Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Jag tycker att DHF har fungerat utmärkt även i smetföre. Att jag körde single compound var ett större hinder än mönstret i väta :)

Ardent funkar fint så länge det bara är lite blött på ytan. I riktig höstsmet är det kasst. På Faluendurot fungerade det förvånansvärt bra men jag har lite känslan av att inget fungerade riktigt bra där..

Det är skillnad på att hoja stig och dh. På stig tycker jag Minion fungerar "alltid", åker man kladdig bikepark är ju riktiga lerdäck det enda som verkligen är bra, och inte ens en Jofa skulle väl hoja stig på wetscreams? Även om stigcykling tydligen heter enduro nuförtiden.

Gamla hederliga Highroller tyckte jag var ett mkt bättre allround däck i dh parkerna än Dhf, speciellt om man hamnade på lite tokbranta småkladdiga offpist spår. Bromsar bättre, rensar kladd bättre och det härliga kantgreppet om det fanns lite mylla att grotta ner sig i.

Perp sa:
Gamla hederliga Highroller tyckte jag var ett mkt bättre allround däck i dh parkerna än Dhf, speciellt om man hamnade på lite tokbranta småkladdiga offpist spår. Bromsar bättre, rensar kladd bättre och det härliga kantgreppet om det fanns lite mylla att grotta ner sig i.
Fast de slits typ dubbelt så fort som DHF...

Givetvis är riktiga spikes det enda att ha riktigt blöta dagar men DHF funkar bra för det mesta.

Allt ovanstående baseras alltså på dh-erfarenhet, vet inte hur stigvarianten är.

Jag köpte mina DHF just för att jag tänkte det skulle vara billigare i drift jämfört med HR2. Men efter att ha försökt cykla jordnötssmör med DHF var det inte längre en sund ekonomisk plan.

Stigcyklingsbenchmark för mig har varit HR2. Jag har ett Ardent 2,4" som jag brukar slänga på en gång om året. Det är sjukt lättrullat, det håller hyffsat bra och det är helt jävla värdelöst så fort det blir minsta fuktigt. Då ska ardent 2,4" var jättemycket bättre jämfört med ardent 2,25"...

Jag fick de nya alpostarna för DHn levererade idag. Det blev Magic Mary i Supergravity. Vertstar fram och trailstar bak. Fint ska det va!

Är det inte pga av just det här debaclet ni diskuterar som Maxxis har tagit fram DHR2'orna?
(Ja ev. om dom ska klippas för att funka optimalt fram...)

DHF fungerade fint i alla fören i fjol. Både falukladd och åre-damm. Jag vred på styret och cykeln svängde. Bak hade jag oftast Ikon EXO 2,35, även det fungerade fint i både falukladd och fjälldamm.

larsaw sa:
Är det inte pga av just det här debaclet ni diskuterar som Maxxis har tagit fram DHR2'orna?
Det berodde nog mest på att DHR1'orna inte var speciellt lyckade. Alltså man ville ha ett bakdäck som levde upp till DHF fram.

jofahjalm sa:
Det är ju massor av torrvädersdäck som är poppis. DHF, Ardent, Tomahawk, semislicks...

Jag har också tänkt på det. I Göteborg är det ju sällan torrt någon längre tid. Känns som att många av iaf Maxxis däck är utvecklade efter amerikanska ökenförhållanden :-) Inte lera, mossa och blöta rötter

Astraboy sa:
Jag har också tänkt på det. I Göteborg är det ju sällan torrt någon längre tid. Känns som att många av iaf Maxxis däck är utvecklade efter amerikanska ökenförhållanden :-) Inte lera, mossa och blöta rötter

Må så vara, men som många redan har skrivit så funkar DHF alldeles utmärkt på mossa och blöta rötter, det är specifikt lera som är ett problem. I stort enda gångerna som jag har upplevt det som ett problem är i Åre i risigt väder.

Edit: Vad jag kan minnas så har inga av ESS-tävlingarna hittills körts på underlag som skulle vara ett problem för DHF. I Falun ifjol var det för blött för att det skulle bli den typen av lera.

Senast ändrad:
TK sa:
larsaw sa:
Det berodde nog mest på att DHR1'orna inte var speciellt lyckade. Alltså man ville ha ett bakdäck som levde upp till DHF fram.

+1 och på köpet fick dom ett däck som överträffade DHF.
Här är en mycket övertygande review om DHR2's förträfflighet som allround-köttdäck: http://blistergearreview.com/gear-reviews/maxxis-minion-dhr2 (slutet på sida 4 behandlar optimering för att få det som perfekt framdäck).

Dhr II har väl lite brantare rampning på "rullsidan", det borde väl resultera i lite sämre rull?

Men vad vet jag? Likt larsa har jag bara internetcyklat på det mesta. HR II har jag ifs kört, det rullar inte fantastiskt när det inte uggachakka-terräng.

dhr2 har framförallt stadigare kantdobbar än hr2, som i alla gummin mjukare än 60a lätt blir ormigt på kant på hårda greppiga underlag. Tycker jag.

Jag kör ju inte tillräckligt trenduroigt så jag valde NN sålänge. Får komplettera efterhand.

DSC_2268.jpg

Luthman Photography sa:
Dhr II är ju typ ett HR med sämre rull.

Tvärtom så rullar DHR2 betydligt bättre än HR2. Dessutom väger det 750g istället för ~830g som motsvarande HR2, och är på det hela ett jäkligt kompetent bakdäck.

Dock så upplever jag att i alla fall på 2.3" versionen blir profilen lite väl rund för att vara framdäck, mycket tackvare kant-dubbarnas L-form. Mittendubben så så breda att L biten fungerar lite som en transitions-dubb, dvs hindrar kantdubben från att tränga ner och ger en ganska driftig känsla. Jag har testat att både klippa bort den utstickande delen på L-dubben och att trimma centerdubben på 2,3" DHR2. Jag föredrar klippning av kantdubb alla gånger, dvs det blir typ ett lättare HR2 med bättre rull. På 2,4" versionen av DHR2 så kan jag tänka mig att det fungerar bättre att trimma lite på centerdubben dock. Mest för att allting är i större skala på det däcket.

Luthman Photography sa:
Finns det några däck som funkar bra utan att man klipper i dem?

Jag hoppas på att Onza Ibex 2.4" FRC fram skall uppfylla det kravet. :-)
Bak kan man väl ha vad som helst med hyggligt rull typ. Ardent 2.4" tänkte jag testa tillexempel..

Luthman Photography sa:
Dhr II har väl lite brantare rampning på "rullsidan", det borde väl resultera i lite sämre rull?

Men vad vet jag? Likt larsa har jag bara internetcyklat på det mesta.

Hehe internetcukkling is the shit!
Men just gällande DHR2 så är jag faktiskt ägare av ett ex sedan nästan två år tillbaka ;)
Har versionen med Maxxis hokuspokus-gummi MaxxPro som ju sägs rulla bra, slitas måttligt o greppa skapligt...
Iof bara kört det som bakdäck under blötsäsongen men till i år kommer det få tjänstgöra på sonens mini-DH (dvs min gamla hoj som slackats ut o BB-sänkts så mycket det går).

Larsa: Olika resultat beroende på hur långt du kommit med ölen då? Låter spännande :-)

Utifrån beskrivningen på paketet hade jag ju inte gissat på rätt däck för övrigt. Undrar vad de rökt.

Bilagor

• WP_20160324_18_35_58_Pro_LI.jpg
    WP_20160324_18_35_58_Pro_LI.jpg
    202.2 KB · Besök: 29
Kvällens pyssel.

Viss skillnad på olika däck och fälg.

Ardent på Superstarsfälg, rätt meckigt.
Ardent på WTB, räckte att dra lite i däcket så att andra sidan satt åt mot fälgen.
Michelin på WTB, krängde bara på däcket och pumpade direkt så ploppade det till på fyra tag med pumpen typ.

Bilagor

• WP_20160324_18_59_17_Pro_LI.jpg
    WP_20160324_18_59_17_Pro_LI.jpg
    284 KB · Besök: 27
För utförsenduro blir det Mavic Charge fram och Highroller II Exo 2.4 i 60-gummi bak.

Annars ser Maxxis Aggressor intressant ut. Kanske nästa säsong när det blivit lite mer testat och lättare att få tag på.

Pelle Hå sa:
För utförsenduro blir det Mavic Charge fram och Highroller II Exo 2.4 i 60-gummi bak.

Annars ser Maxxis Aggressor intressant ut. Kanske nästa säsong när det blivit lite mer testat och lättare att få tag på.
Jaså du ska köra enduro i år?
Eller har du bara hakat på trenden med att stigcykling är enduro? :-)

Rattnalle sa:
Jaså du ska köra enduro i år?
Eller har du bara hakat på trenden med att stigcykling är enduro? :-)

Äsch, nu kom du på mig. Jag försökte förstås bara använda sånnadäringa moderna uttryck som ni ungdomar så lättvindigt slänger er med.
Jag cyklar mtb och inget annat... eller jo lvg också.

Jag har insett att jag måste köpa lättare däck. Är överlag mycket nöjd med greppet på DHF 29x2,5" men de gör cykeln till en ångvält. Dels är de tunga, men jag tror också att sidoväggarna är onödigt styva för min cykling. De kommer bara till sin rätt när jag kör så fort jag vågar utför och då är de verkligen magiskt bra. Maxxis själva skriver om "slow rebound" och det tror jag är något negativt vid snällare stigcykling. Det är som om däcket är väldigt trögt i sina fjädringsegenskaper så att säga. Känner stor skillnad mot CM och Ardent som inte heller de är några lättviktsdäck.

Vad tror vi om NN fram och Rock Razor bak? Dessa är ungefär ett kvarts kilo lättare styck! Eller finns det nåt liiiite greppigare bakdäck med samma låga vikt? Stor volym är jag säker på att jag vill ha, så inget mindre än 2,35".

Makten sa:
Jag har insett att jag måste köpa lättare däck. Är överlag mycket nöjd med greppet på DHF 29x2,5" men de gör cykeln till en ångvält. Dels är de tunga, men jag tror också att sidoväggarna är onödigt styva för min cykling. De kommer bara till sin rätt när jag kör så fort jag vågar utför och då är de verkligen magiskt bra. Maxxis själva skriver om "slow rebound" och det tror jag är något negativt vid snällare stigcykling. Det är som om däcket är väldigt trögt i sina fjädringsegenskaper så att säga. Känner stor skillnad mot CM och Ardent som inte heller de är några lättviktsdäck.

Vad tror vi om NN fram och Rock Razor bak? Dessa är ungefär ett kvarts kilo lättare styck! Eller finns det nåt liiiite greppigare bakdäck med samma låga vikt? Stor volym är jag säker på att jag vill ha, så inget mindre än 2,35".

NN rullar så bra så det finns ingen anledning att ha något annat bak heller. (fast jag hade PS gummi, lite halkigt på blöt häll)

Tillbaka
Topp