Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

jofahjalm sa:
Jag har ett Minion SS liggades som kom på nya apelsinen. Jag har däremot aldrig testat det. Jag inbilliar mig att jag inte skulle gilla det, men jag får väl ge det en chans.

Jag tycker det är riktigt najs, iallafall för mig på min stigcykling. Men det är ju ganska individuellt. Hade förvånansvärt bra grepp igenom ett stort jävla lerhål med det tex.

Fick hem fel däck från bikeinn.
DHF 2.5 med DH-casing istället för vanlig casing.
Reklamera eller köra stig med 1250g dual ply bakdäck?

Hände mig samma grej från Alltricks pga felbeskrivning av dem. Dual ply och DH-casing är f ö olika saker vad jag vet. Här på Mallis är det helt klart användbart bak men har inte kört det mycket själv ändå för det känns satan tungt att trampa runt med. Nog grymt för liftburet dock.

Magic Mary går nu köpa i 27.5x2.6 Addix Ultra Soft, Downhill. Ska bli intressant å se hur dessa bjässar presterar :)

Någon här som hunnit med att testa E*thirteens nya TRSr däck? Lite sugen på detta och DHF 2.5 3C Maxterra för en shoutout mot Magic Mary Trailstar. Som framdäck då alltså. Samtidigt vore det både smidigare och billigare om någon bara sa till mig att det inte blir bättre än Magic Mary, särskilt med tanke på att 29orna av de två förstnämnda inte finns i lager någonstans på hela internetz. Vad säger ni, Magic Mary in i kaklet?

Regnet öser ned, det var halt som fan i spåret...Stenhällarna var OK men de där jävla rötterna har man ju förträngt hur snorhala de är....

Vid ska man ha för bra höstdäck?
Kör idag (27.5) 2.4"Conti MK2 fram och 2.2" bak (dessa är faktiskt den bredden på riktigt)

Är lite fundersam om Conti Baron kan vara något?

Senast ändrad:
har precis byt till ett maxxis aggressor bak och efter att ha varit ute i regnet idag 2 ggr så är jag sjukt imponerad!

MatteXC sa:
Regnet öser ned, det var halt som fan i spåret...Stenhällarna var OK men de där jävla rötterna har man ju förträngt hur snorhala de är....

Vid ska man ha för bra höstdäck?
Kör idag (27.5) 2.4"Conti MK2 fram och 2.2" bak (dessa är faktiskt den bredden på riktigt)

Är lite fundersam om Conti Baron kan vara något?

Kört en del med Baron projekt, är ett bra däck men upplever Butcher grid som likvärdigt i blötgrepp på rötter/sten.
Hörde någon sa att bd lr kanske b-c har rea på baron.

De däck jag funderar på är som sagt:
Baron
Maxxis Shorty
Schw. Magic Mary

Alla i nån form av gummiblandning motsvarande black chili

Maxxis DHF MaxxGrip är fina med grymt fäste! Märkte ingen halka öht i Järvsö sist fast det rann vatten över hällarna. Dock cyklar jag nog helst utför med dem...

Annars är nog Chunky Monkey Trail Extreme det bästa jag kört på hösten, men det saknas lite kantgrepp.

Jag har kört Chunky Monkey trail extreme på 26a, de greppar bra men sätter igen för mycket i leran fär min smak (jag kör väl för långsamt)

Börjar luta mer åt MM ju mer jag läser på nätet, Maxxis Shorty verkar få bra kritik men svårt att hitta bra pris

Senast ändrad:
MatteXC sa:
Börjar luta mer åt MM ju mer jag läser på nätet, Maxxis Shorty verkar få bra kritik men svårt att hitta bra pris

Garv haft båda och MM är bättre på hala rötter (m TrailStar-gummit, nya motsvarigheten i Addix lär inte vara sämre...), Shorty levererar bättre i lite mjukare underlag (som t.ex. lera eller i bikeparks).

durietz sa:
Någon här som hunnit med att testa E*thirteens nya TRSr däck?

Har kört deras TRS+ bak hela sommaren, slits relativt snabbt, borde egentligen bytt för länge sen, men jag gillar't! Riktigt klibbiga och kan tänka mig att Race varianten är ännu värre. Kul att testa lite annorlunda grejer också.
Casingen har hållit bra, bara en liten punka än så länge. Jag har historiskt haft lite problem med ännu mer på ett och samma däck. Har kört slanglöst och det funkar fint. Jag är lite inne på om jag ska köra samma igen eller testa nåt annat.

durietz sa:
Ok nice! Hur breda är de typ i förhållande till Magic Mary eller Maxxis 2.5? Och var köpte du?

Dem påstås vara 2,35 breda och dem låg inte långt där ifrån när jag mätte dem. Nu när dem blivit masserade av diverse stenkistor, rotmattor och drops så är dem nog ännu närmre. detta var på endast 24mm innerbreddsfälgar. Har tyvärr inte själv kört med MM eller Maxxis i dem bredderna och har aldrig haft behovet att jämföra med andras. Tror jag köpte dem hos nån tysk, men kommer inte ihåg vilken tyvärr.. försökte hitta förut men har glömt bort helt.

Trs däcken har ju Michelins helt magiskt bra kantdobbar från WildRockR2 så det kan inte gärna vara annat än bra. Michelins grepp är ju helt grymt, jag lär köpa om.

Har inte kört något däck i rätt gummi utöver MM; Magic Mary SS TrailStar, DHF DD MaxxGrip och WildRockR2 AR Gum-x. Helt olika greppklasser...

Wild RockR2 har typ samma förutsägbarhet på löst underlag, går att hålla en framhjulsdrift lika lätt som Magic Mary. På hällar så kan inte MM hålla samma grepp som Gum-X eller WRR2s kantdobbar. Kunde köra blöta hällspår på skrå i vintras utan problem med WRR2 där MM inte kunde greppa något. Bytte mest för att det blev minusgrader och efter ha gjort en 1m lång faceplant i 25km/h så gav jag upp med MM, däcket var ändå helt utslitet efter 3 månader göteborg. Större delen av åkningen var i 5-10c blötcykling på hala löv.

DHF är riktigt trevligt göteborgsdäck där man bara kan lägga hjulet lite varstans och ändå greppa. Fungerar överallt men inte bäst på något. Inte lika mycket feedback som WRR2 eller MM. Svårt att bedöma var gränsen går, och jag har inte nått dit än. WRR2 har grym feedback och det är lätt att ligga precis på gränsen. MM är ganska överskattat ifall man inte kör VertStar eller Ultrasoft. Dobbar som är lite väl fyrkantiga, kul i löst och hårdpackat, men mindre kul på hällar och rötter. Behöver verkligen mjukt gummi och SG-hölje för att vara mer följsamt.

Nästa däck jag ska pröva nästa sommar är MM SG Ultrasoft. Klibbigt och dämpat gummi är riktig gött för stigcykling. Michelin(E13) mäter ganska exakt på 25-30mm inv.

Senast ändrad:
Hemma kan man ju cykla på det mesta.

Men efter att ha kört apbranta alpstigar med det har jag en helt annan respekt för WildRockR2. Litar jag på att det ska finnas grepp finns det grepp.

En liten tvär trådkapning men det känns onödigt att starta en ny tråd för en kort fråga:

Kan man stansa Maxxis DH-däck (dvs inte DD utan de "riktiga dh-sulorna med stålkanttråd")? De verkar iaf inte vara Tubeless ready enligt vad jag kan utläsa från Maxxis hemsida/Bike-components.de. Tycker själv inte att det borde vara några problem med tanke på de "dubbla" sidoväggarna..... Tänker mest om det blir strul runt kanttråden/kontaktytan mot fälgen.

Att stansa DH-sulor med kanttråd vet jag inget om, men proffsen ses ju sällan med slang numera (bara någon HuckSnorris-kärna som kränger loss när dom punkar)
Så helt omöjligt verkar det ju inte...
Däremot lär det bli jobbigt OM du ändå punkar i skogen med ett kanttrådsdäck då DH-sulor kräver starka nypor, stora verktyg o en massa jävla anamma för att få på/av :/
Apropå DH-sulor så verkar Kenda's nya Hellcat lovande: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/c.../product/kenda-hellkat-pro-tire-review-51433/
Lär även komma i en spinkigare enduro-version framöver :)

larsaw sa:
Att stansa DH-sulor med kanttråd vet jag inget om, men proffsen ses ju sällan med slang numera (bara någon HuckSnorris-kärna som kränger loss när dom punkar)
Så helt omöjligt verkar det ju inte...
Däremot lär det bli jobbigt OM du ändå punkar i skogen med ett kanttrådsdäck då DH-sulor kräver starka nypor, stora verktyg o en massa jävla anamma för att få på/av :/
Apropå DH-sulor så verkar Kenda's nya Hellcat lovande: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/c.../product/kenda-hellkat-pro-tire-review-51433/

DH-däcken sitter på DH-hojen så fältreparationer ute i skogen kommer inte bli något större problem. Håller bara till i backar med lift.....

Jag har stansat äldre minion DHF och DHR 2 i dh casing, det går fint även om de är mer jobb att få täta vid kanttråden då de kan läcka även efter de poppat på plats (tips är att använda såpavatten).

De läcker en del genom sidoväggarna men det ger sig efter ett tag.

feeblesmith sa:
Jag har stansat äldre minion DHF och DHR 2 i dh casing, det går fint även om de är mer jobb att få täta vid kanttråden då de kan läcka även efter de poppat på plats (tips är att använda såpavatten).

De läcker en del genom sidoväggarna men det ger sig efter ett tag.

Ok, låter hyfsat tryggt. Jag provar, tack!

larsaw sa:

Jag har kört Kenda Hellkat i Nesbyen, Hafjell och Åre på min trenduro.
Riktigt nöjd dem. Riktigt bra grepp och lätta. Nu körde jag dem på min enduro och de flesta DH-sulor har jag ju kört på min DH så att jämföra greppet rakt av tycker jag är svårt iom att cykeln gör sitt till för greppet med det kändes väldigt bra! Fint kantgrepp och kändes alltid tryggt och förutsägbart.

Dock så började bakhjulet att läcka ut all min gucka över hela fjället i Åre. Det konstiga är att det läckte över hela kanttråden i stort sätt... På båda sidorna dessutom. Vet inte varför, har inte varit med om det förut. Började efter att de varit bomtäta i ett par veckor.
Förutom det ingen punka.

Jävligt nöjd med däcken förutom det märkliga med läckaget vid fälgkanten.
Kan väll klaga på att de slits lite väl snabbt. Men så är det ju med suddgummi. :)

Hej på erdäcknördar?

Mitt Minion SS är slut i sidorna så ska h något nytt.
Vad tycker internet är bra bakdäck nu?
Tänker åka Butcher grid, Wild rocr2 och Baron projekt som framdäck så gärna nåt som passar ihop.

mikipedia_ sa:
Hej på erdäcknördar?

Tänker åka Butcher grid, Wild rocr2 och Baron projekt som framdäck så gärna nåt som passar ihop.

Ett nytt minion ss, silkworm. Mer grepp? Aggressor.

mikipedia_ sa:
Hej på erdäcknördar?

Slaughter Grid?

mikipedia_ sa:
Hej på erdäcknördar?

Tycker du skall testa e-thirteen TRS och dela dina erfarenher här, borde passa som höstdäck bak.

Paco sa:
mikipedia_ sa:
Hej på erdäcknördar?

Slaughter Grid?

Jag tycker minion slår slaughter. Slaughter har så jäkla styva sidoväggar att det blir lite stötigt. Minion är följsammare (med exo)..

Luthman Photography sa:
Paco sa:
mikipedia_ sa:
Hej på erdäcknördar?

Slaughter Grid?

Jag tycker minion slår slaughter. Slaughter har så jäkla styva sidoväggar att det blir lite stötigt. Minion är följsammare (med exo)..

Var lite ironisk med mitt tips, mest för att dom ser rätt lika ut.

Har dock inte testat Minion SS än men litar fullt ut på det du skriver....

Paco sa:
Luthman Photography sa:
Paco sa:
mikipedia_ sa:
Hej på erdäcknördar?

Slaughter Grid?

Var lite ironisk med mitt tips, mest för att dom ser rätt lika ut.

Har dock inte testat Minion SS än men litar fullt ut på det du skriver....

Ja det blir Minion igen om det ska bli ett SS, men mest för minion har så härligt feta kantdubbar jämf med dom andra!

Luthman Photography sa:
Paco sa:
mikipedia_ sa:
Hej på erdäcknördar?

Slaughter Grid?

Jag tycker tvärtom men jämför med control ist för grid. Inte provat grid.
Blir nog ardent bak för mig nästa gång.

Tillbaka
Topp