Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Luthman: Jo, det var lite det jag misstänkte. Med lufttrycket alltså. Hur jämför du sidoväggarna med Snakeskin och Exo?
Just nu kör jag Maxxis DHR2 fram i Exo och det känns stabilt och bra, trots ~750g. Lite lite volym bara.
Du har inte klämt på 60tpi varianten av Ibex? Lite mer vikt, men kan vara värt det..

Ang. bakdäck så har jag kört Ikon en del och det är helt klart en trade-off mellan grepp och rull där.
Tanken med Ardent var att det skulle rulla bra, men vara lite stabilare i casingen.. Ikon kräver också lite tryck.
Skall tillläggas att det är en däck-setup för det torra halvåret och inte för rådande underlag. :-) Just nu kör jag DHR2 bak.
Nästan för greppigt för min smak. Letar lite efter något mellanting efter Ikon och DHR2... NNN kanske är svaret där. :-)
Vi verkar dock ha olika preferenser för bromsar. Varje gång jag nuddar en XT-broms är det som att köra in i en vägg ju... :P

NNNs handikapp är väl att det är ömtåligt.

Men 2,25or? Jag trodde experimentet med CX-däck på FSen var nerlagt?

Har på NNN 2,4 bak och det är ganska trevligt, alldeles tillräckligt med grepp både uppför och utför. Släpper kontrollerat när man bromsar också, inga överraskningar.

På stigfettocykling så kan jag gå ner på 1,5 bar med 30 mm fälg utan att vara nära genomslag.

Nån som vet om det fins eller kommer fler varianter Ibex för 650B? Hittade en sort på B-D i 2.4 men med de kräkfula ljusa sidoväggarna.
Onzas webbplats verkar inte vara så uppdaterad....

Eric W sa:
Ang. bakdäck så har jag kört Ikon en del och det är helt klart en trade-off mellan grepp och rull där.
Tanken med Ardent var att det skulle rulla bra, men vara lite stabilare i casingen.. Ikon kräver också lite tryck.
Skall tillläggas att det är en däck-setup för det torra halvåret och inte för rådande underlag. :-) Just nu kör jag DHR2 bak.
Nästan för greppigt för min smak. Letar lite efter något mellanting efter Ikon och DHR2... NNN kanske är svaret där. :-)
Vi verkar dock ha olika preferenser för bromsar. Varje gång jag nuddar en XT-broms är det som att köra in i en vägg ju... :P

Torrt så fungerar ju nästan vilket däck som helst bak. Inte funderat på trendiga semislick?

Nu när bikeradar släppt ett klipp på hur man luftar shimanobromsar så missade jag att skruva ut freestroke när jag luftade bromsarna vid montering... får hoppas att bromsarna blir som en vägg när jag luftat dem :D

Jag gillade mina Ibex i 60tpi, men jag bytte ut de mot DHR2 fram, eftersom däcket hade en tendens att vika sig vid förstora krafter om det inte var stenhårt pumpat (-->instant OTB).

Jag parade mitt DHR2 med ett NNN 2,2 ps bak ett tag, rullade väldigt bra och greppade fint i både torrt och blött, med undantag för våta/fuktiga stenar/hällar. För att råda bot på det dåliga greppet på hällar så bytte jag ut det mot Hans Dampf 2,2 ts, greppar bättre överallt utom när det är riktigt kladdigt, rullar lite sämre. Gemensamt för båda är att de är känsliga för punka, och inte snakebites så mycket som i slitbanan. Nu kör jag slang i mitt Hans Dampf, sist det blev hål så var det för stort för vätskan att täta.

Inför sommaren planerar jag att investera i Maxxis Tomahawk att sätta bak och endera nya stora versionen Minnion eller nya Agressor fram.

BjornR sa:
Torrt så fungerar ju nästan vilket däck som helst bak. Inte funderat på trendiga semislick?

Japp, därav Ikon. Men får säga att det är lite på gränsen. Det är verkligen som ett uppbiffat slicks med Exo-väggar och beter sig därefter, speciellt i släpp i löst underlag. Det hookar liksom inte upp efter att det har släppt. :-) Utför får man tänka broms långt mycket tidigare än vanligt. Men samtidigt vinner man sjukt mycket på andra fronter, speciellt i ställen som typ Delsjön/Änggården. Acceleration, rullmotstånd och möjligheten till att bara pumpa upp och bära med sig fart är verkligen grymt med Ikon. Det är som att hela hojen kommer till liv efter att man bytt från Minions till Ikon. :-) Semislicks hade löst en del problem helst klart. Blir det nått Minion SS Exo i 26" eller hur var det? Resten verkar aningen klena/biffiga beroende på casing..

Schreddan sa:
Nån som vet om det fins eller kommer fler varianter Ibex för 650B? Hittade en sort på B-D i 2.4 men med de kräkfula ljusa sidoväggarna.

Kolla Bike-Components. De verkar ha större utbud, men Onza verkar ha gått från ett billigare alternativ till att ligga över Maxxis i pris.

https://www.bike-components.de/de/R...er_manufacturer_id=200&order=manufacturer_asc

Angående hur tåliga Onzas däcksidor är så är min erfarenhet att de ligger någonstans mellan Specialized Control (skärs sönder av att titta på dem) och Maxxis EXO. Har snittat upp ett Ibex, men då hade det gått över två säsonger.

När ska ni fatta att Bontrager är det nya svarta?
SE5 för max grepp
SE4 som ett allround (antingen fram på sommaren eller som bakdäck under blötsäsongen)
SE3 som är Ikon's elaka jämnåriga kusin o funkar finfint som bakdäck under den blomstertid nu kommer ;)

soderblom sa:
Schreddan sa:

Kolla Bike-Components. De verkar ha större utbud, men Onza verkar ha gått från ett billigare alternativ till att ligga över Maxxis i pris.

https://www.bike-components.de/de/R...filter_manufacturer_id=200&order=manufacturer

Ah där ser man! Fänks!
Ja rackarns vad de ville ha betalt....

Eric W sa:
BjornR sa:

Japp, därav Ikon. Men får säga att det är lite på gränsen. Det är verkligen som ett uppbiffat slicks med Exo-väggar och beter sig därefter, speciellt i släpp i löst underlag. Det hookar liksom inte upp efter att det har släppt. :-) Utför får man tänka broms långt mycket tidigare än vanligt. Men samtidigt vinner man sjukt mycket på andra fronter, speciellt i ställen som typ Delsjön/Änggården. Acceleration, rullmotstånd och möjligheten till att bara pumpa upp och bära med sig fart är verkligen grymt med Ikon. Det är som att hela hojen kommer till liv efter att man bytt från Minions till Ikon. :-) Semislicks hade löst en del problem helst klart. Blir det nått Minion SS Exo i 26" eller hur var det? Resten verkar aningen klena/biffiga beroende på casing..

Jo Minion SS ska komma i 26" var iaf vad artikeln på pb sa i höstas. Jag kör ett sånt 650b just nu, klart funkis fast det är vinter! Betydligt starkare sdor jämte slaughter i control iaf. Tror det finns en jämförelse bild tidigare i den här tråden postad av mig på nämnda däck.

Eric W sa:
Luthman: Jo, det var lite det jag misstänkte. Med lufttrycket alltså. Hur jämför du sidoväggarna med Snakeskin och Exo?
Just nu kör jag Maxxis DHR2 fram i Exo och det känns stabilt och bra, trots ~750g. Lite lite volym bara.
Du har inte klämt på 60tpi varianten av Ibex? Lite mer vikt, men kan vara värt det..

Jag har väldigt sällan problem med att jag snittar sidoväggarna. Men jag punkade inte mina Ibex oftare än nåt annat däck. Sidoväggarna är klenare än EXO men de höll bra för mig, så det är nog lite personligt.

Schreddan: de har ju någon enduro-casing nu för tiden. Citius kan ju vara ett alternativ till Ibex om man vill ha mer kött.

Luthman Photography sa:
Schreddan: de har ju någon enduro-casing nu för tiden. Citius kan ju vara ett alternativ till Ibex om man vill ha mer kött.

Jo jag såg det på B-C. Jag tänkte lite mindre köttigt än de jag har nu. Schwalbe i SG och Maxxxxxis i Exo står för olika grader av köttighet i nuvarande däckpalett. Har inget som är liiite lättare.

Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Jo jag såg det på B-C. Jag tänkte lite mindre köttigt än de jag har nu. Schwalbe i SG och Maxxxxxis i Exo står för olika grader av köttighet i nuvarande däckpalett. Har inget som är liiite lättare.

Du kan få låna mina Ibexar och prova om du vill. De snygga naturgummisidorna skulle dessutom ge din hoj lite extra karisma :p

(Transport från Värmland till östlandet får du dock lösa själv)

Jag är lite sugen på att testa Maxxis Tomahawk till sommaren men har lite svårt att hitta dom. Någon som vet var de går att köpa.

theBrand sa:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Du kan få låna mina Ibexar och prova om du vill. De snygga naturgummisidorna skulle dessutom ge din hoj lite extra karisma :p

(Transport från Värmland till östlandet får du dock lösa själv)

Ska jag testa naturgummi är det leverans vid min dörr som gäller, annars får det vara. ?

Skämt och sido, tack för erbjudandet! Men jag har tyvärr inte vägarna förbi på rätt länge, vad jag vet nu iaf.

cruxet sa:
Jag är lite sugen på att testa Maxxis Tomahawk till sommaren men har lite svårt att hitta dom. Någon som vet var de går att köpa.

Det där mönstret var ju inte helt olikt Purgatory. En snabb sökning antyder att de bara går att få tag på i Australien/NZ än så länge. Detsamma gäller väl Minion SS, så jag vet inte när Maxxis släpper de nya produkterna i Europa.

soderblom sa:
cruxet sa:

Det där mönstret var ju inte helt olikt Purgatory. En snabb sökning antyder att de bara går att få tag på i Australien/NZ än så länge. Detsamma gäller väl Minion SS, så jag vet inte när Maxxis släpper de nya produkterna i Europa.

Jag köpte mitt MinionSS 27,5 från Alltricks i början på december, titta om dom har dom andra nya där.

soderblom sa:
cruxet sa:

Meh, varför vill jag bara ja saker som inte går att köpa:( Nä det kanske inte är jättestor skillnad men de verkar vara lite biffigare och de borde passa fint bak på nya enduron.

Men det var OEM-däck (vita loggor) och inte för eftermarknad som satt på 2016 Kona?? Borde vara på g ut i webbutikerna kan man tycka.

mikipedia_ sa:
soderblom sa:
cruxet sa:

Jag köpte mitt MinionSS 27,5 från Alltricks i början på december, titta om dom har dom andra nya där.

Bra tips! Det hade jag missat, dock hade de bara tunga varianten av Tomahawk än så länge, vilket jag antar att cruxet inte är intresserad av.

larsaw sa:
När ska ni fatta att Bontrager är det nya svarta?
SE5 för max grepp
SE4 som ett allround (antingen fram på sommaren eller som bakdäck under blötsäsongen)
SE3 som är Ikon's elaka jämnåriga kusin o funkar finfint som bakdäck under den blomstertid nu kommer ;)

SE5 har precis det mönster jag gillar för framdäck.
Tyvärr verkar det endast komma i +900g version, dessutom inte i 26.
Ett XR5 i 26", ja tack!

Har läst ett och annat bra om Maxxis minion semislick här, någon som har koll på var jag kan beställa dem?

Luthman Photography sa:
Den informationen utelämnades. Men det utgår jag ifrån. Varför ska man annars ha trenoll?

På pluscyklar såklart. Om jag får gissa så är det inte DH-däck eftersom det klientelet inte verkar särskilt intresserade av jättestor luftkammare, eller hur? I plussegmentet däremot är det ont om däck med redigt mönster.

-----------

Såg att nån nämnde Tomahawk förresten. Jag har mycket riktigt sådana både fram och bak på min senaste hoj och gillar dem skarpt. Casingen känns ganska precis som ett Ardent med EXO (DHF EXO är fan så mycket hårdare och obekvämare) eller CM. Vet ej om det är 3C MaxxTerra såsom marknadsföringen gör gällande då det inte står något om det på däcken (satt mycket riktigt fabriksmonterade och kan därför säkert skilja mot säljesdäck) men det verkar lagom greppigt. Mönstret i mitten är väldigt minimalt men betydligt glesare än vad semislick-däcken brukar ha, så så länge man inte slitit ner det så är greppet umärkt. Sidodobbarna är ganska kralliga men "snällare" lutade inåt mitten, så rullmotståndet är lågt även vid lågt tryck.

För allmänt stigbruk för en sån som jag som inte kör som en tokdåre men ändå ångar på så gott jag orkar för försöker pressa mig, känns det som ett finfint allrounddäck. Fast är det lerigt eller löst så är mönstret helt enkelt för lågt. Ett däck med mer mönster fram är nog bra om man kör lite hårdare och/eller sliter hårt på sina däck. Kombo med CM är säkert smutt.

Själv kommer jag använda cykeln ifråga till allt möjligt och det passar det av allt att döma toppen. Bra i skogen om omständigheterna är någorlunda normala (mest sten, hällar och rötter; blött ibland men oftast inte) och med betydligt lägre rullmotstånd på asfalt och grus än alla andra däck jag provat, om vi bortser från rena XC-doningar gjorda av purjolök och gamla diskhandskar.

Edit: Här finns Tomahawk i lager till bra pris: http://www.probikeshop.com/en/se/ma...kv-dual-tubeless-ready-tb91000500/115662.html
Har handlat andra däck där och leveransen gick snabbt och smärtfritt. Vad jag kan se har de bättre utbud än i stort sett alla andra europeiska handlare, och därtill mycket bra priser.

Edit 2: Fast det där var uppenbarligen med dual-gummi. Kanske finns fler varianter ändå?

Senast ändrad:
Ehm, Tomahawk ser ju fint o bra ut IOM sin lätta rull MEN jag skulle hellre invänta Maxxis nya Forekaster som av Maxxis själva beskrivs som "Ardent on steroids"...
http://www.bikerumor.com/2016/03/01...ew-maxxis-forekaster-29er-mountain-bike-tire/

image.jpeg

Jag kommer nog fortsätta med mitt Highroller II 3C fram och Rock Razor bak, iallafall tills bakdäcket rasar. Jag är nöjd med kombinationen och ser inte varför jag skulle byta. Har ett ardent som var tänkt att användas i höstas, men då blev det i princip ingen cykling.

Henrik83 sa:
mikipedia_ sa:
Henrik83 sa:
Nån som vet vart man hittar Minion SS i 27,5" & med Silkworm utan att krångla hem det från Amerika?

Är osäker på om det är silkworm lr inte? http://www.cykelkraft.se/dack-maxxis-minion-ss-exo-tr-27-5x2-30-2c-vikbart

Var tyvärr utan. Men jag gav pengar till nån skum polsk sida, får se om det kommer något däck. Orderbekräftelse jobba dom inte med iaf. :-)

Vad bra att du hittade nån stans! Var lote luddig info hos cykelkraft, helt ärligt tycker inte jag det är särskillt stor skillnad mellan minion och slaughter.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    221 KB · Besök: 26
Kapar tråden och utnyttjar däcktrusten till en fråga. Är det fler som fått små sprickor mellan sidodobbarna på sina Minions? Har kört tre månader på det här DHR:et. Beror det på kylan? Dhf:et fram ser bra ut.
Anyways, är det bara kosmetiskt eller ska jag ge mig på en reklamation?

(Ursäkta bildkvallan. Orkade inte invänta dagsljus och sprickorna syntes ännu sämre med blixt.)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    235.6 KB · Besök: 23
Hetsjägar´n sa:
Kapar tråden och utnyttjar däcktrusten till en fråga. Är det fler som fått små sprickor mellan sidodobbarna på sina Minions? Har kört tre månader på det här DHR:et. Beror det på kylan? Dhf:et fram ser bra ut.
Anyways, är det bara kosmetiskt eller ska jag ge mig på en reklamation?

(Ursäkta bildkvallan. Orkade inte invänta dagsljus och sprickorna syntes ännu sämre med blixt.)

Ja. Precis likadant på mitt DHR II. Även Shorty-däcket beter sig på samma sätt med dobbar som spricker som på Schwalbe-däck. Inget som synts under säsongen, men uppstod nu när det varit köldgrader.

Jag kan inte hitta sådana på mitt DHR2, fast det är iof MaxxPro-gummit isf era 3c-mumbojumbo-däck! ;)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp