Vilken typ av träningskläder kör ni i på vintern?

roding

Aktiv medlem
Hej hej,

Undrar bara vilken typ av träningskläder som ni alla kör i på vintern.
Kör ni i sådana för cykel eller använder ni sådana från andra sporter? Längdskidåkning?
Håller på att kika runt efter byxor, jacka samt handskar just nu nämligen.

Är det minusgrader kör jag vinterbibs och ett par endura mt 500 över. Vinterskor med batterisulor från kjell&co, underställströja, lager 2 tröja och en vindjacka avsedd till längdåkning. Brukar ha ett par hestra skidhandskar också. Mössa under hjälmen.

Körde två timmar sist i -5 utan att frysa och blev inte för varm. (Cyklar stig).

Det som gör mest för mitt humör på vintern är utan tvekan sulorna för att slippa frysa om fötterna.

Senast ändrad:
Kör ett par nukeproof blackline långbyxor, köpte matchande softshelljacka också, men vart för varm till cykling.
Dom byxorna är lika tjocka som vanliga cykelshorts, bästa byxorna jag ägt.

Kört med mina vanliga Five ten och alpinestars-handskar.
Enda jag saknar är sådan vindtät hjälmmössa.

Lingon sa:
Problemet brukar vara fötter och händer, på överkroppen blir man alltid för varm.:)

Instämmer, kör i princip samma kläder på överkroppen mellan +5 till -20, vid -10 å kallare lobsterhandskar å ev dubbla sockar i vintercykelskorna. Kör på överkroppen underställströja å flossad vintercykeljacka (sigr). Thermobibs å shorts över (poc och endura).

Hjälmmössa alt bandana

Kortbib underst och sedan långa vindtäta bib ytterst. Fyll på med lösa långa ben mellan bibsen om det blir för kallt.
Svettröja, lager 2-tröja och vindtät jacka.
Balaklava i ylle, vindtät hjälmmössa och buff i halslinningen.
Vinterskor med skoskydd. Handskar efter behov. Skotervantar, hummer, fingerhandskar.
Allt efter omständigheterna och köldtåligheten.

roding sa:
Hej hej,

Undrar bara vilken typ av träningskläder som ni alla kör i på vintern.
Kör ni i sådana för cykel eller använder ni sådana från andra sporter? Längdskidåkning?
Håller på att kika runt efter byxor, jacka samt handskar just nu nämligen.

Vilken typ av cykling handlar det om? Enorm skillnad på att brotta runt i skogen i 10 km/t i snitt med jättehög kroppstemperatur (edit: nej, kroppstemperaturen höjs såklart inte på insidan; jag avser ansträngning och nödvändig värmebortförsel), mot att cykla LVG eller grus i hög fart med jordens avkylande fartvind och inte samma kroppsaktivitet (per tid).

För skogsbruk är jag förespråkare av icke vindtäta kläder på överkroppen. Lite tjockare grejer värmer när man står still men släpper ändå ut all svett och fukt när man cyklar. På underkroppen brukar man kunna ha ungefär samma saker som på sommaren, även om långbrallor är trevligt för att slippa lersprut på nederdelen av benen.
Händer, fötter och huvud är svårt att rekommendera något för. Själv kör jag längdskidhandskar från ungefär +5° och nedåt. På fötterna "höstskor" med dubbla lager strumpor av olika sort beroende på temperatur. Windstoppermössa eller pannband på skallen.

Senast ändrad:
Som redan sagts: om det handlar om landsväg/grusväg: satsa på vindtät framsida och lagom många/varma mellanlager. I skogen tycker jag som Makten att man kan skippa vindtäta plagg helt (på överkroppen i alla fall).
Cykelkläder är bra, men jag tycker att vissa längdgrejer också varit funktionella att cykla med (handskar och ytterbyxor).

Aldrig testat längkläder, men det bästa med cykelkläder att att byxorna är smala nertill och långa bak i midjan. Jackor/tröjor är också långa bak.
För en som kylt ner ryggen med efterföljande inflammation är det viktigt att vara varm om ryggen.
Vart nog det värsta jag varit med om, sängliggande i tre dagar!

För stigcykling:

Mellan 5-0 C:
Bibs
Benvärmare
Knäskydd
Madison 4 seanson långbrallor över
Craft underställströja
Gore windstopperjacka
Smartwool strumpor
Endura skoöverdrag
Buff som tas på / av beroende på

Från några minus kompletteras det hela med aklima smartwool nätbrynja och elsulor.

glitch sa:
För stigcykling:

Mellan 5-0 C:
Bibs
Benvärmare
Knäskydd
Madison 4 seanson långbrallor över
Craft underställströja
Gore windstopperjacka
Smartwool strumpor
Endura skoöverdrag
Buff som tas på / av beroende på

Från några minus kompletteras det hela med aklima smartwool nätbrynja och elsulor.

Smutt!

Bilagor

• 336F497F-12D5-4DA3-A9D6-77F37E08CE75.jpeg
    336F497F-12D5-4DA3-A9D6-77F37E08CE75.jpeg
    11.1 KB · Besök: 331
Mellan -3 till + 4 ungefär kör jag med:
Five ten freerider eps skor
Sealskinz vattentäta strumpor med merinoull
Norröna merino underställströja
Norröna fjörå tröja över
Endura singletrack jacka
Endura singletrack 2 byxor
Fox ”vattentäta” handskar
Plus knäskydd som vanligt. Brukar räcka så.

Över 4 grader plus brukar jag byta ut byxorna mot lite längre shorts, bort med underställströjan och vanliga handskar.

Ned till -5ish och med CX, mtb eller räser, så kör jag med vanliga bibs och ett par långa Pearl Izumi-vintertights. Tunn merinoullströja närmast, armvärmare och ytterst en lite tjockare cykeljacka. På fötterna brukar jag ha ett par shimano vinterskor och i dom en tunn ull-liner och neoprenstrumpor för orienteringsbruk, skoöverdrag. På händerna ett par giro vinterhandskar, eller ett par längdskidhandskar.

Under själva vintern brötar jag främst på med Fatbike. Ner till -20 så kör jag bibs+långkallingar i merinoull+pearl izumi vintertights. På överkroppen tunn merinotröja, armvärmare och en lite tjockare ulltröja. Oftast skaljacka i gtx eller bomull. På fötterna kör jag med turpjäxor (semirigid sula) och en tunnare och en tjock ullsocka, tovade tjocka näversulor. Brukar (numera) även ha värmesulor då jag har lite problem med att hålla fötterna varma när jag cyklar. På händerna ofta ett par Norröna-skidhandskar.

När det är riktigt kallt, ner under -30, så brukar jag ha bibs, merinounderställ, ett par black diamond täckbyxor på underkroppen (tänkte nog dock skaffa täck-shorts som alpinåkare brukar ha). Överkroppen som innan, men jag har även med en lätt dunjacka för att förstärka om man behöver stanna eller nåt händer. På fötterna så funkar för mig nu bara Sorel glacier XT om jag ska vara ute några timmar. På händerna Norröna skidhandskar, men har även med ett par Norröna skalvantar med tjocka ullinnervantar i reserv. Har även med en förstärkningsmössa. Känsliga punkter för mig i stark kyla är fötter, lår/rumpa och händer. Ibland har jag fått hoppa av hojen och jogga en runda för att få upp värmen igen, men nu har jag skaffat eluppvärmda sulor som underlättar lite när det är riktigt kallt.

Senast ändrad:
Cykelkläder är mer funktionella för både cykling och längdskidor än längdskidkläder är. Stenåldersplagg det mesta i den senare kategorin.

Rattnalle sa:
Cykelkläder är mer funktionella för både cykling och längdskidor än längdskidkläder är. Stenåldersplagg det mesta i den senare kategorin.

Fast landsvägskläder (typ Assos) stramar för mycket över bröstet för att vara lämpliga för längdskidåkning (förutom vid utförsåkning...).

Oskar sa:
Rattnalle sa:

Fast landsvägskläder (typ Assos) stramar för mycket över bröstet för att vara lämpliga för längdskidåkning (förutom vid utförsåkning...).
Jag kör flossade delvis vindtäta bibs och en softshell ur Pearl Izumis PRO serie till längdåkning. Stramar ingenstans, sitter bra och ofta precis lagom varma. Men jag har inga problem med svällande muskler på överkroppen som tar plats.

Jag har aldrig provat ett längdplagg som var tillräckligt långt som inte satt som en säck.

Senast ändrad:
Testa dig fram.
Många olika väder på vintern kräver anpassning. Skitväder med regn och blötsnö kräver inte samma kläder som gnistrande sol och -10. Högintensiv träning kräver andra kläder än lugn distans. Skogsåka kräver annat än lvg.

Trelagers är väl grundregeln för överkroppen, på benen två på sin höjd. Många, med mig, undviker vindtyg/regnsäkert som stänger inne fukten.Cykeljackor och tights har ofta vintyg bara på framsidan. Det är en bra kompromiss.

Rattnalle sa:
Oskar sa:
Rattnalle sa:

Jag kör flossade delvis vindtäta bibs och en softshell ur Pearl Izumis PRO serie till längdåkning. Stramar ingenstans, sitter bra och ofta precis lagom varma. Men jag har inga problem med svällande muskler på överkroppen som tar plats.

Jag har aldrig provat ett längdplagg som var tillräckligt långt som inte satt som en säck.

Intressant! Har själv noll erfarenhet av längdskidor, men det låter märkligt att en hel industri riktad mot en sport som uteslutande utövas i minusgrader har misslyckats med samtliga produkter, medan en sport där typ 90% av användarna inte ens cyklar när det är under nollan har tillgång till sådana kvalitetskläder.

Själv gör jag större skillnad mellan plus- och minusgrader än vad många andra verkar göra. En minusgrad är ofta betydligt bekvämare än en plusgrad kombinerat med regn. Drar inte hela utrustningslistan, men jag själv tycker ylle funkar bra i kombination med väta och kyla, och skyr nästan allt med ”andas”-funktion eftersom det inte fungerar vid fysisk aktivitet för den som är lagd åt det varmare hållet.

Hade mellan -5 till 0-gradigt, soligt/vindstilla när jag gjorde en 100km runda här om dagen. Min klädsel bestod då av:
Långärmad, ganska tunn cykeltröja.
Vindvest
Vindtät jack
Vinterbibs med lätt flossad insida
Lite tjockare stumpor
Vanliga landsvägsskorna
Neoprenöverdrag
Tjocka vantar
Buff
Tunn cykelmössa

Frös som fan om händerna efter ett tidigt, påtvingat stopp. Men när jag började trycka på igen kom jag upp i behaglig temperatur i hela kroppen.

Fjärdebrunn sa:
Testa dig fram.
Många olika väder på vintern kräver anpassning. Skitväder med regn och blötsnö kräver inte samma kläder som gnistrande sol och -10. Högintensiv träning kräver andra kläder än lugn distans. Skogsåka kräver annat än lvg.

Trelagers är väl grundregeln för överkroppen, på benen två på sin höjd. Många, med mig, undviker vindtyg/regnsäkert som stänger inne fukten.Cykeljackor och tights har ofta vintyg bara på framsidan. Det är en bra kompromiss.

+1 på allt!

n3wton sa:
Rattnalle sa:
Oskar sa:
Rattnalle sa:

Intressant! Har själv noll erfarenhet av längdskidor, men det låter märkligt att en hel industri riktad mot en sport som uteslutande utövas i minusgrader har misslyckats med samtliga produkter, medan en sport där typ 90% av användarna inte ens cyklar när det är under nollan har tillgång till sådana kvalitetskläder.
Konservativ bransch eller nåt. Trista material till stor del och ofta dålig passform på grejerna. Kanske blivit bättre men det där ju cykelkläder också.

Jag har en ullnätbrynja, värmer och gör det mindre blött, rekommenderas.
Termojacka i ryggsäcken till fikat (eller punkare, vurpa, ofrivillig paus...).

Rattnalle sa:
Oskar sa:
Rattnalle sa:

Jamen att du har en protourkropp konstaterade vi ju för flera år sedan? :-)

Sen upplever jag att Assos gått några snäpp längre vad gäller att optimera jackorna för ”nere i bocken”-position.

Rattnalle sa:
n3wton sa:
Rattnalle sa:
Oskar sa:
Rattnalle sa:

Konservativ bransch eller nåt. Trista material till stor del och ofta dålig passform på grejerna. Kanske blivit bättre men det där ju cykelkläder också.
Eller kanske du som har en onormal kroppsform (brukar du inte hålla på och förlänga dina hängslen på bibsen, osv?)...
Jag tycker inte de kläder man ser på världscupstjärnorna i Vinterstudion varje helg ser obekväma eller dåliga ut på nåt sätt, och de skulle nog klaga om det vore så. Jag tycker inte heller det är nåt fel på mina Craft Xtreme underkläder (som är framtagna specifikt för längdskidåkning) eller mina Swix ytterkläder heller.

Brukar köra med DH-tröja, woolpower och vanligt underställ. Ibland har jag med en tunn löparjacka av nylon att dra på om det ska cyklas snabbt.

På händerna kör jag tjocka XC-skid-handskar, Lill-Sport Solid Thermo, bästa vinterhandskarna för sport enligt mig, billiga också. Dom är tillräckligt tjocka för att vara varma när man står still och tillräckligt genomsläppliga för att inte bli dyngsvettiga när man rör sig. Torkar snabbt och klarar tvättmaskin.

Senast ändrad:
ooms sa:
Rattnalle sa:
n3wton sa:
Rattnalle sa:
Oskar sa:
Rattnalle sa:

Eller kanske du som har en onormal kroppsform (brukar du inte hålla på och förlänga dina hängslen på bibsen, osv?)...
Jag tycker inte de kläder man ser på världscupstjärnorna i Vinterstudion varje helg ser obekväma eller dåliga ut på nåt sätt, och de skulle nog klaga om det vore så. Jag tycker inte heller det är nåt fel på mina Craft Xtreme underkläder (som är framtagna specifikt för längdskidåkning) eller mina Swix ytterkläder heller.
Jag är smalare än medel, ja. Men nej förlänga hängslen mm är inte jag. Byxorna ska jag ju sitta uppe ordentligt.

Fartdräkterna i världscupen är ofta bara en trikå, iaf de varianter jag klämt på. De har ganska låg nivå av avancerad funktion utan det bygger mer på att den som bär plagget är ett mindre kärnkraftverk. Väldigt bekvämt men inte funktionellt för lite mer motionsbetonad åkning.

Crafts syntetunderställ har jag också ett gäng av som jag är nöjd med. Men det uppfattar jag som en ganska all-round produkt. Det är mest ytterplagg jag tycker varit trista kanske jag ska förtydliga.

Tycker det är svårt att hitta några varma långa bibs. Har 4-5 stycken och ner till nollan sen blir de för kalla.

Några rek på nåt som funkar till - 10? Landsvägshoj i bocken.

Raggamuffin sa:
Tycker det är svårt att hitta några varma långa bibs. Har 4-5 stycken och ner till nollan sen blir de för kalla.

Ytterbyxor ovanpå de varma bibsen? Jag hittade ett par flossade gore utan blöja.

Raggamuffin sa:

Har iofs bara kört pendling på 17km i de temperaturerna, men då har jag kört bibs, långkallingar, termobibs utan pad och i värsta fall mtb-shorts över. I år har jag upptäckt det förträffliga med långa mtb-byxor. Hade det varit så kallt hade jag nog skitit i all respekt för sporten och kört bibs, termobibs och långa mtb-brallor.

Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
n3wton sa:
Rattnalle sa:
Oskar sa:
Rattnalle sa:

Jag är smalare än medel, ja. Men nej förlänga hängslen mm är inte jag. Byxorna ska jag ju sitta uppe ordentligt.

Fartdräkterna i världscupen är ofta bara en trikå, iaf de varianter jag klämt på. De har ganska låg nivå av avancerad funktion utan det bygger mer på att den som bär plagget är ett mindre kärnkraftverk. Väldigt bekvämt men inte funktionellt för lite mer motionsbetonad åkning.

Crafts syntetunderställ har jag också ett gäng av som jag är nöjd med. Men det uppfattar jag som en ganska all-round produkt. Det är mest ytterplagg jag tycker varit trista kanske jag ska förtydliga.

Jag har en längdjacka från craft som hängt med i många år som är jättebra. Softshell med ventilerad rygg och bra passform för långsmala.

Det råkar vara en likadan jacka som de som användes i SVTs produktion ”Mitt liv som Hellner”. Vet inte om jackan finns kvar, men när min har gjort sitt vill jag ha en likadan. Använts flitigt både som mtb-jacka, pendlingsjacka när det är under nollan och längdjacka.

Nu också med egna bilder!
A7B3F8B0-FA5A-4108-AB44-170BC45043D0.jpeg

2A162475-7159-46C0-89AC-C912B011F871.jpeg

Bilagor

• B56CE684-CBAA-4E98-95D2-6084A23F0410.jpeg
    B56CE684-CBAA-4E98-95D2-6084A23F0410.jpeg
    67.6 KB · Besök: 82
Senast ändrad:
Jag har lite olika byxor, både med och utan pad. De som har pad får man ju ha som de är, har provat med baggyshorts över nångång men det kostar ju lite km/h.

Har ett par Gore utan pad och då kör jag med vanliga bibs eller rapha thermal under. Föredrar detta då pad sällan sitter bra i bibs som är vindtäta då tyget blir mindre stretchigt.

Får väl prova size-up och få plats med långkalsonger under.

Specialized har några bra med windstopper. Inte dom som heter typ roubaix.
Kompletteras med längdtights vid kallare än minus 10.

Raggamuffin sa:
Jag har lite olika byxor, både med och utan pad. De som har pad får man ju ha som de är, har provat med baggyshorts över nångång men det kostar ju lite km/h.

Har ett par Gore utan pad och då kör jag med vanliga bibs eller rapha thermal under. Föredrar detta då pad sällan sitter bra i bibs som är vindtäta då tyget blir mindre stretchigt.

Får väl prova size-up och få plats med långkalsonger under.
Tjocka med pad tycker jag är ganska meningslösa. Men de utan kan du ju komplettera med t ex ett par knävärmare eller långkalsonger under, ovanpå vanliga bibs. Just knävärmare tycker jag gör mycket.

Jag kör med Endura Windstopper bib med korta bib under.
Kör inte under 5 minus. Det blir ingen träning utan snarare kassa bihålor.

Raggamuffin sa:

Är inte brallor typ det minsta problemet om man vill cykla LVG i minus tio? :-O
Jag tänker typ däckval, skodon och handskar. Och mössa. Och nåt för fejset så man inte spricker av köld.

Makten sa:
Raggamuffin sa:

Jag tänker typ däckval, skodon och handskar. Och mössa. Och nåt för fejset så man inte spricker av köld.
Händer är ju lätt. Bar mitts. Men skor håller jag med om.

Raggamuffin sa:

Vad som, i sammanhanget, "funkar" torde vara subjektivt. Jag köpte för ett par, tre år sedan vinter-bibs från Craft (kommer just nu inte ihåg vad modellen heter). För min del har de fungerat utmärkt, såväl till 1-timmes-pendling tidiga sthlm-mornar, som 2-3-timmarspass i fuktiga minusgrader längs blåsiga Ölandsvägar.

Kör för övrigt med vinterjacka från samma Craft-kollektion. Den plus en merinoullströja är allt jag behövt på överkroppen. Jag tycker, precis som någon annan skrev, att det knepiga är öron, näsa, händer och fötter - jag blir tidigare och tidigare på det med rånarluva, dubbla strumpor och tredelade handskar för varje vinter. ?

Makten sa:
Raggamuffin sa:

Däckval samma som vanligt, är det kallt är det torrt, kör året runt med GP4000. Skor har jag ett par Specialized Defroster som ihop med dubbla woolpower, tunna och värsta funkar ner till -20. Mössa vanlig grip grab vindtät fram och sen vid behov regnöverdrag över hjälmen. Fejset kör jag buff men även en sån här robocop-mask med hål för näsa mm, för alpint bruk. Typ https://www.skidresor.com/skidshop/...MIr-yXwvrd5gIVyKQYCh1HNQL2EAQYAiABEgJTOvD_BwE
Handskar har jag en vintermodell från Rose som funkar bra, inte testat barmitts än.

Spacekitty sa:
Raggamuffin sa:
har provat med baggyshorts över nångång men det kostar ju lite km/h.

Under träning spelar det väl egentligen ingen roll, då går du på effektmätaren (eller pulsen). Och njuter av farten när vårvärmen kommer.

Nä om jag cyklar för att träna spelar det ingen roll men ibland cyklar jag för att komma fram och är det kallt vill jag vara ute så kort som möjligt oftast =)

IM sa:
Vad som, i sammanhanget, "funkar" torde vara subjektivt.

Självklart men alla tips är välkomna?

Man får prova sig fram, och det har kommit massor av goda tips redan. Kommer några till här. Hestra XC längdskidshandske är relativt smidig men ändå varm. Som flera varit inne på, bibs med chamois under ovadderade långa bibs med WS fram, och där kan jag då rekommendera trekvarts-bibs närmast huden för att få ett extra lager över knäna som sitter still. Buff uppdragen lagom långt över huvudet är en mysig och reglerbar hjälmmössa.

Raggamuffin sa:
Makten sa:
Raggamuffin sa:

Däckval samma som vanligt, är det kallt är det torrt, kör året runt med GP4000. Skor har jag ett par Specialized Defroster som ihop med dubbla woolpower, tunna och värsta funkar ner till -20. Mössa vanlig grip grab vindtät fram och sen vid behov regnöverdrag över hjälmen. Fejset kör jag buff men även en sån här robocop-mask med hål för näsa mm, för alpint bruk. Typ https://www.skidresor.com/skidshop/...MIr-yXwvrd5gIVyKQYCh1HNQL2EAQYAiABEgJTOvD_BwE
Handskar har jag en vintermodell från Rose som funkar bra, inte testat barmitts än.

Spacekitty sa:
Raggamuffin sa:
har provat med baggyshorts över nångång men det kostar ju lite km/h.

Under träning spelar det väl egentligen ingen roll, då går du på effektmätaren (eller pulsen). Och njuter av farten när vårvärmen kommer.

Nä om jag cyklar för att träna spelar det ingen roll men ibland cyklar jag för att komma fram och är det kallt vill jag vara ute så kort som möjligt oftast =)

IM sa:
Vad som, i sammanhanget, "funkar" torde vara subjektivt.

Självklart men alla tips är välkomna?

Om du redan har alla svar men ändå fryser om benen är det lite svårt. När folk påtalar att man kör i shorts i skogen vid typ 2 grader brukar jag säga att det bara är hittepå att man fryser om benen. Vid landsvägsåka upplever jag sällan att man fryser om just benen oavsett vad, men då har jag ändå tagit i med nya varma vinterbibs i år för att gardera. Ta i mer när du trampar? Fast då kommer du svettas ihjäl bakom robocopmasken förvisso...

Tillbaka
Topp