Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

AX3L sa:
Roger_Edvinsson sa:
T.o.m så att mer rullmotstånd kan spara energi då du får fäste.

Njaa.. Däckets rullmotstånd beror till stor del på gummits och cordens deformation. Jämför med att du kramar på en tennisboll med handen, jämfört med en... ballong. Bland annat därför får du mindre motstånd av slanglöst, eftersom mindre gummi ska deformeras. På lvg är det solklart mesta motståndet och spontant borde det gälla även mtb-däck på hårt underlag. Eventuellt kan man alltså dra parallellen att lägre motstånd ger bättre fäste på löst underlag eftersom däcket formar sig bättre. Lite som slang vs slanglöst.

Testat en hel del med Specialized olika däck under hösten och över lag gillar jag de hårdare GRID däcken bättre än standard Gripton.

Kan köra lägre tryck och den hårdare casingen ger mer förtroende när det svänger.
Andra jag cyklat med tycker tvärt om och vill ha en mjukare casing och lite mer tryck i däcken. ?

Som så mycket annat sådär det inte svart eller vitt utan man måste testa testa testa.

Rattnalle sa:
BjornR sa:
Magic Mary 2,35 soft fram och hans dampf 2,35 speedgrip bak om du vill ha lågt rull och ändå grepp. Snakeskin eller sg som hölje. Annars kommer Michelin Wild Enduro Front/Rear som verkar vara riktigt mysigt för alla väder. Väger 1kg styck.

https://www.pinkbike.com/news/check-out-february-2018.html
"andra" miniartikeln.
De ser snälla ut jämfört med WildRockR2 :)

Men såna där renderade däckbilder suger getpung för att se hur däcken ser ut tycker jag.

Tror du får titta närmare, det där är äkta bilder ;)

Dock skralt med info om Wild Enduro F/R. Men mönstret ser trevligt ut för allt från sommartorra stigar till misärleråka på hösten. Kanske blir mitt framdäck när mitt DHF dör och bakdäck om inte MM 2,6 får plats i svingen.

BjornR sa:
Rattnalle sa:
BjornR sa:
Magic Mary 2,35 soft fram och hans dampf 2,35 speedgrip bak om du vill ha lågt rull och ändå grepp. Snakeskin eller sg som hölje. Annars kommer Michelin Wild Enduro Front/Rear som verkar vara riktigt mysigt för alla väder. Väger 1kg styck.

https://www.pinkbike.com/news/check-out-february-2018.html
"andra" miniartikeln.
De ser snälla ut jämfört med WildRockR2 :)

Men såna där renderade däckbilder suger getpung för att se hur däcken ser ut tycker jag.

Tror du får titta närmare, det där är äkta bilder ;)

Dock skralt med info om Wild Enduro F/R. Men mönstret ser trevligt ut för allt från sommartorra stigar till misärleråka på hösten. Kanske blir mitt framdäck när mitt DHF dör och bakdäck om inte MM 2,6 får plats i svingen.
Jag missade nog din länk och googlade och tog första träffen eller nåt sånt .. :p

Tycker också dom franska ostarna ser trevliga ut :) Men vis av sommarens test av semi semi slicks’s Wild’R Enduro, så tänker jag låta någon annan testa hur det är med slitstyrkan på gummit...

Slitstyrkan är ju en säsong, då har man semislick lagom till hösten igen. Det är vad jag föredrar iaf, däck som räcker en säsong så att man får pröva däck utan att behöva ha ångest över att däcken ser ut som Maxxis Dual/MaxxSpeed efter 3år, dvs helt orörda. Dock har semislick en nackdel och det är att det blir slick till hösten istället. Wild Grip'R i den tyngsta utförandet klarade precis en säsong innan däcket numera ser ut som ett semislick och därför kör jag inte på det något mer då semislick betyder låg fart för mig.

Semislick har ju inte så jättemycket gummi att börja med och jag tycker det är ett sätt för industrin att låta folk punga dyra pengar för lite gummi.

Senast ändrad:
Önskar lite tips på däcksbredd.
Kör idag MM 2,35 både fram och bak på fälg med innerdiameter 22.
Har dock beställt nya hjul med innerdiameter 29.

Det jag funderar på är om jag ska test gå upp på MM 2,6 på nya fälgarna.
Jag kommer alldeles säkert börja med mina befintliga 2,35 men känner en nyfikenhet att testa lite bredare.
På 29 mm fälg ska ju båda funka fint men vad säger ni?

Bring sa:

Jag kommer alldeles säkert börja med mina befintliga 2,35 men känner en nyfikenhet att testa lite bredare.

InnerBREDDen är ju bara en faktor. Hur stora däck går på cykeln? 2.6or kan ofta bli för stort för själva ramen.

AX3L sa:
Bring sa:

InnerBREDDen är ju bara en faktor. Hur stora däck går på cykeln? 2.6or kan ofta bli för stort för själva ramen.

Att det finns plats i ram och gaffel är jag inte så orolig för. Jag har gott om plats både på bredden och höjden.

Så det som är intressant är om 2,35 eller 2,6 lämpar sig bäst för 29mm.

Är det någon som har testar Conti Der Baron och kan komma med en jämförelse mot Minion DHF 2,3? Sugen på att testa men skulle gärna ta emot lite tankar på hur dom fungerar först.

andjo024 sa:
Är det någon som har testar Conti Der Baron och kan komma med en jämförelse mot Minion DHF 2,3? Sugen på att testa men skulle gärna ta emot lite tankar på hur dom fungerar först.

Jag kör baron på min enduro som allround framdäck. Tycker det är toppen, lättrullat i förhållande till sin vikt å köttighet, bra kantgrepp. Annars kör jag Bitcher grid å Wild rocr2 klibbigaste å förstärkta som framdäck.

andjo024 sa:

Jag har haft både DHF 2.3 och Der Baron Project. DHF 3c exo TL 26. Der Baron i både 26 och 27,5.
Tycker båda två är utmärkta framdäck och ok bak. Får jag välja blir de Der Baron. Rensar lera bättre och i övrigt likt, förutom jobbigt att sätt up TL jämfört med Maxxis.

Har även kört Butcher Grid. Föredrar både Maxxis och Conti framför Butcher, har inte provat Gripton varianten.

/Anders

Magic Mary 2,6" Snakeskin Speedgrip till vänster och Aggressor DD 2,3" till höger. Blir dock inget test med magic mary tills jag fixat ny ram :(
Ser helt magiskt kul ut när jag väl får pröva. edit: MM vägde jag till 1145g
edit2: 27,5

20180307_133718.jpg

Senast ändrad:
BjornR sa:
Magic Mary 2,6" Snakeskin Speedgrip till vänster och Aggressor DD 2,3" till höger. Blir dock inget test med magic mary tills jag fixat ny ram :(
Schwalbe fortsätter leverera magisk variation av vikt på sina däck. Mitt 2.6" MM SnakeSkin Speedgrip väger 981 gram.

Crossmax sa:
BjornR sa:
Schwalbe fortsätter leverera magisk variation av vikt på sina däck. Mitt 2.6" MM SnakeSkin Speedgrip väger 981 gram.

Bara positivt med mer gummi till bakdäcket :)

Glömde att kontrollmäta på en annan våg men denna våg har varit +/-10g inom min andra vågar, vägor, vågor?

Ingen här som vågat sig på att köra Kendas Hellkat/Helldriver combo än? Nog för att det är fel säsong fortfarande och cykling är långt bort på schemat här uppe i Åre. Är lite sugen på att byta ut MM/HD supergravity combon och spara lite vikt då jag ändå inte kör döttshuck och väger som en line-backer..

Jag körde HellKat bak och fram ett tag (bikeparkresa) förra året. Gillar däcket, bra och tryggt grepp. Men det slits snabbt och plötsligt började bakdäcket läcka längs hela kanttrådskanten mitt under en åktur... vet inte varför men kanske krängde ur det ur position.

Jag tror starkt på 27.5 Magic Mary 2.8" front/rear till våren ??

Nu håller jag bara tummarna att dom ska få plats i hojen också ?

Till teknisk och knixig stigcykling på helstel SS 29er önskas några tips. Torrt och blött underlag med rötter och klipphällar (Hellas).

Jag har just nu Hans Dampf 2.35" TrailStar på Velocity P35-fälgar (30 mm innermått) tubeless, men de är efter 5 säsonger både lite torra och slitna så det är dags för nya till våren. Däcken är ca 61 mm breda på fälgarna och jag har marginal för lite mer bak (knappt 10 mm på varje sida innan kontakt med kedjestagen) och mycket mer fram.

Kommer bygga nya hjul med aningen bredare fälgar, 32 mm bak och 35 mm fram (innermått). Kommer självklart köra slanglöst. Singlespeed (34/21) innebär att jag prioriterar grepp framför lågt rullmotstånd. Helstelt innebär att jag gärna har stor luftkammare och lågt tryck. Tröghetsmomentet får gärna vara hyggligt lågt (Hans Dampf 2.35" väger 850 gram) så helst inte över 1000 g per däck (men kan böja mig för bra argument).

Alternativ:
Hans Dampf Soft 2.35"
Minion DHF 2.5"
Minion DHR 2.4"
Minion DHF+ 3.0"
Highroller II 2.5" (bak)
Rekon 2.6" (bak?)
Nobby Nick 2.6"

Ge förslag på bra kombo

Låter väl som Hans dampf soft fram och speedgrip bak för räserfart på stigarna. Båda två tillsammans rullar aningen tyngre än ett trailstar. Så det kan ju vara tänkvärt att köra denna kombo om du gillar HD, annars MM fram?

larsaw sa:
Skulle gått (kommer gå) på MM Addix Soft alt. DHF 2.5 WT 3c fram och Aggressor 2.5 WT Dual bak.

Bara en PSA här att ni kan sluta skriva WT på 2.5orna nu för alla 2.4 och uppåt från Maxxis är WT numera och därför kommer de sluta skriva ut detta.

Hmm, är 2.6" sweet spot kanske? När kommer Minion DHF/R i överbryggande bredd (mellan 2.5" och 3.0") för 29"?
https://cyclingmagazine.ca/mtb/killing-the-plus-tire/

Har som Luthman nämnde också funderat på DHF i 3" för frammen, men dels är vikt och "returen" på dämpningen ett litet frågetecken...

Kanske är Rekon 29x2.6" fram och bak (vända åt olika håll?) en inte så tokig setup? Nåja, inte bestämt än...

Cykeln är en Cotic Simple 29. Den skall få en ny boostgaffel i samband med hjulbryggeriet. Troligen denna https://www.westbrookcycles.co.uk/kinesis-uk-maxlight-carbon-mtb-fork-p332984

medium_P1010469.JPG

Senast ändrad:
Jävligt hård hoj! Nya gaffeln blir fet!

Jag är sugen på något liknande, får se vad plånboken kan klara av i år...

MatteXC sa:
Jävligt hård hoj! Nya gaffeln blir fet!

Jag är sugen på något liknande, får se vad plånboken kan klara av i år...

Håller visserligen med om att det är en hård hoj!
Men MatteXC, du har ju en Transmitter, smal sak att SSa den, och fjädring fram har ingen dött av i hellas :)

Var inne på Cykloteket och kände på lite olika däck:
NN 2.6" känns aningen bredare än Rekon+ 2.8" (på 27,5"). Rekon 2.6" på 29" verkar rätt fina faktiskt. Klart mindre dobbar visserligen än NN, men har rätt kralliga sidodobbar. Relativt lätt och troligen ganska snabbt och med grepp i svängarna. Till 29er finns Rekon i 2.6"

29X2.60 66-622 120tpi FOLDABLE 780g 3C MAXX TERRA 3C/EXO/TR
29X2.60 66-622 60tpi FOLDABLE 860g DUAL EXO/TR

NN 29x2.6 till vänster och Rekon 29x2.6 till höger på i30-fälg
1175985d1514996041-rekon-29-x-2-6-coming-img_20180102_161855-1-.jpg

"spring 2018" skall de komma. Vad och var nu det är...
Ryktas också att Schwalbe kommer med många fler 29x2.6 under 2018. HD och MM vore sweet i 29x2.6...

Jo, själv vågade/orkade jag inte vänta, utan går/beställde ett MM 2.35” Addix Soft till nosen och ett Aggressor 2.5” Dual Comp till i bak.
Tror det kommer bli tillräckligt för att rädda mig ut alla klantigheter jag kommer göra på hojen kommande säsong :)

BjornR sa:
edit2: 27,5

Bra att det vägde mer än 1 kg, är lite orolig för att det ska vara svajigt? Hade helst velat ha ett SG MM speedgrip men det finns ju fan inte (kör vanligtvis DH däck med puckgummi bak). Har kört med MM SG ultra soft fram hela vintern och det går förvånansvärt bra på platten också. I brist på annat nöje så ska jag testa att klippa ner ett hans dampf och se om man kan få det bättre i leran.

konken sa:
Bra att det vägde mer än 1 kg, är lite orolig för att det ska vara svajigt? Hade helst velat ha ett SG MM speedgrip men det finns ju fan inte (kör vanligtvis DH däck med puckgummi bak). Har kört med MM SG ultra soft fram hela vintern och det går förvånansvärt bra på platten också. I brist på annat nöje så ska jag testa att klippa ner ett hans dampf och se om man kan få det bättre i leran.

Haha, velat ha ett MM SG i snabbgummi länge, typ perfekta bakdäcket för stigcykla.

Jag är sjukt nöjd med 2,6orna. Visst är dom lite svajiga men det är inte för illa då jag har ett rejält förtroende över däcket. Bak så spelar det ändå inte så stor roll tycker jag. Höljet är i princip som supergravity fast där apex-inlägget däcker halva sidoväggen och 1-2cm endast snakeskin. Så i princip räcker däcket för mig då jag aldrig råkat ut för att skära upp sidoväggen men där det finns skydd för genomslagspunkor. Mest kört torviga halvtorra stigar och däcket är rena drömmen att bromsa sent för att kunna köra snabbt.

Mäter exakt 2,6 på 30mm-fälg.

Låter bra, ska se hur många mm jag har till övers där bak också. Det är just bromsgreppet jag är ute efter, men sen vill man ju inte att däcket viker sig heller.
Ska nog slå till på angleset för att kompensera bb höjningen haha

Lite intressant, nya MM SG mäter 2,35" på 22 mm fälg och gamla HD mäter 2,6" på 30 mm fälgen bak. Så MM 2,6" kanske inte är så gigantisk som jag tänker mig.

Skall testa schwalbes nya gummi så det blev HD Addix soft super gravity samt MM Addix soft

Bilagor

• IMG_20180419_165336.jpg
    IMG_20180419_165336.jpg
    477.2 KB · Besök: 102
Tillbaka
Topp