Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
MCM_team sa:Någon som provat Schwalbes nya Fat Albert? Är lite sugen på ett sånt framdäck i kombination med Rock Razor bak........
Helt klart! Han letar ju efter lämpliga XC-däck, så saken är biff.Eric W sa:Jofa kanske borde prova? ;-)
C-dale sa:Har införskaffat ett FA framdäck o monterat på fälg. Tänkte använda det som en lättviktskombo med Ikon eller NN bak, men blev lite förvånad när det istället för uppgivna 780g vägde 920 g ! Helt klart mer AM än XC.
jekyll sa:Efter några testrundor med 1st Maxxis Tomahawk som varit monterat både fram och bak kan jag konstatera följande:
- Rullar bra
- Hyggligt grepp i klättringar
- Släpper lite mysigt när man har det bak
- Släpper lite omysigt när man har det fram
Tittar man på profilen på sidodubbarna så är det inte konstigt att det släpper.
Kontentan är att det får bli mitt bakdäck när Minion SS är dött.
Vad fasen ska jag ha fram?
Jag kör mestadels stigcykling i ganska lätt terräng, inte mycket sten och rötter och absolut inte klipphällar.
Ca 2 ggr i månaden blir det bikepark på Vallåsen.
Jag har ett NNN och ett HR2.
HR2 rullar alldeles för dåligt på mina vanliga rundor nu när det är torrt.
NNN räcker det till på Vallåsen som framdäck?
Eller ska jag behöva köpa ett DHF oxå och har som standarddäck fram?
Blir till att testa - mycket gucka går åt....
För att göra min beslutsvånda större hittade jag ett ganska trevligt jämförande test här:
http://www.dirtmerchantbikes.com/reviews/
jekyll sa:Efter några testrundor med 1st Maxxis Tomahawk som varit monterat både fram och bak kan jag konstatera följande:
- Rullar bra
Jag kör mestadels stigcykling i ganska lätt terräng, inte mycket sten och rötter och absolut inte klipphällar.
För att göra min beslutsvånda större hittade jag ett ganska trevligt jämförande test här:
durietz sa:Fattar inte alla som kör SuperGravity/DH/mosterdäck fram, hur jonnar ni egentligen? Ok jag förstår att man tar det säkra före det osäkra, men har fan aldrig punkat fram (eller bucklat/pajjat en framfälg för den delen). Så jag kör nu med Butcher Control med papier marché-casing fram, med noll psi på en 24-ekrarsfälg. Och jag skulle inte säga att jag kör mjäkigt. Körde hela förra säsongen på Magic Mary snakeskin inkl. några dagar i Järvsö, Malaga och Flobban. Bakdäck och bakfälgar fick ge vika stundtals men fram var det smooth sailing. Är det jag som hojar konstigt kanske? Kommer väl få äta upp det nu såklart bara för att jag skrivit det.
Jag provade NNN bak på Vallåsen i förra veckan och det resulterade i en spräckt fälg efter några timmar. Fram kanske det håller men skulle nog välja annat för liftåkat!marr sa:jekyll sa:Efter några testrundor med 1st Maxxis Tomahawk som varit monterat både fram och bak kan jag konstatera följande:
- Rullar bra
Jag körde nnn bak och hr2 fram sist på vallåsen. Funkade bra överallt utom i det där tvärlösa i slutet på ett av spåren ute i backen.
Genomslag, för klena däcksidor/lågt tryck. Punka blev det så klart också.Foxis sa:Men hur spräcker man fälgen p.g.a. däcket? Punkade du och däcken tog smällen eller vad exakt hände?
90% av alla punkor beror ju på genomslag så visst blir det bättre med styvare däck och högre tryck. 720 gram bakdäck funkar alltså fortfarande inte för liftåka..Foxis sa:Men det är här min bristande erfarenhet av überdäck visar sig:
Kan man med tyngre/starkare däck verkligen räkna med att däckssidorna räddar en från genomslag? Är inte det mer beroende på tryck?
Trodde inte att det var så stor skillnad mer än punkasäkerhet och mönstring...
Bah. Nu börjar jag vela igen. :)
Inte om däcket är för klent. Med ett tjockt däck får man ett bra skydd mot genomslag. Det är att hitta rätt kompromiss som är det svåra.Foxis sa:Men min poäng är att med högre tryck hade det säkert funkat okej. ;)
Vad hade du för tryck?
Det är lite oklart, pumpade i liften vid första åket till väl över 2 bar men hade en liten läcka så vet inte hur högt tryck det var kvar. Man kan givetvis pumpa stenhårt och komma undan genomslag men då föredrar jag lite tyngre däck med något lägre tryck så får man lite grepp också?Foxis sa:Men min poäng är att med högre tryck hade det säkert funkat okej. ;)
Vad hade du för tryck?
zinkpasta sa:Att få upp dem lättare på fälgen är ju inget argument kan jag tycka (säger jag väl bara tills jag burpar nåt i fält, åas har jag aldrig haft problem med RR SG på mina flow ex). Men klättergreppet hos RR lämnar en del att önska.. så länge man inte går ner i tryck då, men då tappar man ju rull. Hmm.
..Sen finns ju Minion SS i semislickträsket också, som är typ 200g lättare. Någon som jämfört även med detta?
Luthman Photography sa:zinkpasta sa:Att få upp dem lättare på fälgen är ju inget argument kan jag tycka (säger jag väl bara tills jag burpar nåt i fält, åas har jag aldrig haft problem med RR SG på mina flow ex). Men klättergreppet hos RR lämnar en del att önska.. så länge man inte går ner i tryck då, men då tappar man ju rull. Hmm.
..Sen finns ju Minion SS i semislickträsket också, som är typ 200g lättare. Någon som jämfört även med detta?
#vallentunastigentreprenad kan snart ha ett test på gång mellan dessa två däck. Men generellt tycker jag inte att Slaughter Grid lämnar så mycket att önska, klättergreppet är betydligt bättre än mönstret avslöjar och kurvgreppet är det inte heller något fel på. Jag får sällan sladd så jag antar att bromsgreppet är helt okej också.
marr sa:Fick hem två CM däck idag.
Ett enduro och ett trail extreme.
Framdäck? Bakdäck? Agilityhinder åt en get?