Vilket är marknadens bästa* baknav?
Några veckors väntan :-)Det var så jag tänkte köra från början.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Några veckors väntan :-)Det var så jag tänkte köra från början.
Har pendlat i användning mellan Shimano XT och XTR. De är ruggit tåliga. Har aldrig behövt byta på grund av att något är trasigt eller slitet.
Kan säga att det är stor skillnad i ljud när man fyllt på med fett. Det är verkligen så stor skillnad som i denna video.
Jag har använt det här fettet som ska vara samma som Pro-X enligt Dumonde Tech.
Visa bilaga 443050
Det är nog säljaren, jag fick köpa mitt separat då det var restnoterat hos Shore-Lines.fick med en sådan där med mina nav, oklart om det är säljaren eller i9 som skickar med
Nåt tips på var man med fördel kan beställa Hydra-nav?Några veckors väntan :-)
Nåt tips på var man med fördel kan beställa Hydra-nav?
Tråkiga färger bara för den som inte gillar svart.Har pendlat i användning mellan Shimano XT och XTR. De är ruggit tåliga. Har aldrig behövt byta på grund av att något är trasigt eller slitet.
Jag köpte från https://www.mcarbon.fi/enNåt tips på var man med fördel kan beställa Hydra-nav?
Tänker du på mig? Ska sägas att det var en ren o skär ekonomisk fråga. Bygger hus och kände inte att jag riktigt hade råd att blåsa mer på ett onyx baknav än på ett i9 hydra baknav OCH framnav. I ren o skär prestanda, utan hänsyn till ekonomi hade jag fortfarande tagit onyx över. Aldrig haft ett nav som rullat så bra, älskar att det verkligen är helt tyst och även med hydra så känner man ändå lite spel jämfört med hur onyx navet känns. Inte så att det egentligen skiljer massa, men är en så ”märklig” känsla med onyx nav.Men ska nu landets starkaste Onyx-förespråkare lämna dem? Jag som precis provade ett och kände direkt ”jag måste ha”. Det var ju ingen växelnav-svampighet alls, all oro var obefogad. Greppar lika direkt som fixien. Lika tyst också för den delen. De verkar ju hålla också.
Mitt Onyx Classic är då svampigt i alla fall. Det känns mer ju lättare växel man har, så du kanske bara provade på relativt tunga växlar? Jag stör mig inte på det men skulle hellre haft ett helt stumt ingrepp.Men ska nu landets starkaste Onyx-förespråkare lämna dem? Jag som precis provade ett och kände direkt ”jag måste ha”. Det var ju ingen växelnav-svampighet alls, all oro var obefogad. Greppar lika direkt som fixien. Lika tyst också för den delen. De verkar ju hålla också.
Hur är kvaliteten på Kappstein navet, några issues med hållbarheten vid skogscykling? På deras hemsida står det att det endast är för ”Application field: urban, trekking, road”Det är flera tänder på varje klack i ingrepp samtidigt, så om inget hamnar snett så är det nog riktigt starkt. Men vad som händer efter lite slitage eller om det kommer in nåt skit vete fan. Kan bli katastrof. Detta fick jag på garanti för att det förra (Torch, med färre POE) pajjade. Hela kuggringen sprack.
--------
Första intryck av Onyx Classic-navet är bra. Det finns en liiiiten svampighet där som märks en aning på lättaste växeln (30x42), men inte i närheten av lika mycket som på Kappstein-navet. Helt utståbart även för mig som är jävligt kinkig med sånt.
Hur är kvaliteten på Kappstein navet, några issues med hållbarheten vid skogscykling? På deras hemsida står det att det endast är för ”Application field: urban, trekking, road”
Hmm, kanske det. Ska du ha icke-boost antar jag att du får leta efter nåt som inte är nyutvecklat, för som tillverkare lär det inte vara lönsamt att ta fram grejer för gamla standarder där sannolikheten är mycket låg att sälja rätt dyra komponenter.Tack för info @Makten även om det inte var det jag ville höra.
Hur som helst nyttig info och kommer nog avstå från kappstein.
Box naven finns (kommer finnas någon gång) bara i boost bredd väll?
Låte rimligt.Hmm, kanske det. Ska du ha icke-boost antar jag att du får leta efter nåt som inte är nyutvecklat, för som tillverkare lär det inte vara lönsamt att ta fram grejer för gamla standarder där sannolikheten är mycket låg att sälja rätt dyra komponenter.
Går det att hitta måtten på kappsteinnavet ngnstans på deras hemsida? (De mått som behövs för hjulbygge alltså)Hur är kvaliteten på Kappstein navet, några issues med hållbarheten vid skogscykling? På deras hemsida står det att det endast är för ”Application field: urban, trekking, road”
Går i hjulbyggar tankar (sen två år tillbaks ?) och mina krav är tyst vid frihjulning, accepterar 10vxl hg kasset, 12x142, inte svindyrt.
www.kappstein.de
Har inte sett efter. Skumt, det var något jag tog förgivet fanns lättillgängligt.Går det att hitta måtten på kappsteinnavet ngnstans på deras hemsida? (De mått som behövs för hjulbygge alltså)
Jag har inte lyckats hitta dem
![]()
Kappstein Bike Technology - Speed, Style and Comfort
Kappstein is an innovative technology business based in Gotha Germany. We specialize in develoiping electric motors and a wide spectrum of premium bicycle components. With many mechanical and engineering breakthroughs acheived by us, we help millions of bike riders around world to achieve speed...www.kappstein.de
Säkert grymt schyssta nav. Men där börjar man närma sig Onyx priser.Mitt hadley-nav blir nästan tyst med lite fett på klackarna.
Bontrager är antingen DTSwiss eller Formula va?Bontragers nav har tålt betydligt mer än Shimano för mig
Sedan finns Tune som jag också haft bra erfranheter av
Nä, jag svarade ju på en fråga om Kappstein. ? Jag kör Onyx Classic och är mestadels nöjd, men svampigheten stör lite även där. Hade hellre haft stummare ingrepp.@Makten "även det sprack"
Tagit kål på onyxet? För visst köpte du ett?
Tror i9 gör hydra i icke boost eller att det åtminstone finns andra endcapsHmm, kanske det. Ska du ha icke-boost antar jag att du får leta efter nåt som inte är nyutvecklat, för som tillverkare lär det inte vara lönsamt att ta fram grejer för gamla standarder där sannolikheten är mycket låg att sälja rätt dyra komponenter.
Det är dock allt annat än tyst, så kanske inte ett rimligt andrahandsval om man kikat på Box, Kappstein och Onyx. ?Tror i9 gör hydra i icke boost eller att det åtminstone finns andra endcaps
Det är helt sant :-) mer som reflektion över nav med 142 i trådens namn. Utan reflektion över ljudet :-)Det är dock allt annat än tyst, så kanske inte ett rimligt andrahandsval om man kikat på Box, Kappstein och Onyx. ?
även om ljudet i hydra är klart lägre än i torch så är det ju klart mer ljud än ovan nämnda.
Vad tycker du om ditt Onyx-nav då?Jag var tvungen att kolla efter. När originalinlägget skrevs var 142 mm standard. Tiden flyger.
Vad tycker du om ditt Onyx-nav då?