Vilket flaskställ ska man ha?

D i U

Aktiv medlem
Jag är trött på ryggsäck med camelback behållare även att den är ganska liten och smidig och funderar kring ett flaskställ som alternativ. Jag har inte använt flaskställ sedan slutet av 90 talet så är ganska lost på vad man skall ha. Vad är coolt och snyggt? Ska passa min sc bronson i stil och stuk. :).

Det finns nästan oendligt många, och de flesta funkar. Till min Santa Cruz ville jag ha något snygg och lätt, så jag valde Supacaz Fly Cage Ano. Flaskan går in och ut enkelt och finns i många färger, men den böjer sig lite enklare än tyngre modeller.

2021-03-18-15-50-34.jpg

Finns väl många bra. Men om du ska sluta med rygga (vilket också var mitt mål) så är väl förvaringen av pryttlar det viktiga. Min kombo med Sixpack Racing kolfiberställ och 76 projecs mini piggy prylhållare var löjligt dyr men smutt.
1BC4F768-11B1-4955-BC9F-369846D4DCA4.jpeg

Grymma hållare allihopa, jag har hittat ett lezyne i kolfiber också för drygt 500. Tycker specialized verkar skyssta men tar emot å köpa spesh av nån anledning.

Grymma hållare allihopa, jag har hittat ett lezyne i kolfiber också för drygt 500. Tycker specialized verkar skyssta men tar emot å köpa spesh av nån anledning.
Håller med om Spesh av princip. Men ändå kör jag gärna skor, däck, ev sadel och ffa flaskhållare från dem. Bra grejor.
För länge sen köpte och provade jag många typer av flaskställ och kom fram till att Ribcage har den perfekta utformningen för att guida en flaska vid isättning. Och inte ramlar de loss heller.
Allting fungerar! Men eftersom du frågar säger jag något med utformning liknande ett Ribcage, det finns från många tillverkare.

Håller med om Spesh av princip. Men ändå kör jag gärna skor, däck, ev sadel och ffa flaskhållare från dem. Bra grejor.
För länge sen köpte och provade jag många typer av flaskställ och kom fram till att Ribcage har den perfekta utformningen för att guida en flaska vid isättning. Och inte ramlar de loss heller.
Allting fungerar! Men eftersom du frågar säger jag något med utformning liknande ett Ribcage, det finns från många tillverkare.

Precis! Skor, hjälm och handskar av Specialized är så bra att jag köper dom, även om jag skulle villa undvika tillverkaren. Ribcage är bra och Zee Cage också om man inte har mycket plats i ramen.

Jag tror det går att få in en halvliters flaska ovanifrån annars får det väl bli en vänstermatad. Santas egna tror jag inte man får tag i så lätt längre och dom låg väl på över tusenlappen? Kan tänka mig lägga 5-600,- som mest.

Jag är trött på ryggsäck med camelback behållare även att den är ganska liten och smidig och funderar kring ett flaskställ som alternativ. Jag har inte använt flaskställ sedan slutet av 90 talet så är ganska lost på vad man skall ha. Vad är coolt och snyggt? Ska passa min sc bronson i stil och stuk. :).
Hade samma ”problem” som du. Köpte denna på sportspec i vecka. Flaskan sitter grymt bra. Körde Vallåsen igår med alla hopp etc och flaskan satt som klistrad.
ett bra köp, rekommenderas!

Bilagor

• EC7C1F94-667C-46E2-8449-DFB3B94AB4E7.jpeg
    EC7C1F94-667C-46E2-8449-DFB3B94AB4E7.jpeg
    333.6 KB · Besök: 243
Billig, vändbar för både hö och vä samt håller flaskan på plats.

Hade samma ”problem” som du. Köpte denna på sportspec i vecka. Flaskan sitter grymt bra. Körde Vallåsen igår med alla hopp etc och flaskan satt som klistrad.
ett bra köp, rekommenderas!
Hur stor flaska får du in i ramen om man trycker ner den uppifrån? Din hightower e väl ganska lik min bronson. Hade tänkt en 60cl flaska som max i min medium ram.

Om jag inte redan hade haft ett dussin vanliga flaskor av olika storlek och form utan Skule börja med flaskor från noll hade jag helt klart valt fidlock.

....ja flaskan måste sitta kvar på endurorundan. Tycker lezyne carbon stället va snyggt men nån som vet om flaskan sitter kvar?

Jag har fastnat för Nittos flaskhållare. Funkar oklanderligt, men kanske ser för "retro" ut för TS? Har kört med modellen "R" tidigare i flera år men investerade nyligen i den dom kallar "80" till min fin-Colnago, som är typ identisk men byggd av rör istället för vajer. Kostar kvicksilver, men är verkligen små konstverk.

Måste ju vara vanligaste flaskhållaren? Jag kör också Zee, grymt bra, har i princip aldrig tappat flaskan.

Har Zee på mtb och graveln och på graveln där det ibland finns ramväska ovanför är de inget vidare. Flaskan sitter bra så klart men bökiga att få in flaskan i i farten.
Har biltemas variant också och de är sladdrigare men därmed också mycket lättare att få i flaskan och den sitter lika bra. Har aldrig kört mtb med dem men på gravel har de funkat kanon och bättre än Zee.

Har Zee på mtb och graveln och på graveln där det ibland finns ramväska ovanför är de inget vidare. Flaskan sitter bra så klart men bökiga att få in flaskan i i farten.
Har biltemas variant också och de är sladdrigare men därmed också mycket lättare att få i flaskan och den sitter lika bra. Har aldrig kört mtb med dem men på gravel har de funkat kanon och bättre än Zee.
Jag stannar innan jag dricker, så det där har jag inte tänkt på.

Jag stannar innan jag dricker, så det där har jag inte tänkt på.

Ne precis, på mtb som sagt blir det ofta att man sippar när man stannar och så är det fritt ovanför men på graveln med väskan över får man liksom lirka i blindo när man samtidigt håller uppsyn på trafiken och där blir det jobbigt att man måste trycka in flaskan i rätt stor vinkel.
Sen är det värre med 750 flaskor som jag har på längre turer än med kortare flaskor.

Fidlock, nackdelen är väl något högre inköpspris men när du har fästena och flaskor så kan man bara köpa ersättningsflaskor när det skulle behövas.

Har Zee vänsterladdad,lätt att ta ur och i,och flaskan sitter som berget för mej.
För mej är vänsterladdad naturligt,man släpper ALDRIG gashandtaget! ?

Har Zee vänsterladdad,lätt att ta ur och i,och flaskan sitter som berget för mej.
För mej är vänsterladdad naturligt,man släpper ALDRIG gashandtaget! ?
Det jag tycker är knepigt med zee jämfört med fidlock är när flaskan ska tillbaka. Fidlock så håller man den bara ungefär rätt så löser magneterna resten, zee är trög och måste komma helt rätt.

Det jag tycker är knepigt med zee jämfört med fidlock är när flaskan ska tillbaka. Fidlock så håller man den bara ungefär rätt så löser magneterna resten, zee är trög och måste komma helt rätt.
Då har vi olika upplevelse. Inte prövat fidlock, men att zee är svår att få i flaskan i, njaaaa :-)

Tillbaka
Topp