Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

zinkpasta sa:
Lillgammal sa:
Vee rubber fluid är en märkeskopia av DHF på CRC som kostar 150kr annars.

Värt att testa för en snåljåp som mig. Ska man köra 120 eller 72tpi fram då?

(Jag är fö lite rädd för den fruktansvärda fart min cykel kommer få när jag byter ut mitt MaMa-framdäck.)

Har du 27.5 är 120 tpi enda alternativet, Minion dhf som fram- och bakdäck är en gammal klassiker som jag tycker fungerat riktigt bra när jag höll på med DH och även om det finns nya däckkombinationer känns det ibland gött med något man känner igen.

Lillgammal sa:
zinkpasta sa:
Lillgammal sa:

(Jag är fö lite rädd för den fruktansvärda fart min cykel kommer få när jag byter ut mitt MaMa-framdäck.)

Har du 27.5 är 120 tpi enda alternativet, Minion dhf som fram- och bakdäck är en gammal klassiker som jag tycker fungerat riktigt bra när jag höll på med DH och även om det finns nya däckkombinationer känns det ibland gött med något man känner igen.

Nej, gick att beställa 650b 72tpi också. Nåväl, det var så billigt att jag köpte ett av varje, eventuellt kanske jag till och med orkar jämföra dem på cykeln.

zinkpasta sa:
Lillgammal sa:
zinkpasta sa:
Lillgammal sa:

Nej, gick att beställa 650b 72tpi också. Nåväl, det var så billigt att jag köpte ett av varje, eventuellt kanske jag till och med orkar jämföra dem på cykeln.

Ja, du har rätt, jag tänkte inte på vajeralternativet.

Gisses va Maxxis laddar på med däck: http://www.bikerumor.com/2016/03/14...27-5-x-3-8-minion-fat-bike-tires/#more-124328
Känns som dom fått storhetsvansinne och ska ta över världen :)
Vad jag inte förstår är syftet med Forekaster iom att dom nu verkar ha biffat till Ardent Race till 2.35"...
(kan det vara för den aggresive XC-cyklisten tro, Forkaster fram o Ardent Race bak?)

MaxxisArdendtandForekaster27and29upto2.35inch.jpg

Forekaster ser väl inte direkt ut som ett XC-däck. Inte ens för aggressiva xc-cyklister. xc-däck brukar ju se ut som knottriga kondomer. iaf de flesta som diskuteras här.

@larsaw
Tycker Maxxis verkar ha sackat efter rejält senaste åren. För 10 år sedan hade de nästan marknadsmonopol men nu verkar hela deras marknadsandel ha ätits upp av tyska jättarna. Det här är väl en motreaktion för att hålla sig relevanta och återta lite av sin gamla position.

Luthman Photography sa:
Forekaster ser väl inte direkt ut som ett XC-däck. Inte ens för aggressiva xc-cyklister. xc-däck brukar ju se ut som knottriga kondomer. iaf de flesta som diskuteras här.

Ok se det som däck för stigcyklister som inte vill "go full enduro style" då ;)

Lillgammal sa:
@larsaw
Tycker Maxxis verkar ha sackat efter rejält senaste åren. För 10 år sedan hade de nästan marknadsmonopol men nu verkar hela deras marknadsandel ha ätits upp av tyska jättarna. Det här är väl en motreaktion för att hålla sig relevanta och återta lite av sin gamla position.

Fast DHF är lika bra och relevant nu som det alltid varit. Efter 150 iterationer av konstiga namn där man tagit en näve dobb och kastat i slumpmässigt mönster börjar Schwalbe nästan få grepp om hur ett däck ska designas. Fast lustiga namn säljer såklart.

Maxxis uppdaterade sina casings för några år sen och introducerade HR2 och Dhr2, det behövdes, men ser man historiskt är de båda rätt lika Michelin Comp16 som introducerades strax efter slaget vid Poltava. Casings osv har såklart gått framåt mycket sen dess, men ser man på mönster verkar man efter långa omvägar landa tillbaka i ett fåtal varianter som faktiskt fungerar. Maxxis besparade oss en del omvägar och marketing bs, det tycker jag är skönt. Fast nu verkar de också hugga lite på slumpmässiga mönster, sajpningar åt tusen olika håll och konstiga transitionsdobbar.

De där forekaster är ju ängsligt lika NNN, eller rent av som ett Se4 (eller Nevegal för de som inte har lyckats förtränga dem) med dubbelt så många kantdobbar. Själv fattar jag inte meningen med transitionsdobbar, framförallt inte på framdäck, där tål jag dem inte, men även bak klarar jag mig bättre utan.

Sen tycker jag att många däck funkar utmärkt både fram och bak. I princip alla däck som inte gått "full retard" med mönstret som Maxxis shorty, MM osv och rullar apdåligt, eller däck med massvis av konstiga dobbar som sticker upp och pekar i alla riktningar (Allt Swalbe gjort förutom MM, Maxxis Ardent, nästan alla Bontrager, Spesh purgatory osv) med vagt/svagt kantgrepp fungerar i min mening kanon.

Butcher och Onza Ibex är två exempel rakt ur huvudet, och Michelin Rokr2, Bonty Se5 osv om man har behov för/kan leva med casingen och vikten.

marran sa:
Sen tycker jag att många däck funkar utmärkt både fram och bak. I princip alla däck som inte gått "full retard" med mönstret som Maxxis shorty, MM osv och rullar apdåligt, eller däck med massvis av konstiga dobbar som sticker upp och pekar i alla riktningar (Allt Swalbe gjort förutom MM, Maxxis Ardent, nästan alla Bontrager, Spesh purgatory osv) med vagt/svagt kantgrepp fungerar i min mening kanon.

Butcher och Onza Ibex är två exempel rakt ur huvudet, och Michelin Rokr2, Bonty Se5 osv om man har behov för/kan leva med casingen och vikten.

Du menar DHF och HR II ? :)

marran sa:
Lillgammal sa:
@larsaw

Fast DHF är lika bra och relevant nu som det alltid varit. Efter 150 iterationer av konstiga namn där man tagit en näve dobb och kastat i slumpmässigt mönster börjar Schwalbe nästan få grepp om hur ett däck ska designas. Fast lustiga namn säljer såklart.

Maxxis uppdaterade sina casings för några år sen och introducerade HR2 och Dhr2, det behövdes, men ser man historiskt är de båda rätt lika Michelin Comp16 som introducerades strax efter slaget vid Poltava. Casings osv har såklart gått framåt mycket sen dess, men ser man på mönster verkar man efter långa omvägar landa tillbaka i ett fåtal varianter som faktiskt fungerar. Maxxis besparade oss en del omvägar och marketing bs, det tycker jag är skönt. Fast nu verkar de också hugga lite på slumpmässiga mönster, sajpningar åt tusen olika håll och konstiga transitionsdobbar.

De där forekaster är ju ängsligt lika NNN, eller rent av som ett Se4 (eller Nevegal för de som inte har lyckats förtränga dem) med dubbelt så många kantdobbar. Själv fattar jag inte meningen med transitionsdobbar, framförallt inte på framdäck, där tål jag dem inte, men även bak klarar jag mig bättre utan.

Glömde tillägga att minion dhf och high roller är undantag, de är fortfarande kungar i DH men även där har Schwalbe börjat synas mer och mer med DD och MM.

Lillgammal sa:
Själv fattar jag inte meningen med transitionsdobbar, framförallt inte på framdäck, där tål

Glömde tillägga att minion dhf och high roller är undantag, de är fortfarande kungar i DH men även där har Schwalbe börjat synas mer och mer med DD och MM.

Transitionsdobbarna är till för att A: klippas bort, B: sladdas sönder :D

Schwalbe passar ju den rika trendiga populationen eftersom dom slits som suddgummi (iaf dom med greppiga gummiblandningar...)
Vi andra håller oss till Maxxis eller Bontrager.

Luthman Photography sa:
marran sa:

De var ju redan nämnda sen tidigare, så jag tänkte låta bli att sparka in just den öppna dörren.

Hr2 slits också som suddgummi i mjukare gummiblandningar, kantdobbarna är inte tillräckligt kraftiga för att inte flexa sönder och spricka loss, iaf inte när jag cyklar på dem. Minion är klart bättre där men jag tycker själv att Onzas 55 eller 55/45-gummin är grymt bra kompromisser mellan hållbarhet och grepp för aggro stigcykling/svennebanantrenduro. Maxxis 60a är lite för hård att ha fram när det börjar bli blött, och maxxterrra är lite för mjuk för att hålla riktigt bra, men greppar gött.

larsaw sa:
Gisses va Maxxis laddar på med däck: http://www.bikerumor.com/2016/03/14...27-5-x-3-8-minion-fat-bike-tires/#more-124328
Känns som dom fått storhetsvansinne och ska ta över världen :)
Vad jag inte förstår är syftet med Forekaster iom att dom nu verkar ha biffat till Ardent Race till 2.35"...
(kan det vara för den aggresive XC-cyklisten tro, Forkaster fram o Ardent Race bak?)

Även DHF verkar vara tillbaka i 2,35". Undrar om det är är så att DHF blir snäppet biffigare nu då.. 2,3" exo casing var förvisso bättre än gamla 2,35", men lite mer volym hade inte skadat ändå. Samma sak för HR2 och DHR2 i 2,3" exo casing.

marran sa:
Luthman Photography sa:
marran sa:

De var ju redan nämnda sen tidigare, så jag tänkte låta bli att sparka in just den öppna dörren.

Jo, men jag menar att Butcher är ju i stort sett DHF och Ibex är ju i stort sett HR II. Det är ingen våldsam skillnad mellan DHF EXO bla humbug tjotahejti och Butcher Grid iaf. Förutom att Grid är kralligare, men rull/grepp/utseende är samma lika.

Mitt Onza Ibex som suttit fram på hardtailen har gjort det i snart tre år tror jag. Inte en tillstymmelse till slitage.

[Halv-OT] Jag skulle vilja se ett däck med följande egenskaper: Ganska bra rull, inga transitionsdobbar, skapliga kantdobbar. Känner ni till några sådana, eller är det en omöjlig kombo? Tänker mig ett lite mer lättrullat HRII eller ett NNN med lite kraftigare sidodobbar och utan transitionsdobbar.

Svar till
"Sökaren"

wobblie sa:
[Halv-OT] Jag skulle vilja se ett däck med följande egenskaper: Ganska bra rull, inga transitionsdobbar, skapliga kantdobbar. Känner ni till några sådana, eller är det en omöjlig kombo? Tänker mig ett lite mer lättrullat HRII eller ett NNN med lite kraftigare sidodobbar och utan transitionsdobbar.

Svar till
"Sökaren"

Jag rekommenderar Ibex i 120tpi-casing och 55a-gummi på den beskrivningen

Luthman Photography sa:
marran sa:
Luthman Photography sa:
marran sa:

Jo, men jag menar att Butcher är ju i stort sett DHF och Ibex är ju i stort sett HR II. Det är ingen våldsam skillnad mellan DHF EXO bla humbug tjotahejti och Butcher Grid iaf. Förutom att Grid är kralligare, men rull/grepp/utseende är samma lika.

Mitt Onza Ibex som suttit fram på hardtailen har gjort det i snart tre år tror jag. Inte en tillstymmelse till slitage.

Nja, jag tycker inte butcher är så väldigt likt dhf om man tittar på det i mer än en sekund. Visst, de bor under samma paraply och passar till liknande grejer, men så lika är de inte, gummina är också rätt olika tycker jag, har för mig butcher finns i ngt mittimellangummi, typ 50a, som är rätt lämpligt till stighoja.

Ibex är inte mer likt hr2 än gamla comp16 eller gamla hr, och på cykeln känns de helt olika tycker jag. Framförallt kantdobbarna har en helt annan karaktär och känns helt olika, sen är även casingen helt annorlunda.

marran sa:
wobblie sa:

Svar till
"Sökaren"

Det ser ju faktiskt lovande ut, det får nog bli mitt nästa framdäck!

marran sa:

Hur är dina upplevelser kring stabiliteten/punkaskyddet på 120tpi-casing? En del verkar tycka att det är ganska svajigt. andra verkar inte ha några problem. Men det verkar finnas i 60tpi också. Fördelen med 120tpi är att det verkar väga in på ganska trevlig siffra. :) 60tpi är lite tyngre dock.

marran sa:
Luthman Photography sa:
marran sa:
Luthman Photography sa:
marran sa:

Nja, jag tycker inte butcher är så väldigt likt dhf om man tittar på det i mer än en sekund. Visst, de bor under samma paraply och passar till liknande grejer, men så lika är de inte, gummina är också rätt olika tycker jag, har för mig butcher finns i ngt mittimellangummi, typ 50a, som är rätt lämpligt till stighoja.

Ibex är inte mer likt hr2 än gamla comp16 eller gamla hr, och på cykeln känns de helt olika tycker jag. Framförallt kantdobbarna har en helt annan karaktär och känns helt olika, sen är även casingen helt annorlunda.

Man ska inte titta på däck i mer än en sekund. Control är väl 50a tror jag. Grid är någon kombo med kladdigare gummi på kanterna.

Däck som däck. Allt är gummi och sitter längst ut på hjulet.

Alla dessa j....vla siffror hit och dit hur många sorter behövs det igentligen man har ju i gen aning om vad man skall Sats på?? Kör ju hans dapf fram och bak i dag men vill testa något annat för trenduro 2016? är MM/Rock Racor en bra combo tro,hur kan det rulla mot det jag kör på tro.
Eller skall man testa något annat märke?? Hjälp?.
/M

Eric W sa:
marran sa:

Hur är dina upplevelser kring stabiliteten/punkaskyddet på 120tpi-casing? En del verkar tycka att det är ganska svajigt. andra verkar inte ha några problem. Men det verkar finnas i 60tpi också. Fördelen med 120tpi är att det verkar väga in på ganska trevlig siffra. :) 60tpi är lite tyngre dock.

Med ballerinaskorna på känner jag lite skillnad på 60 och 120 tpi, som väntat är 120 lite följsammare, rullar lite lättare och punkar lite lättare. Det är även lite svajigare. Obs LITE. Det är långt ifrån lika stor som skillnaden mellan maxxis med/utan exo eller conti med/utan protection. Om jag skulle köpa däck idag och bara hittade ena sorten skulle jag köpa den rakt av utan att ens sörja lite, oavsett vilken det var. Så liten upplever jag att skillnaden är.

Någon som har testat
Continental der baron 2.4 projekt tycker det ser trevligt ut väger 985 gram är sugen att prova detta som framdäck i 27.5x2.45
Och Continental Mountain King II protektion 27.5x2.4 870 gram som bak däck.
Någon som har erfarenhet av liknande däcka combo.
/M

Magnus.Bovall sa:
Någon som har testat
Continental der baron 2.4 projekt tycker det ser trevligt ut väger 985 gram är sugen att prova detta som framdäck i 27.5x2.45
Och Continental Mountain King II protektion 27.5x2.4 870 gram som bak däck.
Någon som har erfarenhet av liknande däcka combo.
/M

Inte MK2. Trail king bak är ett bättre val.

Visserligen Black chili men MK2 har hårdare gummi och är ett klenare däck överlag.

Vill du ha lite snabbare rull så är det ett semi-slick bak som gäller. Avskydde dock semi-slick när det blev 20-40% lutning, fanns ingen bromsstabilitet.

Senast ändrad:
Är MK2 verkligen så tungt? Har de biffat till det? Jag minns det som trevligt men lite ömtåligt.

Baron ser finfint ut. Utom prislappen. Michelins RockR2 är rätt likt men billigare.

Inte provat Baron P, men tror de kan vara grymma, om de fått till så sidoväggarna inte slits ut i förtid som på gamla Baron.
De ser ut att vara en hel del öppnare i mönstret än Rokr2, och borde klara lera lite bättre tycker jag.

larsaw sa:
Sohl sa:
OK, jag letar nya däck inför våren.

vad tror ni om schwalbe HD både fram och bak? blir det för tung rullat? kommer sitta på en FS 29 tum.

MM Evo TrailStar fram o HD/NNN PaceStar bak verkar vara en popis setup bland eliten http://m.pinkbike.com/news/giant-toa-enduro-bike-check-crankworxs-2016.html
Vilken modell exakt är att föredra fram av MM?
http://www.bike-discount.de/en/buy/...skin-trailstar-29x2,35-tl-easy-folding-230917
Kan det va den?

tvniklas sa:
larsaw sa:
Sohl sa:
OK, jag letar nya däck inför våren.

vad tror ni om schwalbe HD både fram och bak? blir det för tung rullat? kommer sitta på en FS 29 tum.

MM Evo TrailStar fram o HD/NNN PaceStar bak verkar vara en popis setup bland eliten http://m.pinkbike.com/news/giant-toa-enduro-bike-check-crankworxs-2016.html
Vilken modell exakt är att föredra fram av MM?
http://www.bike-discount.de/en/buy/...skin-trailstar-29x2,35-tl-easy-folding-230917
Kan det va den?

SuperGravity väger mer men rullar lika dåligt som SnakeSkin. MM är såpass kralligt att Snakeskin fungerar bra om du inte är en sådan person som skär upp sidoväggarna.

larsaw sa:

Hur lyckas du se om de kör pacestar eller trailstar?

Själv tycker jag NNN i PS är rätt kast när det blir blött ute, i Lera/gegga och torra förhållanden funkar det bra, men på blöta hällar suger dem. HD funkar mycket bättre (kanske att NNN i TS funkar bättre).

Jag skulle gissa att proffsen kör TS både fram och bak för det mesta. Däremot är jag lite intresserad vad det var för "First Ride" NNN som vissa av proffsen körde.

tvniklas sa:

Japp, det där är den mest lättrullade (eller kanske minst trögrullade) varianten.

theBrand sa:
larsaw sa:

Själv tycker jag NNN i PS är rätt kast när det blir blött ute, i Lera/gegga och torra förhållanden funkar det bra, men på blöta hällar suger dem. HD funkar mycket bättre (kanske att NNN i TS funkar bättre).

Jag skulle gissa att proffsen kör TS både fram och bak för det mesta. Däremot är jag lite intresserad vad det var för "First Ride" NNN som vissa av proffsen körde.

Funderade du på vad First Ride är eller vad det var för speschul med de däcken? Kan ju vara någon annan casing eller dylikt?

Luthman Photography sa:
theBrand sa:
larsaw sa:

Funderade du på vad First Ride är eller vad det var för speschul med de däcken? Kan ju vara någon annan casing eller dylikt?

Funderade mest på vad för nytt Schwalbe har på gång som Brook MacDonald verkar testa. Tänker som du att det kan vara någon ny caseing t.ex. Kanske specialanpassad för pro core eller nåt.

(Fast jag har ju konverterat till Maxxiskyrkan så eg. bryr jag mig nog inte så mycket när jag tänker på saken)

Efter att ha lusläst denna tråden och på lite andra ställen på interwebben så bestämde jag mig för att utöka den skrala samlingen 27,5- däck hemma med 50%. Dvs jag köpte 1 nytt bakdäck som komplement till befintligt Minion SS.
Valet föll på Maxxis Tomahawk TR EXO 3C Maxxterra GTI Turbo DeLuxe.
Har inte provat ännu så jag kan inte utvärdera hur det funkar. Däremot har jag premiärstansat med gott resultat.
Nog pratat, mer bilder.

image.jpeg

Från vänster:
Maxxis HR 2, 2,3
Maxxis Tomahawk 2,3
Maxxis Minion SS 2,3
Schwalbe Hans Dampf 2,35x26 (referens)
Fundera inte så mycket på bredden på bilden, MSS är inte på fälg.

jekyll sa:
Efter att ha lusläst denna tråden och på lite andra ställen på interwebben så bestämde jag mig för att utöka den skrala samlingen 27,5- däck hemma med 50%. Dvs jag köpte 1 nytt bakdäck som komplement till befintligt Minion SS.
Valet föll på Maxxis Tomahawk TR EXO 3C Maxxterra GTI Turbo DeLuxe.
Har inte provat ännu så jag kan inte utvärdera hur det funkar. Däremot har jag premiärstansat med gott resultat.
Nog pratat, mer bilder.

Från vänster:
Maxxis HR 2, 2,3
Maxxis Tomahawk 2,3
Maxxis Minion SS 2,3
Schwalbe Hans Dampf 2,35x26 (referens)
Fundera inte så mycket på bredden på bilden, MSS är inte på fälg.

meddela gärna hur du upplever Tomahawk när när du har cyklat några ggr

Fick hem dessa däck idag:

Maxxis minion DHF 2,30 (3C/EXO/TR) Fram
Maxxis Ardent 2,25 (DUAl/EXO/TR) Bak
image.jpeg

får se hur detta funkar!

Senast ändrad:
Jag har bara testat att köra DHF på DHn och då tyckte jag det var värdelöst så fort det börja regna. Det satte igen direkt och rensa dåligt. Nu kanske det var orättvist för att jag är så van vid andra däck och det var ovanan som spela mig ett spratt, men om man tittar på vad folk kör i DH så är det ju även där ett utpräglat torrvädersdäck.

Tillbaka
Topp