Vilken typ av växlar/kedja/bromsar/cykel för vinterpendling

Dodde

Medlem
Har cyklat många år till jobbet på standardcyklar och nu slutligen tröttnat på alla frusna vajrar, växelreglage etc. Jag är INTE en cykelintresserad person utan vill bara ha något som fungerar utan service så länge det bara går. Jag har inte möjlighet till cykelparkering inomhus vare sig på jobbet eller vid hemmet så cykeln kommer att stå utomhus mest hela tiden

Allra enklaste, mest robusta, minst rostbenägna, minst frysbenägna konstruktion möjligt. Hela cykeln får gärna vara rostfri ned till minsta skruv om någon sådan ens finns.

Min budget ca 10-12k

Nån cykel med remdrift och kapslad navväxel borde väl vara rätt underhållsfritt. Men nu gissar jag vilt eftersom jag inte har erfarenhet av nått av ovan :). Men känns bra.

Canti och 9-delat är så nära underhållsfritt man kommer, och det är inte underhållsfritt det heller...

Oväxlat med fotbroms.
Inga fälg/skivbromsar alls.
Kedja och drev/klinga är det enda som slits.. Ca 700sek/året i delar.

Senaste 6-7 åren har jag kört fixie med fälgbromsar. Innan det SS stål-MTB. För mig är fixien optimal. Minimalt med underhåll, byt kedja, kolla bromsbelägg o fälgar dessutom rätt kul att cykla på.

ett sätt att minska underhållet drastiskt är att montera stänkskydd på framskärmen. bör gå ned till högst 5 cm från marken. även dina skor tackar för detta.

Slår också ett slag för att köra fixie, köpte en gammal nishikiram från gubben på tippen för 6 folköl.
Förvånansvärt lätt och bra stål i, ett par slitstarka surlyhubbar och sen byta kedja när man byter däck (dubb/sommardäck) så är det finfint.

Är du riktigt snål så klarar du dig med en frambroms.

Du ska ha cykeln utomhus hela vintern, och den ska inte behöva underhåll? Kan tipsa dig om att välja skidor isf.

Någonting med remdrift och Shimanos Alfine 11 navväxel (oljesmord och helt tät) vore ju optimalt om man tänker på lågt underhåll, men priserna verkar börja på runt 20 loppor för dom. Gissa hur länge du får ha den kvar.

Realistiskt sett så tycker jag att Emmers förslag är det bästa. Reservdelar är billiga för 9 delat och canti-bromsar är väl det mekaniskt mest simpla man kan tänka sig. Välj aluram också så minskar du problemen med korrosion jämfört med nåt gammalt stålhärke. Du kommer inte undan däremot att du behöver smörja kedjan och droppa lite olja på växlar och reglage om du vill att det ska fungera bra. Du bör ju också ha någon sorts överdrag eller pressenning du kan dra över cykeln när den står ute.

fälgbromsar vid smutsig vinterpendling kan medföra fälgbyte efter några år, beroende på antal korsningar medanför backa, mängden rödljus och fälgens materialtjocklek.

För en icke cykelintresserad person och med tanke på budget, jag skulle tipsa på nån Nishiki med nexus 7 växlad nav, trum eller skivbroms, stänkskärmar och ordentligt kedjeskydd.

Fixie är för hipsters! ;-)

Har cyklat många år till jobbet på standardcyklar och nu slutligen tröttnat på alla frusna vajrar, växelreglage etc. Jag är INTE en cykelintresserad person utan vill bara ha något som fungerar utan service så länge det bara går. Jag har inte möjlighet till cykelparkering inomhus vare sig på jobbet eller vid hemmet så cykeln kommer att stå utomhus mest hela tiden

Allra enklaste, mest robusta, minst rostbenägna, minst frysbenägna konstruktion möjligt. Hela cykeln får gärna vara rostfri ned till minsta skruv om någon sådan ens finns.

Min budget ca 10-12k
Alla cyklar kräver underhåll, så det enklaste rådet är att du köper underhåll och service av en bra cykelverkstad någon gång per år eller vartannat år. Det lär ändå bli billigare än att t.ex. åka kollektivt.

Dotterns växlar fryser på väg till skolan. Vad kan man av-isa med?
Har provat med 5-56 men det hjälper inte. Eller så har jag inte hittat isen/fukten.
Cykeln står i garage över natten (någon plusgrad) och nu är det mellan - 10/15 grader och växlarna fryser till. Har inte varit problem tidigare när det var mer runt -5.

Det är treväxlat med fotbroms hon kör.

tacksam för input!?

Har provat med 5-56 men det hjälper inte. Eller så har jag inte hittat isen/fukten.
Cykeln står i garage över natten (någon plusgrad) och nu är det mellan - 10/15 grader och växlarna fryser till. Har inte varit problem tidigare när det var mer runt -5.

tacksam för input!?

Du måste ta reda på vad som fryser, sen kan du åtgärda det..
Be dottern lämna cykeln ute hemma o kolla om det är vajer, reglage eller växelmekanism/nav. Fundera på hur vattnet kom in där och åtgärda.

tacksam för input!?

Smörja vajern duktigt med silikonfett där den löper i hölje.

Smörja vajern duktigt med silikonfett där den löper i hölje.
Ok, det är ett hölje hela vägen mellan reglage och växel. Men har säkert läckt in fukt någonstans.
Ska kolla på cykeln i kväll utomhus och se om jag blir klokare var det fryser.
Men silikonfett är bra tips för att hålla fukten borta. Jag har lite hemma iaf.
Kan 5-56 annars vara ett alternativ som "de-icer" ?

Du kan också prova att ta in cykeln i rumstemperatur över natten så den blir helt torr, det brukar hjälpa för mig. Men här är det sällan -15 så..och jag har inte navväxel.

Du kan också prova att ta in cykeln i rumstemperatur över natten så den blir helt torr, det brukar hjälpa för mig. Men här är det sällan -15 så..och jag har inte navväxel.
Så enkelt det kan vara!
Nu står den inomhus i värmen. Det är ju bara fråga om tiden över natten räcker.
Tack för input!

Single speed med kedjesträckare och hydrauliska skivbromsar. Single speed för enkelhet och att slippa kassett-frysning. Kedjesträckare för kedjans livslängd och att slippa justera hjulet när kedjan töjs. Hydrauliska skivbromsar för att det är bäst i alla väder och (efter 4 cyklar i daglig drift so far) med begränsat behov av underhåll utöver byte av pads.

Nån cykel med remdrift och kapslad navväxel borde väl vara rätt underhållsfritt. Men nu gissar jag vilt eftersom jag inte har erfarenhet av nått av ovan :). Men känns bra.

Remdrift är bra! Och Shimano Nexus 7 navväxel är bra. Shimano Alfine 8 är dock dåligt. Jag skulle satsa på single speed med remdrift och diskbromsar om man överlever utan växlar.

Så enkelt det kan vara!
Nu står den inomhus i värmen. Det är ju bara fråga om tiden över natten räcker.
Tack för input!
Jag brukar hänga min cykel när detta händer. Inte för att den varit elak utan för att fukten ska rinna ut ur vajerhöljena. Brukar göras 1-2ggr per vinter. Fett i vajerhöljen, inte olja. Lycka till.

Jag brukar hänga min cykel när detta händer. Inte för att den varit elak utan för att fukten ska rinna ut ur vajerhöljena. Brukar göras 1-2ggr per vinter. Fett i vajerhöljen, inte olja. Lycka till.
Tack för idén!
konstaterar nu att det faktiskt är vajerhöljet som fryser.
Det tog typ en minut från att jag körde ut cykeln (-17C) i morse. Dottern fick ha tvåans växel idag...
Ska prova blåsa rent och fetta in vajern med silikonfett i helgen. Kylan verkar stanna kvar...

Remdrift är bra! Och Shimano Nexus 7 navväxel är bra. Shimano Alfine 8 är dock dåligt. Jag skulle satsa på single speed med remdrift och diskbromsar om man överlever utan växlar.
Har kört Alfine 8 och 11 och tycker nog dom får väl mycket hat. Med rätt spänning på växelwiren och försiktighet så att man undviker att växla med belastning så funkar dom ok även om dom är tunga och med märkbart sämre verkningsgrad.

Har kört Alfine 8 och 11 och tycker nog dom får väl mycket hat. Med rätt spänning på växelwiren och försiktighet så att man undviker att växla med belastning så funkar dom ok även om dom är tunga och med märkbart sämre verkningsgrad.

Ja, växling är bra. Enda problem med växling på vintern är frusen vatten kring rätten på naven och där tappar man hälften av växlar. Kan nu äntligen parkera cykla inne hem, så nu slippar jag den problem.

Stora problem med min Alfine 8 är att lager i naven går sönder varje två år eller två vintrar. Min Nexus 7 har funkat utan problem och underhåll i 10 år. Det verkar att många har problem med Alfine/Nexus 8.

+1
Fast SÅ dålig är inte Alfine8. Bara inte prisvärd
Sedan beror det nog på i vilket klimat cykeln körs, här i djupa södern har mitt Alfine8 överlevd nu 6-7 år utan tillstymmelse till service. Gäller även remmen....

Senast ändrad:
+1
Fast SÅ dålig är inte Alfine8. Bara inte prisvärd
Sedan beror det nog på i vilket klimat cykeln körs, här i djupa södern har mitt Alfine8 överlevd nu 6-7 år utan tillstymmelse till service. Gäller även remmen....

Ja, om man inte kör i snö är Alfine8 bra. Men även om jag skulle vill oftare ha snö i Stockholm, är det fortfarande för mycket för min Alfine8. Skulle gärna byta min till en Nexus7 som jag hade innan.

Framhjul med trumbroms och navdynamo, bakhjul med Nexus 7 och fotbroms. Lite tanke bakom vajerdragningen så inte fukt ansamlas. Någon däremot?

Låter hellre cykeln stå kallt under hela vintern än att ta in den i värmen varje natt. Då slipper man problem med att man får kondens som sen fryser.
fast det kräver ju då att man bor där det är minusgrader hela tiden :)

ja problemet är att det inte 'är' kallt hela vintern. fördelarna med torr stugvärme för cykelförvaring överväger så som jag ser det.

Tunga är de, dessutom med all vikt i bakhjulet vilket ger en annorlunda känsla jmf med en kedjeväxlad cykel där tyngdpunkten är annorlunda placerad.
Men verkningsgraden skiljer dels mellan de olika växlarna, dels mellan Alfine 8 och 11 (eftersom de är såpass olika konstruktioner). Om jag har förstått rätt skall själva växlarna i navet vara de samma hos Nexus Inter-8 och Alfine-8
Mätningar visar att effektivitetsskillnaden mellan växlarna i mitten, de som används oftast(?), är onödigt stor hos Nexus/Alfine-8. Alfine-11 navet har bäst verkningsgrad på de lättaste växlarna, vilket åtminstone enl mig är en bättre kompromiss.
08.png

"Breite Linien stehen für 200 Watt Antriebsleistung, dünne Linien für 50 Watt."'
Mätningarna är gjorda av: https://fahrradzukunft.de/
Läs också här: https://fahrradzukunft.de/16/koenigsklasse-der-nabenschaltungen/
http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/

Det bästa växelnavet, Rohloff Speedhub är så pass mkt dyrare att man för prisskillnaden mellan Rohloff och Alfine-11 får man (nästan) en hel cykel till! Åtminstone för mig är det för mkt, det är bättre att betala för N+1 och då ha både vinter + sommar-pendlare + FLER!
För ett par år sedan gick det att köpa ett komplett hjul med Alfine-11 nav, Mavic A319-fälg (för fälgbroms), växelreglage och monteringssats för 349 € från Tyskland!

Jag änvander mestadels växlar 5 och 6 på min Alfine8, där är verkningsgraden hög.
Konstigt att Alfine11 har mycket större skillnad i verkningsgrad mellan 50 och 200 watt än alla andra växelnav.

Jag änvander mestadels växlar 5 och 6 på min Alfine8, där är verkningsgraden hög.

Detsamma. Nån enstaka gång när vinden över tundran har varit svår, ngn växel upp eller ner.
Växelnav är väl inte direkt optimala för annat än pendelcyklar men där är de åas perfekta för hel- och allväderbruk. Effektiva eller ej. IMHO
En cykel som bara skall funka ett par-tre mil om dagen varje dag, året runt, skall klara sig med minimalt underhåll.

Oväxlat med fotbroms.
Inga fälg/skivbromsar alls.
Kedja och drev/klinga är det enda som slits.. Ca 700sek/året i delar.

Efter att trampat av en kedja på en cykel med fotbroms som enda bromsalternativ så inser man snabbt att det är direkt skönt med handbromsar..

Ts: Jag skulle säga SS med mekaniska skivbromsar.

Tillbaka
Topp