Vilken trainer?

Woodknocker

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Snöa inte in allt för mycket på exakthet och vill du ha exakthet är det powermeter som gäller. Gör inte misstaget som alla gör att av någon konstig (och helt outgrundlig anledning) sätta trainerns siffror över powermeters siffror. Detta är defaulten bland cyklister.

Har du en powermeter går man på det. Det finns de som sitter och filosoferar i evigheter och försöker kolla på hastigheten och analysera men så ställer de också cykeln i garaget... Älska cykling och cykla men vill du ha exakthet är det powermeter (dubbelsidig (företrädelsevis) mätning som gäller).

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Jahap då är den hämtad på PN som inte hade tid att lämna den igår.

Ser fin ut, men ingen kadens i Wahoo appen.

Dessutom blev inte mtb kassetten glad. Monterade medföljande spacer innanför kassetten efter att ha vänt adaptor till 135mm.
Jag hade inte tänkt mig justera växlarna varje gång..
Vet fan vad det är men vill tycka att ramen pressas ihop mindre än det gör över hjulet.

gustavgo

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Jahap då är den hämtad på PN som inte hade tid att lämna den igår.

Ser fin ut, men ingen kadens i Wahoo appen.

Dessutom blev inte mtb kassetten glad. Monterade medföljande spacer innanför kassetten efter att ha vänt adaptor till 135mm.
Jag hade inte tänkt mig justera växlarna varje gång..
Vet fan vad det är men vill tycka att ramen pressas ihop mindre än det gör över hjulet.

Spacern bakom kassetten tror jag endast är till för om du kör 7-delad kassett.

Edit: Gäller visst även 8-10 delat och MTB

1631801735656.png

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Har du en powermeter går man på det.
+1

Gör inte misstaget som alla gör att av någon konstig (och helt outgrundlig anledning) sätta trainerns siffror över powermeters siffror. Detta är defaulten bland cyklister.
Var kommer dessa uppgifter ifrån?

men så ställer de också cykeln i garaget...
Jag ställer mina cyklar i garaget när jag inte cyklar på dem. Ja, för övrigt även när jag trainercyklar med dem. Är det fel?

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Har du separat kadensmätare?
Annars förstår jag inte hur appen skall veta kadens. Den är ju beroende av utväxling fram och bak, så inget trainern/appen kan räkna ut.
Njä, men kickr v5 ska skicka kadens. Möjligen inte enligt standard. Preliminärt säger jag att det funkar i zwift om jag lägger till pwr signalen för med och det ringer en liten klocka att det kanske är löst så

Hur det funkar har jag ingen aning. Har även en Garmin sensor men dottern har ingen

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Njä, men kickr v5 ska skicka kadens. Möjligen inte enligt standard. Preliminärt säger jag att det funkar i zwift om jag lägger till pwr signalen för med och det ringer en liten klocka att det kanske är löst så

Hur det funkar har jag ingen aning. Har även en Garmin sensor men dottern har ingen
Om jag har fattat saken rätt uppskattar trainern kadensen genom att kolla på wattkurvan. Man producerar ju normalt som mest watt när vevarmarna är horisontella och tappar när de är vertikala, dvs man har två toppar och två dalar per pedalvarv. Har man ett perfekt rundtramp klarar inte trainern inte av att uppskatta kadensen...

gustavgo

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Bodyn borde vara anpassad för bredden på en 11-delad landsvägskassett, så då behövs en 1,85 mm spacer innanför om man kör MTB-kassett eller 8-10-delad landsvägskassett.
My bad! Läste 135mm så tänkte automatik att det var LVG.

Nått jag upptäckte var att nitarna på baksidan min kassett krockade med spacern. Hubben har ju försänkningar för detta dock blockeras dessa när man har spacern. Nu är väl långt ifrån kassetter som ser ut så men fick fila ner ett par försänkningar i brickan för att kassettet inte skulle shimsas ut för mycket.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer?
I

Nått jag upptäckte var att nitarna på baksidan min kassett krockade med spacern. Hubben har ju försänkningar för detta dock blockeras dessa när man har spacern. Nu är väl långt ifrån kassetter som ser ut så men fick fila ner ett par försänkningar i brickan för att kassettet inte skulle shimsas ut för mycket.
Ja, kan vara nåt sådant. Fungerar lite bättre efter återmontering.
Jag har andra 1.85 spacers men de passar inte på bodyn vad jag kan se. De har bara jack för ett par splines. Fattar inte riktigt...de är till för just detta.

Kadens fungerar i zwift. Sen kanske det är ett dåligt värde, vet ej. Tyckte den var lite långsam att reagera men vi får se.

Den klarar som förväntat att hålla riktigt låga barn-watt stabilt mitt på 11-34 kassett. Om Snap har svårt att hålla under 80 så funkar 30 fint på denna.

Woodknocker

Aktiv medlem
Vilken trainer?
+1

Var kommer dessa uppgifter ifrån?

Jag ställer mina cyklar i garaget när jag inte cyklar på dem. Ja, för övrigt även när jag trainercyklar med dem. Är det fel?
Det är erfarenhet, lite av en känsla.

Men den är genomgående och prevalent bland många zwiftare, har jag märkt.Svårt att riktigt hitta orsaken till fenomenet och dess uppkomst och ursprung. Monetär orsak eller helt enkelt lyckad reklam ifrån trainersäljarna? Det går att filosofera kring det.

Manurhin2

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Snöa inte in allt för mycket på exakthet och vill du ha exakthet är det powermeter som gäller. Gör inte misstaget som alla gör att av någon konstig (och helt outgrundlig anledning) sätta trainerns siffror över powermeters siffror. Detta är defaulten bland cyklister.

Har du en powermeter går man på det. Det finns de som sitter och filosoferar i evigheter och försöker kolla på hastigheten och analysera men så ställer de också cykeln i garaget... Älska cykling och cykla men vill du ha exakthet är det powermeter (dubbelsidig (företrädelsevis) mätning som gäller).
Vad är en powermeter?

Vegan

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Har du separat kadensmätare?
Annars förstår jag inte hur appen skall veta kadens. Den är ju beroende av utväxling fram och bak, så inget trainern/appen kan räkna ut.
Trainern har väl en sensor (Tacx har en kapacitiv sensor på icke drivsidan) som ger en puls varje varv pedalarmen passerar och beräknar sen ett medel som presenteras i appen. Helt oberoende av utväxling. Eller fattar jag fel?

Senast ändrad:

gustavgo

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Noggrannheten beror helt på vilken effektmätare och trainer, det varierar mycket från modell till modell. Kickr v5, efter de fixat de initiala buggarna, är i nivå med de bästa effektmätare. Bara ta titt på GPLama's youtube kanal för att se att det finns gott om kraftmätare som inte håller måttet.

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Jo, det är som jag sa
ANT+ Power Meter Profile: This broadcasts as a standard ANT+ power meter, with speed and cadence baked in as well.

Vet fortfarande inte vilken typ av sensor det är men DCR säger: Close but not perfect. Sometimes off by 2-3 rpm.

Bara det inte laggar så duger det för mig.

Körde meetup med flickan på zwift. Hon gillade det men svårt att hålla samma fart och det var tufft med uppdaterad vikt. (Växt med 10cm och 3kg sen vi skapade profilen. Upps).

Trainern var ingen skillnad mot Snap säger hon. So there you have it.

Manurhin2

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Tur att man har Wattbike Atom, med Assioma skulle man få köra i A-klass👍

Saxat från nätet:

Favero Assioma Duo pedals read 40W-50W higher than Kickr​

On Friday I got a pair of Favero Assioma Duo pedals. I tried them for the first time outside yesterday, and they seemed to be working as intended. watching 3 second average power while I rode, it was definitely responding properly to increases or decreases on my power.
Today I did a workout on TrainerRoad in ERG mode on my Kickr, while measuring power with my pedals on my Wahoo Bolt simultaneously, and the pedals are measuring 40W-50W higher the whole time, even as ERG mode power increased and decreased. I calibrated the pedals and did a trainer spin down 10 minutes in but it didn’t seem to change anything. One other odd thing to note is my Bolt claims the L/R distribution on the pedals was 0/100%, even though both were connected. Has anyone experienced something similar or have any ideas on how to figure out which source is correct and resolve this disparity?

Woodknocker

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Tur att man har Wattbike Atom, med Assioma skulle man få köra i A-klass👍

Saxat från nätet:

Favero Assioma Duo pedals read 40W-50W higher than Kickr​

On Friday I got a pair of Favero Assioma Duo pedals. I tried them for the first time outside yesterday, and they seemed to be working as intended. watching 3 second average power while I rode, it was definitely responding properly to increases or decreases on my power.
Today I did a workout on TrainerRoad in ERG mode on my Kickr, while measuring power with my pedals on my Wahoo Bolt simultaneously, and the pedals are measuring 40W-50W higher the whole time, even as ERG mode power increased and decreased. I calibrated the pedals and did a trainer spin down 10 minutes in but it didn’t seem to change anything. One other odd thing to note is my Bolt claims the L/R distribution on the pedals was 0/100%, even though both were connected. Has anyone experienced something similar or have any ideas on how to figure out which source is correct and resolve this disparity?

Today I did a workout on TrainerRoad in ERG mode on my Kickr, while measuring power with my pedals on my Wahoo Bolt simultaneously, and the pedals are
kika lite högre upp i tråden7

edit: På tal om favero och smarttrainers har jag funderat på en sak och det är att det sägs att de inte mäter så fördelaktigt i spiksen, alltså där jag behöver kraften. Kanske skulle koppla in min kassa tacx och köra med den, gratiswatt som en känd svensk resonerar. Jag tar wattbiken när jag behöver "lite push i tävlingarna" och kör den andra när jag vill ta det lugnt. :ROFLMAO:
När jag läste det unfollowade jag honom på 3 snabba ögonblick

Dubbel: Men ja i slutänden är det ju det man producerar på vägen som räknas, själv är jag alltid lika skakig över siffrorna och tvivlar alltid men jag vet inte, senaste tiden har ajg liksom tagit KOMs varenda tur jag har satt hingsten i arbete (på segment med hundratals upp till 1000 frustande atleter)... Då har jag iofs ansträngt mig på segmenten men ja. Näää skämt åsido, man kan aldrig veta EXAKT men vill man ha en bra mätare är pedalmätning och Favero att föredra.

Senast ändrad:

gustavgo

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Vet fortfarande inte vilken typ av sensor det är men DCR säger: Close but not perfect. Sometimes off by 2-3 rpm.
Hittade det här (det är som Mr H_G var inne på ovan):

According to Wahoo’s product developer, Tyler Harris, it works similarly to the speed measurement and comes from extensive time analysing pedal stroke forces, shifting patterns and pedalling dead spots. “We’ve been testing it for a few months and it’s been really good,” Harris said. The claim is that the integrated measurement falls within 1% accuracy of an external sensor.

Funktionen verkar ha kommit till Kickr 2018 och Core via firmware uppdatering. Det hade jag helt missat.

Stumpy

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Ja, så klart. De kan mäta variationen i kraft över pedalvarvet och därigenom räkna fram kadensen utifrån kurvan. Blir lite svårt om man har bra rundtramp, men funkar nog bra för de flesta. Fick ingen kadens från min Kickr, men den är kanske för gammal.

gustavgo

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Ja, så klart. De kan mäta variationen i kraft över pedalvarvet och därigenom räkna fram kadensen utifrån kurvan. Blir lite svårt om man har bra rundtramp, men funkar nog bra för de flesta. Fick ingen kadens från min Kickr, men den är kanske för gammal.
Största drivkraften är nog att de kan spara in på kadenssensorn som de skickade med tidigare. Man behöver 2018 modell eller senare och så måste man ha uppdaterat firmware efter den 11 juni 2020. Fick det att fungera nu när jag provade i Wahoo appen. Dock har man väl föga användning för funktionen när man redan har kadenssensorn monterad.

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Man får väl se det som en liten bonus bara. För min del slipper jag eventuellt flytta runt sensorn mellan cyklar.

En del kickr behöver väl en firmware update för att få kadens.
Sen finns det som sagt ingen kadenssignal utan den ligger i de andra så det var i alla fall svårt för mig att fatta fast jag hade läst det.
Lite klabbigt hela saken tycker jag. Borde ju varit värt är göra det ordentligt istället.

Lingon

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Tycker det är en snygg lösning. Blir ju om inte annat ett mindre knappcellsbatteri att byta. Jag fick med en kadenssensor man fäster på skon med min kickr v2. Tror den använder samma teknik för att lista ut kadensen.
v2:an har för övrigt varir riktigt bra. Har brummat på i fem vintrar utan problem. Bara för att jag skrev det kommer den säkert haverera nästa pass. 🤣

Stumpy

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Man behöver 2018 modell eller senare och så måste man ha uppdaterat firmware efter den 11 juni 2020.
Sen finns det som sagt ingen kadenssignal utan den ligger i de andra så det var i alla fall svårt för mig att fatta fast jag hade läst det.
Har en 2017 med senaste firmware. Den dyker upp med att man kan ansluta kadens i Sufferfest, men får inga värden. Det kan iofs vara SF som ser en Kickr utan att veta version. Tycker de kunde släppa ny firmware med den funktionen även till äldre versioner, men hårdvaran kanske inte har tillräcklig kapacitet.

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Har en 2017 med senaste firmware. Den dyker upp med att man kan ansluta kadens i Sufferfest, men får inga värden. Det kan iofs vara SF som ser en Kickr utan att veta version. Tycker de kunde släppa ny firmware med den funktionen även till äldre versioner, men hårdvaran kanske inte har tillräcklig kapacitet.
Så är det säkert. Följden av att de gör en himpa vimpa borde bli att zwift och SF måste hålla reda på skiten.

Speciellt lustigt i SF som verkar ingå i Wahoo nummera(?)

Kan tänka mig att 2017 och 18 skiljer sig i beräkningskraft.

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer?

Ja, du har helt rätt. Billiga 8 och 9s Shimano verkar vara nitade precis där de möter spacern. Jag har en XT också och den ser helt annorlunda ut.
Hursomhelst verkar det ok om man spänner hårt, spacern ger väl sig.

rödblå

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Ja, du har helt rätt. Billiga 8 och 9s Shimano verkar vara nitade precis där de möter spacern. Jag har en XT också och den ser helt annorlunda ut.
Hursomhelst verkar det ok om man spänner hårt, spacern ger väl sig.
Köpte precis en Kickr Core och har råkat ut för detta. Min nya 8s-kassett vobblar med den medföljande spacern. Önskar att jag hade läst här först.

Hursomhelst har jag beställt en original Shimano spacer som ska ha inbuktningar anpassade för nitarna. Återkommer med info om det passar eller ej.

Lyckades iaf tänja min Zwiftcykel med 126mm bredd mellan dropouts till 130mm samt installera 8-växlad bakväxel som lirar med mitt friktionsreglage.

Däremot misstänker jag att kedjan nuddar skruven som fäster bakväxeln till växelörat vid lägsta växeln... Någon som har hört talas om detta problem? Olika tjocklek på växelöra? Eller kommer kassetten kanske för nära ramen när den är monterad på trainern?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Köpte precis en Kickr Core och har råkat ut för detta. Min nya 8s-kassett vobblar med den medföljande spacern. Önskar att jag hade läst här först.

Hursomhelst har jag beställt en original Shimano spacer som ska ha inbuktningar anpassade för nitarna. Återkommer med info om det passar eller ej.

Lyckades iaf tänja min Zwiftcykel med 126mm bredd mellan dropouts till 130mm samt installera 8-växlad bakväxel som lirar med mitt friktionsreglage.

Däremot misstänker jag att kedjan nuddar skruven som fäster bakväxeln till växelörat vid lägsta växeln... Någon som har hört talas om detta problem? Olika tjocklek på växelöra? Eller kommer kassetten kanske för nära ramen när den är monterad på trainern?
Jag tyckte det blev bättre när jag spände til moment på den space som följde med. Den ger sig väl. Funkar säkert också att slipa ner nitarna.

Kan säkert skilja lite mot hjulet, men man kan ju hoppas att kickr är exakt 135 mm. Jag har ett gammalt hjul som behöver en bricka på dotterns cykel men inte på min, men där antar jag att någon tappat i bricka när de haft av axeln.

rödblå

Aktiv medlem
Vilken trainer?

Mycket riktigt var orsaken till den vobblande 8-delade kassetten nitarna som trycker mot spacern. I väntan på ny spacer använde jag en annan äldre kassett med mycket mindre nitar.

Var först missnöjd över att jag hade så pass ojämna watt-siffror i Zwift med min Kickr Core jämfört med min gamla trainer. Jag löste det problemet genom att ändra från bluetooth till ANT+ med USB-förlängningskabel. Efter det blev effekten jämnare och mer direkt i Zwift.

Är otroligt nöjd. Drivlinan och trainern går tyst och mjukt som smord i smör. Önskar att jag satsade på en bra smart trainer tidigare... Sprider man ut kostnaden över ett år är det inte så mycket dyrare än ett gymkort.

Larsifer

Aktiv medlem
Vilken trainer?
Nu när vintern kommer och det blir dåligt väder kanske treåringen vill cykla inomhus. Finns det någon trainer som passar för springcykel?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer