Vilket är marknadens bästa* baknav?

Rattnalle sa:
Enda förmaning jag fick om DTs ratchets när jag köpte 54 var att de faktiskt behöver smörjas ibland till skillnad från 18.
Exakt. De kräver mer underhåll och tål inte lika mycket skit i systemet, smuts/grus mellan ytorna som greppar i varandra, jämfört med 36T eller 18T star ratchets.

Det ser ut att vara relativt liten prisskillnad mellan 36 och 54.
Men slitage/underhåll kanske gör det mer värt att köra på 36?

(har inte ens provat hur 18 upplevs i praktiken än, men misstänker att det kommer kännas lite lågt)

Jag skulle välja 36T. Skillnad mot 54T på 3,3 grader och 1 cm pedalrörelse är inte jättemycket direkt. Beror också på typ av cykling. För lvg spelar det ingen som helst roll. För mtb är 36 bättre än 18. Ju mer teknisk cykling, balanskonster med omtag, trials etc. är 54 bättre än 36.

Hur andra resonerar och vad de väljer är upp till dem.

Jag har testat 12T, 18T, 36T, och 54T.
12T var märkbart dåligt, så man störde sig på det hela tiden.
18T är ok. Fungerar mycket bättre än 12. Ingen normal cyklist hade tänkt på att 18T är lite.
36T är bra, känner egentligen inte behov av något mer.
54T liten skillnad mot 36T.

IMHO.
Edit: för XC/AM

Senast ändrad:
Jag tänkte nog mer att ska jag ändå uppgradera är det ingen idé att köpa 36. Den praktiska skillnaden i hållbarhet är förmodligen rätt liten. Hade jag velat behålla idiotsäkert hade jag behållit 18 (ligger som reserv I bra att ha lådan).

Men ska jag vara helt ärlig är det faktiskt i första hand att cykeln låter coolare jag köpt mig. Rätt sällan jag var så stor praktiskt nytta av det.

Senast ändrad:
Jag har 18 och tycker det är lite fattigt jämfört med mina Hopenav. Det är ju knappast ett problem när man cyklar, men man kan störa sig rätt mycket på vid t.ex. rejs då man vill ha pedalen i optimalt läge för start. Det är alltså bristen på POE som förklarar mina dåliga resultat... Det har däremot inte varit tillräckligt fattigt för att jag ska lägga ett par hundra på att få fler POE.

36 och 54 är kanske inte så stor skillnad, men 120 är beroendeframkallande. Fast det känns som det rullar lite sämre när man inte trampar.

Jag skulle gärna vilja hitta några billigare nav än i9 med uppemot 100 poe eller mer. Har bara hittat superstars Elektro, men de verkar vara gjorda av mjukost och finns dessutom inte med boost.

Någon som har några tips?

Sixten Fors sa:
Onyx och Sprag. Tyst är coolt och ovanligt.
Att Onyx xD boost fram + baknav väger ca 300 gram mer än mina DT350 boost nav är inte riktigt lika coolt.

Jag ifrågasätter dock användandet av begrepp som oändligt antal POE och instant engagement, vilket lätt kan missuppfattas som ett system som helt saknar fördröjning eller rörelse innan lås. Vilket inte är fallet.

Onyx tillverkar nav och köper in färdiga sprags. Jag tror att det är 29 sprags i ett Onyx baknav. Spragsen måste ändra vinkel och röra sig från glidläge till låsläge. Vid vilken axeln roterar. Jag uppskattar att denna rörelse till 20-35 % av höjden av en sprag, eller 20-35% av sprag-spacing bredd. Jag anser det då rimligt att Onyxnav har lika snabb låseffekt som ett pawl/ratchet nav med 80-140 POE. Vilket är sjukt långt ifrån både oändligt och instant. Speciellt om man använder termerna i marknadsföringssyfte vs. konkurrenters nav med typiskt 36-72 POE. Sprags är dock en cool teknik, inget tvekan om det.

Video vid ca 55 sek.

Skillnad i friktionsförlust när man frihjular. DT +34%, CK +76%, Hope +116%.
Oändligt många POE är helt korrekt, sprag’en kan greppa var som helst. Däremot har de som du påpekar en viss rotation innan de låser fast.
Nåväl, lutar åt att försöka hålla mig till tåls tills de släpper sin lättare version med 1,5 sprag clutches.

Borde det inte tala emot Onyx/sprag?
Ett vanligt nav med t.ex. 20T har som mest 18 grader, men det kan vara 0.0001 grader också.
Onyx har alltid samma graders rotation innan det låser?

Eveningstar sa:
Borde det inte tala emot Onyx/sprag?
Ett vanligt nav med t.ex. 20T har som mest 18 grader, men det kan vara 0.0001 grader också.
Onyx har alltid samma graders rotation innan det låser?
Tycker inte det talar emot Onyx på något sätt. Snarare tvärtom, du vet alltid vad du får, samma beteende hela tiden.

jij sa:
36 och 54 är kanske inte så stor skillnad, men 120 är beroendeframkallande. Fast det känns som det rullar lite sämre när man inte trampar.

Jag skulle gärna vilja hitta några billigare nav än i9 med uppemot 100 poe eller mer. Har bara hittat superstars Elektro, men de verkar vara gjorda av mjukost och finns dessutom inte med boost.

Jag åker på Elektro nu, så det är delvis därför jag tror att jag inte alls kommer trivas med 18 :p

Fast sedan förra veckan har navet iofs 0 POE, så allt kommer bli en förbättring. Men andra ord, dina teorier om mjukost är korrekta.

Sixten Fors sa:
Att Onyx xD boost fram + baknav väger ca 300 gram mer än mina DT350 boost nav är inte riktigt lika coolt.

Jag ifrågasätter dock användandet av begrepp som oändligt antal POE och instant engagement, vilket lätt kan missuppfattas som ett system som helt saknar fördröjning eller rörelse innan lås. Vilket inte är fallet.

Onyx tillverkar nav och köper in färdiga sprags. Jag tror att det är 29 sprags i ett Onyx baknav. Spragsen måste ändra vinkel och röra sig från glidläge till låsläge. Vid vilken axeln roterar. Jag uppskattar att denna rörelse till 20-35 % av höjden av en sprag, eller 20-35% av sprag-spacing bredd. Jag anser det då rimligt att Onyxnav har lika snabb låseffekt som ett pawl/ratchet nav med 80-140 POE. Vilket är sjukt långt ifrån både oändligt och instant. Speciellt om man använder termerna i marknadsföringssyfte vs. konkurrenters nav med typiskt 36-72 POE. Sprags är dock en cool teknik, inget tvekan om det.

Video vid ca 55 sek.

har du prövat ett? kan ju säga att det är stor skillnad i känsla mellan industry nine 120 och onyx. men ja, det hugger ju inte på samma sätt eftersom det inte finns någon klack som kan hugga. du får ju tänka på att de ju ligger emot hela tiden (bara väldigt lite). sen skulle jag bli förvånad om det är 29 st, då det är två stycken ringar med dessa "sprangs" i navet, så det lär ju åtminstone vara ett jämnt antal och tvivlar på att det bara är 15 st i en ring :D men absolut, POE blir ju lite fel då det ju inte finns några punkter. och som sagt, finns inget som rullar som dem, eller rättare sagt har jag ännu inte sett något som rullar som onyx navet. väldigt märklig känsla me navet.
och är lite som sagts, 36 till 54, kanske inte nämnvärd skillnad, men när man passerar 100 är det skillnad man märker. eller jag märker det i alla fall. dock kan jag ju säga att I9 där märker man av att friktionen blir lite högre, därav är project321 lösning jäkligt intressant om man ska ha klackar, de har väldigt bra rykte om att bygga me hög standard med, innan körde de ju i9 innanmäte, men annan lagerplacering osv. många som sa att project321 hade bättre konstruktion än i9 sett till helheten. Nu har de som sagt en helt egen konstruktion rakt igenom,

angående vikt, vem tvingar dig att köpa ett onyx framnav? jag kör tune fram. skulle räkna dem som 200g tyngre nu, 70g när nya navet kommer, typ. Men är ju samtidigt centrerad vikt i hjulet.

har även fått kundbemöttade från dem som är bland de bättre jag stött på, vilket annan navtillverkare går in o gör special delar på begäran :D stora baksidan är priset, det är fan inte gratis :D och onyx köper man för att man vill ha nått helt annat, är nog fan den delen på hojen jag är mest nöjd med :D

angående CK, behöver man inte specialverktyg för att totalserve dem? och de kör väll med en del lager som är specifika för deras nav?

Bilagor

• s780_Onyx_Sprag_Clutch_Hubs.jpg
    s780_Onyx_Sprag_Clutch_Hubs.jpg
    48.7 KB · Besök: 74
Senast ändrad:
Jensen sa:
Sixten Fors sa:

Video vid ca 55 sek.

har du prövat ett? kan ju säga att det är stor skillnad i känsla mellan industry nine 120 och onyx. men ja, det hugger ju inte på samma sätt eftersom det inte finns någon klack som kan hugga. du får ju tänka på att de ju ligger emot hela tiden (bara väldigt lite). sen skulle jag bli förvånad om det är 29 st, då det är två stycken ringar med dessa "sprangs" i navet, så det lär ju åtminstone vara ett jämnt antal och tvivlar på att det bara är 15 st i en ring :D men absolut, POE blir ju lite fel då det ju inte finns några punkter. och som sagt, finns inget som rullar som dem, eller rättare sagt har jag ännu inte sett något som rullar som onyx navet. väldigt märklig känsla me navet.
och är lite som sagts, 36 till 54, kanske inte nämnvärd skillnad, men när man passerar 100 är det skillnad man märker. eller jag märker det i alla fall. dock kan jag ju säga att I9 där märker man av att friktionen blir lite högre, därav är project321 lösning jäkligt intressant om man ska ha klackar, de har väldigt bra rykte om att bygga me hög standard med, innan körde de ju i9 innanmäte, men annan lagerplacering osv. många som sa att project321 hade bättre konstruktion än i9 sett till helheten. Nu har de som sagt en helt egen konstruktion rakt igenom,

angående vikt, vem tvingar dig att köpa ett onyx framnav? jag kör tune fram. skulle räkna dem som 200g tyngre nu, 70g när nya navet kommer, typ. Men är ju samtidigt centrerad vikt i hjulet.

har även fått kundbemöttade från dem som är bland de bättre jag stött på, vilket annan navtillverkare går in o gör special delar på begäran :D stora baksidan är priset, det är fan inte gratis :D och onyx köper man för att man vill ha nått helt annat, är nog fan den delen på hojen jag är mest nöjd med :D

angående CK, behöver man inte specialverktyg för att totalserve dem? och de kör väll med en del lager som är specifika för deras nav?

Menar du att onyxet är lite mindre distinkt när det väl börjar greppa? För att den här metoden helt enkelt inte är lina binär som klackar som antingen rullar bakåt eller stoppar metall mot metall? Något du störs av? Jag tänker att jag skulle göra det. Vore kul med tyst och snabbgreppande men en mysig sak med hope är ju att de både greppar ganska snabbt och med ett skarpt tydligt grepp som ger förtroende.

36 distinkta poe är för övrigt ungefär där jag tycker nav börjar kännas seriösa. Efter det är det faktiskt mest lyx. 48 som på Pro4 är roligare!

29 per ring. En eller flera ringar ändrar inte att t.ex. 25% av 1÷29 gånger 360 grader = 3,10 grader. Motsvarande 116 POE. Fler ringar ökar felsäkerhet och halverar belastning per ring. Men fortfarande 3,10 grader.

Mjukare inkoppling köper jag, då det är momentstyrt vs. av/på som med en ratchet. Annan känsla? Säkert. Någon som jag och en miljard andra pawl/ratchet användare lider av? Nope.

det är väldigt svårt att beskriva, det hugger ju på det sätt att man känner att det greppar direkt. men i och med att du inte har en klack som ska ta sig från en kant till en kant så att säga, så "tjongar" det inte till i navet när man trycker på, så att säga, utan det bara greppar. Förtroende för greppet finns där, det kan jag lova. Att de håller på att designa ett med 1,5 koppling (en stor och en liten, istället för två stora, notera att det är för XC och lvg de designar dem, tandem o fatbikt osv kommer fortsatt ha två stora) är ju ett tecken på att de överdimensionerat det rätt bra :D

lite komiskt att man gått från ett av de mest högljudda naven till det absolut tystaste :D

Sixten Fors sa:
29 per ring. En eller flera ringar ändrar inte att t.ex. 25% av 1÷29 gånger 360 grader = 3,10 grader. Motsvarande 116 POE. Fler ringar ökar felsäkerhet och halverar belastning per ring. Men fortfarande 3,10 grader.

Mjukare inkoppling köper jag, då det är momentstyrt vs. av/på som med en ratchet. Annan känsla? Säkert. Någon som jag och en miljard andra pawl/ratchet användare lider av? Nope.

kan ju bara säga att om man känner på vevpartiet så rör sig vevarna mer på min i9 med 120 POE innan man känner att baknavet börjar driva, än de gör på min andra hoj med onyx.

din uträkning bygger ju på att du uppskattar saker, inte att du vet, eller hur?

det man sägs kunna uppleva (inte lyckats framhäva det själv) är att på lättaste växeln och man står still, trampar man först bak, så att kopplingen lägger sig ner, och sen fram så får man lite rörelse, spoluppeffekt. när man hojar existerar den ju inte då navkroppen hela tiden håller dem uppe (med det minimala draget som ändå finns där)

kan som sagt bara säga att det är stor skillnad mot i9 och är en av delarna som jag är mest nöjd med på hojen (tur det med tanke på priset :D)

Senast ändrad:
Säkert jättefint och snyggt nav med bra funktion och känsla. Men inget för mig. Nersidan i vikt och pris är faktorer som jag värderar högre än snabbare / mjukare inkoppling än 36T star ratchet, vilket räcker åt mig.

Halv OT. Ljudlig inkoppling på dotterns och sonens 48T pawl baknav gör att jag hör när de trampar med för dåligt rundtramp. Det tjongar varje halvvarv. Med Onyx hade de kommit undan med sin bristfälliga teknik, nu kan jag tjata på dem att trampa jämnare :)

Sixten Fors sa:
Halv OT. Ljudlig inkoppling på dotterns och sonens 48T pawl baknav gör att jag hör när de trampar med för dåligt rundtramp. Det tjongar varje halvvarv. Med Onyx hade de kommit undan med sin bristfälliga teknik, nu kan jag tjata på dem att trampa jämnare :)
Underskatta inte heller nöjet i att kunna stressa dina kompisar genom att ligga bakom och frihjula ljudligt när de ligger framför och trampar för livet.

Även praktiskt på LVG när man ligger först och drar att kunna höra om de bakom frihjular och man själv behöver öka tempot.

Sixten Fors sa:
Säkert jättefint och snyggt nav med bra funktion och känsla. Men inget för mig. Nersidan i vikt och pris är faktorer som jag värderar högre än snabbare / mjukare inkoppling än 36T star ratchet, vilket räcker åt mig.

Ingen som tvingar dig att köpa det ?

Senast ändrad:
Många PoE låter ballt. Nuff said... Atles nav med 108 PoE på hans BMX låter ju väldigt tufft, något som är viktigare när man är 11 än det är när man är 46. Så jag nöjer mig med DT och 54.
Säger som Yngwie. Hur kan less vara more, more måste ju vara more..

Tycker detta låter som Sixtens religiösa mässande om fälgbredd. måste va över 25mm, 24mm är ocykelbart.
Här är han lika tvärsäker att över 36 POE är helt onödigt och ingen människa har nytta av fler eller kan omöjligen känna av det ...:)

Om man uppskattar kvalité och långsiktighet kan jag rek Chris King. Mitt hjulset är inne på nionde året/ 4:e cykeln å då kör jag året runt 250/350 mil mtb per år. Har inte behövt byta deras fenomenala lager under dessa år och det är endast då man behöver deras specialverktyg. Service gör man 1 gång per år och tar typ 15-20 min.
Kan nämna att deras vevlager som jag också har är inne på sitt åttonde år.

Det är billigt i längden.

Jilster sa:
Om man uppskattar kvalité och långsiktighet kan jag rek Chris King. Mitt hjulset är inne på nionde året/ 4:e cykeln å då kör jag året runt 250/350 mil mtb per år. Har inte behövt byta deras fenomenala lager under dessa år och det är endast då man behöver deras specialverktyg. Service gör man 1 gång per år och tar typ 15-20 min.

Det är fasiken grymt på riktigt...

Johan A sa:
Jilster sa:

Men hur har det funkar med alla nya standarder? Bara nya adaptrar antar jag?

Kappius finns ju med om man vill ha högt poe. Men deras lösning kräver ju deras kassett.

Profile elite finns ju oxå med 204.

Många av dessa tillverkare kommer ju från bmx från början. Både profile elite och onyx är ju märken som hållt på med bmx länge.

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
Johan A sa:
Jilster sa:

Men hur har det funkar med alla nya standarder? Bara nya adaptrar antar jag?

Jilster kör ju fortfarande med v-bromsar så han lär ju inte bry sig. :oD

Ha ha Johan A ;-)

Ja naven går att bygga om som de flesta seriösa navtillverkare. Inte helt klart om man kan bygga om 142 naven till boost dock. Inte sett någon egen konvertering från CK ännu men de brukar köra på säkra kort och inte hoppa på nya saker direkt. Har dock sett andra tillverkare som gör boostadapters till CK.

Det skulle vara kul att pröva Onyx navet men då hållbarhet och kvalla är något jag prioriterar så känns det som mitt val faller på CK. Säger inte att Onyx inte är kvalité men vill nog låta de snurra ett par år först.

Jilster sa:
Ha ha Johan A ;-)

Ja naven går att bygga om som de flesta seriösa navtillverkare. Inte helt klart om man kan bygga om 142 naven till boost dock. Inte sett någon egen konvertering från CK ännu men de brukar köra på säkra kort och inte hoppa på nya saker direkt. Har dock sett andra tillverkare som gör boostadapters till CK.

Det skulle vara kul att pröva Onyx navet men då hållbarhet och kvalla är något jag prioriterar så känns det som mitt val faller på CK. Säger inte att Onyx inte är kvalité men vill nog låta de snurra ett par år först.

Tiden får utvisa. Även om onyx säger att man typ aldrig behöver serva dem. En sak jag uppskattar är ju att det utöver själva kopplingarna är väldigt få delar i navet. Extremt lätt att ta isär. Skulle vara specialfettet för kopplingarna då, eller en speciell sort.

Med nya 1.5 naven ser jag väll priset som största nackdelen. När ck framgår som billigt i jämförelse, i alla fall svenska priser via svensk importör.

Senast ändrad:
Det bästa navet är iaf inte Fun Works N-Light One 48T.
48 POE är ju rätt gött, men då ska dom ju hålla också.
Första kullagret rasade efter ca 100km, fick nya, körde knappt 200km.
Plockade ur dem igår.
Vatten-grus-gegga inne i bodyn... :(

Onyx verkar ju rätt smutt, tyst och gött.

IMG_20171122_102359.jpg

Alltså, mina gamla Hope XC/Bulb från anno dazumal verkar ju vara helt fantastiska jämfört med mycket av det som säljs idag. Tyvärr sitter de på ett numera helt ute 26" fälgpar (som dock dög utmärkt under Trans Provence 2011 :-)) så jag kan inte använda dem längre och har inte orkat bygga något nytt. Jag har petat loss tätningen på lagren och gjort rent + fettat in en enda gång under deras liv, och gjort rent bodyn och fettat in ett par gånger, men aldrig för att de strulat utan endast förebyggande.

Minns inte hur många POE det är men jag har för mig att det är 24 på dem. Märkbart bättre än dåtidens Shimanonav iaf, men de nyare Hopenav jag har på mina mest använda hjul nu är snäppet bättre.

Jilster sa:
Underhållsfritt nav.... Det har jag mkt svårt att tro.

Haha nä det tror inte jag eller. Räknar me att få göra service nån gång. Men lär ju ta 20-30 minuter max.

Minimalt underhåll kanske är en bättre benämning.

Lager
Koppling:

Hade av ren nyfikenhet gärna testat nya project321 med, men fanns inte när detta köptes o hade nog inte blivit billigare. Lättare ja. Men det ä ju inte en vikt jag märker. Hade köpt 1.5 om den funnits då. Man kan alltid maila onyx, de brukar svara snabbt o trevligt. O som sagt, få tillverkare skulle ställa sig o specialtillverka saker på kunds begäran. Vet att de till o med gjort specialbredd o lite extra starka nav för en kund med tandem.

Senast ändrad:
jomper sa:
Alltså, mina gamla Hope XC/Bulb från anno dazumal verkar ju vara helt fantastiska jämfört med mycket av det som säljs idag.
Minns inte hur många POE det är men jag har för mig att det är 24 på dem.

36 POE på Bulb, 24 på XC. Många köpte Bulb bak o XC fram därför, om man inte behövde 20 mm fram.

Har ett Bulb baknav som jag köpte kanske 2003 och har kört vansinnigt mycket på. Jämfört med Pro2 har det hållit sig kliniskt rent inuti genom lera och regn. Tyvärr byggt på en tung 26"-fälg, kanske borde jag ekra upp det på en 29-fälg och använda. Synd att göra sig av med ett sånt ingenjörsmässigt praktverk för att fälgen är fel.

Att serva det är inte kul dock. Alla delar är lösa och fjäderbelastade, flyger åt alla håll när man öppnar. Men man lär sig tricken.

Jomper. Du kan ju bygga några andra hjul av dina gamla nav, nudge nudge. Har du dessutom inte några andra fina nav att bygga av? ;-)

CK har också helt fantastiska tätningar i sina nav vilket bidrar till att hålla smuts och vatten ute. De två faktorerna kan ta död på vilket nav som helst om de kommer in i navet.

Jo, har ju både CK och Hope-nav liggande. Egentligen borde jag byggt nytt på Hopenaven till min grävelcykel men det fanns inte tid just då. Cykelbudgeten är begränsad just nu tyvärr, men det vore kul ändå.

Det är ett XC bak och ett Bulb (med adapters både för 20 och 9mm) fram. På den tiden fanns i princip bara QR bak på stigcyklar!

Senast ändrad:
erik h sa:
Har ett Bulb baknav som jag köpte kanske 2003 och har kört vansinnigt mycket på. Jämfört med Pro2 har det hållit sig kliniskt rent inuti genom lera och regn.

Som en side note kan nämnas att det hjul med ett Pro2 SS/Trials som jag köpte av dig för fem år sen är still going strong, helt utan en tanke på service :)

/Johan

Maakus sa:
Det bästa navet är iaf inte Fun Works N-Light One 48T.
48 POE är ju rätt gött, men då ska dom ju hålla också.
Första kullagret rasade efter ca 100km, fick nya, körde knappt 200km.
Plockade ur dem igår.
Vatten-grus-gegga inne i bodyn... :(

Onyx verkar ju rätt smutt, tyst och gött.
Måste ju vara fel på tätningen isåfall.

Många nav har bara en täckbricka över lagret och så hoppas man att fettet och en tight passform ska räcka som tätning.

Man vet ju dock att vattnet och smutsen är listigare än så....

Senast ändrad:
Plockade isär bodyn på ett roval nav igår, rostangrepp på insidan av bodyn, rostsörja och helt slut lager, navet ca. 1 1/2 år gammalt, gått väldigt lite.

Tätat som Jilster beskriver med täckbricka och "tight passform".

CK navet jag har på stigcykeln går snart in på sin 6:e säsong. har överlevt tre ramar bla. Tyvärr kommer jag troligtvis inte kunna använda det på nästa hoj pga SRAM:s j-a boost.

jij sa:

Faktiskt så finns det ETT nav som skulle kunna passa dina önskemål...
Tyvärr lär det inte kunna gå att köpas som bara nav: https://nsmb.com/articles/2018-bontrager-line-comp-30-wheels-us300/

Vet inte mycket om Bontrager’s kvalité :/
Förr körde dom precis som Spech, på om-etiketterade DT-nav (54-ratchet är Trek/Bontrager’s idé), men numera gör Bontrager sina egna nav... Vet inte om det är bu eller bä, men ev. reklamation/garanti/reservdelar borde ju kunna skakas fram ganska smidigt via deras stora nät av återförsäljare.

Tillbaka
Topp