vilket verktyg till denna?

gandhi

Aktiv medlem
Centerlockadapter DT Swiss för genomgående axel. Med vilket verktyg drar jag låsringen?

centerlock-adaptor_15mm_hubs.jpg

Jag trodde att mitt HT2-verktyg för ½" fyrkantsfattning skulle passa men ringen var för låg och verktyget nådde inte.
ExternalBBSocket_feature.jpg

FSA:s MegaExo-dragare passar dåligt och glider av.
TL401B22.jpg

Jag(läs farsan) fick bygga om ett shimanoverktyg för att få en vettig lösning där man kan dra med momentnyckel. Borrade ett hål i mitten och svetsade på en hylsa med 1/2" fattning.

Jag tror på denna kombo från Birzman. BB hylsa med ½" socket för vanlig BB-storlek (43 mm ?) och en vändbar adapter som passar i hylsan, SM-BBR60 Ultegra (41 mm ?) på ena sidan och SM-BB9000/9100 Dura-Ace (39 mm ?) på andra sidan. Jag har prylarna på order från Evans sedan en vecka tillbaka. Snart vet jag om det är bra grejor, men de ser fina ut på bild i alla fall. Billiga är de också, 225 kr för båda.
https://www.evanscycles.com/en-se/birzman-bottom-bracket-wrench-1-2-inch-EV231097
https://www.evanscycles.com/en-se/birzman-bottom-bracket-tool-adapter-EV231098

Bilagor

• Birzman BB 2.png
    Birzman BB 2.png
    270.7 KB · Besök: 66
Jag har dragit en sådan låsring med Park Tools BBT-9 med framgång. Det kanske är den öppna designen på FSA-verktygen som gör att det slinter, för annars är de ju ganska lika. Du får gärna låna om du vill testa, finns på G:a Tyresövägen.

Jag antar att det är pga att man har fasat av kanterna på Pedroshylsan. Det gör att man behöver komma in längre för att få grepp i spåren. Det är ju inga problem på en utomliggande vevlagerhylsa, men på denna grunda låsring går det inte. Jag vill gärna dra med moment så jag får antingen plana av min nuvarande hylsa eller skaffa en ny med skarpare kant.

Kanske denna? Ser ut att inte vara fasad alls nästan
lezyne-bb-socket-tool-2012-med.jpg

FSA-verktyget borde funka men det är kinkigt med hur man håller det då de där sex plupparna som håller skivan sticker ut så de vill putta av verktyget om det är lite snett...
Det är inte mycket att få ingrepp på.

Tackar! Birzman har ½" medan Lezyne bara 3/8". Mina momentnycklar har ½" och 1/4". Får försöka få tag på en Birzman.

Sixten Fors sa:
Lezynehylsan, Birzmanhylsan och Park BBT-9 lär alla funka till CL-ringen. Jag valde Birzman pga. bra pris och multikompetens.

Kan bekräfta att birzman passar (på mina dt-swiss r23) på både bak- och framhjul med genomgående axel. Jag köpte min från bike24.
Mvh Erik

*tummen upp!*

Den här BBB BTL-105 finns på mantel.com ifrån vilka jag tänkte beställa ett par kassetter. Borde väl också fungera? Birzmanverktyget verkar vara slut överallt

167171_00_d.jpg

Ordbajskorv sa:
Kan bekräfta att birzman passar (på mina dt-swiss r23) på både bak- och framhjul med genomgående axel. Jag köpte min från bike24.
Mvh Erik

Hoppsan, köpte jag sista från Evans? Jag märkte att det var flera leverantörer som inte hade Birzman i lager när jag beställde, men visste inte att det var såå svårt.

Du vet att det finns invändig och utvändig variant av CL ring? Invändig använder samma verktyg som lås för kassett. Utvändig samma som bb-verktyg. Dock finns flera olika BB yttermått, vet inte om ditt verktyg passar. Många verktyg har bristande beskrivning vilket inte direkt underlättar.

Sixten Fors sa:
Du vet att det finns invändig och utvändig variant av CL ring? Invändig använder samma verktyg som lås för kassett. Utvändig samma som bb-verktyg. Dock finns flera olika BB yttermått, vet inte om ditt verktyg passar. Många verktyg har bristande beskrivning vilket inte direkt underlättar.

Det borde väl finnas endast en sorts utvändig låsning av Shimanos centerlockskivor?
Eller är jag helt fel ute?

Den hylsan eller det verktyget som behövs till den, är det jag söker. :)

Bilagor

• centerlocktool.jpg
    centerlocktool.jpg
    15.6 KB · Besök: 66
Jag har invändig låsning av mina CL-skivor så jag kan inte testa mitt BB-verktyg på din ring. Vet inte om Shimano har flera modeller likt din, troligtvis inte. Mät ringens dy, kan det vara 43 eller 44 mm tro? Det är inte så att vare sig BB- eller verktygstillverkarna gödslar med måttuppgifter och fakta direkt. Jag kan mäta mitt Birzman BB verktygskit imorgon. Mitt verktyget funkade idag i alla fall att montera Dura-Ace BB.

Senast ändrad:
fredrick sa:
Sixten Fors sa:

Det borde väl finnas endast en sorts utvändig låsning av Shimanos centerlockskivor?
Eller är jag helt fel ute?

Den hylsan eller det verktyget som behövs till den, är det jag söker. :)

Mm, det ska enligt vad jag läst mig till vara Hollowtech II... jag köpte en C formad universal historia med skaft före jul, likt den TS har i trådstarten, men det fungerade lika bra som för honom... så jag skulle satsa på en riktig hylsa... såg på Wiggle en Lezyne hylsa med HT2 på ena sidan och kassett på andra...sugen, men har inte beställt än.

Hollowtech II är väl definitionen på axeln som går genom vevlagret, en ihålig 24 mm axel som sitter fastmonterad på högerveven och med lös vänstervev som bultas på spline.

Finns alltså en mängd olika olika HT2 vevlager, pressfit och gängade.

Gängade finns från Shimano med minst 3 olika ytterdiameter för verktyg, ca 39, 41 och 43,xx mm. Minst är Dura-Ace, för att killarna som kör Dura-Ace har små kulor. Shimano har verktyg i stål och adapters i plast för dessa. Mitt Birzman är verktyg och adapters i stål. Andra har andra verktyg som jag inte har testat.

Och gängade HT2 vevlager från andra leverantörer som har annan ytterdia och kanske även spline count än ovan.

Typ.

Senast ändrad:
Ska man tro Park Tool så verkar det vara det största verktyget man är mest hjälpt av....(att det inte är DA känns ganska logiskt då det sällan sitter på MTB vilka är de som historiskt haft mest skivor)....

I deras BBT-49/59/69 serie, är det i alla fall bara BBT-69 ( http://www.parktool.com/product/bottom-bracket-tool-bbt-69 ) på 44mm som dom skriver ut att det passar med utvändiga låsringar för centerlock.

Tillbaka
Topp