Vill vi ha svenska handlare kvar?

Med tanke på att både jag och mina föräldrar alltid blev blåsta på både cyklar, cykeldelar, cykelverkstäder under större delen av min barndom 1980-1996. Där kostnaderna alltid skenade och var helt sjuka och kostade fläsk, så är Internet, youtube, park tools och online webshops i Tyskland de bästa uppfinningarna som kom till för att sätta oseriösa LBS på plats. Tack vara detta behöver jag aldrig någonsin i hela mitt liv besöka en lokal cykelaffär eller verkstad i Sverige. Internet, park tools och tyskarna har räddat mig de senaste 20 åren. Finns absolut inget kring cykelmek eller cykelköp i Sverige, som kan konkurrera med tyskarna och youtube.com. Jag vet att Park tools inte är tyskt men deras mekar videos på youtube är outstanding.

Hur fasen kunde ni bli blåsta på 80-90-talet? Då fick man ju galet sweetdeals hos handlarna. Betalade inte listpris på en enda grej.

Jag är väl "tyvärr" en som köper merparten av sakerna via tysken, vansinnigt smidigt. Och utför all service själv, mest för jag tycker de är lite roligt och vill inte vara hindrad att cykla.

Men sambon jobbar på annan ort, och tagit med en cykel dit för att kunna ta sig runt smidigt.

Hon råkade på en punka ganska omgående, men kom ihåg mitt råd att direkt bara gå till en lbs. Då servicen är värd guld i de läget istället för att släpa hem och be mig fixa.
Personen sa först att de nog blir lite bökigt, pga kedjeskyddet. Men skulle fixa de för 100kr.

När hon väl kom tillbaka efter jobbet så visar de sig att kedjeskyddet inte alls gjorde de bökigt utan han behövde bara 75kr.

75 kr är ju fasen inte ens vad bussen kostar fram och tillbaka idag.

Värdesätter man inte sin tid och den helt suveräna servicen mer så är de nog svårt att få de att gå runt över tid.
Oavsett hur många stammisar han har.

Bra service är nog nyckeln för LBS framöver, både kundservice och cykelservice. Inte som senast när lämnade en tempocykel för växel och broms vajer och hölje byte. De behöll cykeln i 2 veckor och lämnade tillbaka den med kedjan feldragen i bakväxeln och ett bromshandtag som inte fjädrade tillbaka. När vi ville att de skulle fixa felen så var meken som hade gjort det på semester och ingen av de andra ville/kunde fixa det :sleep:

Bra service är nog nyckeln för LBS framöver, både kundservice och cykelservice. Inte som senast när lämnade en tempocykel för växel och broms vajer och hölje byte. De behöll cykeln i 2 veckor och lämnade tillbaka den med kedjan feldragen i bakväxeln och ett bromshandtag som inte fjädrade tillbaka. När vi ville att de skulle fixa felen så var meken som hade gjort det på semester och ingen av de andra ville/kunde fixa det :sleep:
Var det en cykelverkstad eller en sportbutik? För min erfarenhet, innan jag starta eget, är att sportbutiker med verkstad oftast har sämre kunnande och mindre intresse i att lära sig. Medans en renodlad cykelbutik/verkstad vet vad de håller på med och vet att deras värde ligger i bra service både på cyklarna och gentemot kunderna.

Var det en cykelverkstad eller en sportbutik? För min erfarenhet, innan jag starta eget, är att sportbutiker med verkstad oftast har sämre kunnande och mindre intresse i att lära sig. Medans en renodlad cykelbutik/verkstad vet vad de håller på med och vet att deras värde ligger i bra service både på cyklarna och gentemot kunderna.

Tycker det är på individnivå på sportbutikerna. Blev överraskad av både engagemang och kunnande hos en av XXL:s mekaniker tex. Men det känns som hit and miss där.

Vill vi ha svensk handlare kvar?
- ja, rimligt att anta att de flesta vill h det alternativet.

vill vi betala ett premium?
- beror lite på hur stort. Kan jag köpa samma vara hem till dörren för mindre pengar än att åka o köpa den i fysisk butik 2mil bort till samma eller lägre pris. Kanske pga att kolla i butiken, klämma på en cykel etc

handlar frågan om att cykelbranschen och tillverkarna totalt fuckat up prissättning när en handlare i sverige har så många handelsled ( bara en hint åt tillverkarna - distributörens död var ett begrepp för 15 år sedan)
att LBS har högre inköpspris beror i många fall på att tillverkarna stafflat kunderna på ett omodernt sätt för prissättning. Dessa hemsidor får volymer och hamnar då lägre eller samma som en svensk distributör. Sen kommer LBS utanpå det Med sina marginaler.

ett närliggande exempel från igår, skulle teckna nytt avtal med bil leverantören till firman. svenska vw har tagit över avtalsskrivningen genom att säga upp åf och göra dem till agenter, ett sätt att kontrollera pris och rabatter. (Man försöker ta bort priskrig i egna led Som tillslut hamnar i krav från år på mer rabatter från tillverkaren..)

såhär dumt går det till istället för den idiotiska modellen ovan.
1. jag meddelar säljaren vårt behov. 12 bilar över tre år varav 4 inom 12 månader.
2. säljaren hos agenten ringer vw och ber om avtal där jag får rabatt. För att jag ska teckna rabatten ljuger säljaren om volymen…
3. jag får avtalet som inte alls speglar de volymer jag kommer köpa (säljaren har ljugit om mina volymer till vi för att kunna presentera ett på pappret mer attraktivt avtal) och då avtalet tecknas med vw och inte papphatten hos åf som..
4. …dyrt och heligt lovar att ”även om avtalet säger att du förlorar rabatter om du inte köper volymen så kommer det inte hända”. Lovat av en part som inte ingår i avtalet och som är löneanställd - nyttig idiot som lovar det han aldrig kan hålla.
5.jag tackar nej. Och reflekterar lite över prognoserna hos vw i Tyskland som får från vw sverige en avtalad prognos ner på bilmodell och tid för avrop som är helt jävla fel. Lycka till att driva de fabrikerna med vettig inköpsplanering.

tesla och canyon har ju hanterat detta LITE annorlunda… dom äger sin prissättning fullt ut.

det Jag vill ha sagt är - de enda som äger sin prissättning är de som äger kedjan till kund.

sålänge kedjan till kund ser ut som den gör och prissättningsmodellen härrör från 1993 och inte matchar verkligheten så kommer LBS betyda local bike service. Tiden för en svensk stad att ha en välsorterad cykelaffär med brett utbud av modeller och storlekar är över.

nytt exempel,

giant tillverkar mot order, eller snarare förskottsspekulation. För att ta in denna spekulation så har man en svensk distributör som skall stimulera svenska LBS att köpa giant och sedan kräva dem på förskottsorder Och förskottsbetalning genom att order läggs tidigt och betalas vid lev under höst/vinter och sedan kan cyklarna säljas vid midsommar.
svensk distributör väljer ett sortiment från giant och sen väljer LBS från det, dvs vårt sortiment är kass sett till erbjudandet från giant. Vill en kund i sverige beställa utanför valt sortiment av distributör så går inte det.
just nu har giant ett överlager av årsmodell 2023 på lagret i Holland. Jag vill köpa en modell som finns där i en specifik variant - det får inte svenska LBS köpa pga distributörens val Att inte ha den i sitt sortiment. Tysken däremot har till och med 35% rabatt på redan lägre pris då den modellen har stort överlagrar - dumt, jävligt dumt.

handlar det inte om att en hel bransch totalt missat att verkligheten förändrats men inte Ändrat sitt beteende?

Hur fasen kunde ni bli blåsta på 80-90-talet? Då fick man ju galet sweetdeals hos handlarna. Betalade inte listpris på en enda grej.
Enkelt man är dumsnäll och litade på cykelaffärerna och på allt de sa. På den tiden hade man 3 stora cykelaffärer i staden nu har man en svindyr som går på knäna. På den tiden fanns inte Internet eller forum för att kunna dubbelkolla precis allt. Säger än del hur oseriösa man var på den tiden. Fanns en cykelaffär som var rätt ok men inte perfekt. Även de var svindyra.

I too have been told that it is as @Rattnalle and @Rassemouse write:
Bike dealers make no, or at least minimal, money from selling bikes or parts
What they earn is service, paid service.
So those who want to keep their local bike dealer may not need to buy their bikes or gear there,
but submit your bike for service and pay for the service!
Te reason we make no money on bikes and parts is because the difference between our purchase price and the Internet price is often minimal and often negative.

Om det stämmer med skandinaviska inköpspriser så är det ju shimano som ska bojkottas. Jag undrar om det verkligen är så. Det är väl fritt fram för parallellimport?

Annars är det ju ni som köper till dubbla priset som möjliggör bedrägeriet.

Jag stöttar gärna lokala handlare, det blir dock oftast när det behövs smådelar (skit, jag saknar två oliver till bromsslangarna) eller när det krävs kompetens/specialverktyg. Tyvärr är erfarenheten av handlaren här i staden tveksam - MTB verkar vara prio, när det gäller landsvägsdelar får man själv läsa på innan man handlar. Lite trist bemötande ibland också när man får tillbaka sin cykel efter ett par dagar med kommentaren "vi riktade inte ditt hjul, cykeln är så sliten att det inte är värt det"... Hade de inte kunnat ringa och fråga först innan de bestämde det?

Om det stämmer med skandinaviska inköpspriser så är det ju shimano som ska bojkottas. Jag undrar om det verkligen är så. Det är väl fritt fram för parallellimport?

Annars är det ju ni som köper till dubbla priset som möjliggör bedrägeriet.

??

Om man som butik vill kunna avhandla garantier etc kan man inte göra parallelimport.

Det är stora märkerna som Shimano som dödar svenska cykelbutiker. Jag betalar gärna lite mer för att stöda en LBS, en LBS kan klart inte har samma priser som en stor internetbutik, men inköpspriserna gör det omöjligt att har någonsin rimliga priser.

Ja, kanske läget att boykotta Shimano när de hellre har lite högre vinst än att bryr sig om butikerna i mindre länder. Nu jag täänker på det vi faktisk ingen Shimano delarna på alla MTB i familjen, förutom några pedalerna. Jag vet dock inte om t.ex. Sram är bättre.

I am working on a plan to give Swedish owned bike shops a bit of their buying power back. If you are the owner of a Swedish owned bikeshop, or work at one, tell the owner to contact me. The shop has to be Swedish owned, not sold out to an Internet giant, not sold part of their name to an Internet giant and not be a pickup point where the pre-deliver bikes for Internet giants. I alrady have suppliers down to my gol price, this will make us competitive with the Internet giants, but why stop there. I will continue to contact various distributors to see just how low i can get prices. Let's give Swedish bike shops their power back. Shop owners can contact me at info@danscykeloskid.com ???

??

Om man som butik vill kunna avhandla garantier etc kan man inte göra parallelimport.

Det är stora märkerna som Shimano som dödar svenska cykelbutiker. Jag betalar gärna lite mer för att stöda en LBS, en LBS kan klart inte har samma priser som en stor internetbutik, men inköpspriserna gör det omöjligt att har någonsin rimliga priser.

Ja, kanske läget att boykotta Shimano när de hellre har lite högre vinst än att bryr sig om butikerna i mindre länder. Nu jag täänker på det vi faktisk ingen Shimano delarna på alla MTB i familjen, förutom några pedalerna. Jag vet dock inte om t.ex. Sram är bättre.
Jag kör ju tyvärr shimano. Är sram verkligen bättre vad gäller detta?

Renodlad cykelbutik som har många high end produkter och duktiga i själva butiken men deras verkstad har utrymme för förbättring.

Renodlad cykelbutik som har många high end produkter och duktiga i själva butiken men deras verkstad har utrymme för förbättring.

Mycket diplomatiskt sagt.

Jag tycker att det finns utrymme för förbättring hos ägaren när man har anställt än mekaniker som inte kan utföra en basisgrej på ett sätt som de flesta hemmamekare.

Problemet är att många LBS inte utför någon typ av arbete på cyklar de inte själva sålt.
Bikester i Sickla, senast för ett par veckor sedan. Velo & Oxygen några kvarter bort kunde hjälpa till men hade ca 2 veckors väntetid i verkstan.
Gå ngn annanstans. Det finns ju fler cykelaffärer att välja på särskilt i sthlmsområdet
Jag har de senaste åren servat/reparerat internetköpta cyklar och cykeldelar(typ dämpargafflar/navväxelhjul) hos fyra olika cykelhandlare/verkstäder i sthlmsområdet.
Samma sak på "landet" (Siljansområdet), även där har jag fått bra service/reparation av internetköpta cyklar hos (minst) tre olika cykelhandlare/verkstäder,
det du har råkat ut för är som tur är inte enhetligt för hela branschen.

Jag köper både cyklar och delar och kläder av min svenska cykelbutik.
Tycker dom har bra priser på allt.
Delarna brukar vara billigare än på nätet med.

Brukar beställa på bikeshop eller nån av dom svenska sidorna på nätet när jag behöver nått som Allebike inte säljer.

1gg beställde jag en oval klinga från Tyskland när det inte var nån svensk butik som hade nån sån till försäljning. Var inte ett dugg billigt tyckte jag

Jag undrar nu om Shimanos beteende är legalt. EU har för lite mer än tjugo år sen förbjudit biltillverkare att hantera olika priser i olika EU länder för att kompensera för extra tax på biler (t.ex. 40 procent i Nederländerna) för att får samma pris till kunden. Skulle tänka att räkna mycket olika pris utan bra anledning går emot EU reglarna.

Bikester in Sickla, most recently a couple of weeks ago. Velo & Oxygen a few blocks away could help but had about a 2 week wait at the workshop. I solved the problem myself instead.

Here I was willing to pay to have the problem solved quickly and smoothly, but due to various reasons I still had to do the work myself (and save my money).

I understand it's not easy being LBS, but it's not like they're trying their hardest. I think they have gotten a little fat on fixing punctures and doing simple and expensive services to "standard cyclists". In boom times it might work.
I think many shops try hard. I had been booked out for 2 weeks in advance pretty much all season this year. Working 6 to 7 days a week,12 to 15 hours a day, and I still pissed customers off because I couldn't drop what I was doing to do their bike. You could say take on more staff, bike mechanics you actually trust are hard to find and I don't want bikes leaving my workshop thinking was that done right. It's probably easy to be a lbs, but I can tell you, it's bloody hard to be a good one.

I think many shops try hard. I had been booked out for 2 weeks in advance pretty much all season this year. Working 6 to 7 days a week,12 to 15 hours a day, and I still pissed customers off because I couldn't drop what I was doing to do their bike. You could say take on more staff, bike mechanics you actually trust are hard to find and I don't want bikes leaving my workshop thinking was that done right. It's probably easy to be a lbs, but I can tell you, it's bloody hard to be a good one.

There seems to be a large shortage of (good) bike mechanics i Sweden. In Stockholm many shops have (good) mechanics from the UK, Australia and New-Zealand.

Så vad säger du @gyttorparn? Vill du ha svenska handlare kvar?
Ja du, jag vill ha sånna som Daniel ( dan’s cykel) kvar, har bara handlat där en gång än så länge men han var otroligt seriös å ringde upp och ändrade det jag beställde så att det blev rätt grejj, till bra pris dessutom?
Om priserna i tyskland är upp till halva priset i vissa fall så är det svårt att motivera att handla av lbs om det dessutom går fortare att beställa själv. Får helt enkelt blanda lite?
Är nog inte lika stor skillnad inom cross/enduro på priserna i Sverige vs eu, jag snittade 5-10000 i månaden på grejjer till enduro körande så hade rätt bra koll vad som var bra pris och inte. Mtb är än så länge mycket billigare för min del men kommer antagligen spåra iväg här med ?

Garanti på en Shimanolina måste till 90% vara goodwill för att någon idiot skruvar på det fel. Tar handlaren eller Shimano det?

Har en del LBS i min närhet och några är nog tillräckligt kompetenta men sortimentet och utbudet är problemet för mig. Det är liksom ingen ide att gå dit och beställa något då det tar halva tiden att få grejorna från en tysk LBS, att det dessutom alltid är billigare via internet ger ju bara större anledning till näthandel. Priset är inte det primära för mig utan leverans och utbud...

Jag skulle verkligen se Daniel Mifsud idé som något bra om priserna blir bra, vilket de aldrig varit. Jag har dessutom svårt att tro på det. Svindyra saker i Sverige är fortfarande billigare att köpa utomlands och då i Tyskland och så har det alltid varit sedan 1980. Allt från bilar, datorer teknik mm. Exempel året/åren innan corona kostade sram axs xx1 växel, xx1 derailleur, xx1 vevparti 18000-23000 i Sverige. Tyskarna låg då på 10000-12000 för alltihop inkl frakt, fick det dessutom levererat på 3 dagar. Jag tror fortfarande ingen i Sverige kommer kunna konkurrera med Tyskarna eller resterande europeiska länder när det kommer till att prissätta svindyra saker oavsett vad det är. Visa mig det och jag kommer handla i Sverige igen men inte fram tills dess. Att jag inte tror på det är enkelt. Sverige har aldrig varit och kommer aldrig bli ett "business to business" land som resterande europeiska länder utanför Skandinavien faktiskt är, där de också ställt om. Detta pga något som redan nämnts: Momsen men inte bara pga den utan också mestadels den skeva synen svenska politiker tryckt ut till massorna som alla gått på i över 40 år : "Är du företagare så är du miljonär per automatik" som är fel! Skatterna som moms, sociala avgifter mm som skall in varje månad som företagare tvingas betala är helt sjukt felsatta i just Sverige och därför kommer man aldrig kunna konkurrera med resterande europa, som förstått och fattat vad företagsamhet ger tillbaka till samhället det vill säga JOBB. Något som svenska politiker aldrig kommer förstå för de tror allt finansieras av skatt. Finns inga företag, var skall skatten komma ifrån? Visa mig motsatsen och jag kommer börja handla här igen.

Varför skulle inte det gå. Jag har hållit på med sådant i 20 år, i en annan bransch. Det är inga som helst problem med garantier. Svenska cykelhandlare måste bara våga ta egna initiativ.

Intressant.

Jag skulle kunna tänka mig att Shimano vägrar att tar garantiärenden av delarna som är köpt genom parallelimport eller att det måste går genom distributören i landet som har använts, som blir jobbigt.

Intressant.

Jag skulle kunna tänka mig att Shimano vägrar att tar garantiärenden av delarna som är köpt genom parallelimport eller att det måste går genom distributören i landet som har använts, som blir jobbigt.

På vilket sätt skulle det vara jobbigt? Det blir bra pyttelite dyrare med frakten tillbaka utomlands. Alla annan hantering är lika. En del saker lägger man bara i återvinningen och ger kunden en ny, om det är tillräckligt billigt.

Garantiärende handlar om procent i ental. Försumbart.

Interesting.

I would imagine that Shimano refuses to take warranty cases on the parts bought through parallel import or that it has to go through the distributor in the country that has been used, which becomes a pain.
Or the shop that supplied the part must process the warranty with the supplier. That is why shimano is hard. I'm leaving that one until last, there is plenty of money to be saved elsewhere.

Jag är väl "tyvärr" en som köper merparten av sakerna via tysken, vansinnigt smidigt. Och utför all service själv, mest för jag tycker de är lite roligt och vill inte vara hindrad att cykla.

Men sambon jobbar på annan ort, och tagit med en cykel dit för att kunna ta sig runt smidigt.

Hon råkade på en punka ganska omgående, men kom ihåg mitt råd att direkt bara gå till en lbs. Då servicen är värd guld i de läget istället för att släpa hem och be mig fixa.
Personen sa först att de nog blir lite bökigt, pga kedjeskyddet. Men skulle fixa de för 100kr.

När hon väl kom tillbaka efter jobbet så visar de sig att kedjeskyddet inte alls gjorde de bökigt utan han behövde bara 75kr.

75 kr är ju fasen inte ens vad bussen kostar fram och tillbaka idag.

Värdesätter man inte sin tid och den helt suveräna servicen mer så är de nog svårt att få de att gå runt över tid.
Oavsett hur många stammisar han har.
Värt. Min ganla lbs tar tydligen 300 för jobb plus 120kr för conti standardslang.

420kr och en vecka+ väntetid motför köpa en likadan slang för en 60kr från typ xxl och fixa det själv ?

Intressant.

Tjena!

Shimano frågar aldrig var delarna kommer ifrån. Merparten sitter ju på cyklarna när dom säljs.
Men butiken måste såklart ha konto hos Shimano för att kunna göra garanti anspråk.

Lite trist bemötande ibland också när man får tillbaka sin cykel efter ett par dagar med kommentaren "vi riktade inte ditt hjul, cykeln är så sliten att det inte är värt det"... Hade de inte kunnat ringa och fråga först innan de bestämde det?
Det blir så när det är okunniga säljare som tar in servicarna och inte gör en ordentlig bedömning där och då, funkar inte speciellt bra när man behöver ringa vartannan kund för att det var något annat som behövs än utsagt från början. Många svarar ju inte ens i telefon

Skulle gärna handla mer i butik, men de senaste gångerna jag besökt en butik har utbudet varit i princip obefintligt. T ex i somras när jag behövde en ny sadelväska till racern. Det är ju orimligt att lägga minst en halv dag på att åka runt till sthlms cykelbutiker när man har tillgång till ett jätteutbud på nätet.

Man brukar ju prata om frakt- och retur-hantering som en miljöbov, men om man istället tar bilen till en lbs på andra sidan stan så blir väl miljöeffekten ännu sämre?

Skulle det finnas lite färre standarder och lite färre specialprylar så skulle det vara enklare att handla i butik. T ex för längdskidåkning upplever jag det enklare att handla i butik. Löparskor skulle vara enkelt att köpa i butik men där hittar man ofta förra generationens skor på rea på nätet.

Jag handlar i princip allt på nätet. Varifrån spelar ingen större roll, det som är viktigt för mig är att det finns i lager, leveranstid, pris, returvillkor i ungefär den ordningen. Blir bara arg när jag behöver något akut och får betala 50-100% mer hos min LBS, om det ens finns i lager.

Vissa saker vill man klämma och känna på, men om svaret lokalt är "tyvärr, vi har den inte inne men vi kan beställa" vilket det alltför ofta är så finns det ingen anledning för mig att ens gå dit. Jag kan också beställa...

Jag servar och meckar själv, så jag behöver inte verkstadstjänsterna heller. Så för min del är svaret på TS fråga att det inte spelar någon roll.

Vissa saker vill man klämma och känna på, men om svaret lokalt är "tyvärr, vi har den inte inne men vi kan beställa" vilket det alltför ofta är så finns det ingen anledning för mig att ens gå dit. Jag kan också beställa...

Precis så är det ...

… det som är viktigt för mig är att det finns i lager, leveranstid, pris, returvillkor i ungefär den ordningen.
100%

En LBS som säljer High end cyklar och som skall ha sakerna i lager måste ha ett sjuhelvetes kapital, det är helt orimligt att driva ett bolag och begränsa marknaden till en mellanstor svensk stad. Ska man sedan köpa hem grejerna via en svensk distributör som bara sitter som ett mellanled så är det en affärsidé som inte håller.

LBS = mainstream cyklar (läs pendlare och barncyklar) och service som gemene man inte klarar av på alla segment.

High end cyklar = nätgross eller consumer direct. LBS som faktiskt funkar här är ju de som viker sig dubbla i rabatter och anpassar genom att byta komponenter etc (rätt kass affär..)

Frågeställningen om vi ”vill” ha kvar LBS är ju något konstig. Det finns för happyiten som är insatt, vet exakt vad man vill ha, och har kunskap om vilka delar som behövs endast behov av en LBS som har specifika verktyg och riktigt bra verkstad. Iövrigt har en svensk LBS idag ingen chans om ordningen som listades ovan gäller.
lager, leveranstid, pris, returvillkor

Mer intressant ämne är då - vilken LBS finns det utrymme för? ( vilket sortiment och vilka tjänster kan man leva på att erbjuda?)
Eller - Kommer de stora märkena inom cykel göra samma misstag som VW och Volvo och sitta i någon form av hybrid hantering med befintliga ÅF och direkt försäljning som inte blir attraktivt för någon?

Medans cykelbranschen velar så tar consumer direct över. Då blir LBS en service station, jag tror nästan det blir bättre än idag när de slåss mot väderkvarnar.

Överskriften var mer för att folk skulle ge sej in i inlägget ??
Jo, jag kan förstå retoriken ?

Svaret på den exakta frågan är ju troligen ja. Sen kan man ju diskutera om det är konsumenten som av någon form av barmhärtighet skall handla hos LBS som utifrån tråden (och handlarna som skrivit i den) inte gör pengar på cykel eller komponenter utan service. är man affärsmässig så lägger man istället krutet på certifiering i dämpare och växelsystem för High end cyklarna så att man kan sälja det som har marginal för den kundgruppen, dvs service. Man kan fortsatt erbjuda en möjlighet för kunden att beställa en cykel genom affären.
Men att sitta på stort varulager av specifika komponenter i stort antal storlekar och färger/varianter som binder kapital och göra spekulationsinköp ett år i förväg när cyklar kostar 40-175tusen i High end så känns det som en tombola att prognostisera ett resultat på utifrån marknadsplatsen som för en LBS är ”Local” eller i bästa fall blocket.
Vi lever i en marknadsekonomi oaktat vad enskild tycker om det, en verksamhet som inte bärs sig pga affärsidén ska inte stöttas utan utvecklas eller avvecklas.

Jag stöttar Barncancerfonden, blågula bilen och Cancerfonden genom bidrag. Skulle aldrig falla mig in att stötta en näringsverksamhet med anledning att den har en affärsidé som inte håller. Jag köper alltså cykel där det är billigast (nätgross) och jag köper service där kompetensen finns (LBS). Man kommer alltid kunna ta mer betalt för kompetens än effektiv hantering av lådor och logistik.

Omsättning utan marginal sätter inte mat på bordet. Säljer man en vara eller tjänst som inte ger marginal så får man antingen höja priset eller erbjuda något annat. Kan man inte höja priset då varan erbjuds billigare (i detta fallet pga systemfel i prissättning av tillverkaren) så får man helt enkelt inse att man inte kan konkurrera just i det segmentet. I segmentet service och underhåll är man i den lokala marknaden ofta ensam alternativt så får man se till att vara bättre än andra = hälsosam konkurrens.

Men det kräver ju också att våra LBS inte accepterar att vara ombud till bikester mfl och signera avtal om 200kr för en montering och leverans av en cykel som tar två timmar att göra - då får LBS skylla sig själv då man äger sin egen marknadsplats.

Finns det en cykelhandlarförening för branschen bör dessa frågor vara högt på agendan…

Tillbaka
Topp