Vilket styrlager till min MonoC?

oJsan

Aktiv medlem
Jag får huvudvärk och överväger ge upp cykling, det här med styrlager var ju krångligare än vad jag nånsin kunnat tro.

Cykeln är en gammal MonoC TC2 project utan styrlager och vill montera en 1 1/8" gaffel men jag går bet på att förstå vilket typ av lager jag behöver. Att det är ett integrerat lager som monteras direkt i ramen utan "cups" har jag förstått och möjligen så har jag hittat att ett No.9M/TH kan passa men jag vet inte om det stämmer och vilka andra tillverkares motsvarighet är och var jag kan köpa det.

Mäter jag med skutmått så får jag följande mått:
Ytterdiameter uppe 45mm
Innerdiameter upp 41.4mm
Djup från kant till vinklad yta: ca 7.5mm
Vinkel uppe: Okänd?

Ytterdiameter nere: 47mm
Innerdiameter nere: 41.8mm
Djup från kant till vinklad yta: ca 7.6mm
Vinkel nere: Okänd

IMG_20210117_213614.jpg
IMG_20210117_213640.jpg

Senast ändrad:

oJsan

Aktiv medlem
Det här inlägget skapade ingen vidare uppståndelse... Är det någon som kan hjälpa mig hitta rätt eller vet någon webshop som är duktiga på sånt här och kan ta fram rätt lager till mig?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det var ju Cykelcity som sålde dem en gång i tiden, de kanske vet? På den tiden var det lite udda med integrerade lager.

Mashimaro

Aktiv medlem
De mått du anger säger att det du ska ha är:
Uppe - ZS41 = semi-integrerat med borrdiameter 41.35-41.4
Nere - IS42 = integrerat med borrdiameter 41.95 – 42.05

Kan det vara så? Hur noga mätte du?

oJsan

Aktiv medlem
Tack, jag har kontaktat cykelcity men de hade inget direkt svar utifrån cykelmärke och modell utan letar på dimensionerna efter något som kan stämma.
Efter att ha tvekat något på mitt skjutmått så lånade jag ett som jag litar mer på och diametern upptill är nog snarare 41.6 och nertil är det 41.6-41.8 (verkar variera pga nötning eller att den fått sig en smäll).
Jag får det varken att stämma med IS41 eller IS42 =/

oJsan

Aktiv medlem
Helt rätt @jomper, jag noterade det själv men glömde ändra i tråden. Har gjort det nu :)
Ja, hittade den tråden också men inga detaljer om mått, men om jag taggar @Martinmat här så kanske han vet vilket lager jag behöver?

Martinmat

Aktiv medlem
Tyvärr är ramen såld så kan inte kolla lagren då jag sålde med dom. Såldes till ngn här på Happy ska kolla om
Jag har kvar uppgift om vem återkommmer

oJsan

Aktiv medlem
Tack @NLC , det bekräftar att mitt första skjutmått inte riktigt vara att lita på. :) Nu återstår att hitta ett lager som stämmer in på de där måtten.
Förresten, jag hittade din blogg med din MonoC när jag googlade men du hittade visst den här tråden före jag hann kontakta dig. (y)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer