Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

MickeMud sa:
Mitt Forekaster EXO TR stiger på favoskalan, köpte det som ett lättare snabbare framdäck mot Ardenten och funkade bra och tänkte inte så mycket på det under sommaren och hösten. Flyttade det bak inför Witchriden då jag satte ett RocketRon 2,2 Speedgrip fram för att spara ännu mer rull och vikt. Dett avr dock ett misstag då jag dubbelpunkade det två gånger på genomslag, först som slanglöst nerför Löttinge hill då jag blev lite överoptimistisk och pangade på utför och sedan med slangen i vid rösjön då jag gjorde samma sak igen.
Åter till Forekastern, det var mellan 1 och 2 plussgrader hela dagen (9,6 mil) och rätt mkt. hala stenar och rötter bitvis och Forekastern klättrade på bra uppför de stigningar som fans, betydligt bättre än Ardenten 2,4 EXO veckan innan i varmare väder. Men stora förvåningen skedde på Söndagen då jag bytte till DHF 3CMaxterra exo fram och Agressor 3C Maxterra exo bak till SBR 34an i Åkersberga. Det var rena backelitpuckarna och känndes nästa läbbigt hala på typ samma stenar och rötter. Fick toksläpp både fram och bak och det hördes på ljudet hur osmidiga och hårda dom var. Detta gjorde mig feg och eftersom formen inte var på topp slog jag av rejält på farten. Igår kom jag över ett par feta Spez 2,6 or, Butcher och Purgatory Grid Gripton som kändes supermjuka och goa men inte hunnit prova ännu.

Jag har för mycket däck... Jag behöver nog fler.
Hur står sig Forekaster som framdäck jämfört med DHF?
Jag funderar på ett lättare framdäck till stigåka när solen skiner. Kan det Forekaster vara däcket jag söker?

jekyll sa:
MickeMud sa:
Mitt Forekaster EXO TR stiger på favoskalan, köpte det som ett lättare snabbare framdäck mot Ardenten och funkade bra och tänkte inte så mycket på det under sommaren och hösten. Flyttade det bak inför Witchriden då jag satte ett RocketRon 2,2 Speedgrip fram för att spara ännu mer rull och vikt. Dett avr dock ett misstag då jag dubbelpunkade det två gånger på genomslag, först som slanglöst nerför Löttinge hill då jag blev lite överoptimistisk och pangade på utför och sedan med slangen i vid rösjön då jag gjorde samma sak igen.
Åter till Forekastern, det var mellan 1 och 2 plussgrader hela dagen (9,6 mil) och rätt mkt. hala stenar och rötter bitvis och Forekastern klättrade på bra uppför de stigningar som fans, betydligt bättre än Ardenten 2,4 EXO veckan innan i varmare väder. Men stora förvåningen skedde på Söndagen då jag bytte till DHF 3CMaxterra exo fram och Agressor 3C Maxterra exo bak till SBR 34an i Åkersberga. Det var rena backelitpuckarna och känndes nästa läbbigt hala på typ samma stenar och rötter. Fick toksläpp både fram och bak och det hördes på ljudet hur osmidiga och hårda dom var. Detta gjorde mig feg och eftersom formen inte var på topp slog jag av rejält på farten. Igår kom jag över ett par feta Spez 2,6 or, Butcher och Purgatory Grid Gripton som kändes supermjuka och goa men inte hunnit prova ännu.

Jag har för mycket däck... Jag behöver nog fler.
Hur står sig Forekaster som framdäck jämfört med DHF?
Jag funderar på ett lättare framdäck till stigåka när solen skiner. Kan det Forekaster vara däcket jag söker?

Kan vara värt att testa. Det är ju rätt billigt på bike24. Jag bytte från dhr2 till forekaster fram och det märktes att ca 200g försvann. Bra grepp med vilket kan bero på att mer ”formbara” dubbar (smalare) än trendurodäck väger upp lite av förlusten av höga dubbar.

Jag såg på nya canyon neuron att den har forekaster maxxterra fram. Det verkar dock inte finnas att köpa i butik så man får klara sig med dual fram.

Beställde precis hem ett par Onza Ibex 2.4. Bytt från dhf/forekaster mest av nyfikenhet. Ska bli kul att testa. Plus att de har skinwall som jag tycker ser riktigt göttigt ut.

Onza Ibex är grymt som lite greppigare bakdäck för stigåka.

Kan erbjuda nån slags semirecension av WTB trailboss, som bakdäck för stigåka.
Kör tough casing/fast rolling och det är inget dumt bakdäck! 2.25" men mäter 57 brett och 56 mm högt på 25 mm inner, det har samma bredd men är högre än mitt halvsletna e13 trs+ som jag kör fram på 21 mm inner för att få svängkänsla
Det här är alltså mitt "slip and slide" hjulpar där jag mest bryr mig om att det ska gå fort, och inte så mycket grepp alltid. Bromsgreppet är överraskande bra, men bjuder in mer till sladdstyrda svängar än "railande". Blöt häll funkar inte alls, enda däcket som faktiskt funkat på det är MM med addix super soft.

En grej till, jävla billigt var det. Räddade mitt sönderåkta bakhjul, köpte ny fälg, 335 grams slx kassett och trailbossen för 500 spänn totalt!

Det såg så konstigt ut med skinwall haha så jag skickade tillbaka däcken. Sen blev jag vrålsugen på att cykla men hade inga däck så gick till närmsta affär och köpte det som fanns, Bontrager XR4 2.4. Hyfsat billiga, 700:- för ett par. Mycket mindre aggromönster än t.ex. DHF/DHR2 så det tog lite på självförtroendet i början men efter ett tag märkte jag att dom fan greppade riktigt bra på blöta stenar och rötter så ska ge dessa en ordentlig chans nu. Rullade klart snabbare och 4-500 gram mindre i vikt med vilket märktes ganska tydligt.

Har rullat på SE4 som bakdäck innan, vilket är samma mönster som XR4 men tuffare punkaskydd som jag förstår det. Har varit väldigt nöjd. Okej grepp för ett bakdäck och avsevärt bättre rull än det grova DHF som det ersatte. Lite tyngre än ditt XR4 men värt det med bättre punkaskydd och lite styvare däck kan jag tycka.

Astraboy sa:
Har rullat på SE4 som bakdäck innan, vilket är samma mönster som XR4 men tuffare punkaskydd som jag förstår det. Har varit väldigt nöjd. Okej grepp för ett bakdäck och avsevärt bättre rull än det grova DHF som det ersatte. Lite tyngre än ditt XR4 men värt det med bättre punkaskydd och lite styvare däck kan jag tycka.

That does it! Hade förra versionen av SE4 och det är fan det bästa sommardäck jag haft! Blev skeptisk när nya versionen kom eftersom det skalats bort 150g MEN nu har jag läst tillräckligt med positiva kommentarer gällande dess rull och fortsatt bra hållbarhet (trots viktbantningen) att jag kommer överge nuvarande DHR2, iaf som sommardäck.
Sen finns SE4’an nu mera dom semi-plus (2.6”): https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...ke-däck/bontrager-se4-team-issue-tlr/p/13586/

Stod och velade lite mellan XR och SE men jag är lätt och kör inte så tufft så gick på XR. Får se om det behövs ett tuffare framdäck över vintern eller om det duger detta. Det brukar bli blött men inte så extremt lerigt där jag kör mest. Finns ju nästa nivå då också XR/SE5.

Sedan har vi ju lillebror Bontrager SE3. Hittar inga test på det alls, verkar som familjens svarta får. Någon som testat?

Slog till på ett nytt SE4 idag. Valde den smalare varianten 2.4 då det ska gå som bakdäck och 2.6 blir nog något tajt därbak.

Som bakdäck då antar jag? Jag hade tänkt köra den nya HD:n i supergravity casing bak men sen insåg jag att trailboss är väldigt snarlik plus lättare i tough casing. Supergravity finns inte med addix speedgrip heller.

fredrik168 sa:
Hans dampf soft tror jag att jag ska prova! Nån som har en åsikt om det däcket?? Billigt på cykelkraft nu.
Har precis monterat ett Hans Dampf Addix soft 27,5x2,35 som bakdäck på min hoj nu. Väldigt mjukt gummi som verkar bita bra på rötter och sten här. Det har trots allt varit mest minusgrader samt snöblandat regn när det varit plusgrader, så det har fått jobba hårt.
Trögrullat på hårt underlag tycker jag. Bromsar riktigt bra i mjukt och blött underlag. Gick från Continental Mountain King 2.6 ProTection och det upplevde jag som sämre i kantgrepp och grepp på blöta rötter. Stack iväg mycket längre i sidled.

Monterade på ett HD Soft häromdagen. Tog en risk för jag gillade inte RoRa alls som kändes som rena studsmattan. Casingen verkar slitas fort också. Men HD kanske är bättre. Annars blir det något helt annat när våren kommer.

Bra pris på Onza Ibex här: https://www.merlincycles.com/onza-ibex-120-tpi-folding-frc-mtb-tyre-275-113039.html

Hann beställa innan jag köpte andra i butik. Testade dom i regn och väldigt blöt Göteborgsskog idag. Imponerande snabba. Kändes faktiskt snabbare än XR4 förvånande nog.

FETA på mina 35mm fälgar. Mätte till 63-64mm alltså mer som 2.5".

Tyvärr liiite för hårt gummi för optimalt grepp på hala klippor och rötter när det är så blött som idag. Synd den lätta casingen inte görs i 45a gummi. Hade vart ett grymt framdäck för Gbg-vinter.

CRC har rea på Ibex DH casing om man vill ha det som framdäck, men det kanske var 26", minns inte.

Kör man DH casing fram så funkar faktiskt "halare" gummi också, har kört ett gammalt bakdäck fram halva hösten. Men det är ju sämre grepp såklart, men bättre än man tror...

konken sa:
CRC har rea på Ibex DH casing om man vill ha det som framdäck, men det kanske var 26", minns inte.

Kör man DH casing fram så funkar faktiskt "halare" gummi också, har kört ett gammalt bakdäck fram halva hösten. Men det är ju sämre grepp såklart, men bättre än man tror...

Även på Merlin är det rea på endurocasingen i 27,5 och 45a gummi. Men >1100 gram för ett framdäck för stigcykling är lite väl för mig. Tror dock att FRC och 55a funkar för nästan alla förhållanden utan just när det regnar samtidigt och blir så där glashalt på mossiga klippor. Men kanske inte många däck som klarar det heller.

Senast ändrad:
Min upplevelse av Onza Ibex (FRC 120) är precis som du skriver, utmärkt så länge det inte är blött/lerigt, då blir det snorhalt. Kallt (<0°C) så blir det också lite väl mycket puckgummi. Däremot sommarhalvåret är det grymt trevligt (iaf sommaren 2018), brukar köra det som bakdäck om jag inte går full semi-slick (Schwalbe Rock razor). Slitstarkt och relativt lättrullat mtp köttigheten.

Som framdäck tycker jag däremot inte alls det är bra, visserligen finns det ok kantdobbar men mittmönstret lämpar sig bättre bak imho.

larsaw sa:
Astraboy sa:

That does it! Hade förra versionen av SE4 och det är fan det bästa sommardäck jag haft! Blev skeptisk när nya versionen kom eftersom det skalats bort 150g MEN nu har jag läst tillräckligt med positiva kommentarer gällande dess rull och fortsatt bra hållbarhet (trots viktbantningen) att jag kommer överge nuvarande DHR2, iaf som sommardäck.
Sen finns SE4’an nu mera dom semi-plus (2.6”): https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...ke-däck/bontrager-se4-team-issue-tlr/p/13586/

Ehm, måste revidera mig själv lite här, snubblade över denna artikel ang småsyskonet till både SE4 och SE3...
SE2 verkar ju vara ett riktigt trevligt stigdäck inför beach-2019: https://nsmb.com/articles/surprising-bontrager-se2-29x26-team-issue-tlr-tire/
Dvs 900grams snabbrullat XC-däck i semiplus-dimension och som inte ser ut att kleta igen vid minsta lerfläck :)

E0183551-A532-49E0-B4AF-89C3432AEF33.jpeg

https://www.trekbikes.com/us/en_US/...m-issue-tlr-mtb-tire/p/24351/?colorCode=black

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Det ser ut som ett Ikon. Köp Ikon ist, det är Maxxis, Maxxis är alltid rätt.
Då kan man slippa semiplus också ;-)

Semiplus är ju det nya svarta... Dvs, större volym i däcket ger mer "käka rötter"-effekt till förmån för lite mera tryck/stöd i dämparen = win-win (tills det säger pyyyyssssss om däcket...)

larsaw sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Det ser ut som ett Ikon. Köp Ikon ist, det är Maxxis, Maxxis är alltid rätt.
Då kan man slippa semiplus också ;-)

Semiplus är ju det nya svarta... Dvs, större volym i däcket ger mer "käka rötter"-effekt till förmån för lite mera tryck/stöd i dämparen = win-win (tills det säger pyyyyssssss om däcket...)
För den här sortens däck är det väl iofs rimligt. Som Bengt skriver så håller de ju ändå bara till en viss gräns.

Men ska däck vara stabila också blir de så våldsamt tunga över 2,35-2,4". Redan där är ju kilot rätt lagom för 27,5" vid hårdare körning och 800-900 för snällare. Att blåsa upp däcket ännu mer i den lättare änden måste bli sladdrigt.

Astraboy sa:
Kör se4 fram o se2 bak då Larsaw

Jo, kan kanske bli det...
Eller om det blir mera aggro-cykling jag satsar på, då blir det någon av vinter-setup’ns däck fram (MM eller DHR2) och SE4 bak...
Jaja, tillbaka på ruta ett alltså, dvs för tidigt att bestämma så här tidigt på slasksäsongen...

Rattnalle sa:
Men ska däck vara stabila också blir de så våldsamt tunga över 2,35-2,4". Redan där är ju kilot rätt lagom för 27,5" vid hårdare körning och 800-900 för snällare. Att blåsa upp däcket ännu mer i den lättare änden måste bli sladdrigt.

Håller med, ingen överraskning kanske haha. Alltså enda grejen med bredare däck är ju att kunna köra lägre tryck med större luftkammare, men det går ju inte om casingen inte är tillräckligt stabil, bara i snö kanske.
Om man vill ha den typen av däck borde man kolla på Eddy Current eller WTBs plus lineup, alltså däck över 1.4 kg typ. För en lättviktare så tycker jag enkilos 2.3" däck är sweetspot, åtminstone fram. Bak kan man klara sig med fullpumpad/dopad klenare casing om man har heldämpad och accepterar punkarisk, hardtail behöver å andra sidan lika fet.

Nu är jag inne på tredje paret däck på kort tid haha. XR4 - lite för grunt mönster i leran. Onza Ibex - lite för hala. Nu köpte jag mjukt och grovt. Måste bli rätt :) E-thirteen TRS Race och TRS+ begagnat på K&S för en femhunka. Får spara de andra till sommaren eller testa lite kombinationer av de olika.

Senast ändrad:
Radiokakan sa:
Kör i Göteborg så ett däck som klarar lera, bergshällar och rotmattor. typ... ;)

DHR2 DD Dual eller HR2 motsvarande kanske kan vara ngt?

EDIT: Eller om du ”vågar” blanda märken... Bontrager SE4

Senast ändrad:
DHR2 eller Aggressor bak om du vill köra maxxis. Du väljer mellan rull och grepp i mjukt och löst, du kan själv lista ut vilket däck som kommer rulla/greppa bäst i dessa förhållanden och bedöma vad du helst vill uppnå. Tyckte själv att aggressor var ett grymt allround-däck.

Har inga problem att blanda märken. Har en kompis som kör Aggressor bak och är nöjd med det så kanske testar det. Tack för svar hur som helst.

Har kört lite på Bontrager SE4 nu som bakdäck och det rullar på bra, sidogreppet är helt okej, men klättringsegenskaperna lämnar lite att önska. Det släpper kan man säga. Nu är ju omständigheterna inte så bra. Inte is, men blött och mycket löv i skogen.
Ska man bli tvungen att gå till DHRII bak för grepp? Finns det ett däck med liknande grepp men med lite bättre rull och lägre vikt?

zinkpasta sa:
Nån som testat nya Damp-Hasse? Som bakdäck då.

PS. Gillar också Aggressor.

Ja, i Soft. Körde med det senast igår i snön. Funkade förvånansvärt bra, greppade riktigt fint. Däremot är det vekare och något studsigare än Maxxis Exo casing. Inte särskilt oväntat faktiskt.

Tillbaka
Topp