Vilket montagefett rekomenderar ni??

Jag har gjort så, men bara i tio år. Så långverkan vet jag inget om. Jag tvättar inte fingrarna när jag tar mer fett.
Och jag har kört med LGMT-2 i tub sedan 80-talet.... På min förrförrförra arbetsplats hade man ganska stora problem med dålig och ojämn livlängd på lager. Man införde på utbildning på hur man skall smörja lager riktigt och slutade med öppna fettbrukar. I samma veva slutade man att problem med dålig livslängd på lager... Oki, större lager, högre hastigheter, men samma problem gäller alla lager - livlängden eller åtminstone den av användaren påverkbara livlängden beror till stor del på renheten av smörjmedlet. Bryr man sig inte går det ändå - ett tag.

Och jag har kört med LGMT-2 i tub sedan 80-talet.... På min förrförrförra arbetsplats hade man ganska stora problem med dålig och ojämn livlängd på lager. Man införde på utbildning på hur man skall smörja lager riktigt och slutade med öppna fettbrukar. I samma veva slutade man att problem med dålig livslängd på lager... Oki, större lager, högre hastigheter, men samma problem gäller alla lager - livlängden eller åtminstone den av användaren påverkbara livlängden beror till stor del på renheten av smörjmedlet. Bryr man sig inte går det ändå - ett tag.
Alla lager på en cykel håller relativt låg hastighet och är dessutom så dåligt tätade att det ändå kommer in smuts och vatten i dem. Men visst är fettspruta ett bekvämt format det också, dock inte varianten för 200g patroner. Eller trycker du ut lite som du sedan använder med fingrarna?

Jag har i och för sig inga större problem med att det kommer smuts i burken heller. Iom att fettet är nästan vitt avslöjas det rätt snabbt och går då att fiska ur.

Hej.. Om du inte vid monteringen behöver kolfiberpasta så kan du använda metallfri (keramisk) monteringspasta, finns en fin tub på Biltema, art. 36-4551. Ingen galvanisk korrosion, du kan montera ihop vilka material som helst. Fett smörjer man med. mvh borano20

Behövs det speciellt fett för montering av lager i kolfiberramar?
Vad är anledningen?

Vad händer om man kör vanligt fett?
Hmm trodde faktiskt det gällde vevlager ouch.

Lager i länkage behöver inget särskilt fett. Bara lite grann av något vattenavstötande. Men desto bättre fett ju bättre. Går även att dra torrt med loctite eller liknande runt om vilket jag tror är att föredra. Det där med fett och kolfiber är väl ingen jättehit. Därför man oftast pressar torra vevlager i kolfiber (ej gängade).

Hmm trodde faktiskt det gällde vevlager ouch.

Lager i länkage behöver inget särskilt fett. Bara lite grann av något vattenavstötande. Men desto bättre fett ju bättre. Går även att dra torrt med loctite eller liknande runt om vilket jag tror är att föredra. Det där med fett och kolfiber är väl ingen jättehit. Därför man oftast pressar torra vevlager i kolfiber (ej gängade).

Åhja, det är för vevlagret alltså? På mina kolfiberhojar skruvar man lagren och det är en aluminium-insert där i ramen. Så jag behöver inte oroa mig då ;)

Är det något med epoxyin i kolfiber som bryts ned av fetter?

Det där har jag inte tänkt över faktiskt, kan vara smart att lära sig innan man börjar pressa in styrlager osv med fett... Jag har kört vanligt fett till styrlagret i min santa-cruz carbon. Hoppas den överlever.

det här får du nog vidareutveckla.

vad är det med kombinationen fett och kolfiber som inte är en jättehit, och varför?
jag är också nyfiken.

Kanske är en långgången myt om att smörj inte är bra för kolfiber. Det är bara den upplevelsen jag fått efter att ha läst på diverse forum och fått tips genom åren. Att t.ex vid lager i en ram hellre använda retaining compound istället för grease (som egentligen kan betyda många saker).

Varför vet jag inte. Men många säger att man ska pressa vevlager torrt i kolfiberramar eller använda retaining compound. Vill inte tjafsa med någon, alla gör vad de känner är bäst för dom. Alla delar sin egen upplevelse och bildar sig egen uppfattning.

Här är en äldre tråd med flera "rekommendationer" citerade från diverse tillverkare när det begav sig.

Kanske är en långgången myt om att smörj inte är bra för kolfiber. Det är bara den upplevelsen jag fått efter att ha läst på diverse forum och fått tips genom åren. Att t.ex vid lager i en ram hellre använda retaining compound istället för grease (som egentligen kan betyda många saker).

Varför vet jag inte. Men många säger att man ska pressa vevlager torrt i kolfiberramar eller använda retaining compound. Vill inte tjafsa med någon, alla gör vad de känner är bäst för dom. Alla delar sin egen upplevelse och bildar sig egen uppfattning.

Här är en äldre tråd med flera "rekommendationer" citerade från diverse tillverkare när det begav sig.
Jag är driven av ren nyfikenhet. Så inget tjafs med mig. Vad är argumenten för retaining compound?

För att reducera clamping force på styre och sadelstolpe kan jag verkligen förstå att man inte skall använda fett.

För ramen / lagren kunde jag tänka mig att det kanske finns någon kemisk anledning, att för exmpel epoxy löses upp eller skadas av fettet över tid. Men det är inget jag vet något om, bara gissar.

Hade varit intressant att höra argumenten så att man kan ta ställning. Jag är liberal med fettet men kan ingenting om just kolfiberramar.

är det nåt magic formula?
ganska dyrt...

vad kör ni för o-ringar och dämpare?

Senast ändrad:
ganska dyrt...

Jag ogillar silikon. Mest för hur det påverkar andra saker, som färg mm.

ganska dyrt...

Nu servar jag inte dämpare själv. Men är in sram butter populärt för O-ringar?
Sram butter är lite the holy grail av smörjfett för ömma operationer

CRC kopparpasta, och nej, dra inte "galvanisk process" kortet(eller gör det), den erfarenhet jag har av kopparpasta på alu har inte visat inte något som helst problem sen 1999.

Enklare att säga vilket fett man inte ska använda och det är muc-off bio grease, trots det luktar jordgubb.

Jag kör på biltema lithium och dynamic grease pro. Men är nog bättre köpa icke cykelspecifka fetter. Billigare så. Nu skrev du montagefett. Fett för kullager lämnar jag till experterna att bestämma.

Ja du behöver ett litumförtvålat mineraloljefett (vilket även . Varför du skulle välja ett i en burk verkar ju lite tveksamt ur renllighetsperspektiv.SKF LGMT-2 är billigt, av hög kvallité och finns i 200 grams tub vilket i mitt tycke är en klokare förpackning.

Välj vad du vill - om du väljer burk så grisa inte ner i den då det är ett effektivt sätt att sabba livlängd på lager att smörja dem med smutsigt fett.
Jag fyller löst fett i en doseringsspruta, rymmer kanske 50 ml eller så och funkar väldigt bra.

SKF har tabeller för hur renheten påverkar livslängden. Deras kullagerbok är väldigt bra, finns mycket info om allt från dimensionering och livslängdsberäkning till smörjning. Går att ladda ned från nätet. Det här känner ju du till men tänkte på andra som läser och är intresserade.

Hej.. Skalan går från 000 till 6, 3 eller 2 spelar nog ingen roll. Blått är fin fettfärg.. mvh borano20

Jag läste att man skall ha 1 i frihjulen på typ DT och Cris King, någon som vet om det stämmer?

Efter att ha förstått den där skalan så upptäckte jag att alla mina fetter har samma tjocklek. Dvs 2.

Är slick honey också 2? Jag upplever dem inte alls som lika men det kan ju vara andra egenskaper. Slick honey upplevs som mycket mjukare än XHP 222 som HOPE använder i sina produkter.

Om någon har förslag på tunnare fett som fungerar bra i frihjul så skrik ut!

Jag läste att man skall ha 1 i frihjulen på typ DT och Cris King, någon som vet om det stämmer?

Efter att ha förstått den där skalan så upptäckte jag att alla mina fetter har samma tjocklek. Dvs 2.

Är slick honey också 2? Jag upplever dem inte alls som lika men det kan ju vara andra egenskaper. Slick honey upplevs som mycket mjukare än XHP 222 som HOPE använder i sina produkter.

Om någon har förslag på tunnare fett som fungerar bra i frihjul så skrik ut!
Omega 57 är det givna svaret. Säljs tyvärr inte så vitt jag vet i små förpackningar. Men perfekt fett är det!

Säljer man något fett för gafflar eller dämpare över disk?
Jag har köpt sram butter i butik. Används till gaffel och dämpare samt dropperstolpe.

I vevlager använder jag Topas klüber NB52 på alla mina BBinfinite keramiska WS2 coated (behandlade lager). Samma fett som lagren kommer packade med från början, ungefär samma konsistens som sram butter. Googlade nu att det är NLGI 2 och det har ju fungerat fint.

NLGI 1 kanske spinner ännu bättre? Men tjockare ska man nog inte ha

Jag är peppad på ett tjockt monteringsfett och ett tunnare fett för bodyn / ratchet.

Kikade föreslaget fett men det var cykelspecifikt förpackat och kostar en bra slant. Jag är mer på jakt efter substitut, typ som slickoleum va slickhoney.

Finns det någon som kan tipsa om ett tjockt bra monteringsfett också? Har sett att det är spår av ett tjockare fett på många cyklar jag skruvar men vet inte vad de har använt. Ofta är det rött vill jag minnas.

Gärna något som finns typ på mekonomen eller liknande. Jag har köpt XHP 222 på mekonomen och är knallnöjd.

Senast ändrad:
Jag är peppad på ett tjockt monteringsfett och ett tunnare fett för bodyn / ratchet.

Kikade föreslaget fett men det var cykelspecifikt förpackat och kostar en bra slant. Jag är mer på jakt efter substitut, typ som slickoleum va slickhoney.

Finns det någon som kan tipsa om ett tjockt bra monteringsfett också? Har sett att det är spår av ett tjockare fett på många cyklar jag skruvar men vet inte vad de har använt. Ofta är det rött vill jag minnas.

Gärna något som finns typ på mekonomen eller liknande. Jag har köpt XHP 222 på mekonomen och är knallnöjd.

Rött då är det inte alltför sällan Muc off.
Vanligast jag sett är grönt, samma gröna som kommer på Shimano bakväxlar och det är oftast Motorex 2000. Deras stora burkar är inte dyra och räcker en livstid, skojar inte.

Rött då är det inte alltför sällan Muc off.
Vanligast jag sett är grönt, samma gröna som kommer på Shimano bakväxlar och det är oftast Motorex 2000. Deras stora burkar är inte dyra och räcker en livstid, skojar inte.

Tack för tipsen, den är NLGI 2 precis som de fetter jag har redan.
Kanske alla cykelfetterna är NLGI2 och variationen ligger i andra egenskaper?

Är motorex ett kladdigt fett eller är det mer som smör?

Shimanos lagerfett är alldeles utmärkt bra.

I frihjulskroppar, växelnav o s v använder jag uteslutande smörjolja.

Tack för tipsen, den är NLGI 2 precis som de fetter jag har redan.
Kanske alla cykelfetterna är NLGI2 och variationen ligger i andra egenskaper?

Är motorex ett kladdigt fett eller är det mer som smör?
Kladdigt skulle jag säga. Perfekt för allt som gäller montage. De har även något som heter white grease vilket är mer som rumstempererat smör, detta lämpar sig ypperligt för vevparti och lager (inte i lagren).

Själv har jag nog minst 15 olika burkar och tuber med fett då jag testat olika för skojs skull.
Men min slutsats är att i en bra verktygslåda för generellt skruvande behövs detta:
Kopparpasta (använder Muc off stor burk)
Montagefett (antingen Motorex grön eller white grease)
Loctite blå 243 för vissa skruvar
Kolfiberpasta (använder Motorex)
Speciellt fett för kullager
Speciellt fett för att serva nav (DT Swiss har eget superspecial här)
Sram butter och Muc off magicshine om man servar dämpar eller har en dropper post (onödigt för en landsvägcykel)

Kladdigt skulle jag säga. Perfekt för allt som gäller montage. De har även något som heter white grease vilket är mer som rumstempererat smör, detta lämpar sig ypperligt för vevparti och lager (inte i lagren).

Själv har jag nog minst 15 olika burkar och tuber med fett då jag testat olika för skojs skull.
Men min slutsats är att i en bra verktygslåda för generellt skruvande behövs detta:
Kopparpasta (använder Muc off stor burk)
Montagefett (antingen Motorex grön eller white grease)
Loctite blå 243 för vissa skruvar
Kolfiberpasta (använder Motorex)
Speciellt fett för kullager
Speciellt fett för att serva nav (DT Swiss har eget superspecial här)
Sram butter och Muc off magicshine om man servar dämpar eller har en dropper post (onödigt för en landsvägcykel)
Jag som cyklar mtb har kapat ner den listan än mer:
Motorex 2000 till allt som ska ha vanligt fett
Sram butter till dämpare och dropper
Kolfiberpaste till montering av sånt
Loctite
DTs specialfett för ratchet (kört samma burk och ratchets i sju år eller nåt nu, mycket kvar på den).

Har haft många andra på genomresa men det är dessa jag märkt att jag faktiskt använder och behövt.

Jag som cyklar mtb har kapat ner den listan än mer:
Motorex 2000 till allt som ska ha vanligt fett
Sram butter till dämpare och dropper
Kolfiberpaste till montering av sånt
Loctite
DTs specialfett för ratchet (kört samma burk och ratchets i sju år eller nåt nu, mycket kvar på den).

Har haft många andra på genomresa men det är dessa jag märkt att jag faktiskt använder och behövt.
Har du titanskruv på hojen (jag kör titan överallt, rostar inte) så bör du använda kopparpasta eller anti seize (typ park tool) för att motverka problem korrosion mot andra metaller.
Men ja, vanlig skruv går fint med Motorex

Har du titanskruv på hojen (jag kör titan överallt, rostar inte) så bör du använda kopparpasta eller anti seize (typ park tool) för att motverka problem korrosion mot andra metaller.
Men ja, vanlig skruv går fint med Motorex
Inget titan.
Hade oavsett inte tillfört just kopparpasta i mixen, både för att det är mycket aluminium i saker och för att det är kladdigt och otäckt. Hade en burk anti-seize ett tag men ersatte aldrig den när den tog slut.

Som montagefett där förmåga att avvisa vatten och smuts är den primära funktionen (pedaler, vevarmar, lagerskålar, o dyl) vad tror vi om vanligt marinfett? Billigt, klibbigt, tål vatten, verkar vara kalciumfett som iaf Mapdec tycker är rätt.

Som montagefett där förmåga att avvisa vatten och smuts är den primära funktionen (pedaler, vevarmar, lagerskålar, o dyl) vad tror vi om vanligt marinfett? Billigt, klibbigt, tål vatten, verkar vara kalciumfett som iaf Mapdec tycker är rätt.
Finns entreprenadfett som också hanterar vatten bra men är inte lika klibbigt som marinfett.

Jag har använt marinfett som montagefett på alla mina prylar i många år utan att komma på några nackdelar. Och ifrån tub är det enkelt att applicera.

Tillbaka
Topp