Vilket flaskställ ska man ha?

Handla (mycket?). Kanske är det inte så längre, det kan nog vara ett tag sen jag handlade stort där, men vill minnas att vid utcheckning fick man välja en ”present” ibland.

Det förmoda jag redan. Ser nu att jag troligtvist inte har handlat för tillräckligt stora summor där. Jag är inte en riktigt weight-weenie.

Hur sitter fidlock kvar på mtb eller med lite skit mellan magnet o hållare? Dessutom är man väll låst till deras flaskor? (Om det ska se o funka ok)
Jag har inte haft något problem med skit eller tappad flaska. Magneten är bara en del av fasthållandet. Sitter kammar som håller kvar flaskan också. Sen finns det lösningar för att använda andra flaskor men inte lika snyggt som orginalflaskan.

Jag gillar King titanium flaskhållare, inga tappade flaskor och minst +20 år på de, dock kör jag bara gravel och landsväg.

Specialized S-works Ribcage på landsvägshojen.
Fabric på crossarna. Under loppen vill man inte ha flaskställ i vägen, men under uppvärmningen vill man kunna dricka.

Hur stor flaska får du in i ramen om man trycker ner den uppifrån? Din hightower e väl ganska lik min bronson. Hade tänkt en 60cl flaska som max i min medium ram.
Denna passade bäst. Stl större gick precis in också men den lilla kändes bättre för mig.

Bilagor

• FC816E9B-16B3-4009-BE2D-2C838EBF4111.jpeg
    FC816E9B-16B3-4009-BE2D-2C838EBF4111.jpeg
    303.3 KB · Besök: 62
Alltså, alla som hyllar fidlocks fästen... Jo, de är bra, men visst är det näst intill omöjligt att dricka från deras flaska? Stenhård jämtemot en vanlig flaska iaf. En Elite Fly (2 ovan) kan man klämma torr på ett par sekunder.

Alltså, alla som hyllar fidlocks fästen... Jo, de är bra, men visst är det näst intill omöjligt att dricka från deras flaska? Stenhård jämtemot en vanlig flaska iaf. En Elite Fly (2 ovan) kan man klämma torr på ett par sekunder.

Kan inte uttala mig om den gamla modellen av flaskor utan mudcap men nog är dom klämvänliga och resan ner mot strupen är det inget fel på ?

Sitter flaskan bra i den hållaren även när det blir lite stökigt?

Ja, jag har aldrig tappat en flaska med den och kör samma, men koppar färgad, på min stig-HT som jag kör hård utför ibland och med HT skakar ramen mer, så jag har testat.

Enda gång jag har tappat en flaska var faktiskt med Specialized Zee Cage när jag bombade nedför en brant häll till platt och flaskan var lite komprimerad efter jag hade pressat den när jag dryck.

Ja, jag har aldrig tappat en flaska med den och kör samma, men koppar färgad, på min stig-HT som jag kör hård utför ibland och med HT skakar ramen mer, så jag har testat.

Enda gång jag har tappat en flaska var faktiskt med Specialized Zee Cage när jag bombade nedför en brant häll till platt och flaskan var lite komprimerad efter jag hade pressat den när jag dryck.
Kanon! Beställde nämligen en igår till bygget men kände mig osäker på om flaskan skulle sitta kvar. De flesta bilder jag hittade så satt hållaren på lvg cyklar.

Men då kan jag känna mig trygg med den neonrosa hållaren som kommer ?

När jag bytte från vätskeblåsa till flaskor så köpte jag första tipset jag fick, en Lezyne Flow SL (=side-loading). Billig och funkar som den ska. Klämmer dock ganska hårt så t.ex. Elite Fly MTB flaska blir lite ihop-squishad. Den matta finishen hjälper nog att hålla flaskan på plats men är inte superlätt att torka av, så rengörs bäst genom att t.ex. borsta under vattenstråle.

Kanon! Beställde nämligen en igår till bygget men kände mig osäker på om flaskan skulle sitta kvar. De flesta bilder jag hittade så satt hållaren på lvg cyklar.

Men då kan jag känna mig trygg med den neonrosa hållaren som kommer ?

Hålleren och färgerna är riktigt snygga!
Som sagt är enda problemet att den är gjort av tunn aluminium, så den börjar enkelt, framförallt vid infästningar, men man kan böja den tillbaka. Anodisering slitts snabbt bort där den möter flaskan, med det ses nästan inte, för att det är på innersidan.

Fått hem min fabric cageless nu, smutt! Enda problemet är att flaskan tar i fästet till bakdämparen precis innan flaskan klickar fast i skruvarna men verkar sitta kvar hyfsat ändå.
image.jpg

Flaskan flög av nånstans i no mercy i isaberg i veckan och försvann så nu beställde jag ett lezyne carbon team ställ istället, hoppas få de före jag åker till Åre.

Funderar på en Fabric Cageless till undersidan av diagonalröret på min gravelbike men åsikterna om dem verkar gå isär rätt ordentligt. Vill inte riktigt ha ett flaskställ där då det ser fult ut och inte lär användas 90% av turerna, men någon gång emellanåt kan det behövas en extra flaska eller toolkeg.

Ordinarie flaskhållare på den cykeln blir Arundel Mandible som köptes för länge sedan. En annan cykel har stålversionen Arundel Stainless. Annars gillar jag verkligen Canyons egna flaskhållare CF SL i kolfiber som sitter på min Ultimate, men har precis de lättare CF SLX bara för att testa dem också… :p

Funderar på en Fabric Cageless till undersidan av diagonalröret på min gravelbike men åsikterna om dem verkar gå isär rätt ordentligt. Vill inte riktigt ha ett flaskställ där då det ser fult ut och inte lär användas 90% av turerna, men någon gång emellanåt kan det behövas en extra flaska eller toolkeg.

Ordinarie flaskhållare på den cykeln blir Arundel Mandible som köptes för länge sedan. En annan cykel har stålversionen Arundel Stainless. Annars gillar jag verkligen Canyons egna flaskhållare CF SL i kolfiber som sitter på min Ultimate, men har precis de lättare CF SLX bara för att testa dem också… :p
Fabric cageless e nog rätt bra men på min bronson gick det tyvärr inte att trycka flaska hela vägen ner över knopparna för att flaskan tog i ramen.

En viktig poäng. Vad gör man med alla R2-flaskorna? ?

De sitter ju perfekt i Zee Cage så bara fortsätta med Zee cage :)

Kör Zee cage på mtb och om jag skulle ha ramväska på grus. Svinbra och än så länge inte hittat något bättre även om jag slutat med Specialized cykel på mtb och grus ;)

9F24A5A6-7D24-475E-A49E-F9AEE0DAA5F0.jpeg

Zee + Elite Fly är en grym kombo. Flaskan sitter kanon men flaskan är samtidigt så mjuk att man lätt kan tömma den. Smidigt med genomskinlig flaska också så man kan se hur mycket vatten man har kvar. Den är även låg i förhållande till hur mycket vatten som får plats i flaskan.

Tillbaka
Topp