Sixten Fors sa:
Onyx och Sprag. Tyst är coolt och ovanligt.
Att Onyx xD boost fram + baknav väger ca 300 gram mer än mina DT350 boost nav är inte riktigt lika coolt.
Jag ifrågasätter dock användandet av begrepp som oändligt antal POE och instant engagement, vilket lätt kan missuppfattas som ett system som helt saknar fördröjning eller rörelse innan lås. Vilket inte är fallet.
Onyx tillverkar nav och köper in färdiga sprags. Jag tror att det är 29 sprags i ett Onyx baknav. Spragsen måste ändra vinkel och röra sig från glidläge till låsläge. Vid vilken axeln roterar. Jag uppskattar att denna rörelse till 20-35 % av höjden av en sprag, eller 20-35% av sprag-spacing bredd. Jag anser det då rimligt att Onyxnav har lika snabb låseffekt som ett pawl/ratchet nav med 80-140 POE. Vilket är sjukt långt ifrån både oändligt och instant. Speciellt om man använder termerna i marknadsföringssyfte vs. konkurrenters nav med typiskt 36-72 POE. Sprags är dock en cool teknik, inget tvekan om det.
Video vid ca 55 sek.
Skillnad i friktionsförlust när man frihjular. DT +34%, CK +76%, Hope +116%.
har du prövat ett? kan ju säga att det är stor skillnad i känsla mellan industry nine 120 och onyx. men ja, det hugger ju inte på samma sätt eftersom det inte finns någon klack som kan hugga. du får ju tänka på att de ju ligger emot hela tiden (bara väldigt lite). sen skulle jag bli förvånad om det är 29 st, då det är två stycken ringar med dessa "sprangs" i navet, så det lär ju åtminstone vara ett jämnt antal och tvivlar på att det bara är 15 st i en ring :D men absolut, POE blir ju lite fel då det ju inte finns några punkter. och som sagt, finns inget som rullar som dem, eller rättare sagt har jag ännu inte sett något som rullar som onyx navet. väldigt märklig känsla me navet.
och är lite som sagts, 36 till 54, kanske inte nämnvärd skillnad, men när man passerar 100 är det skillnad man märker. eller jag märker det i alla fall. dock kan jag ju säga att I9 där märker man av att friktionen blir lite högre, därav är project321 lösning jäkligt intressant om man ska ha klackar, de har väldigt bra rykte om att bygga me hög standard med, innan körde de ju i9 innanmäte, men annan lagerplacering osv. många som sa att project321 hade bättre konstruktion än i9 sett till helheten. Nu har de som sagt en helt egen konstruktion rakt igenom,
angående vikt, vem tvingar dig att köpa ett onyx framnav? jag kör tune fram. skulle räkna dem som 200g tyngre nu, 70g när nya navet kommer, typ. Men är ju samtidigt centrerad vikt i hjulet.
har även fått kundbemöttade från dem som är bland de bättre jag stött på, vilket annan navtillverkare går in o gör special delar på begäran :D stora baksidan är priset, det är fan inte gratis :D och onyx köper man för att man vill ha nått helt annat, är nog fan den delen på hojen jag är mest nöjd med :D
angående CK, behöver man inte specialverktyg för att totalserve dem? och de kör väll med en del lager som är specifika för deras nav?