Vilken träningsschema passar bäst mina mål?

magui

Medlem
(svenska är inte mitt modersmål så sorry om det är lite fel på ord)

Jag började landsvägscykling tre månader sen och mitt medelhastighet är runt 24kmh. Mitt mål är att bli like bara som en professionell cyklist. (Jag är en 15 år tjej). Vinter kommer nu och jag undrar hur kan kan träna för att bli bättre på cykling efter vintern. Vilken av de där träningsschema tycker ni passar bäst eller kanske ni har en anna förslag på veckoschema? (jag skriver lite på engelska) (när det står "workout", det är typ squats, situps, etc...)

Träningsschema 1:
Måndag: No equipment workout for butt and abs (ungefär 25+30minuter)
Tisdag: 1timme spinning
Onsdag: 40minutes running at a steady pace (moderate intensity) + no equipment abs workout (around 15minutes)
Torsdag: 1 timme spinning
Fredag: 40minutes running at a steady pace (moderate intensity) + no equipment butt workout (around 20minutes)
Lördag: No equipment full body workout (1 hour)
Söndag: Vilodag (+yoga for flexibility)

Träningsschema 2:
Måndag: no equipment full body workout (1 hour)
Tisdag: 1 timme spinning
Onsdag: no equipment full body workout (1 hour)
Torsdag: 1 timme spinning
Fredag: vilodag (+yoga for flexibility)
Lördag: no equipment full body workout (1 hour)
Söndag: no equipment full body workout (1 hour)

Träningsschema 3:
Måndag: No equipment workout for butt and abs (ungefär 25+30minuter) + 40minutes running at a steady pace (moderate intensity)
Tisdag: 1timme spinning
Onsdag: 40minutes running at a steady pace (moderate intensity) + no equipment abs workout (around 15minutes)
Torsdag: 1 timme spinning + no equipment butt workout (around 20 mins)
Fredag: 40minutes running at a steady pace (moderate intensity) + no equipment butt workout (around 20minutes)
Lördag: No equipment full body workout (1 hour)
Söndag: Vilodag (+yoga for flexibility)

Tack för alla svar :)!

Inget fel att träna varierat, men ska du bli bra på att cykla lär du behöva cykla mer än 2h spinning i veckan. Jag säger inte att du behöver göra det denna vecka, men du kommer att behöva jobba mot det.

Sen skulle jag släppa det där med tankar på proffsnivå tillsvidare. Försök att bygg upp s.a. du kan bedriva riktig cykelträning, gå med i en klubb och se vart det leder och vad du tycker om att cykla. Gillar du det och det känns som du utvecklas kan du börja sätta upp mål på vägen.

Allt som GoranS säger, öka på cykeldelen när du känner att du kan. Tränar du varje dag?
På helgen brukar det vara bra att få in distanspass, en långtur på cykeln. Hitta andra att cykla med.

+1 på GoranS!

Inget av programmen ser ut att vara för cykel, men du får en bra bas. Tvåan ser iaf minst bra ut.

Jag skulle föredra spinning, löpning och full body samt yogan. Det där med abs och butt vet jag inte exakt vad det är men allt som är "coreträning" är bra.

Mer vila skulle jag också önska att du har med, iaf nån gång i månaden.

Det går bra att cykla på vintern. Långpass på helgen!

Det finns rätt tydliga kriterier för proffsnivå; inte mitt område men syreupptagning (VO2?) och W/kg är vanliga indikatorer. När du kan cykla fort kan du kolla sånt.

Fausto Coppi, världens bästa cyklist någonsin sade på samma fråga vad man ska träna. Han sa, pedale, pedale, pedale.

Ett exempel på ungefärligt schema jag hade som 15-åring vintertid, räckte för att tävla i landsväg. Flera veckor körde jag inte heller alls så här många timmar. Håll dig frisk, öka försiktigt och långsamt och ha KUL med andra! :)

Må: vila
Ti: spinning/intervaller 1h ev. med 15min styrka
On: alternativ träning, lugn jogg, annan sport du gillar
Tor: spinning/intervaller 1h ev. extra styrka
Fre: vila
Lör: lugnt långpass ute med sällskap 1,5h-2,5h
Sön: samma som lör

Tävla!
Tävla!
Träna!
Tävla!

Ska du bli bra så måste du cykla med dom som är bra. För att bli bäst måste du cykla med dom som är bäst.

Tillbaka
Topp