Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Hur ska någon kunna rekommendera däcktryck utan att veta hur mycket du väger eller vilken typ av terräng du kör i? Men helt klart är väl att om du burpat däcket så kan det inte skada att testa lite högre tryck.

Sänk trycket tills du får punka eller upplever andra negativa egenskaper, då höjer du igen.

Fördelen med däcktryck är att det är väldigt enkelt att laborera själv.

Jobbigt med genomslag bara om man är rädd om fälgarna. Sänka försiktigt pö om pö tills man tror man hittar balansen mellan grepp och materialvård är nog ett bra tips.

MK2 fram + Ardent bak har nu levererat i de förhållanden jag ville ha dem till. Funkat bra i skog, både i blött och torrt, samt fis-DH i Järvsö. Visst greppar CM bättre i blött, men som allround-kombo är jag mycket nöjd!

Om jag ska ha två däck som komplement till ht2 / nnn. Lite rejälare vill jah ha.

Tänkta för att sättas på ett par hjul för att köra typ vallåsen och annat liftåka med.

Gärna maxxis, de verkar schyssta att hantera.

Vad ska ja ha fram och bak? Det är en jävla djungel.

HR II, eller DHF fram och HRII bak, eller DHF fram och bak, eller HR II fram och DHF bak. Det är lite skitsamma båda däcken är bra. Ska hojen endast åka lift kan du ju lika gärna köpa DH-casing eller DD.

Får man sno tråden till DH-sulor? Verkar komma HR2 DH (2.4, SuperTacky 42a) på nya riggen. Hur är de? Bra / okej / skit?

Beställde ett shorty och ett dhf.

Har sen innan, två olika cm, nnn, hr2.

Ska nog reda ut de flesta väder nu :)

Om du bara skall köra lift hade jag lätt köpt DH casing. Både billigare och bättre till ändamålet än Exo-casing.
DH sulor gick på CC för 300kr styck för något år sen. Känns rätt värt med tanke på att däck tenderar att slitas fortare när det finns en lift i närheten. :-)

Jag kör HR2 3c 2.4" fram och gamla Minion Dhr 60a bak som DH-setup. Funkar finfint!

För DH-åka i torrt underlag är det tydligen DHR2 som gäller ;)

GregMinnaarsvinnarhojiFortW.jpg

Gick också på den där Enduro-mtb artikeln och köpte uppsättning Shorty/DHF. Mest för att dom fanns i 2,5" båda på Bike24 och det vore kul att se om de är ännu bredare än Schwalbes 2,35". Det kan vara nice. Eller så är det plus-varning. Vi får se. Har heller aldrig kört Maxxis, så hur är den där Exo-casingen egentligen i förhållande till typ Snakeskin, Supergravity eller Grid? Däcken väger ju lika mycket som SG och Grid så då _borde_ dom vara lika tåliga, eller??

Nej. Tunga däck med grovt mönster och mjukt gummi rullar trögare än lättare däck med mindre mönster och hårdare gummi. Gäller alla märken. Varsågod.

marran sa:
Nej. Tunga däck med grovt mönster och mjukt gummi rullar trögare än lättare däck med mindre mönster och hårdare gummi. Gäller alla märken. Varsågod.
Tricket är att veta om angiven vikt stämmer öht :)

Det blev inget Baron den här gången. Jag köpte ett par begagnade HR2 för mindre än ett Baron. Så det får stå kvar på önskelistan tills jag behöver däck nästa gång, när det nu blir.

Jonsbert sa:
Måste man läsa alla sidor om man ska få någon form av gradering på rullmotstånd mellan conti/maxxis/schwalbe?

Duger inte High Roller II? :)

Det går inte att säga nåt generellt märkena emellan, men som marran säger: grövre mönster med mjukare gummi rullar sämre än lägre mönster med hårdare gummi.

Allt duger. Det är hopplös teknik och trötta ben det fallerar på. Och jo, jag fattar att mjukare gummi och grövre mönster rullar sämre och ger bättre grepp... Det jag tycker är sjukt är att ingen bara gjort ett test med de 50 eller 100 vanligaste däcken från de största märkena? Det finns ju uppenbarligen maskiner för att testa rullmotstånd. Självklart blir det inte exakt i och med att olika däck rullar olika snabbt på olika underlag. Men det skulle ändå vara typ... bättre än alla andra godtyckliga test som finns nu.

Gillar hur folk sa; Fat albert rear ser jättetungrullat ut, för stor distans mellan mittdobbarna...
Rullar ju jättelätt. Kanske ett utmärkt höst/vårdäck där paddelgrepp och rensning är prioriterat.

Ikon och ardent är det lite ironiskt att båda har ungefär samma rullmotstånd på hårt underlag då dobbhöjden är extremt låg på ikon. Utgå ifrån att grövre dobbar ger högre rullmotstånd är påstående som inte stämmer alltid. Mjukare gummi däremot ser man enorm skillnad.

http://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews
Ser ut som att testet är i linje med bicyclerollingresistances test.

tillägg: Kan anta att damphasse i PS skulle nog rulla i 21-22w och därmed vara ett utmärkt bakdäck.

Senast ändrad:
larsaw sa:
Men hur kan ett Ikon rulla trögare än ett NN och "typ" samma effektsiffror som för DHR2 :/

Skenet bedrar. Det känns stabilt att Jumbo Jim 100mm rullar ungefär lika snabbt som Ikon 3c :D

Där sitter man på en XC-raket och blir omkörd av en fatbike, KRÄNKT!

Ni som kört ett tag med Minion SS, hur står det sig mot RockRazor i hållbarhet? Jag sitter med fingret på köpknappen men tvekar lite.

xdr sa:
Ni som kört ett tag med Minion SS, hur står det sig mot RockRazor i hållbarhet? Jag sitter med fingret på köpknappen men tvekar lite.

Mitt första höll två åkdagar i Flottsbro innan jag hade en reva i sidan. Som tur var hade jag ett extra på lager.

H. sa:
xdr sa:

Mitt första höll två åkdagar i Flottsbro innan jag hade en reva i sidan. Som tur var hade jag ett extra på lager.

Då skiter jag i att beställa ett och kör slut på på mitt RockRazor och skickar på Ardent eller nått liknande när det är slut.

Intressant. Tack. Nu undrar man ju bara varför ingen gör ett test med fler däck... Det kan inte vara så jävla svårt. För en stigcyklist ger testet ovan svar på 15 % av det man vill veta.

Sista fråga: Rullar ett DHF snabbare än ett HR2?

Man får nog bygga en sån testrigg som geologen föreslagit någonstans för att få någorlunda rättvisande värden. Och då är det nog snarast relativvärden än absolutvärden.

Jag satte på ett HR2 bak häromdagen och märker ingen större skillnad mot Ardent än så länge. Lite förvånad är jag iofs men jag är inte så känslig.

Jonsbert sa:
Intressant. Tack. Nu undrar man ju bara varför ingen gör ett test med fler däck... Det kan inte vara så jävla svårt. För en stigcyklist ger testet ovan svar på 15 % av det man vill veta.

Sista fråga: Rullar ett DHF snabbare än ett HR2?

Jag tycker att DHF rullar bättre. Men jag har inte A/B-testat, så det är en blandning av erfarenhet och magkänsla.

Rattnalle sa:
Man får nog bygga en sån testrigg som geologen föreslagit någonstans för att få någorlunda rättvisande värden. Och då är det nog snarast relativvärden än absolutvärden.

Jag satte på ett HR2 bak häromdagen och märker ingen större skillnad mot Ardent än så länge. Lite förvånad är jag iofs men jag är inte så känslig.

Jag tycker faktiskt det är rejäl skillnad på HR2 och Ardent. Både rull och bromsgrepp.

xdr sa:
Rattnalle sa:

Jag tycker faktiskt det är rejäl skillnad på HR2 och Ardent. Både rull och bromsgrepp.
Det sista märkte jag. Kurvgreppet var också radikalt bättre. Men rullet var ingen natt-och-dag skillnad som när jag plockade av WildRockR bak.

Tillbaka
Topp