Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Med tanke på att både jag och mina föräldrar alltid blev blåsta på både cyklar, cykeldelar, cykelverkstäder under större delen av min barndom 1980-1996. Där kostnaderna alltid skenade och var helt sjuka och kostade fläsk, så är Internet, youtube, park tools och online webshops i Tyskland de bästa uppfinningarna som kom till för att sätta oseriösa LBS på plats. Tack vara detta behöver jag aldrig någonsin i hela mitt liv besöka en lokal cykelaffär eller verkstad i Sverige. Internet, park tools och tyskarna har räddat mig de senaste 20 åren. Finns absolut inget kring cykelmek eller cykelköp i Sverige, som kan konkurrera med tyskarna och youtube.com. Jag vet att Park tools inte är tyskt men deras mekar videos på youtube är outstanding.
Var det en cykelverkstad eller en sportbutik? För min erfarenhet, innan jag starta eget, är att sportbutiker med verkstad oftast har sämre kunnande och mindre intresse i att lära sig. Medans en renodlad cykelbutik/verkstad vet vad de håller på med och vet att deras värde ligger i bra service både på cyklarna och gentemot kunderna.Bra service är nog nyckeln för LBS framöver, både kundservice och cykelservice. Inte som senast när lämnade en tempocykel för växel och broms vajer och hölje byte. De behöll cykeln i 2 veckor och lämnade tillbaka den med kedjan feldragen i bakväxeln och ett bromshandtag som inte fjädrade tillbaka. När vi ville att de skulle fixa felen så var meken som hade gjort det på semester och ingen av de andra ville/kunde fixa det![]()
Var det en cykelverkstad eller en sportbutik? För min erfarenhet, innan jag starta eget, är att sportbutiker med verkstad oftast har sämre kunnande och mindre intresse i att lära sig. Medans en renodlad cykelbutik/verkstad vet vad de håller på med och vet att deras värde ligger i bra service både på cyklarna och gentemot kunderna.
Enkelt man är dumsnäll och litade på cykelaffärerna och på allt de sa. På den tiden hade man 3 stora cykelaffärer i staden nu har man en svindyr som går på knäna. På den tiden fanns inte Internet eller forum för att kunna dubbelkolla precis allt. Säger än del hur oseriösa man var på den tiden. Fanns en cykelaffär som var rätt ok men inte perfekt. Även de var svindyra.Hur fasen kunde ni bli blåsta på 80-90-talet? Då fick man ju galet sweetdeals hos handlarna. Betalade inte listpris på en enda grej.
Te reason we make no money on bikes and parts is because the difference between our purchase price and the Internet price is often minimal and often negative.I too have been told that it is as @Rattnalle and @Rassemouse write:
Bike dealers make no, or at least minimal, money from selling bikes or parts
What they earn is service, paid service.
So those who want to keep their local bike dealer may not need to buy their bikes or gear there,
but submit your bike for service and pay for the service!
Om det stämmer med skandinaviska inköpspriser så är det ju shimano som ska bojkottas. Jag undrar om det verkligen är så. Det är väl fritt fram för parallellimport?
Annars är det ju ni som köper till dubbla priset som möjliggör bedrägeriet.
Jag kör ju tyvärr shimano. Är sram verkligen bättre vad gäller detta???
Om man som butik vill kunna avhandla garantier etc kan man inte göra parallelimport.
Det är stora märkerna som Shimano som dödar svenska cykelbutiker. Jag betalar gärna lite mer för att stöda en LBS, en LBS kan klart inte har samma priser som en stor internetbutik, men inköpspriserna gör det omöjligt att har någonsin rimliga priser.
Ja, kanske läget att boykotta Shimano när de hellre har lite högre vinst än att bryr sig om butikerna i mindre länder. Nu jag täänker på det vi faktisk ingen Shimano delarna på alla MTB i familjen, förutom några pedalerna. Jag vet dock inte om t.ex. Sram är bättre.
Shimano is a hard one to bring prices down on, but I have ideas now they have centralised their European warehousing.Unfortunately, I ride Shimano. Is sram really better in this regard?
Renodlad cykelbutik som har många high end produkter och duktiga i själva butiken men deras verkstad har utrymme för förbättring.Var det en cykelverkstad eller en sportbutik? För min erfarenhet, innan jag starta eget, är att sportbutiker med verkstad oftast har sämre kunnande och mindre intresse i att lära sig. Medans en renodlad cykelbutik/verkstad vet vad de håller på med och vet att deras värde ligger i bra service både på cyklarna och gentemot kunderna.
Renodlad cykelbutik som har många high end produkter och duktiga i själva butiken men deras verkstad har utrymme för förbättring.
Problemet är att många LBS inte utför någon typ av arbete på cyklar de inte själva sålt.
Gå ngn annanstans. Det finns ju fler cykelaffärer att välja på särskilt i sthlmsområdetBikester i Sickla, senast för ett par veckor sedan. Velo & Oxygen några kvarter bort kunde hjälpa till men hade ca 2 veckors väntetid i verkstan.
I think many shops try hard. I had been booked out for 2 weeks in advance pretty much all season this year. Working 6 to 7 days a week,12 to 15 hours a day, and I still pissed customers off because I couldn't drop what I was doing to do their bike. You could say take on more staff, bike mechanics you actually trust are hard to find and I don't want bikes leaving my workshop thinking was that done right. It's probably easy to be a lbs, but I can tell you, it's bloody hard to be a good one.Bikester in Sickla, most recently a couple of weeks ago. Velo & Oxygen a few blocks away could help but had about a 2 week wait at the workshop. I solved the problem myself instead.
Here I was willing to pay to have the problem solved quickly and smoothly, but due to various reasons I still had to do the work myself (and save my money).
I understand it's not easy being LBS, but it's not like they're trying their hardest. I think they have gotten a little fat on fixing punctures and doing simple and expensive services to "standard cyclists". In boom times it might work.
I think many shops try hard. I had been booked out for 2 weeks in advance pretty much all season this year. Working 6 to 7 days a week,12 to 15 hours a day, and I still pissed customers off because I couldn't drop what I was doing to do their bike. You could say take on more staff, bike mechanics you actually trust are hard to find and I don't want bikes leaving my workshop thinking was that done right. It's probably easy to be a lbs, but I can tell you, it's bloody hard to be a good one.
Om man som butik vill kunna avhandla garantier etc kan man inte göra parallelimport.
Ja du, jag vill ha sånna som Daniel ( dan’s cykel) kvar, har bara handlat där en gång än så länge men han var otroligt seriös å ringde upp och ändrade det jag beställde så att det blev rätt grejj, till bra pris dessutom?Så vad säger du @gyttorparn? Vill du ha svenska handlare kvar?
Varför skulle inte det gå. Jag har hållit på med sådant i 20 år, i en annan bransch. Det är inga som helst problem med garantier. Svenska cykelhandlare måste bara våga ta egna initiativ.
Intressant.
Jag skulle kunna tänka mig att Shimano vägrar att tar garantiärenden av delarna som är köpt genom parallelimport eller att det måste går genom distributören i landet som har använts, som blir jobbigt.
Or the shop that supplied the part must process the warranty with the supplier. That is why shimano is hard. I'm leaving that one until last, there is plenty of money to be saved elsewhere.Interesting.
I would imagine that Shimano refuses to take warranty cases on the parts bought through parallel import or that it has to go through the distributor in the country that has been used, which becomes a pain.
Värt. Min ganla lbs tar tydligen 300 för jobb plus 120kr för conti standardslang.Jag är väl "tyvärr" en som köper merparten av sakerna via tysken, vansinnigt smidigt. Och utför all service själv, mest för jag tycker de är lite roligt och vill inte vara hindrad att cykla.
Men sambon jobbar på annan ort, och tagit med en cykel dit för att kunna ta sig runt smidigt.
Hon råkade på en punka ganska omgående, men kom ihåg mitt råd att direkt bara gå till en lbs. Då servicen är värd guld i de läget istället för att släpa hem och be mig fixa.
Personen sa först att de nog blir lite bökigt, pga kedjeskyddet. Men skulle fixa de för 100kr.
När hon väl kom tillbaka efter jobbet så visar de sig att kedjeskyddet inte alls gjorde de bökigt utan han behövde bara 75kr.
75 kr är ju fasen inte ens vad bussen kostar fram och tillbaka idag.
Värdesätter man inte sin tid och den helt suveräna servicen mer så är de nog svårt att få de att gå runt över tid.
Oavsett hur många stammisar han har.
Intressant.
Jag skulle kunna tänka mig att Shimano vägrar att tar garantiärenden av delarna som är köpt genom parallelimport eller att det måste går genom distributören i landet som har använts, som blir jobbigt.
Det blir så när det är okunniga säljare som tar in servicarna och inte gör en ordentlig bedömning där och då, funkar inte speciellt bra när man behöver ringa vartannan kund för att det var något annat som behövs än utsagt från början. Många svarar ju inte ens i telefonLite trist bemötande ibland också när man får tillbaka sin cykel efter ett par dagar med kommentaren "vi riktade inte ditt hjul, cykeln är så sliten att det inte är värt det"... Hade de inte kunnat ringa och fråga först innan de bestämde det?
Vissa saker vill man klämma och känna på, men om svaret lokalt är "tyvärr, vi har den inte inne men vi kan beställa" vilket det alltför ofta är så finns det ingen anledning för mig att ens gå dit. Jag kan också beställa...
Utveckla gärna ?Om man ändå bodde i Borås..
100%… det som är viktigt för mig är att det finns i lager, leveranstid, pris, returvillkor i ungefär den ordningen.
lager, leveranstid, pris, returvillkor
Överskriften var mer för att folk skulle ge sej in i inlägget ??Frågeställningen om vi ”vill” ha kvar LBS är ju något konstig
Jo, jag kan förstå retoriken ?Överskriften var mer för att folk skulle ge sej in i inlägget ??