Vilket sorts Headset?

Vilket sorts Headset?
Det kan vara två olika varianter, det som skiljer är undre lagret.
Övre lagret är ZS44/28.6 (semi-integrerat). När det gäller undre lagret har Cube kört olika smaker, ibland helt integrerat IS52/40 och ibland semi-integrerat ZS55/40. Mät insidan av styrrörets undre del och se om du får 52 eller 55 mm.
Om du har en gaffel med rakt styrrör (mer ovanligt än att den är taperad) kan man skaffa en lagerbana (crown race) så den går att köra med taperat styrlager.

Senast ändrad:
Vilket sorts Headset?
Det lagret funkar om du har 52 mm innermått nere.

EDIT: Har du inte ramen hemma än så kan du ju alltid kolla med Bike-Discount - de lär ju veta.

Senast ändrad:
Vilket sorts Headset?
Inte för att vara tyken, men för mig låter det som du s kanske ska snacka med din lokala mek. Det är inte raketvetenskap med styrlager - men det går att sabba både lager, ram och gaffel ifall man är grovt ovarsam. Man kan behöva använda en del kraft för att få saker på plats, och det är tråkigt om den gör fel saker.

Det finns gott om filmer på nätet som visar hur man gör, kolla in dem ifall du tänker meka själv.

Några nyckelmoment som fordrar känsla är:

Delen som ska sitta på gaffeln följer med. Är den slitsad trycker man dit den med fingerkraft, annars behöver pressa dit den med ett verktyg (snålvarianten är avloppsrör eller dammsugarrör). Var snäll mot gaffelröret!

Minst en kopp, och troligen två, ska pressas in i ramen. Inte raketvetenskap, men ska göras med eftertanke eftersom man kan sabba ramen om klantar sig grovt.
Det normala snåljåpsverktyget är gängad stång, muttrar och stora brickor. Fetta innan du pressar i.

Om det är en ny gaffel behöver du montera stjärnmutter eller expander. Stjärnmuttern behöver sitta rakt vilket kan vara litet pilligt. Expander är dyrare och tyngre (om man inte spenderar stort) men hamnar alltid rakt. Det är också ett måste i kolfiberrör.

Vilket sorts Headset?
Marcsmen skrev:
-------------------------------------------------------
> Wut?
>
> Fattar inte riktigt vad du menar.

Inte jag heller, postade i fel tråd :p vet inte riktigt hur jag lyckades med det bara... Rätt säker på att jag postade i tråden jag läste :p

Tillbaka
Topp