Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

ceel sa:
xdr sa:
Gå mot strömmen och kör minion ss fram och michelin bak. :D

HR2 plus sized fram för grepp å GP4Ks2 bak för rull? ;)

dnleriksson sa:
Om du testat Shorty bak med Ardent fram kan det ju inte vara så noga :-)

??? måndagsnöje!!!

Mer seriöst, letar något liknande fast för nyttjande här i fjollträsk...
Just nu har jag snöat in på WTB TrailBoss alt Michelin WildRace'R Enduro, båda för att dom lär rolla fint o punka sällan :)

44E7FFE1-708A-44E0-BEC8-81B43F8C45F4-1577-0000012BCA4DE580.jpeg

85457CF4-D93F-4DCC-9F02-435F70EAF527-1577-0000012C2A6CD006.jpeg

Dock är dom i den tyngre hörnan men det är väl vad en får offra för fett med punkaskydd...

larsaw sa:
Just nu har jag snöat in på WTB TrailBoss

Jag köpte ett par sådana i XC-utförande på vinst och förlust till budgetbanditen, 27.5x2.40 Light-Fast. Enda anledningen var att de då var billigaste däcket på CRC (varför krångla till det) men jag är faktiskt sjukt nöjd med rull, grepp och luftkammare för lite brötigare stigcykling. Gissar att den biffigare casingen kan bli toppen för lite mer utförsorienterad cykling.

/johan

JojjeM sa:
larsaw sa:

Jag köpte ett par sådana i XC-utförande på vinst och förlust till budgetbanditen, 27.5x2.40 Light-Fast. Enda anledningen var att de då var billigaste däcket på CRC (varför krångla till det) men jag är faktiskt sjukt nöjd med rull, grepp och luftkammare för lite brötigare stigcykling. Gissar att den biffigare casingen kan bli toppen för lite mer utförsorienterad cykling.

/johan

Åh' kul att höra!
Om du fortfarande har det monterat, skulle jag vara mycket intresserad av verklig bredd på casing/dobbar? Har läst att det ska vara ett av dom svulstigare 2.4-däcken på marknaden (ändast slagen av Vittoria/Geax Goma).

Har kört Ardent fram och Ikon bak i helgen vilket resulterade i två rätt rejäla vurpor efter cykeln bara försvunnit under mig.

Framhjulsläppskalas allan, blir att montera HRII

Maakus, vad var problemet med Ikon?

VKruger sa:
Har kört Ardent fram och Ikon bak i helgen vilket resulterade i två rätt rejäla vurpor efter cykeln bara försvunnit under mig.

Framhjulsläppskalas allan, blir att montera HRII

Maakus, vad var problemet med Ikon?

Hade det på tjunian, rullade dåligt. Kändes segt.

larsaw sa:
JojjeM sa:
larsaw sa:

/johan

Åh' kul att höra!
Om du fortfarande har det monterat, skulle jag vara mycket intresserad av verklig bredd på casing/dobbar? Har läst att det ska vara ett av dom svulstigare 2.4-däcken på marknaden (ändast slagen av Vittoria/Geax Goma).

Inte jättesvulstigt och väldigt lika över casing och dobbar. Jag tog en sväng med skjutmåttet och fick det till till just över 58 mm över casingen och 58,4 mm över dobbarna. Detta på Trace Enduro med 29 mm ID.

EDIT: Kan ju hända att Tough-casingen är ytterligare lite mer voluminös.

/johan

Senast ändrad:
larsaw sa:

JojjeM sa:
Jag köpte ett par sådana i XC-utförande på vinst och förlust till budgetbanditen, 27.5x2.40 Light-Fast...
/johan

larsaw sa:
Åh' kul att höra!
Om du fortfarande har det monterat, skulle jag vara mycket intresserad av verklig bredd på casing/dobbar?

JojjeM sa:
Inte jättesvulstigt och väldigt lika över casing och dobbar. Jag tog en sväng med skjutmåttet och fick det till till just över 58 mm över casingen och 58,4 mm över dobbarna. Detta på Trace Enduro med 29 mm ID.

/johan

Ah då fattar jag vad någon skrev på MTBR, 2.25" är STÖRRE än utlovat medans 2.4" är mera normal-konservativt i sina IRL-mått.

IMG_1524.PNG

IMG_1525.PNG

Då jag lyckades mosa mitt Nobby Nic 3.0" TS i en stenkista i Rönninge förra helgen behöver jag ett nytt framdäck. Frågan är vilket.
* Minion DHF/DHR2 2.8" - biffigt men betydligt mindre än Schwalbes 3.0" = lägre BB :(
* HR2 3.0" - nästan lika biffigt som Minion, borde ha samma volym som NN 3.0", omöjligt att få tag på?
* Nobby Nic 3.0" - ersätta med exakt samma däck
* Rocket Ron 3.0" - att sätta bak och flytta fram mitt hela NN 3.0" PS
* Testa något helt annat, typ Purgatory 3.0" eller Dirtwizard 3.0"?

(Minion finns ju faktiskt i 29x3.0", frågan är om det skulle gå in i min Pike boost?)

Om NN 3.0" TS som framdäck kan jag väl säga att jag gillade volymen och att det rullar förhållandevis bra. Inte så positivt överraskad av greppet dock, varken på hala rötter, i lera, eller på löst underlag.

Mina minion 2.8 är betydligt mindre än nn 2.8 men bättre på alla sätt och vis. Grymt mycket bättre grepp och tillräckligt tunga för att vara hållbara. Försöker nöta ut mina NN så jag kan köpa DHR2 bak också.

Du kan ju räkna lite på bb höjden men det kommer inte bli många mm skillnad. Bb sitter mycket närmare bakhjulet så skillnaden blir inte lika stor som om du byter bakhjul till mindre.

Hittar du HRII 3.0 så blir väl valet lite svårare men jag har för mig att de inte skulle lanseras än på et tag men det kanske har ändrats?

Skillnaden i BB-höjd mellan NN 3.0 och DHF 2.8 kommer bli 1-2mm. Man kan annars se det som mer stabilitet i svängarna ;)

larsaw sa:
larsaw sa:

JojjeM sa:
Jag köpte ett par sådana i XC-utförande på vinst och förlust till budgetbanditen, 27.5x2.40 Light-Fast...
/johan

larsaw sa:
Åh' kul att höra!
Om du fortfarande har det monterat, skulle jag vara mycket intresserad av verklig bredd på casing/dobbar?

JojjeM sa:

/johan

Ah då fattar jag vad någon skrev på MTBR, 2.25" är STÖRRE än utlovat medans 2.4" är mera normal-konservativt i sina IRL-mått.

Här är en intressant review som jämför de två dimensionerna. http://blistergearreview.com/gear-reviews/2nd-look-wtb-trail-boss-tire

/Johan

Står här med en bunke däck och fyra hjul. Är lite rådvill.

Som följer.

Hr2
Dhf
Minion ss
Shorty
Nn nya modellen. Två olika sorter.
Chunky monkey, ett trail och ett enduro.

Funderar på att shorty och dhf som framdäck. Samt hr2 och minion ss bak. Känns som en ganska bra bas. Hur är hr2 bak?
Hur blir det med dhf / minion ss och trampa i ganska platt skog med fina singeltrails?

marr sa:
Står här med en bunke däck och fyra hjul. Är lite rådvill.

Som följer.

Hr2
Dhf
Minion ss
Shorty
Nn nya modellen. Två olika sorter.
Chunky monkey, ett trail och ett enduro.

Funderar på att shorty och dhf som framdäck. Samt hr2 och minion ss bak. Känns som en ganska bra bas. Hur är hr2 bak?
Hur blir det med dhf / minion ss och trampa i ganska platt skog med fina singeltrails?

Jag kan inte tänka mig att det är värre än ikon eller ibex vilket har rekommenderats några gånger i den här tråden. Kör bara kör.

marr sa:

Det blir finfint det! Jag körde HR2 fram innan och var nöjd med det. Nu har jag DHF fram och det rullar en smula bättre. Minion SS bak är en nobrainer.
Men vad vet jag? Jag kör ju en Canyon...

jekyll sa:
marr sa:

Det blir finfint det! Jag körde HR2 fram innan och var nöjd med det. Nu har jag DHF fram och det rullar en smula bättre. Minion SS bak är en nobrainer.
Men vad vet jag? Jag kör ju en Canyon...

Dig slutade jag lyssna på för längeeeeesen ;)

Eveningstar sa:
Då jag lyckades mosa mitt Nobby Nic 3.0" TS i en stenkista i Rönninge förra helgen behöver jag ett nytt framdäck. Frågan är vilket.
* Minion DHF/DHR2 2.8" - biffigt men betydligt mindre än Schwalbes 3.0" = lägre BB :(
* HR2 3.0" - nästan lika biffigt som Minion, borde ha samma volym som NN 3.0", omöjligt att få tag på?
* Nobby Nic 3.0" - ersätta med exakt samma däck
* Rocket Ron 3.0" - att sätta bak och flytta fram mitt hela NN 3.0" PS
* Testa något helt annat, typ Purgatory 3.0" eller Dirtwizard 3.0"?

(Minion finns ju faktiskt i 29x3.0", frågan är om det skulle gå in i min Pike boost?)

Om NN 3.0" TS som framdäck kan jag väl säga att jag gillade volymen och att det rullar förhållandevis bra. Inte så positivt överraskad av greppet dock, varken på hala rötter, i lera, eller på löst underlag.

http://www.jensonusa.com/Maxxis-Hig...h?request_type=search&search_type=keyword&q=T I189A10%203CEX&l=TI189A10%203CEX

High roller 3.0 hittade precis länken på mtbr om du inte fått tag på dem nån annanstans

Är det någon som vet var man kan få tag på dom dära nya 29x2.6-däcken från Specialized någonstans på nätet? Hörde i senaste MTB-podden att Oliwer K. sitter inne på sådanda på sin Stumpjumper så de borde börja finnas i det vilda nu.

Såg dom hos sportson i kungenskurva för några veckor sedan och scs har lagt ut en bild på instagram för några veckor sedan.

Kanske var så. Jag förstod det som att det var på Stumpan han hade det och den är en 29a. Det ska komma till 29 snart enligt utsago.

Vad tror panelen om följande kombo för Hellasåka?

Fram: Magic Mary SnakeSkin Trailstar 27.5x2.35
Bak: Fat Albert SnakeSkin Pacestar 27.5x2.35

Är mest intresserad av åsikter kring Fat Albert, då MM trots allt är ett säkert kort.

Crossmax sa:
Vad tror panelen om följande kombo för Hellasåka?

Fram: Magic Mary SnakeSkin Trailstar 27.5x2.35
Bak: Fat Albert SnakeSkin Pacestar 27.5x2.35

Är mest intresserad av åsikter kring Fat Albert, då MM trots allt är ett säkert kort.

Tycker FA Rear ser rätt trögrullat ut :/
Själv har jag precis slagit till på ett Michelin Wild Race'R Enduro https://happyride.se/forum/read.php/1/2596044/3134228#msg-3134228
Ser ut att rulla på rätt bra :)

EDIT: Lagt till info om min egen egotripp...

Senast ändrad:
Jag har nu en helt happykorrekt uppsättning däck.
DHF fram.
DHR 2 bak.

Gör det ni med.
Så det bli någon ordning.

larsaw sa:
Whop Whop!
Schwalbe har gjort livet ännu krångligare för oss, detta genom att tydligen döpa om sina gummiblandningar (igen)
https://www.schwalbe.com/addix-compound/

Vilket greppar bäst av Schwalbles gamla gumminamn? Dual, PaceStar, TrailStar, VertStar, GateStar

Verkar också som att det är helt nytt gummi, förhoppningsvis så är slitagemönstret bättre. Jag tycker mig att det ser lättare ut vilket gummi som greppar bäst bara genom namnet. Önskar dock att företag kunde börja skriva hårdheten på gummit än att dölja bakom kryptiska namn.

Alltså, Super soft som ska vara deras greppigaste har 106% av greppet av pacestar medan SpeedGrip som ska vara snabbaste stiggummiblandningen har 135% av greppet? Tror det blev fel nånstans i deras siffror.

Men:
Yay! Magic Mary i 2.6 och 2.8. 60 watt rullmotstånd?

BjornR sa:
larsaw sa:
Whop Whop!
Schwalbe har gjort livet ännu krångligare för oss, detta genom att tydligen döpa om sina gummiblandningar (igen)
https://www.schwalbe.com/addix-compound/

Vilket greppar bäst av Schwalbles gamla gumminamn? Dual, PaceStar, TrailStar, VertStar, GateStar

Verkar också som att det är helt nytt gummi, förhoppningsvis så är slitagemönstret bättre. Jag tycker mig att det ser lättare ut vilket gummi som greppar bäst bara genom namnet. Önskar dock att företag kunde börja skriva hårdheten på gummit än att dölja bakom kryptiska namn.

Har för mig att Schwalbe har kört olika hårdhet på gummiblandning i olika däck trots att de kallats samma. Sen är inte Shore allt men för tillfället är det ju det bästa/enklaste sättet att jämföra däck på.

edvin_m sa:
Alltså, Super soft som ska vara deras greppigaste har 106% av greppet av pacestar medan SpeedGrip som ska vara snabbaste stiggummiblandningen har 135% av greppet? Tror det blev fel nånstans i deras siffror.

Men:

Kanske jämfört fel gummin? För mycket copypasta. MM i speedgrip verkar vara rätt trevligt, kralligare än NN och inte så mycket värre än NN i rull på hårdpackat. Tour testade MM TS på trumma och siffran hamnade på 43w medans Hans Dampf TS hamnade på 40w. Extrapolera siffrorna och MM Speedgrip i 2,8" kommer nog rulla 24-28w, dvs snabbare än Ikon...

Senast ändrad:
BjornR sa:
edvin_m sa:

Men:

Kanske jämfört fel gummin? För mycket copypasta. MM i speedgrip verkar vara rätt trevligt, kralligare än NN och inte så mycket värre än NN i rull på hårdpackat. Tour testade MM TS på trumma och siffran hamnade på 43w medans Hans Dampf TS hamnade på 40w. Extrapolera siffrorna och MM Speedgrip i 2,8" kommer nog rulla 24-28w, dvs snabbare än Ikon...

Aha, hade för mig att det var Pacestar de testat till drygt 40 w :)

Såg pinkbikes mediarelease nu också, där är jämförelsen gjorde mot respektive gummivariant(ex. Ultra soft vs. Verstar) och inte mot Pacestar som det är på alla olika nya gummi blandningar som det är just nu på Schwalbes hemsida. Då stämmer siffrorna lite bättre.

BjornR sa:
edvin_m sa:

Men:

...
Extrapolera siffrorna och MM Speedgrip i 2,8" kommer nog rulla 24-28w, dvs snabbare än Ikon...

Låter helt sannolikt, vad skulle kunna gå fel?

Har någon ett 27,5" DHR II 2,4" eller ett 2,5" och är sugen på att mäta bredden på det?
Bak har jag ett DHR II 2,3" och har till synes 9mm på varsida.
Fram har jag ett DHF 2,3", och har ju hur mycket plats som helst!
Rocky Mountain tyckte att 2,3" var det bredaste jag kunde knö in.
Jag tycker dom har fel.

Bak
trenduro_2.JPG

Fram.
trenduro_1.JPG

Tillbaka
Topp