Vilket tvättmedel om cykelkläderna luktar apa?

Det här med 60°. Jag läste en gång att det diffar rätt mycket vilken verklig temp det blir i vattnet. Tror det var R&R som testade, inte många som verkligen höll 60.
Förr så hängde jag handduken efter dusch på ett ställe med ganska dålig luftcirkulation, efter ett tag började den sura lukten, och när jag väl fått den räckte det inte med tvätt i 60°, lukten kom ganska snabbt tillbaka.

Jag löste det genom att tvätta i 90° någon enstaka gång. Nu hänger jag handdukarna på ett bättre ställe och har inga problem.
90° är inte så lämpligt för funktionsplagg, men poängen är att man inte kan lita på att 60°, eller rättare sagt att tvättprogram med inställning på 60°, dödar bakterierna.

Hmm, jag många cykelbyxor för landsväg för långt över 10k.
Yttershorts för mtb har jag 5 par.
Syntet går att användas en gång.
Plagg utanpå andra är något annat. De direkt mot huden tål en.
Ett knep kan vara att använda ull innerst, det gör att synteten utanför stinker märkbart mindre än med syntet innanför är min spaning. Du får ge dig med att återanvända kropsnära syntetplagg om jag förstår rätt.
Du måste tvätta i 60, köp fler uppsättningar. Använd en gång, tvätta en FULL maskin varje gång med träningskläder. Det är inte slösaktigt. Det är enda sättet. Att låta det lufttorka, jag hänger skiten över cykeln.

Det låter nästan som att du skapar det här problemet med flit.
Det låter nog snarast som att du och jag ägnar oss åt helt olika cykelaktiviteter. Dubbla lager kan man börja fundera på när det är nedåt +5° eller så. Att köpa fem par kortbyxor för tusen kronor styck kommer inte på fråga. Och sen behöver man fem par långbyxor på vintern. Och fem par av alla olika sorters tröjor, om det råkar vara samma väder fem dar i rad.

Ull har jag provat och det håller inte, det är kallare än syntet när det är blött och det kostar sjukt mycket mer. Fattar inte varför detta är så hajpat.

Edit: Och inte verkar jag ha särskilt konstiga vanor heller, för de allra flesta jag cyklar med har samma uppsättning kläder varje gång vi kört tillsammans, beroende på väder och temperatur. Precis som jag. Jag förutsätter att de också tvättar kläderna väldigt ofta.

Jag ska inte gå in i detaljer gällande ylleplagg mer än jag redan gjort i många andra trådar, men det är märkligt hur olika man upplever saker.

Förutom bibs generellt och mtb-shorts samt mtb-handskar är ylle det enda jag cyklar i. Makten cyklar säkert dubbelt så många timmar som mig om jag får gissa fritt, men jag cyklar ändå relativt mycket och framförallt frekvent, oavsett väder. Jag tvättar grejerna väldigt sällan i jämförelse med de flesta andra, och när de tvättas går de i ylleprogrammet på maskinen i ylletvättmedel, vilket innebär 40 minuter "handtvätt" i 30 grader. Det ska sägas att jag har en viss fördel mot Makten att jag cyklar på asfalt och grus mer än i skogen, och just för skogsanvändning blir kläderna såklart mycket oftare tvättade pga yttre smuts som sitter fast i kläderna snarare än bara eget svett eller regn som är lättare att vädra bort.

Jag har fullständigt misslyckats med att slita ut grejerna i det tempo som beskrivs av TS, och lyckas i princip aldrig lukta speciellt illa. Jag brukar ibland krascha sönder kläderna eller riva upp en armvärmare i nån gren, men upplever i princip noll tvätt- eller nötningsslitage. Jag har uteslutande en sorts yllestrumpor som jag kör i grova arbetsskor och till allt annat och dessa tvättas väldigt ofta, men inte heller där är slitaget sådär extremt (även om de förmodligen dör snabbare än vanliga strumpor, kanske).

Lukten kollar jag med närstående till och från. Jag kan lukta illa i arbetskläder av bomull och sådant, så det är inte så att jag är speciellt luktlös, men yllet är på riktigt helt magiskt bra på att inte lukta illa!

Det låter nog snarast som att du och jag ägnar oss åt helt olika cykelaktiviteter. Dubbla lager kan man börja fundera på när det är nedåt +5° eller så. Att köpa fem par kortbyxor för tusen kronor styck kommer inte på fråga. Och sen behöver man fem par långbyxor på vintern. Och fem par av alla olika sorters tröjor, om det råkar vara samma väder fem dar i rad.

Ull har jag provat och det håller inte, det är kallare än syntet när det är blött och det kostar sjukt mycket mer. Fattar inte varför detta är så hajpat.

Edit: Och inte verkar jag ha särskilt konstiga vanor heller, för de allra flesta jag cyklar med har samma uppsättning kläder varje gång vi kört tillsammans, beroende på väder och temperatur. Precis som jag. Jag förutsätter att de också tvättar kläderna väldigt ofta.
Det gör vi. Jag kan rotera samma uppsättning mellan kropp, tvättmaskin och torklina. Men jag slutade med kortprogrammet för ett gäng år sen.

Hmm, jag många cykelbyxor för landsväg för långt över 10k.
Yttershorts för mtb har jag 5 par.
Syntet går att användas en gång.
Plagg utanpå andra är något annat. De direkt mot huden tål en.
Ett knep kan vara att använda ull innerst, det gör att synteten utanför stinker märkbart mindre än med syntet innanför är min spaning. Du får ge dig med att återanvända kropsnära syntetplagg om jag förstår rätt.
Du måste tvätta i 60, köp fler uppsättningar. Använd en gång, tvätta en FULL maskin varje gång med träningskläder. Det är inte slösaktigt. Det är enda sättet. Att låta det lufttorka, jag hänger skiten över cykeln.

Det låter nästan som att du skapar det här problemet med flit.
Jag håller med om att makten i viss mån skapar problemet, men att 60 är det enda som fungerar håller jag inte med om. Jag har nog aldrig avsiktligt tvättat ett träningsplagg i 60 och klarar mig utan lukt ändå.

Nu jädrar!
20200921_182413.jpg

HeHe, Nörd-Happy strikes again. 5000 inlägg om hur man tvättar kläder i en tvättmaskin. Har ni inget annat att göra, dra iväg och campa i skogen istället. Fjantskallar ! :cool: :cool:

Jag håller med om att makten i viss mån skapar problemet, men att 60 är det enda som fungerar håller jag inte med om. Jag har nog aldrig avsiktligt tvättat ett träningsplagg i 60 och klarar mig utan lukt ändå.
Tja, det är vetenskap, bakterier dör inte vid 40 grader. End. Du gör hur du vill.

Tja, det är vetenskap, bakterier dör inte vid 40 grader. End. Du gör hur du vill.
Det lustiga är att tvättråden på i stort sett alla träningsplagg är 30 eller 40°. Det är heller inte jag som utformat "sportprogrammet" på tvättmaskinen. För det tredje kunde man ju tänka sig att man faktiskt helt sonika tvättar bort bakterierna, inte att det är meningen att de ska dö.

Sen tror jag ju inte att alla sorters bakterier dör vid samma temperatur. ?

Jag har multipla nära kroppen plag, lvg tröjor, över 10, mtb runt 10, och så vidare. Så jag kan träna hårt, tvätta en gång varannan vecka.

Jag har cykelbyxor under mtb shortsen, så shortsen överlever ofta mer än en tur, kanske inte på sommaren när det är riktigt varmt.

MTB tröjan när det är ett lager bara, överlever en tur. Idag var jag ute, och en tunn träningströja, t-shirtmodell, under coola syntentyttertröjan, 3/4 ärm, är lagom. Jag kör inte med täta jackor vilket somliga gör. Men ett lager vanlig mtb tröja är för lite vid 15 grader och lite vind, för mig då.

Du gör som du vill, men du får problem, något måste du nog ändra, du väljer vad.

Jag har multipla nära kroppen plag, lvg tröjor, över 10, mtb runt 10, och så vidare. Så jag kan träna hårt, tvätta en gång varannan vecka.

Jag har cykelbyxor under mtb shortsen, så shortsen överlever ofta mer än en tur, kanske inte på sommaren när det är riktigt varmt.

MTB tröjan när det är ett lager bara, överlever en tur. Idag var jag ute, och en tunn träningströja, t-shirtmodell, under coola syntentyttertröjan, 3/4 ärm, är lagom. Jag kör inte med täta jackor vilket somliga gör. Men ett lager vanlig mtb tröja är för lite vid 15 grader och lite vind, för mig då.

Du gör som du vill, men du får problem, något måste du nog ändra, du väljer vad.
Att jag har problem betyder ju dock inte att din lösning behöver vara den rätta för mig. När det är så varmt som idag så är det sportkalsonger, kortbyxor och tischa som gäller för mig. Allt blir ungefär lika svettigt.
Som sagt har jag extremt svårt att tro att kläderna skulle lukta mindre av att tvättas mindre ofta. Vad i helsefyr skulle kunna orsaka det? Det är ju emot all form av logik.

Om du sen vill ha fjörton liknande plagg för att kunna lägga dem på hög, så blir ju tvätt per cykeltur och plagg samma. Bara att du tvättar mindre ofta.

Senast ändrad:
Det lustiga är att tvättråden på i stort sett alla träningsplagg är 30 eller 40°. Det är heller inte jag som utformat "sportprogrammet" på tvättmaskinen.

Sen tror jag ju inte att alla sorters bakterier dör vid samma temperatur. ?
Träningsklädernas tvättråd är ett skämt.
Vardagskläder kan man tvätta i 40, träningskläder går i 60.

Jag är seriöst luktfri, jag kan cykla till jobbet utan deo, duschar på morgonen. Luktar inte skunk på jobbet, trots att jag blir mer än bara varm, jag blir skapligt fuktig.

Jag tvättade i 40 också, tills jag började med parfymfritt, lukta på "luktställena" på kläderna, det blir inte rent. Simple as.
Men, jag tvekade lite, alla cykelbyxor i princip säger 30 vilket är supermysko.

Att jag har problem betyder ju dock inte att din lösning behöver vara den rätta för mig. När det är så varmt som idag så är det sportkalsonger, kortbyxor och tischa som gäller för mig. Allt blir ungefär lika svettigt.
Som sagt har jag extremt svårt att tro att kläderna skulle lukta mindre av att tvättas mindre ofta. Vad i helsefyr skulle kunna orsaka det? Det är ju emot all form av logik.

Om du sen vill ha fjörton liknande plagg för att kunna lägga dem på hög, så blir ju tvätt per cykeltur och plagg samma. Bara att du tvättar mindre ofta.
Var inte din motivation till att inte tvätta ordentligt att det var miljöovänligt? Sorry, då var det någon annan.
Jag fyller maskinen, vem fan ids tvätta fem gånger i veckan, inte jag i alla fall, jag har bättre saker för mig.

Har inte läst forskningsrapporterna så håll mig inte ansvarig!
Det där motsäger ju 9 av 10 råd jag fått i den här tråden. ? Det är väl som vanligt; man provar nåt som funkar och sen är det den enda sanningen för alla. Båda artiklarna är lite väl kategoriska för att kunna tas på fullt allvar tycker jag.

-----

Edit: Nu är tvätten klar och en del plagg tappade viss lyster i färgen. Inte så konstigt när Vanish är ett blekmedel, så det är väl knappast rätt produkt för ändamålet. Jaja. :rolleyes:

Senast ändrad:
@Makten kör du med punkband?
Jag hade liknande problem som dig, fram tills jag insåg att det var mitt pulsband som luktade surt efter en timmes cykling.
Efter att ha trotsat tvättettiketten och kört bandet i vanliga sporttvätten (Ica 40° 55 min) så är stanken borta.

Om det inte är problemet skulle jag satsa på tipset om 90° med ättika i tom maskin (alt varva med pulvertvättmedel). Jag har också plockat isär en tvättmaskin ?

@Makten kör du med punkband?
Jag hade liknande problem som dig, fram tills jag insåg att det var mitt pulsband som luktade surt efter en timmes cykling.
Efter att ha trotsat tvättettiketten och kört bandet i vanliga sporttvätten (Ica 40° 55 min) så är stanken borta.

Om det inte är problemet skulle jag satsa på tipset om 90° med ättika i tom maskin (alt varva med pulvertvättmedel). Jag har också plockat isär en tvättmaskin ?
Inget pulsband, men det är en intressant tanke att det kanske bara är en enda del eller plagg som luktar. Antar att vissa material är värre än andra.
Som sagt så tror jag att tröjan stinker värst precis under där jag har midjeväskan. Eller så är det själva väskan som stinker. :unsure: Får tvätta den med helt enkelt!

En rätt stor andel överlever 60 också. Tur det är en kemisk och mekanisk process och inte bara att man kokar tvätten. Lite som att tvätta händerna med tvål. Ganska effektivt för att avlägsna smuts trots låg temperatur.

Nästa programlängd är 1:30, och det anser jag vara för länge för frekvent tvättning när kläderna inte är "smutsiga".

Hur skulle det gå till?
Jag kör minst en timme på mina cykelkläder. Prövade de korta programmen, men kläderna började lukta och efter det så började jag tvätta längre programmen. Då försvann lukten efter två tvättar och har inte haft problem mer med det.

Vad gäller vid användning av för mycket tvättmedel/sköljmedel så är det pga bristfällig sköljning. Maskinerna kan inte skölja ur det extra.

Annars är det väl något som många gör vid smutsiga kläder som luktar illa, att de kör på extra medel, men på fel program. Då får man ju köra en förtvätt innan.

En rätt stor andel överlever 60 också. Tur det är en kemisk och mekanisk process och inte bara att man kokar tvätten. Lite som att tvätta händerna med tvål. Ganska effektivt för att avlägsna smuts trots låg temperatur.
En mindre andel överlever än vid 40. Prova att lukta som jag skrev, ta något något syntetplagg, som du kört med under en varm sommardag i 3 timmar. Tvätta det i 40 grader med parfymfritt, det luktar när tvätten är klar. Med 60, så gör det inte det. I alla fall med mina stora industrimaskiner och mitt änglamark tvättmedel.
Prova en cykelbyxa med blöja, lukta i blöjan efter en varm tur. Plaggen ska vara torra när testet utförs.

60 grader alla dagar i veckan.

Ditt tvättahänder exempel är lite världsfrånvänt, eller har du riktigt rejäl handsvett, som stinker så att folk tar omvägar runt dig?

Förtvätt. Skall jag prova nästa gång. Undviker som pesten annars, tar ju så lång tid då. Men skall välja det programmet nästa gång ngt luktar eller inte blir rent.

En mindre andel överlever än vid 40. Prova att lukta som jag skrev, ta något något syntetplagg, som du kört med under en varm sommardag i 3 timmar. Tvätta det i 40 grader med parfymfritt, det luktar när tvätten är klar. Med 60, så gör det inte det. I alla fall med mina stora industrimaskiner och mitt änglamark tvättmedel.
Prova en cykelbyxa med blöja, lukta i blöjan efter en varm tur. Plaggen ska vara torra när testet utförs.

60 grader alla dagar i veckan.

Ditt tvättahänder exempel är lite världsfrånvänt, eller har du riktigt rejäl handsvett, som stinker så att folk tar omvägar runt dig?
Det var du som drog upp bakterierna i diskussionen, jag tvättar iaf händerna delvis för att bli av med sådana och virus. Särskilt i dessa tider. Lukt är ju sekundärt så sett, mer ett symptom på att det inte är rent. Sedan är det klart att fler dör vid 60 än vid 40 men det är fortfarande inte bara därför det blir rent.

Jag har nyligen varit på semester och handtvättat cykelkläderna slarvigt i handfatet i en månad. Många timmars samlad cykling och många liter svett under ryggsäcken. De luktade sådär vid hemkomst. Nu endast en svag doft av skog igen. Jag kör visserligen inte parfymfritt men med en extra sköljning blir det inte mycket kvar av den. Cykelbyxorna med blöja används väldigt sällan, så nu är det shorts, tishor och skydd huvudsakligen. Det som brukar avslöja när jag kört snabbprogram först är handflatorna i cykelhandskar, de luktar unk snabbt om de inte blir ordentligt rena.

Bara art ha ättika i sköljmedelsfacket så är problemen förbi i de flesta fall. Om inte så lite extra förtvätt o sköljning men fortsatt ättika ?

Bara art ha ättika i sköljmedelsfacket så är problemen förbi i de flesta fall. Om inte så lite extra förtvätt o sköljning men fortsatt ättika ?
Mina fack för tvättmedel och sköljmedel går ut i samma utlopp till maskinen, så häller man två flytande medel i respektive fack så kommer de blandas det första som händer. Däremot kanske man kan köra en separat sköljning före eller efter med ättika.

Mina fack för tvättmedel och sköljmedel går ut i samma utlopp till maskinen, så häller man två flytande medel i respektive fack så kommer de blandas det första som händer. Däremot kanske man kan köra en separat sköljning före eller efter med ättika.
Sköljmedelsfacket har ju som regel en lite sughävert för att det inte ska tömmas förrän vid just sköljning.

Den här tråden är ju så sjukt happyride som den kan bli.

Antingen är det däckbredd 2,25 vs 2,3, geometri mellan ramar, vilken cykel man ska ha i Göteborg eller det där Hellas osv.

Inget kommer komma ut av denna tråd misstänker jag. Mvh har fler plagg än 1.

Den här tråden är ju så sjukt happyride som den kan bli.

Antingen är det däckbredd 2,25 vs 2,3, geometri mellan ramar, vilken cykel man ska ha i Göteborg eller det där Hellas osv.

Inget kommer komma ut av denna tråd misstänker jag. Mvh har fler plagg än 1.
Den är också i en eller annan form ständigt återkommande. Också en fin tradition.

Sköljmedelsfacket har ju som regel en lite sughävert för att det inte ska tömmas förrän vid just sköljning.
Vid närmare eftertanke har jag nog inget sköljmedelsfack. Tänkte på fack för förtvätt och huvudtvätt.

Edit: Eller vänta, det är förmodligen under ett lock som jag aldrig öppnat.

En annan grej som delvis fungerar är att ta med grejorna in i duschen och skölja igenom dom bara. Säger inte att det är som att tvätta grejorna men är mkt bättre än att inte göra det och möjlighet finns för kläder/skydd att torka förhållandevis fort.
Bakterier vill ju ha något att äta och sköljer man då bort gammal hud osv borde både skit och bakterier kunna försvinna. Går ju inte att köra 100% ull överallt ;)
Kortare hår under armarna = mindre ställe för bakterier att fastna på och frodas!
Svår lösning för annat än tröjor dock :LOL:

Öhöhöhöh, kläderna luktar apa för att jag cyklar mer än de flesta. Alldeles nyss till exempel. Gå och bada va?

Visa bilaga 443581

Är det nya Pork chopen?

Inget inlägg i tvätt debatten men antal kläder debatten. Att ha flera av allt är väl egentligen inte dyrare, det medför bara en högre startkostnad, det dröjer längre innan man behöver köpa igen.

Det var du som drog upp bakterierna i diskussionen, jag tvättar iaf händerna delvis för att bli av med sådana och virus. Särskilt i dessa tider. Lukt är ju sekundärt så sett, mer ett symptom på att det inte är rent. Sedan är det klart att fler dör vid 60 än vid 40 men det är fortfarande inte bara därför det blir rent.

Jag har nyligen varit på semester och handtvättat cykelkläderna slarvigt i handfatet i en månad. Många timmars samlad cykling och många liter svett under ryggsäcken. De luktade sådär vid hemkomst. Nu endast en svag doft av skog igen. Jag kör visserligen inte parfymfritt men med en extra sköljning blir det inte mycket kvar av den. Cykelbyxorna med blöja används väldigt sällan, så nu är det shorts, tishor och skydd huvudsakligen. Det som brukar avslöja när jag kört snabbprogram först är handflatorna i cykelhandskar, de luktar unk snabbt om de inte blir ordentligt rena.
Nej du har fel, dina cykelkläder blev INTE rena och luktfria när du tvättade dom efter semestern. End.
:)

Tja, så du menar att man då lika gärna kan tvätta i kallvatten? Det går ju att dra det åt det hållet också.
60 håller rent i form av bakterier som luktar, är det tydligt nog så att det inte går att missförstås.

Om du jämför hur bakterier fungerar på dina händer, med syntetkläder med svett i då jämför du mtb däck med en jojjo.

Ta bara bomull, de blir luktrent i 40, syntet blir det inte. Inte hos mig i alla fall

Cykelhandskar tvättar jag typ aldrig. De blir inte stinkiga för mig i alla fall.
Inte skydd heller.

Tja, så du menar att man då lika gärna kan tvätta i kallvatten? Det går ju att dra det åt det hållet också.
60 håller rent i form av bakterier som luktar, är det tydligt nog så att det inte går att missförstås.

Om du jämför hur bakterier fungerar på dina händer, med syntetkläder med svett i då jämför du mtb däck med en jojjo.

Ta bara bomull, de blir luktrent i 40, syntet blir det inte. Inte hos mig i alla fall

Cykelhandskar tvättar jag typ aldrig. De blir inte stinkiga för mig i alla fall.
Inte skydd heller.
"60 håller rent i form av bakterier som luktar, är det tydligt nog så att det inte går att missförstås."
Ja om du enbart utgår från dina egna erfarenheter, nej om du utgår även från andras erfarenheter.

Tillbaka
Topp