs låter lite otippat

Topp