Vilket riktställ?

Bladin

Aktiv medlem
Vilket riktställ?
Är det någon som har nått förslag på ett billigt bra riktställ? Ska funka för navbredd på minst 148mm och 29" (med eller utan däck spelar ingen roll). Helst under en tusenlapp.

Vilket riktställ?
Men klarar man sig med cykeln om man ska byta fälgbanor nångång ibland (typ 1 gång varje år)? Kommer nog inte bygga hjul från scratch med nav, lösa ekrar och fälg.

Vilket riktställ?
Bladin sa:
Men klarar man sig med cykeln om man ska byta fälgbanor nångång ibland (typ 1 gång varje år)? Kommer nog inte bygga hjul från scratch med nav, lösa ekrar och fälg.
Ja. Det blir inte lika bekvämt att jobba mest. Ett ställ är lätt att placera i en bekväm arbetsställning. Cykeln svårare.

Vilket riktställ?
Det här kostar mindre än en tusing och funkar för mtb där det inte är så petnoga. Man tar en pinne som är lång nog att sitta på så blir det stabilt. Ramen funkar men arbetsställningen blir trevligare med denna rig.
20160513_221559.jpg

En bra lampa tycker jag också är viktigt.

Vilket riktställ?
I denna bok: https://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php, som rekommenderas varmt finns byggbeskrivningar på ett riktställ som ser riktigt vettigt ut. Till själva bygget behöver du plywood och en sticksåg. Som bonus får du den mest pedagogiska instruktionen i hjulbyggande som jag hittat. Och jag tror mig att skummat igenom de flesta böckerna i ämnet. Boken är en väl investerad hundring.

Under tusenlappen tror jag att ovanstående eller att bygga i ramen är bästa alternativet. Jag har själv haft ett Minoura och har även klämt på några andra i 800-900 kr klassen, samtliga var rackligare än ramen. Idag har jag ett TS 2.2 som jag hittade begagnat, men även till fullpris är prisskillnaden rättvis mot junket det ersatte.

Edit: snavar som en skråka. Ingen mer internet i kväll.

Senast ändrad:
Vilket riktställ?
Aron sa:
I denna bok: https://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php, som rekommenderas varmt finns byggbeskrivningar på ett riktställ som ser riktigt vettigt ut. Till själva bygget behöver du plywood och en sticksåg. Som bonus får du den mest pedagogiska instruktionen i hjulbyggande som jag hittat. Och jag tror mig att skummat igenom de flesta böckerna i ämnet. Boken är en väl investerad hundring.

Under tusenlappen tror jag att ovanstående eller att bygga i ramen är bästa alternativet. Jag har själv haft ett Minoura och har även klämt på några andra i 800-900 kr klassen, samtliga var rackligare än ramen. Idag har jag ett TS 2.2 som jag hittade begagnat, men även till fullpris är prisskillnaden rättvis mot junket det ersatte.

Byggde ett förra vintern i mdf som fungerar grymt bra.

15535022_1807669972820653_8703769221256970240_n.jpg

Vilket riktställ?
Jag fick hem denna nu i veckan:
IMG_20171123_171057399_HDR.jpg

Lite som en planka, men färdigt kit.

Snygg för att vara ett riktställ, så det gör inget om det står framme i lägenheten lite då och då.
Hjulet sitter förvånansvärt stadigt, och indikatorn är riktigt trevlig.

Duger såklart inte till att centrera med, men å andra sidan får man plats att använda ett riktigt dishing tool medans hjulet fortfarande är i stället.

Det kändes dessutom bättre att köpa en "avvikande" design, istället för att snåla på en park-tool kopia

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=86422;menu=1000,185,187

Men ja, hade jag haft bättre med plats för att ha cykeln uppe så hade jag kommit långt på att bygga i ramen.

Vilket riktställ?
Tack för alla tips ?
Men hur är det med dishing verktygen, funkar de till alla navbredder och typer? Man fäster inte dem i navet va?

Vilket riktställ?
feeblesmith sa:
Det här kostar mindre än en tusing och funkar för mtb där det inte är så petnoga. Man tar en pinne som är lång nog att sitta på så blir det stabilt. Ramen funkar men arbetsställningen blir trevligare med denna rig.
En bra lampa tycker jag också är viktigt.
Haha, det där hjulet känner jag igen.

Vilket riktställ?
Aron sa:

Vill man inte betala för boken kan man googla i typ 2sec så hittar man denna länk.
https://www.google.se/url?sa=t&sour...1ADMQFggeMAE&usg=AOvVaw1rV3l0-JfURNbn_Y1sxPCU

Vilket riktställ?
N_sandstrom sa:
Duger såklart inte till att centrera med, men å andra sidan får man plats att använda ett riktigt dishing tool medans hjulet fortfarande är i stället.

Visst går det att centrera med ditt ställ. Du vänder bara på hjulet och justerar tills du har lika avstånd till indikatorn på båda sidor.

Vilket riktställ?
Tomy sa:
N_sandstrom sa:

Visst går det att centrera med ditt ställ. Du vänder bara på hjulet och justerar tills du har lika avstånd till indikatorn på båda sidor.

Vilket är en rätt omständlig process, att komma åt med dishverktyg från sidan är betydligt smidigare.
Man kan centrera mot golvet om man vill, jag syftade mest på att det inte går att göra direkt i stället, som i ett väl kalibrerat dyrare ställ.

Vilket riktställ?
Tomy sa:
N_sandstrom sa:
Dorde väl räcka att vända två gånger? Så jäkla snett mäter ju inte klockan.
[Fast kolla dish är väl en av de få saker ramen duger bra till - för alla utom Sixten då - och det är ju sällan hypernoga.]

Tillbaka
Topp