Markus Folkesson
Medlem
Vill ha råd om min nästa cykel
Ingen som nämnt happykorrekta Vittoria Voyager Hyper ännu?
Intressanta, om än lite rejsiga jämfört med vad jag tänkt mig.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ingen som nämnt happykorrekta Vittoria Voyager Hyper ännu?
Jag har också kört gp4s på pendlaren - iofs som 28or - har cyklat en 20 mils brevet med dem till och mef, men det är inte ett väldigt lättrullat däck och trots det inte helt punkasäkert.
Nu kör jag med ett skapligt billigt 33mm däck på den cykel som rullar bättre och ändå har vettigt punkaskydd. Dock tänker jag inte rekomendera det till ovana mekaniker då det är ett as att montera. Men billigt, tåligt, skittålig och hyggligt rullmotstånd/känsla.
![]()
Jack Brown Blue Folding Tyre With Puncture Protection
www.planetx.co.uk
Ride Tour kostar 114 SEK per styck hos Bike24. Finns 2 st 32-622 kvar i lager just nu.
Continental RIDE Tour Reflex Wire Bead Tire - 28 inch
Continental ▶ The RIDE Tour offers good rolling characteristics and sufficient traction.www.bike24.com
I ditt 1a inlägg ber du ju om hjälpDå någon sådan cykel inte existerar är jag medveten om att jag kommer att behöva göra kompromisser. Det är bland annat där jag behöver er hjälp.
I ditt 1a inlägg ber du ju om hjälp
Men i dina efterföljande inlägg verkar det snarare som om du har svårt för att kunna ta till dig de råd du får.
Varför ber du då om hjälp om dina val och åsikter redan är huggna i sten?
www.nishiki.se
Så, om jag skriver om frågorna jag skrev i första inlägget, med vad jag har kommit fram till med er hjälp. Fetstil är grundfrågan.
- Vevpartiet. 44/34 är ett förslag som kommit upp. Växelverktyget har gett mycket intressant information.
50/34 är fortfarande lite aktuellt, hur är det med droppet i fart när man växlar ned? Den frågan är inte besvarad.- Hur mycket måste man svälja hur mycket ska man bygga om? Det verkar som att jag får vara beredd på en del meckande.
- Kompromissen mellan tålighet och driftsäkerhet och att cykeln inte ska kännas trög. Jag vill ju liksom att det ska vara skillnad mot den cykeln jag haft nu i 16 år, annars skulle jag fortsätta med den, men skillnaden ska inte vara för stor heller. Här verkar det som att ni inte alls har tagit in vilken värld jag kommer ifrån och att det är en värld jag är ganska bekväm i. Jag anar någonstans en underton av att min nuvarande cykel är en trög skrothög ni inte ens vill kalla cykel. Då blir det problem. Då kommer vi aldrig att sluta prata förbi varandra.
- Jag har tidigare tittat på Nishiki DeTour men inte slagit till. Är det någon som har en som de vill bli av med, till vilket pris i så fall? Eller annan cykel som passar bra in på beskrivningen ovan. Har lagt ut en annons, finns inga annonser ute på sådana cyklar. Det verkar som att de som har dem behåller dem. De kanske är nöjda med dem.
- Tankar om denna: https://www.bikester.se/kona-rove-M736022.html?vgid=G1002542&cgid=240482 (fast med andra däck då). Här har vi fastnat totalt i däckdiskussionen därför att jag faktiskt vill ha trekkingdäck på cykeln och inte racerdäck vilket det är några stycken här som inte verkar kunna ta in. Ett par bra tips har också kommit in, inte minst Vittoria Voyager.
- Vevpartiet, 50/34 blir ett ganska stort dropp i fart. Jag brukar behöva motväxla minst 1 växel upp bak om jag växlar ner fram. Men om man bara behöver växla ner när det börjar gå uppför, då kan det ju vara bra med ett stort hopp. Personligen så brukar jag behöva gå ner på lilla klingan även i motvind ibland. Körde 46/36 ett tag tidigare och det passade egentligen mig rätt bra för cykling runt Sthlm.
- Du har ju väldigt specifika krav, då får man nog räkna med att bygga om. Men köper man något som använder standard-delar så är det ju varken svårt eller speciellt dyrt att bygga om lite. De delar som blir över kan man sälja och få igen en del av det man lagt ut på annat. Man brukar bli av med det mesta här på köp och sälj.
- De flesta Shimano-grejer är väldigt driftsäkra. Blir väl lite lättare vikt (och bättre funktion) för varje steg. Köp så dyrt du har råd med :-) Väl justerade växlar och fräscha vajrar och drivlina betyder mer än vilken serie växlarna kommit från. Om cykeln känns trög eller inte beror väl delvis på vikten men ännu mer på hur ramen är tillverkad och hur du sitter. På en cykel med bockstyre kan du enkelt komma ner i en lägre position och det borde kännas snabbare.
- Kona Rove skulle jag gärna välja som pendelcykel. Tycker det är en vettig kompromiss för jobbpendling och ev. enklare touring. Men jag skulle inte cykla vätternrundan på den. Till det skulle jag vilja ha en riktig racer (som jag iof redan äger).
Den frågan borde du själv kunna svara på mha den matte du lärde dig på grundskolan Är det för svårt för dig så kan du även få svaret i det du väljer att kalla "växelverktyget"Så, om jag skriver om frågorna jag skrev i första inlägget, med vad jag har kommit fram till med er hjälp.
Vevpartiet. 44/34 är ett förslag som kommit upp. Växelverktyget har gett mycket intressant information.
50/34 är fortfarande lite aktuellt, hur är det med droppet i fart när man växlar ned? Den frågan är inte besvarad.
Du behöver försöka ta dig förbi din fixering vid namnen trekkingdäck resp racerdäck och i stället se på HUR däcken är konstruerade.cykeln inte ska kännas trög.
....
jag faktiskt vill ha trekkingdäck på cykeln och inte racerdäck
Den frågan har du inte ställt tidigare.Det kan ju vara så att jag skulle vinna enormt på att gå ned från 37-40 mm till 32 mm. Den frågan har jag inte fått något svar på alls.
Ride Tour kostar 114 SEK per styck hos Bike24 jämfört med 209 SEK hos Bikester...
Finns 2 st 32-622 kvar i lager just nu.
Continental RIDE Tour Reflex Wire Bead Tire - 28 inch
Continental ▶ The RIDE Tour offers good rolling characteristics and sufficient traction.www.bike24.com
Men finns hos Bike-Components för några få kronor högre pris. Alltså gällande 32-622.Uppdatering: Nu är dom inte längre i lager hos Bike24.
Om du har dålig ekonomi varför funderar du på att köra V(ingel)R(undan)? Den kostar några tusen utan logi.
Har du något annat förslag så mottages det tacksamt. Låter som du har något emot VR förresten, kan du utveckla det?
44/34 är en udda utväxling, men 50/34 är vanligt och det går att byta 50 => 44. Men åtminstone för flera av Shimanos vevpartier är det yttre drevet dyrt och jag vet inte om 44 finns,
däremot finns 46 för åtminstone några av deras "grupper".
Men vad hände med 46/36, och 11-28, som du var nöjd med tidigare här i tråden: #10. Det är så pass vanligt att du då inte behöver bygga om ngt.
Du behöver försöka ta dig förbi din fixering vid namnen trekkingdäck resp racerdäck och i stället se på HUR däcken är konstruerade.
Hur däck skall vara konstruerade för att vara bra har du redan fått tips om tidigare i tråden. Frågan är om du kan ta dig till det?
Den frågan har du inte ställt tidigare.
Men ännu en gång om du inte vill att din cykel skall kännas trög är det viktiga att de däck du väljer är bra, inte vad tillverkaren kallar modellen.
Det kommer att finnas fler bra 32 mm däck att välja på jmf med 37-40 mm och kommer du endast att cykla på släta väga/stiga med betong/asfalt/grus kommer du med all sannolikhet klara dig bra med 32 mm däck, men om det enda som skiljer däcken är bredden är faktiskt 37-40 mm däck bättre jmf med 32 mm, men alla bra däck som finns i 32 mm finns inte i 37-40 mm.
Bra 32 mm däck har du fått tips på tidigare i tråden och så dyra är väl inte GP5000?
Har det gått fram nu?
Har du något annat förslag så mottages det tacksamt. Låter som du har något emot VR förresten, kan du utveckla det?
I inlägg #41 skrev jag: Hos tex Rose kostar GP5000 i 32mm tom mindre än GP4Season: 389,15 SEKDet priset jag hittade nu var 480 kronor/styck
Vad är det som har skett sedan det inlägget som gör det så svårt för dig att ta till dig rekommendationerna av det både billigare och bättre GP5000?Continental Season 4 ligger högt i pris men känns vettiga i övrigt. Riktigt vettiga. Det jag tittat på då är i dimension 700x32c
Han har ju förklarat flera ggr att det ändå är för dyrt. Låt honom köpa Conti Ride Tour för 110-120 kr/st från Deutschneyland nu. ?I inlägg #41 skrev jag: Hos tex Rose kostar GP5000 i 32mm tom mindre än GP4Season: 389,15 SEK
Varför vill du betala >90 SEK mer/däck?
Dessutom skrev du ju följande om GP4Season i #39
Vad är det som har skett sedan det inlägget som gör det så svårt för dig att ta till dig rekommendationerna av det både billigare och bättre GP5000?
I inlägg #41 skrev jag: Hos tex Rose kostar GP5000 i 32mm tom mindre än GP4Season: 389,15 SEK
Varför vill du betala >90 SEK mer/däck?
Dessutom skrev du ju följande om GP4Season i #39
Vad är det som har skett sedan det inlägget som gör det så svårt för dig att ta till dig rekommendationerna av det både billigare och bättre GP5000?
Varning för ojämn kvalitet på Continental Ride Tour.
Made in India
Inget jag skulle välja personligen direkt. Se mer i videon nedan...
Ja jag har ingen uppfattning om felprocenten hos lågprisdäcken, men jag tror att de dyrare Continental-däcken (t.ex. GP5000) som är märkta "Handmade in Germany" och dessutom har dyrare gummiblandning och är klassade som Premium, har en lägre procentandel som felar på toleranserna.Jag har två olika personer i min bekantskapskrets som kör med dessa däck.Känner inte igen det är problemet alls. Notera också att klippet bara handlar om det däck han inte är nöjd med. Låt oss säga att det var det enda däcket av 100 tillverkade det är problem med. Naturligtvis ska han då returnera det. Men det gör inte de andra 99 däcken dåliga. Killen kan dessutom inte använda ett däckverktyg verkar det som. Jag är 90 procent säker på att jag hade kunnat sätta på det där däcket och då är jag ingen mästarmekaniker. Det gör att han förlorar i trovärdighet. Har dock hittat ett annat klipp som pratar om ett problem med dessa däck som jag behöver kolla upp. Finns ett par andra liknande däck från Michelin och Schwalbe jag är nyfiken på. De är dock tunga och där har jag inga kompisar som kör på dem. Mer oprövat.
Har ride tour på två gamla herrcyklar (44-622 & 32-630), känns lite som att cykla i lös sand jämfört med med de ’jack Brown Blue’ som jag har på vardagshojen. Men de har varit 100% punkasäkra än så länge, precis som jack Brown-däcken.
Edit: första paret 44-622 fick många ytliga sprickor runt däcksidorna redan efter några veckor, fick nya däck
Ja jag har ingen uppfattning om felprocenten hos lågprisdäcken, men jag tror att de dyrare Continental-däcken (t.ex. GP5000) som är märkta "Handmade in Germany" och dessutom har dyrare gummiblandning och är klassade som Premium, har en lägre procentandel som felar på toleranserna.
Men det är väl irrelevant om man använder sig av konsumentköplagen och reklamerar vid fel. Bara råkade googla upp Ride Tour på Youtube.
Härligt med fler som uppskattar jack brown blue!
Eller så är det så att de trekking/touring-cyklister som vill lägga lite mer pengar helt enkelt köper det du kallar slicks/racingdäck...Tittade lite nu vad det finns för dyrare däck inom City/Trekking-segmentet. Inte lättare än Ride Tour och väldigt ofta slanglöst. Tråkigt att trekking-kunden i gemen verkar klart snålare än vad jag är.
Eller så är det så att de trekking/touring-cyklister som vill lägga lite mer pengar helt enkelt köper det du kallar slicks/racingdäck...
Eller så är det så att de trekking/touring-cyklister som vill lägga lite mer pengar helt enkelt köper det du kallar slicks/racingdäck...
Är det inte inte lite av en en definitionsfråga om vad trecking är också. Trodde "trecking" var det vi på svenska kallar för flanörcykling, typ att man aldrig cyklar mer en mil hemmifrån man cyklar relativt långsamt och däcket funkar bra trots att man bara pumpar det en gång i halvåret.
Till den cyklingen verkar ju Conti tour däcket vara utmärkt. Att det är okomfortabelt, har dåligt väggrepp och därför förmodligen helt livsfarligt i höga farter och blött underlag + att det pga av dålig kvalitet kanske slumpvis exploderar ibland. Alltdetdär är ju ok om man bara ska cykla till stranden, eller typ ta en liten trek alltså...
Touring låter coolare.![]()
Det finns en hel del folk här på forumet som kör randonneur, och även mer ultracyklingslopp som TCR (korsa Europa) och TABR (korsa USA), och de kör definitivt inte på däck av typen Conti Tour Ride eller det du kallar trekking-däck, utan just de däck du fått tips om här i tråden.Nej, jag tror faktiskt inte det. Inte de touringcyklister jag träffat på i alla fall. Inte minst naturligtvis de som tar det här med touring/randonneur till max, som mannen jag träffade som hade cyklat från Estland, upp igenom finland, ned längs norrlandskusten till norr om Stockholm där jag träffade honom. Då vill man verkligen ha livslängd på grejerna, annars blir det ju enbart löjligt. Det klipp jag hittade på youtube där en långdistanscyklist pratade däck tyder också på att de verkligen inte kör på slicks, bland annat för att de är svåra att få tag på längs vägen.
Det finns en hel del folk här på forumet som kör randonneur, och även mer ultracyklingslopp som TCR (korsa Europa) och TABR (korsa USA), och de kör definitivt inte på däck av typen Conti Tour Ride eller det du kallar trekking-däck, utan just de däck du fått tips om här i tråden.
Gissar på runtomkring det dubblaJag skrev "tror". Jag kan ju ha fel. När vi pratar om sådana saker, vad pratar vi om för livslängd (i mil) på GP5000. 200 mil, 300 mil?
Jag skrev "tror". Jag kan ju ha fel. När vi pratar om sådana saker, vad pratar vi om för livslängd (i mil) på GP5000. 200 mil, 300 mil?
Typ 500-800 mil. Jag har iofs kört både längre och kortare på racedäck. Tunna bomulls race tubdäck ligger nog på 100-150 mil typ, men det är extremt också. Ofta är det skärsår i däckssida eller i slitbana på primärt bakdäcket som sätter gränsen. Framdäck håller ofta lite längre om man inte skär sönder däckssidan på något vasst.
Men ärligt talat, är det värt att få ut 100-200 mil extra ur ett par däck och samtidigt förlora all glädje ens nya cykel skulle kunna inbringa?
+1går man från GP5000 blir Ride Tour sannolikt som att köra traktor ungefär.