Vilket är marknadens bästa* baknav?

Om man oroar sig över friktionsförlusterna vid frihjulning så finns det en mycket enkel lösning på problemet. Sluta frihjula!!!

s sa:
Om man oroar sig över friktionsförlusterna vid frihjulning så finns det en mycket enkel lösning på problemet. Sluta frihjula!!!

Vem oroar sig? :-) inte jag i alla fall. Men kan ju inte påstå att det är en otrevlig bieffekt av systemet som onyx använder. Jag tänker inte klaga på att ett hjul rullar bra. ?

Sen finns set ju ställen du inre trampar. Som tekniskt utförs tex ?

Jensen sa:
Lingon sa:
CK navet jag har på stigcykeln går snart in på sin 6:e säsong. har överlevt tre ramar bla. Tyvärr kommer jag troligtvis inte kunna använda det på nästa hoj pga SRAM:s j-a boost.

Srams jävla boost? Sen när blev boost sram specefikt?
Det är en öppen standard som togs fram av sram. Den tillför absolut ingenting prestandamässigt och är designad på ett mycket klurigt sätt så att gamla komponenter inte kan användas på tex nya ramar med hjälp av en standardiserad adepter.

Lingon sa:
Jensen sa:
Lingon sa:
CK navet jag har på stigcykeln går snart in på sin 6:e säsong. har överlevt tre ramar bla. Tyvärr kommer jag troligtvis inte kunna använda det på nästa hoj pga SRAM:s j-a boost.

Srams jävla boost? Sen när blev boost sram specefikt?
Det är en öppen standard som togs fram av sram. Den tillför absolut ingenting prestandamässigt och är designad på ett mycket klurigt sätt så att gamla komponenter inte kan användas på tex nya ramar med hjälp av en standardiserad adepter.

Visste inte att der var sram som tagit fram till den. Kör själv 142 nav som är 6 mm förskjutet för att få samma effekt utan att ha ett bredare nav.

Men något tillför det säkert. Men frågan ä om det är värt det mot att man byter standard helt. Men alla verkar ju ha hakat på direkt så som shimano som äre direkt är en liten aktör heller

N_sandstrom sa:
Sixten Fors sa:
Det är väl bara att ekra om på ett nytt baknav med 36 POE om man behöver boost, kostar typ 500 kr och en timmes hobbyarbete (om man är långsam :) https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=187669

Skitsnack. Ett hobbyarbeta med hjulbygge när man är långsam tar 3 timmar och 2 finöl. Det har jag klockat in själv igår.

Det där beror väl på när under bygget och med vilken hastighet man dricker ölen? Om man inleder med att på 54 sekunder svepa två Duvel så tar det mer än två timmar.

Luthman Photography sa:
N_sandstrom sa:
Sixten Fors sa:
Det är väl bara att ekra om på ett nytt baknav med 36 POE om man behöver boost, kostar typ 500 kr och en timmes hobbyarbete (om man är långsam :) https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=187669

Skitsnack. Ett hobbyarbeta med hjulbygge när man är långsam tar 3 timmar och 2 finöl. Det har jag klockat in själv igår.

Det där beror väl på när under bygget och med vilken hastighet man dricker ölen? Om man inleder med att på 54 sekunder svepa två Duvel så tar det mer än två timmar.

'Ha ha haaa. : -)

1677D77E-6066-42DC-AEFD-BE85CB7E9AB6.jpeg

1579AFF0-4E9F-4F76-B44F-7060953D25E5.jpeg

B23C8CBB-67DD-4CD3-9F49-33A69EDABBF9.jpeg

Ska bli riktigt spännande att testa dessa. Frihjulsmekanismen känns otroligt direkt när man bara vrider på den i handen (jag är medveten om att det kommer bli ett visst rotationslagg innan den greppar). Pepp!

Crossmax sa:
Ska bli riktigt spännande att testa dessa. Frihjulsmekanismen känns otroligt direkt när man bara vrider på den i handen (jag är medveten om att det kommer bli ett visst rotationslagg innan den greppar). Pepp!

Grattis o välkommen till klubben!! Begagnade? i så fall lär de vara inkörda, så de lär rulla sjukt bra direkt

Senast ändrad:
Jensen sa:
Crossmax sa:

Grattis o välkommen till klubben!! Begagnade? i så fall lär de vara inkörda, så de lär rulla sjukt bra direkt
Nej, sprillans nya.

Crossmax sa:
Jensen sa:
Crossmax sa:

Nej, sprillans nya.

om du då kommer tycka att de rullar bra i början, vänta tills du kört in dem, brutal skillnad (o då rullar de från början). går rätt snabbt att köra in. Minns att nya när man vred med handen kände man ändå lite lite motstånd när man "frihjula", vred på bodyn.

veWC9ad8SrqjF3mCn8rdpg.jpg

wyGNKoIJTBmqLhjpvS5rXQ.jpg

Har nu kört Onyx-naven en del och kan inte beskriva hur nöjd jag är med baknavet, den enskilt bästa uppgraderingen jag gjort alla kategorier borträknat byte från stel till dropper post. Att naven rullar på i det närmaste friktionsfritt och att baknavet har omedelbart ingrepp (med ett förvisso initialt mjukt ingrepp) överskuggas totalt av den mest märkbara fördelen av dessa fantastiska nav: den ljudlösa coastingen. Det är en helt ny upplevelse att bara höra däcken rispa mot stigen och i övrigt flyga fram ljudlöst utför. Detta måste upplevas för att fullt ut förstå vilken skillnad det gör för cykelupplevelsen. Kan inte nog rekommendera Onyx-naven, åtminstone bak.

Crossmax sa:
Har nu kört Onyx-naven en del och kan inte beskriva hur nöjd jag är med baknavet, den enskilt bästa uppgraderingen jag gjort alla kategorier borträknat byte från stel till dropper post. Att naven rullar på i det närmaste friktionsfritt och att baknavet har omedelbart ingrepp (med ett förvisso initialt mjukt ingrepp) överskuggas totalt av den mest märkbara fördelen av dessa fantastiska nav: den ljudlösa coastingen. Det är en helt ny upplevelse att bara höra däcken rispa mot stigen och i övrigt flyga fram ljudlöst utför. Detta måste upplevas för att fullt ut förstå vilken skillnad det gör för cykelupplevelsen. Kan inte nog rekommendera Onyx-naven, åtminstone bak.

Det där var lite av ett uppvaknande att se och testa förra tisdagsrajden alltså. Finns det nån vettig europeisk återförsäljare? Och finns det några andra i praktiken typ ljudlösa alternativ? Vill minnas att det finns något som heter "Stealth", men det kanske bara är för lvg?

AX3L sa:
Crossmax sa:

Det där var lite av ett uppvaknande att se och testa förra tisdagsrajden alltså. Finns det nån vettig europeisk återförsäljare? Och finns det några andra i praktiken typ ljudlösa alternativ? Vill minnas att det finns något som heter "Stealth", men det kanske bara är för lvg?

Kan bara instämma att det är en grym upplevelse att testa/köra som ä lite svår att sätta ord på. Håller me crossmax att det ä en av de bästa uppgraderingar ja gjort. o blir bara bättre desto mer inkört det blir.

Finns svensk återförsäljare. De säljer ju främst bmx grejer.Men onyx är ju från början ett företag som gjorde bmx nav så de kan ta hem det man vill. Räkna me bra påslag. Fast det ä klart, från usa med tull o moms blir det inte gratis heller.

Spacekitty sa:
Hur lättservade är Onyx-naven?
Finns Youtube klipp.
Tex

Svårt att få det lättare. Det "svåraste" är att kopplingarna kräver ett speciellt fett o inte får kontamineras med annat fett. Men sen kräver de ju inte så mycket service.

Senast ändrad:
42Hz sa:
Tyst baknav, det är ju som att titta på e-formel 1!!

Jag kommer från ett i9, bland de mest högljudda o ändå rätt skönt med helt tyst. Man smyger sig fram. . Ytterligheter ska det vara, högljutt eller helt tyst. Det är allt i mitten som ä som formel e ?

Känslan i navet ä väldigt speciell

Senast ändrad:
Jag beställde just ett Hope Pro 4 baknav till ett nytt projekt, fördelen med de är att man inte behöver använda ringklockan för folk hör när man kommer ändå om man rullar innan :)

Sambal Oelek sa:
Jag beställde just ett Hope Pro 4 baknav till ett nytt projekt, fördelen med de är att man inte behöver använda ringklockan för folk hör när man kommer ändå om man rullar innan :)

Det var härligt surrigt på transporterna under Avesta BBQ ride, många Hope nav där :)

Sambal Oelek sa:

Fast pro4 är ändå hyggligt diskret.

Är också sugen på att glida fram ljudlöst & har funderat på ett Onyx nav MEN, navet verkar ha en liten fördröjning/lag innan det "greppar" (inte så "zero engagement" som dom kanske marknadsför), så hur fungerar navet vid väldigt tekniska partier, partier så långsamma & knixiga (i skogen, runt stora stenar, träd, på plankor & annat) där det blir mycket balansering/trackstand, trampa några varv, sen balansera igen, trampa lite, balansera osv osv, är Onyx naven riktigt söliga vid detta scenariot?

JesperA sa:
Är också sugen på att glida fram ljudlöst & har funderat på ett Onyx nav MEN, navet verkar ha en liten fördröjning/lag innan det "greppar" (inte så "zero engagement" som dom kanske marknadsför), så hur fungerar navet vid väldigt tekniska partier, partier så långsamma & knixiga (i skogen, runt stora stenar, träd, på plankor & annat) där det blir mycket balansering/trackstand, trampa några varv, sen balansera igen, trampa lite, balansera osv osv, är Onyx naven riktigt söliga vid detta scenariot?
Nej, tvärtom, de greppar snabbare än nästan allt annat på marknaden, även inräknat lagget du nämner.

http://www.bikepacking.com/gear/onyx-hubs-review/

JesperA sa:

Tvärt om faktiskt. Tycker det grepppar mycket snabbare än mitt i9 som har 120 poe. Det du pratar om är ju något som brukar kallas ”wind up”. Alltså att man har lätt växel i, Står helt still, trampar bakåt och sen framåt. Då har man ju fått ”klackarna” i kopplingen att lägga sig max plus största utväxlingen framåt (alltså liten rörelse vid nav blir stor vid vevparti). När du rullar, använder navet, kommer ju klackarna sällan ligga ner så utan ligga närmare navkroppen. I realitet inget man känner alls vid cykling utan ett fenomen man kan provocera fram stillastående. Men vem står still o cyklar? Dessutom driver den ju direkt även där. Bara att den inte greppar med full styrka.

Vidhåller att de nackdelar jag kan finna med detta nav är, 1: dyrt (men det mesta bra ä dyrt), 2: tungt, dock centrerad hjulvikt så märks inte på samma sätt som fälg. Kommer ju dessutom lättare i höst

Senast ändrad:
s sa:
Hur många grader roterar navet innan det är helt låst då vid hög belastning?

Under cykling (när du inte provocerar fram) så skulle jag ju säga att den greppar direkt, men konstruktionen isig är ju så att dessto hårdare du trycker på dessto hårdare pressar du ju kilarna mellan bodyn o navet (finns ju säkert nån gräns. Men teoretiskt), oxå därav den högre vikten, för att ta den höga belastningen. Eftersom det inte finns några kuggar så så finns det ju heller inte nå spel innan nån klack ska nå en kant.

Jensen sa:
s sa:

Under cykling (när du inte provocerar fram) så skulle jag ju säga att den greppar direkt, men konstruktionen isig är ju så att dessto hårdare du trycker på dessto hårdare pressar du ju kilarna mellan bodyn o navet (finns ju säkert nån gräns. Men teoretiskt), oxå därav den högre vikten, för att ta den höga belastningen. Eftersom det inte finns några kuggar så så finns det ju heller inte nå spel innan nån klack ska nå en kant.

Det kan omöjligt greppa direkt. Den där typen av konstruktion kräver viss rotation för att den skall låsa. Det är dessutom i låg fart vid trixiga passager som många poe kommer till sin rätt och i de situationerna är det ofta max vridmoment som gäller för att rädda situationen. Har man fart så kommer man ändå att veva i luften innan man hunnit ikapp bakhjulet och då spelar poe ingen roll.

s sa:
Jensen sa:
s sa:

Det kan omöjligt greppa direkt. Den där typen av konstruktion kräver viss rotation för att den skall låsa. Det är dessutom i låg fart vid trixiga passager som många poe kommer till sin rätt och i de situationerna är det ofta max vridmoment som gäller för att rädda situationen. Har man fart så kommer man ändå att veva i luften innan man hunnit ikapp bakhjulet och då spelar poe ingen roll.

Helt rätt. Kan bara konstatera att det ”hugger” (hugger är inte rätt ord för känslan är helt annan) mycket snabbare än mina industry nine, oavsett situation, snabb eller långsam fart. ”Klackarna” ligger ju hela tiden o nästan touchar kontaktytorna

Atlas sa:
Men ett knappthalvkilo... är det skäligt? Vad kostar det?

Drygt 400g just nu. Kommer en version strax över 300g till hösten sägs det. Centrerad vikt så inget man märker. O vikten är ju för att både body och navkropp kräver ring i stål för att stå emot trycket. Amerikanska priset står på deras hemsida. Jag betalade 6000 eller något i Sverige. Hade kanske kommit billigare undan om jag gråimporterat

Vad är senaste nytt om de Onyx nav som varit ute i det vilda nu ett par år? Hyllar ni fortfarande, Crossmax m.fl? Några problem som uppstått? Service, slitage...?

Swoop sa:
Vad är senaste nytt om de Onyx nav som varit ute i det vilda nu ett par år? Hyllar ni fortfarande, Crossmax m.fl? Några problem som uppstått? Service, slitage...?

Mitt funkar klanderfritt. Inne på tredje året. Ingen service alls har krävts. Den dag det behövs verkar det inte särskilt svårt, är väll bara att man behöver special fettet till själva kopplingarna. Men själva jobbet isig verkar inte vara särskilt svårt. Fick som sagt special del tillverkad åt mitt nav pga avvikelse från standard på sving (från tillverkaren av hojen). Vilken annan tillverkare skulle göra det.

Nu har de ju dessutom släppt sitt nya nav Vesper. Så det hade jag siktat in mig på idag. Vill man inte ha onyx så finns ju i9 hyper som verkar fint med. Men det blir ändå inte riktigt samma tysta känsla av att glida fram i skogen.

En negativ sak, men hör allt annat skrammel på hojen ?

Detta öppnar för frågan om naven inte behöver service, hur mycket du cyklar, samt om du kan känna skillnad på när ett nav har blivit dåligt?

jofahjalm sa:
Detta öppnar för frågan om naven inte behöver service, hur mycket du cyklar, samt om du kan känna skillnad på när ett nav har blivit dåligt?

Blivit lite mindre än väntat pga barn. Men säg 500 mil eller något. Så inte supermycket. Och visst kommer det behöva service. Bara inre behövt ännu. På andra frågan, har haft en del dyra nav (och billiga) och kan säga att inget har rullat som detta (inte så konstigt utan någon frihjulsmekanism som ligger emot i samma grad som vanligt), inte ens i närheten, att det greppar direkt, det märker man helt klart, speciellt när man byter tillbaka till något som inte gör det. Sen kommer i alla fall inte jag ifrån att det är beroendeframkallande att det är helt tyst :-)

Senast ändrad:
Jag funderar skarpt på Halo MT Supadrive Boost, er kunskap och erfarenhet om den? Byter då ut SRAM 900 som ska få sig en service (om det går) och hamna på annan cykel.

Tillbaka
Topp