Vilket är marknadens bästa* baknav?
Inte än, men jag kommer knappast kunna hålla fingrarna istyr.240 med 18poe står iofs alltid i skamvrån.
Jo tyvärr.. måste nog göra nåt åt saken.
Tog du lös bodyn på rf navet å kika?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte än, men jag kommer knappast kunna hålla fingrarna istyr.240 med 18poe står iofs alltid i skamvrån.
Jo tyvärr.. måste nog göra nåt åt saken.
Tog du lös bodyn på rf navet å kika?
...har nu fått det!Ett lite äldre XT som jag har på en annan hoj, väldigt tyst och stryktåligt
...har nu fått det!
Så nu är det slutletat för min del, här är marknadens bästa baknav! ?
Shimano XT, FH-M756A
Visa bilaga 442011
Kan jag beställa med xd body? ??...har nu fått det!
Shimano XT, FH-M756A
Visa bilaga 442011
...har nu fått det!
Shimano XT, FH-M756A
Visa bilaga 442011
säger du det, mjuk metall i bodyn. Ok, får köpa nån extra :) den cykeln använder jag inte mycket så det kommer nog hålla många år för min del. Men bra att känna till!herregud så många såna bodys jag har dödat innan jag bytte till white industries haha
Det blir nog svårt, får göra en fulmodd med Dremeln då så kanske det går ?Kan jag beställa med xd body? ??
Det hade varit att föredra faktiskt. Så kunde man sätta en QR-adapter där bara istället, finns ju tyvärr inteKan man få ett som är TA kompatibelt?
Lite OT, men hittade idag den här lite hjulet på en grind vid en lekplats. Verkar vara steglös och har bara några grad "svampighet". Vet någon vilken typ av frihjul det kan vara?
Lär väl vara en sprag? Verkar vara billigaste mekanismen som sitter i de flesta envägs-lagrena när jag snabbgooglade
Verkade som det skulle kunna vara sprag, men trodde det var dyr.
Troligt.
Det verkar vara en rollerclutch.
ja precis, och i sådan där lär de inte behöva någon kraftig sak.
I sammanhanget (jämfört med ett nav) så tror jag ändå att kravet på hållbarhet och precision inte behöver vara mer än sådär. Så rätt stor chans att det är ett envägslager (vilket mycket riktigt är en rollerclutch om vi ska slänga oss med engelska termer ?)Det kan vara att barn hänga med hela vikten på grinden för att försöka att komma ut. Den behöver inte hålla den kraften, med ska inte går sönder.
I sammanhanget (jämfört med ett nav) så tror jag ändå att kravet på hållbarhet och precision inte behöver vara mer än sådär. Så rätt stor chans att det är ett envägslager (vilket mycket riktigt är en rollerclutch om vi ska slänga oss med engelska termer ?)
Ja vad jag förstått köper onyx in kopplingarna och lagrena. Sen måste de fortfarande tillverka anläggningsytorna och där har jag läst att de fått beröm från tillverkaren av spragsen för precision/tolleranser.
Måste säga att vad jag upplevt själv och läst mig till så har ju onyx lösning krävt mindre underhåll :-) men när det väl ska ske är det kanske inte svårare. Men det är mer noga med vad man använder för grejer när man återinstallerar allt.
men helt rätt.Varken roller clutch eller sprag clutch är något nytt. Svara sällan det använts inom våran sport. De som onyx använder tror jag är från tillverkare av rullar till stora rullband
Problemet man står inför viktmässigt är att anläggningsytorna för rullar eller sprag måste vara så pass starka att de inte kan göras i annat än starkt stål = mervikt. Så frågan ä vart man ska kapa. Onyx kapade lite först genom att inte göra hela bodyn i stål utan bara själva ringen vars kopplingen lägger an. Nu på vesper genom att göra en av kopplingarna mindre. Vilket ju medför mer kompromissande.Box stealth kör med grinar med rullar. Är ju en nylanserade efter att box köpte upp orginal företaget. Vad jag förstår är det vikten som är nackdelen just nu men kanske kommer med lite utveckling.
![]()
SILENT, INSTANT - New BOX Stealth Hubs
Beat it, noise. BOX takes the instantly engaging silent hub to new heights.m.vitalmtb.com
Hope har fungerat bäst för mig under alla år. Gjort några avsteg mot DT för så många rekommenderar 240/350 men ett sånt nav lyckades jag demolera bortom verkstads-räddning.
Så Hope for ever!
Bromsarna är kanon som inte har behövt luftats på flera månader nu.
Få hur det här blir att åka med. Visa bilaga 442436
Mina kommer från UK. Jag beställde silvriga först, men dom fanns inte hemma i lager. Då hörde Shorelines av sig och frågade om jag ville ha någon annan färg ?fick hem exakt samma från Finland idag. Eller silvriga och microspline. Men hydra. Grym känsla i dem. Men kommer nog fan sakna mitt onyx ??
fick hem exakt samma från Finland idag. Eller silvriga och microspline. Men hydra. Grym känsla i dem. Men kommer nog fan sakna mitt onyx ??
Folk byter o prövar hit o dit medan det som man har kört in och hållit sig till brukar att fungera bäst.
Det finns hur många trådar som om slanglöst med gegga i däcken efter massa failures därute i skogarna.
Jag kör med slang fortfarande jag.
Men jag blev missnöjd verkligen när mitt DT nav demolerades efter allas rekar. DT känns som europeiskt finlir som inte tål hårdare körning, typ Airbus och jag har alltid varit en Boeing-man.
Hope är visserligen engelskt men det är bra och håller.
Egentligen rätt enkelt. Ny hoj. Ny nav standard. Både fram och bak. Projektet att bygga om blev för stort. Kostnaden att köpa ett till för hög (när man samtidigt bygger hus ??). Fram och Baknav för klart mindre än vara Baknavet från onyx.Hur kommer det sig att du byter?
Flip eller flop? Någon som provat?
ROTOR Bike Components
rotorbike.com
Är det Revolver jag hade så var det skit, höll inte en dag på skutan en lerig dag...
Då var hjulen ihop och väntar på riktning. Utan tejp så hamnade dom på 1620 gram.
Visa bilaga 442638
Visa bilaga 442639
Där slog du huvudet på spiken!Olika åkstil kräver olika material :)
Ja jag mailade dom och frågade för några år sedan och det var typ vilket fett som helst som du brukar använda till cykeln fungerar ?Alla andra: yada yada specialfett häxblandning 3x ave maria vid service .etc
Hope: Häll på nåt fett och kör typ ?
![]()
AASQ #84: Industry Nine, Tune and Hope talk hub engagement & spring/pawl versus ratchet
What are your bike's hub engagement stats? Why should you care? We get i9, Hope and Tune to answer yourhub tech and maintenance questions.bikerumor.com
Jag kör inte Mtb men gillar verkligen Hopes no nonse attityd. Har deras PRO 4 bak på pendlarkrossen och myser lite varje gång jag rullar och det börjar surra där bak.Ja jag mailade dom och frågade för några år sedan och det var typ vilket fett som helst som du brukar använda till cykeln fungerar ?
Det är DT Revolution ekrar med DT mässings nipplar. Har kört det på både dh och trail hoj utan problem.trevliga hjul. Kanske missat det. Men vad var det för ekrar/nipplar?
Det är DT Revolution ekrar med DT mässings nipplar. Har kört det på både dh och trail hoj utan problem.
Alla andra: yada yada specialfett häxblandning 3x ave maria vid service .etc
Hope: Häll på nåt fett och kör typ ?
![]()
AASQ #84: Industry Nine, Tune and Hope talk hub engagement & spring/pawl versus ratchet
What are your bike's hub engagement stats? Why should you care? We get i9, Hope and Tune to answer yourhub tech and maintenance questions.bikerumor.com
Det var så jag tänkte köra från början.något sådant jag tänkte. Fast med andra fälgar. Lutar åt d-light ekrar. Silver, med mässings nipplar i silver med.