Lillgammal sa:
@larsaw
Tycker Maxxis verkar ha sackat efter rejält senaste åren. För 10 år sedan hade de nästan marknadsmonopol men nu verkar hela deras marknadsandel ha ätits upp av tyska jättarna. Det här är väl en motreaktion för att hålla sig relevanta och återta lite av sin gamla position.
Fast DHF är lika bra och relevant nu som det alltid varit. Efter 150 iterationer av konstiga namn där man tagit en näve dobb och kastat i slumpmässigt mönster börjar Schwalbe nästan få grepp om hur ett däck ska designas. Fast lustiga namn säljer såklart.
Maxxis uppdaterade sina casings för några år sen och introducerade HR2 och Dhr2, det behövdes, men ser man historiskt är de båda rätt lika Michelin Comp16 som introducerades strax efter slaget vid Poltava. Casings osv har såklart gått framåt mycket sen dess, men ser man på mönster verkar man efter långa omvägar landa tillbaka i ett fåtal varianter som faktiskt fungerar. Maxxis besparade oss en del omvägar och marketing bs, det tycker jag är skönt. Fast nu verkar de också hugga lite på slumpmässiga mönster, sajpningar åt tusen olika håll och konstiga transitionsdobbar.
De där forekaster är ju ängsligt lika NNN, eller rent av som ett Se4 (eller Nevegal för de som inte har lyckats förtränga dem) med dubbelt så många kantdobbar. Själv fattar jag inte meningen med transitionsdobbar, framförallt inte på framdäck, där tål jag dem inte, men även bak klarar jag mig bättre utan.