Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

larsaw sa:
dnleriksson sa:
soderblom sa:

Är inte det där mer likt ett DHR2?

+1 som en parningslek mellan Butcher <3 DHR2 => Aquila

Om man läst länken hade man ju sett det här också :-)

"The prototype was debuted at Eurobike in 2016 and the comments referred to its aesthetic as a hybrid of existing tires with nicknames like "Gwutcher" or "Gwinion DHR"

Från VitalMTB; Clutch meets Butcher => Clutcher??

s1200_Screenshot_2017_02_21_19_19_22.jpg

http://www.vitalmtb.com/forums/The-Hub,2/Curtis-Keene-Teases-New-Specialized-Tire,9616

Som TS tar jag mig friheten att avslöja årets tänkta sommarsetup...

Alt. 1:
Eftersom jag ändå mest vevar mig upp för knaggliga stiga som jag därefter bränner järnet nerför, så får nuvarande Shorty 3c hänga kvar i fronten. I bak har mitt högt uppskattade gamla Bontrager SE4 fått gå i pension (i brist på mönster), därför velar jag mellan följande stryktåliga (ca 1000g) men relativt lättrullade däck: (29"x2.3"-ich)
- Spech Butcher Grid: Klassiker som framdäck, men hur fungerar det som "snabbrullat" köttigt bakdäck?
- Michelin Wild Race'r Enduro: Ser snabbt ut och är FRANSKT (= maximalt trenduro), men hur är greppet o slitstyrkan? (33 tpi casing...)
- Maxxis DHF Dual Compound: En annan klassiker, men räcker EXO-casingen, DD-casing kommer bara med mjukt trögrullat 3c MaxxTerra-gummi...

Alt. 2:
Eftersom jag har som mål att hoja mera med min vovve och 14-åriga son, samt kanske också få igång veckocykling med några MTB-noobs (namn not to be mentioned here...)
Kanske nuvarande DHR2-bakdäcket (Dual Comp) passar bättre fram då det inte kräver lika mycket "attack" för att greppa som ovan nämnda Shorty, i baken skulle jag i så fall sätta någon av följande:
- Bontrager SE3: Har tidigare kört XC-versionen (XR3) av detta däck vilket var mycket trevligt, snabbrullat och lite smådriftigt när det pressas MEN räcker dom dryga 100g förstärkning (705g vs 810g) för att få upp punkasäkerheten vilken för XR3'n var under all kritik :/
- Maxxis Ikon behöver väl ingen närmre presentation, men är det inte lite väl vekt o XC'aktigt med sina ynka 725g?
- Nya Bontrager SE4, fast det känns som en halvmisserabel korsning av önskemålen i alt 1 & 2. Dvs köttdäck's wannabie med diskutabelt punkaskydd (jämfört mot den drygt 200g tyngre gamla versionen), av samma anledning går NNN bort...

Vilka mer finns att kika på?

Senast ändrad:
Michelin tror jag slits bra dvs inte så fort, är stadigt och allmänt trevligt men väldigt tungt att cykla på. Nog för att mönstret är bättre än WildRockR men det väger nästan lika mycket så det är nog motsvarande casing.

TK sa:
Hetsjägar´n sa:
Och nu verkar han tagit bort instainlägget... Fin sula iaf.
Dom kanske läste mitt inlägg och insåg misstaget;)?
Enligt kommentar i Vital:Looks like it's the new butcher, it's already available it most specialized shops. We ran them last week in Vegas and St. George and they were amazing. Tons of grip, rolls well, way tougher than a Maxxis EXO and weighs right around the same. Definitely recommended.

larsaw sa:

Alt. 2:
Eftersom jag har som mål att hoja mera med min vovve och 14-åriga son, samt kanske också få igång veckocykling med några MTB-noobs (namn not to be mentioned here...)
Kanske nuvarande DHR2-bakdäcket (Dual Comp) passar bättre fram då det inte kräver lika mycket "attack" för att greppa som ovan nämnda Shorty, i baken skulle jag i så fall sätta någon av följande:
- Bontrager SE3: Har tidigare kört XC-versionen (XR3) av detta däck vilket var mycket trevligt, snabbrullat och lite smådriftigt när det pressas MEN räcker dom dryga 100g förstärkning (705g vs 810g) för att få upp punkasäkerheten vilken för XR3'n var under all kritik :/
- Maxxis Ikon behöver väl ingen närmre presentation, men är det inte lite väl vekt o XC'aktigt med sina ynka 725g?
- Nya Bontrager SE4, fast det känns som en halvmisserabel korsning av önskemålen i alt 1 & 2. Dvs köttdäck's wannabie med diskutabelt punkaskydd (jämfört mot den drygt 200g tyngre gamla versionen), av samma anledning går NNN bort...

Byt ut Ikon mot Ardent 2,4 exo så får du bättre casing och mer punkaskydd. Greppar marginellt bättre också.
DHR2 Dual kan med fördel så småningom bli DHR2 3C..

larsaw sa:

Alt. 2:

Går i samma tankar som du här, skulle gärna vilja ha en uppsättning som greppar fram och även rullar lätt..
Troligtvis blir det DHRII 3c EXO fram och Ikon 3c EXO bak till att börja med, DHRII fram pga. Att de är lättare än DHF.

Kommer mitt bakhjul implodera? Kommer kombon fortfarande kännas trögrullad? Har Ikon kass klättergrepp??

Jag får snart bryt.

Ikon fungerar bra. Kör man exo-versionen så rullar det bra och ger helt okej grepp på svenska sommarstigar. Det fungerar över förväntat i lervälling också. Det man saknar är dock kangrepp men det släpper ganska snällt ändå.

Jag körde DHF /Ikon ifjol och det fungerade bra.

Är Maxxis Tomahawk eller Spec Ground Control Grid alternativ till Ikon för hyggligt rull och lite mer kantgrepp? Dvs om man inte vill ha semi-skick.

soderblom sa:
Är Maxxis Tomahawk eller Spec Ground Control Grid alternativ till Ikon för hyggligt rull och lite mer kantgrepp? Dvs om man inte vill ha semi-skick.

Jag har bara testat GC, jag skulle nog säga att det rullar lite sämre, men ger bättre grepp. Däremot är Ikon 2,35" rätt mysigt stort, utan att bli någon sorts plus-historia.

marran sa:
TK sa:
soderblom sa:
Ser det inte ut som att kantdubbarna är vinklade åt fel håll?

Jämfört med hur schwalbe gör så ja, jämfört med hur alla andra tycker att ett däck ska vara så nej.
Så kanske det är men MM är ju det klart populäraste framdäcket bland icke sponsrade Ews åkare så helt fel har dom nog inte tänkt.

VKruger sa:
larsaw sa:

Alt. 2:

Går i samma tankar som du här, skulle gärna vilja ha en uppsättning som greppar fram och även rullar lätt..
Troligtvis blir det DHRII 3c EXO fram och Ikon 3c EXO bak till att börja med, DHRII fram pga. Att de är lättare än DHF.

Kommer mitt bakhjul implodera? Kommer kombon fortfarande kännas trögrullad? Har Ikon kass klättergrepp??

Jag får snart bryt.

Jag körde på 'DHF 3c + Ardent 60a större delen av förra säsongen (När jag var hel dvs). Jag ser ingen anledning till att byta till nästkommande. Jag har även slängt på samma kombination på singelspeed htn där det funkat alldeles utmärkt.

Rattnalle sa:
Michelin tror jag slits bra dvs inte så fort, är stadigt och allmänt trevligt men väldigt tungt att cykla på. Nog för att mönstret är bättre än WildRockR men det väger nästan lika mycket så det är nog motsvarande casing.

Jo lite det jag misstänker, med 33-tpi casing blir det ju knappast följsamt :/
Iof var det troligen pga det dåliga rullmotståndet på WildRock som dom tog fram WildRace...
Får ta o jaga rätt på lite reviews på däcket.

Eric W sa:
Byt ut Ikon mot Ardent 2,4 exo så får du bättre casing och mer punkaskydd. Greppar marginellt bättre också.

Tack för tipset, men Ardent gillar jag inte alls, tycker inte den greppar nå bra annat än om det inte är snustorr, punkaskyddet verkar det också vara lite "si o så" med...

Inser att allt blir en kompromiss men kom precis på tre sådana alternativ:
- Spech Purgatory GRID: vettig däck men ser inte så snabbrullat ut...
- Maxxis Aggressor DD-casing: ser fantastiskt ut MEN är det inte lite väl köttigt (1170g) för mestadels stigtrampa? Dessutom är det töntigt att vara märkestrogen gällande fram o bakdäck...
- Precis nämnda Maxxis Tomahawk DD-casing: nerslimmad version av Aggressor till förmån av bättre rull o mindre grepp, vikt på 1070g för 29x2.3" är snudd på lika som mitt tidigare Bont. SE4 :) Fortfarande töntigt att vara märkestrogen...

Spech Ground Control Grid med sina 795g känns som ett sämre alternativ än Bont. SE3

Larsa: Michelindäcket tror jag är kanon till rätt saker. Är självrätt nyfiken på det. WildRockR har ett riktigt trevligt casing som är stadigt och dämpar bra så med ett mer lättrullat mönster är det nog en vinnare bak. Bara inte rätt för stigtrampa.

Rattnalle sa:
Larsa: Michelindäcket tror jag är kanon till rätt saker. Är självrätt nyfiken på det. WildRockR har ett riktigt trevligt casing som är stadigt och dämpar bra så med ett mer lättrullat mönster är det nog en vinnare bak. Bara inte rätt för stigtrampa.

+1 Känns mycket lovande, och jag tror ändå jag prioriterar hållbarhet framför ett mera lättrampat däck.
Att däcket blir lite tyngre spelar ju faktiskt ganska lite roll när man som jag (planerar för) att mest rulla i maklig takt, varvat med vissa tjurrusningar mer för endurosträckorna när så tillfälle ges.

Av dom tester jag hunnit läsa så blir omdömmet (om jag tolkar dom rätt), Lättrullat, spårsäkert och hållbart för torra underlag, "kontrollerat" halkigt vid blötare underlag...
http://www.pinkbike.com/news/first-look-2016-michelin-wild-racer-enduro-rear-tire-2015.html
http://nsmb.com/michelin-wild-racer-enduro-rear-tire-review/
https://www.mtb-mag.com/en/tested-michelin-wild-racer-enduro/

Nu är ju mina DD i kletigt MaxxGrip, men de är ju fruktansvärt tungrullade. De får hålla sig till liftburet om mina ben ska överleva sommaren.

Fast det är ju det som är finessen med Tomahawk o Aggressor, meningen är att dom ska vara lättrampade (iaf TH) och med DD även med ett rejält punkaskydd när det går fort genom stöket...

larsaw sa:
Eric W sa:

Tack för tipset, men Ardent gillar jag inte alls, tycker inte den greppar nå bra annat än om det inte är snustorr, punkaskyddet verkar det också vara lite "si o så" med...

Då kan du även stryka Ikon Exo 2,35 dessvärre. Ikon är ett XC däck med en lätt uppbiffning av casing på 700g (26") och Ardent är motsvarande på 800g. Båda har minimalt grepp på lösare underlag och utför, men Ardent är lite stadigare, lite bättre kurvgrepp och lite tåligare. Ikon är lite roligare på platt stig. ;-)

Mitt DHF 2.3 Maxterra börjar bli lite rundat i konturerna och ska flyttas bak. Kommer alternera det med ett Minion SS. Men vad ska jag ha fram?

Funderar på Highroller. Men hur funkar det kombinerat med DHF bak. Risk för understyrning? Nån som testat?
Vore helt klart vettigt att köpa nytt DHF även fram men det är ju för trist att köpa samma igen. Andra roliga förslag? Nya Butcher och Aquila ovan ser grymma ut men verkar inte komma i stigutförande förrän senare.

Edit: Ps. Jag har inga problem med att mixa märken, men det kanske framgick?

Senast ändrad:
Finns det egentligen någon anledning att byta. Förutom det lilla glädjeruset som uppstår nä man köper något nytt och spännande. Jag har nu för tiden svårt att motivera att köpa nåt annat än Maxxis. Visserligen kommer jag säkert att använda de Spezializeddäck jag redan äger men Maxxis håller så pass länge och är så pass bra, att det höga priset ändå känns vettigt.

Men visst kör en Butcher Grid om du vill testa något annat. Lite sämre följsamhet än DHF EXO men annars rätt lika.

Dey bästa med downhilldäck var att det räckte med en uppsättning minion dhf i 42/60-gummi så var man hemma på alla banor i alla väder utom i de allra lerigaste förhållandena.

Och nu när man kan köra dhf/dhr2 eller dhf/ss i torrt väder så har samma lugn innfunnit sig på stig/endurocyklingen.

Eller, det är hur läget borde vara...

Ja, jo... DHF funkar ju fint. Men kul att testa nytt...

Men inte Butcher. Kör det på ht:n fast i Control. Bra men inte bättre än Dhf. Och grid blir för tungt, har inte behov av det punkaskyddet på ett framdäck.

@hetsjägaren
Jag gillar Baron projekt, wildrocr2, och butcher som framdäck. Det viktiga för mig är iaf tydliga kantgrepp, tycker alla nämnda rullar tillräckligt bra för stig åka.
Varför inte ett till lika annars?

mikipedia_ sa:
@hetsjägaren
Jag gillar Baron projekt, wildrocr2, och butcher som framdäck. Det viktiga för mig är iaf tydliga kantgrepp, tycker alla nämnda rullar tillräckligt bra för stig åka.
Varför inte ett till lika annars?

Baron ser ju fint ut, men alla nämnda är lite för mastiga för min cykling.

Ingen som kan vittna om hr/dhf-kombon?

Jag kör dhf fram och hr bak som geggsetup. (Eftersom jag hade ett hr liggande)

Det funkar bra.

Det ska mycket till innan jag byter ut mitt dhf i fram. Brukar alternera mellan hr2 och Ardent exo beroende på väder.

Hetsjägar´n sa:
Ja det verkar vanligare än att köra hr fram och dhf bak som jag i så fall lurar på.
Men får kanske bli 2xdhf ändå...

Jag flyttade bak mitt DHR2 och monterade ett HR2 fram, lite svajigare kantdobbar och lite mjukare casing. Jag föredrar de lite stadigare kantdobbarna på Minions, men å så släpper HR2 väldigt odramatiskt tycker jag.

Kommer nog köra slut på HR2 innan jag byter det mot ett DHF.

För en trenduronybörjare med en Ibis Mojo HDR 650b som med nöd och näppe tar 2,4 bak: Vad är trådens samlade rekommendation vad gäller bak/framkombo för typ Flottsbro + en längre sväng till alperna med 70% utför och 30% uppför i sommar? Prioriterar grepp och punkasäkerhet framför rullmotstånd.

Är mest inne på Maxxis men osäker på modell och vilken gummiblandning: DHF 2,3 EXO 3c maxterra? Fram eller bak? I kombo med vad?

Tacksam för råd!

Nu har jag ju inte cyklat i alperna tyvärr, men ett DHF MaxxTerra kombineras i mitt tycke gärna med ett DHR2 Dual. Det funkar till det mesta och jag har inte lyckats köra sönder något av de däcken än. Fram går ju ha HighRoller 2 också som enligt internet kräver lite mer nedlägg innan det greppar i ordentligt. Jag har haft ett sånt också, men jag gillar DHF bättre.
Alla har haft Exo-casing.

Tack! Det är vad som ligger i kundkorgen - någon som misstycker starkt el kan man se det som ett hyfsat säkert kort?

...som kanske inte är trendigast men sällan fel?

Och är det någon som testat/har åsikt på 2,5 fram och 2,3 bak? Eftersom jag inte kan köra 2,5 bak

Olofmtb sa:
För en trenduronybörjare med en Ibis Mojo HDR 650b som med nöd och näppe tar 2,4 bak: Vad är trådens samlade rekommendation vad gäller bak/framkombo för typ Flottsbro + en längre sväng till alperna med 70% utför och 30% uppför i sommar? Prioriterar grepp och punkasäkerhet framför rullmotstånd.

Är mest inne på Maxxis men osäker på modell och vilken gummiblandning: DHF 2,3 EXO 3c maxterra? Fram eller bak? I kombo med vad?

Tacksam för råd!

DHF eller DHR2 om du inte vågar lägga ner så mycket när der ska svängas, bak är precis som Daniel skriver DHR2 med Dual Compound-gummit en fördel då det håller betydligt bättre. Sen finns ju numera även Maxxis Aggressor som rullar lite bättre än Minion'erna, samt med DoubleDown-casing för fett med punkaskydd :)
(DD-casing finns även till Minion'erna men då med mjukt gummi som kommer att rulla trögt och slitas fort...)

Rullar Aggressor med DD verkligen lättare än Minion? DD borde rimligtvis ta ut effekten av snällare mönster, grepp byts mot stryktålighet typ.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp