Vilken var roligaste backen 2013?

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Är jobbigast = roligast? Om inte, vilken var
> bäst och varför?

Tourmalet var roligast. Alla legender och historier som kan kopplas till det passet gör det speciellt. En klättring ska vara lagom jobbig för att vara rolig. När man inte har växlar som räcker utan man får bända sig upp kan man hålla sig för skratt!

Starten på Grand Raid från torget i Verbier upp till Ruinettes.. främst för alla mina minnen från området. :)

Det här året har bjudit på många fina backar, men om jag ska välja ett tillfälle då jag faktiskt åkte runt och garvade så får det bli denna stig i Spanien. Galet bra stig faktiskt.
Kärt barn har säkert många namn, men vissa kallar den för Flowtastic. Det passar rätt bra.

Den har fin utsikt, fantastiskt flow och sektioner av lite mer teknisk karaktär.

Utsikt.
P4080219.JPG

Snabbt flow
P4080225.JPG

Stenigt (Cyklist: Stenmark)
P4080230.JPG

klassekock skrev:
> Den äckligaste och jobbigaste va Mount Ventoux.
> Klart den roligaste va Col de Babaou

+ 1 körde båda i somras.

Col de Babaou togs på en solotur på tio mil. Så här såg rutten ut:

Le Levandou, Bormes les Mimosas, Col de Babaou, Collobrieres, Cogolin, La Mole (Saint Tropez Airport), sen upp på Col du Canadel som bjuder på fantastisk utsikt över kustlinjen när du väl kommer upp på toppen. Därefter en "kamcykling" utmed finfina Route des privee/forestiere cretes. Avslutningsvis nerför tillbaka samma väg via Bormes Les Mimosas. Rekommenderas.

Kan även rekommendera en lätt men vansinnigt fin backe om man ändå är i trakterna kring Mont Ventoux -> Georges du Nesque, från Villes sur Auzon till Sault.

Mont Ventoux tog jag dagen efter TdF på sega ben efter att ha gått 10-12km upp och ner dagen innan, dessutom med rätt tunga hjul för att vara bergscykling + 11/25- kassett...

Thomas

[e] stavningen

Senast ändrad:
För mig var det nog ändå Mt Elbert, Colorados högsta berg. (Eller iaf sydtoppen på 4130möh). Mest för höjden, stigen och utsikten. Bära cykel på över 3000möh visade sig vara fostrande, speciellt i mer än 1000 höjd. Fäntästic stig på väg ner dessutom.

img_4538.jpg

Tibet trail från Stelvio till Bormio är god tvåa, fantastiskt vacker klättring längs den klassiska vägen och sen sjukt bra (och låååång) utförskörning på vindlande alpstig.

Edit: Nej förresten, den helt sanslösa regninga etappen på Biivouac var nog änå det som etsade sig fast mest. Sällan har det chansats så mycket, vurpats så ofta och skrattats så hysteriskt efteråt. Tack Martinpetter för den upplevelsen

Senast ändrad:
Utsikten på den bilden går sannerligen inte av för hackor. Däremot hade jag väldigt fort gått av (cykeln) i det där stenmoraset. ;-)

thomalin skrev:

>
> Mont Ventoux tog jag dagen efter TdF på sega ben
> efter att ha gått 10-12km upp och ner dagen
> innan, dessutom med rätt tunga hjul för att vara
> bergscykling + 11/25- kassett...
>
> Thomas
>
:-) Man kan av texten få intrycket av att du deltog i TdF, det framgår vad du menar men var ändå lite skoj.

Hasse#7 skrev:
> thomalin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Mont Ventoux tog jag dagen efter TdF på sega
> ben
> > efter att ha gått 10-12km upp och ner dagen
> > innan, dessutom med rätt tunga hjul för att
> vara
> > bergscykling + 11/25- kassett...
> >
> > Thomas
> >
> :-) Man kan av texten få intrycket av att du
> deltog i TdF, det framgår vad du menar men var
> ändå lite skoj.

Hehe, ja kanske det... fast jag var ju med, som publik. Fick t o m några sek i rampljuset på Eurosport :)

marran skrev:
> Där snackar vi brant backe!

Ja 90 grader uppför och 90 grader nedför i samma backe. Måste vara rekord.

Synd bara att det ska vara så långt från där jag bor bort till Sunne. Skulle vilja testa Tossebergsklätten någon gång, men det känns lite i överkant med 65-70 mil transportcykling för en enda backes skull.

Challpass utanför Basel blev årets backe. Höjd 750m, ca. 7 km, snitt 5%, den ingick i alla mina rundor under sommarsemestern, blev 2/vecka på 50-75km. Tyvärr fanns det aldrig tid för "högre" äventyr denna sommar.

schture skrev:
> Challpass utanför Basel blev årets backe. Höjd
> 750m, ca. 7 km, snitt 5%, den ingick i alla mina
> rundor under sommarsemestern, blev 2/vecka på
> 50-75km. Tyvärr fanns det aldrig tid för
> "högre" äventyr denna sommar.

Borde vara närmare 11 % i snittlutning ?

Höjd 750 m inte höjdskillnad ;-)

Så har står det på climbybike:

Average grade: 5.1 %
Length: 6.95 km
Height start: 391 m
Height top: 747 m
Elevation gain: 356 m

eller ja, en backe till sitter fast i minnet från 2013. den upp till wispile utanför gstaad som var ca 7km och 860hm. på mtb..

IMG_20130820_090714.jpg

mattel skrev:
> eller ja, en backe till sitter fast i minnet från
> 2013. den upp till wispile utanför gstaad som var
> ca 7km och 860hm. på mtb..
>
>

Vilken hemsk bild Mattel.
Jag måste nog gömma undan knivarna nu :-(

Vilken jä...a prestationsångest den här tråden skapar!
Själv är jag rätt nöjd med alla åk i Malin, Barbro och dom andra lederna på Järvsö-knallen tillsammans med min 10-åriga son i somras.
Kvalitetstid i kubik!
// Larsa

Tog liften upp på Monte Baldo vid Gardasjön(lite fusk men min fru var med också..) Sedan blev det lite nedför innan vi klättrade upp på Mt Altissimo di Nago som syns på bilden. Sedan var det ca 1800 höjdmeters nedförskörning till Gardasjön på mestadels tekniska stigar (med vissa mer eller mindre omöjliga/dödliga partier)

AltissimodiNago.jpg

Räknas till fots så var vandringen från Le Tour(i Chamonixdalen) upp till refuge Albert en häftig sträckning där man närmade sig glaciären nerifrån och kom upp på sidan om de stora isblocken.

Speedskejtarn skrev:
> Cote de la Redoute, LBL
>
>

Samma här..

Jag var kanske lite väl taggad/trött när jag kom in mot den här legendariska
stigningen.. Direkt efter våffel- och vätskepåfyllningen i byn strax innan backen,
så hakade jag på ett par andra cyklister och vi började gemensamt att gneta på
uppåt.

Det blev visserligen rätt brant, men såg inte alls ut som jag kom ihåg från olika
videos jag kollat innan..

Efter en liten stunds cykling - då vägen plötsligt övergår till grusväg - inser
vi att vi alltså är ute och cyklar, även geografiskt.. Hade missat en ganska tydlig
pil nere i byn, och körde helt enkelt jävligt fel.

Nåja, det var ju skönt att komma in i "riktiga" Redoute med uppvärmda ben, här i
17% lutning:

Bilagor

• redoute3.jpg
    redoute3.jpg
    42.5 KB · Besök: 25
Den här tråden är inte bra för psyket nu mitt i vintern .... I somras körde jag över Brenner-pass och Arlberg-pass med min bike-touring-hoj, med ca 15 kg extra baggage i väskorna.. Brenner upp från söder var ganska flackt och långt och hyfsat lätt, och sen blev det en mkt fin utförskörning ned mot Innsbruck med en massa fina kurvor i skogen -- så jag väljer nog den som No-1 för mig i år !!

S1.jpg

Sen blev det Arlberg-pass också, via St-Anton. Riktigt brant och jobbigt upp från St-Anton, pga extra vikt på cykeln, nätt och jämt att jag kom upp... Men nedför på andra sidan var suveränt, en lång och fin utförsbacke !

s2.jpg

Förbi skidområdena, jag kände igen mig från en massa tidigare skidsemestrar till St-Anton, sen ned mot Feldkirch.

s3.jpg

Puerto Mogan till Pico de las nieves.
För att det var första gången man fick leka racercyklist efter alla år i skogen!

Bilagor

• 2013-11-26 13.57.46.jpg
    2013-11-26 13.57.46.jpg
    103.4 KB · Besök: 25
Jag har bra minne av alla SBR specialer men favoriten är nog rodelbanan i Sälen pga jag fick prova på en wallride! :)
IMG_4938.JPG

Extra tack till sambo och barn för väntan och fotografering!

Senast ändrad:
Så här i sista självande dagarna av 2013 så cyklade jag El Cardón på Fuerteventura.
För att citera Die Hard... den knep åt som en ungmö på slutet. Dessutom kör man stora delar av den i den eviga motvinden som är förhärskande på ön. Dom säger att den är 17% bitvis, men jag hade 50-25 och klarade mig upp. Så mera troligt är max 10-12.

Belöningen på toppen är ett månlandskap av rang.

IMG_0443.jpg

Hm. Jag måste nog säga sista utförslöpan i Hay Park, Glennwood Springs. Jag har iaf aldrig varit så nära att krascha så många gånger och skratta ihjäl mig samtidigt.

IMG_2410.jpg

Hej. Har smugit runt på happymtb ett tag och nu är det väl dags att skriva nåt.

Man blir ju lite sugen på att åka testa på några av dom backarna som ni skrivit om.
Men än så länge så får jag nöja mig med Svinhultsbacken här hemma (södra Östergötland). Den är tillräckligt utmanande för mig.
Det är min favoritbacke just nu i alla fall. Den får mig att få ut det där, lilla extra. Det borde va den längsta backen i mitt närområde.

2.9km Distance
4.3% Avg Grade
163m Lowest Elev
287m Highest Elev
123m Elev Difference
IMG_0669.JPG

koffe skrev:
> Hej. Har smugit runt på happymtb ett tag och nu
> är det väl dags att skriva nåt.
>
> Man blir ju lite sugen på att åka testa på
> några av dom backarna som ni skrivit om.
> Men än så länge så får jag nöja mig med
> Svinhultsbacken här hemma (södra
> Östergötland). Den är tillräckligt utmanande
> för mig.
> Det är min favoritbacke just nu i alla fall. Den
> får mig att få ut det där, lilla extra. Det
> borde va den längsta backen i mitt närområde.
>
>
> 2.9km Distance
> 4.3% Avg Grade
> 163m Lowest Elev
> 287m Highest Elev
> 123m Elev Difference
>

Fin bild :) Går det något cykellopp förbi den backen?

För mig sträckan Granadilla - Villaflor på väg från El Medano - Kraterkanten på Teneriffa, för dess skönhet. Avslappnat brant och lång (13km/700hm) i bedårande solsken och (för Teneriffas sydsida) vackert grönt landskap. VOTT på Gran Canaria var väl "rolig" på sitt sätt också iofs.

GoranS skrev:
> Från Ayacata är det några kilometer där det
> lutar på lite brantare, typ upp till parkeringen
> varifrån man kan vandra ut mot Roque Nublo. Sen
> är det tämligen lättåkt upp (om man bortser
> från att det är risig asfalt sista biten upp).

När jag var där nu under julen så var det perfekt asfalt sista biten. De har nog lagt om där under hösten (namnet och tiderna på Stravasegmentet nedförs indikerar det... http://www.strava.com/segments/5850792 )

nisseson skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Från Ayacata är det några kilometer där det
> > lutar på lite brantare, typ upp till
> parkeringen
> > varifrån man kan vandra ut mot Roque Nublo.
> Sen
> > är det tämligen lättåkt upp (om man bortser
> > från att det är risig asfalt sista biten
> upp).
>
> När jag var där nu under julen så var det
> perfekt asfalt sista biten. De har nog lagt om
> där under hösten (namnet och tiderna på
> Stravasegmentet nedförs indikerar det...
> http://www.strava.com/segments/5850792 )

Ah, det var ju inte en dag för tidig! Beläggningen som var innan såg bitvis ut som någon rest från andra världskriget (något överdrivet). Var det nyasfalterat även ner åt Telde till?

GoranS skrev:
> Ah, det var ju inte en dag för tidig!
> Beläggningen som var innan såg bitvis ut som
> någon rest från andra världskriget (något
> överdrivet). Var det nyasfalterat även ner åt
> Telde till?

Vet ej, jag kom upp från Ayacata och Cueva Grande de gånger jag tog hela vägen till toppen.

Man blir lite nyfiken på vad som gör vägbeläggningen så ojämn? Ibland perfekt asfalt, ibland ganska uselt oljegrus. Har de nyss bytt metod eller blir all fin asfalt sådär dålig efter ett par år i sol, regn och vind där nere?

Eftersom jag inte cyklat så mycket i år blev kräkbacken i Sätila på cykel och till fots den jobbigaste i år.

Annars tycker jag att de där småknixen som jag inte orkat/klarat förr som jag klarade i somras i Hellas eller på Sörmlandsleden är de roligaste. :)

Tillbaka
Topp