Villen storlek på bromsarna har jag?

Jontzz99

Ny medlem
Hej, jag undrar vilka bromsar och vilken storlek jag har på dom, cykeln är en scott aspect 650!

Vet ni även om det är möjligt att uppgradera sig till bättre bromsar ?

Tack på förhand !

Stevie DeVille skrev:
-------------------------------------------------------
> Så här ungefär *måttar med fingrarna*.
Ah, lite mer tror jag..

Ta bilder på infästningar, både gällande skivor och ok.

Sen mäter du diametern på skivorna, så ska vi rekommendera vad du byter dem mot.

Här är bilden

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    90.7 KB · Besök: 10
Brakes:Shimano BR-M375L
Mech. Disc
160F / 160R mm Rotor

SÅ nåt hydrauliskt skulle funka som uppdradering, förslagsvis shimano Deore eller SLX vilka både är billiga och bra. Köps som kit med handtag, slang och bromsok så det är bara att skruva av de gamla och skruva på de nya och kapa slangarna till passande längd vilket görs busenkelt med följande guide:
http://www.shimano.com/publish/cont...nload.-Par50rparsys-0008-downloadFile.html/02)%20Brake%20Hose%20Trimming.pdf

/T

Den där säger inte så värst mycket mer än att du har ganska små skivor, sannolikt 160mm, och någon sorts mekanisk skivbroms eftersom det sticker fram en vajer.

Standardförslaget på budgetbroms som ändå är bra (riktigt bra till och med) är väl de nya Deorebromsarna. Antingen M596 eller den nya modellen M615. Ligger på runt 90€ för fram och bakbroms från tyskarna.

Sen behöver du lista ut vilka adaptrar du behöver, fram ser ut att vara PM-fäste på ramen och bak är det förmodligen IS (två hål från sidan istället för två hål som man skruvar rakt i).

Du kan ju i ett första skede bara byta ut bromsarna och se om du tycker att det räcker. För vanlig XC-cykling kommer man långt med en bra broms på 160mm-skiva som du har nu. Då behöver sannolikt du inga adaptrar alls utan kan byta ut bara själva oken och handtagen.

Tack så jätte mycket för alla svar!

Tåls att fundera på om man ska köpa hydrauliska eller byta skiva !

Har någon en susning om i vilken prisklass allt ligger på?

Tack på förhand !

Jontzz99 skrev:
> Tack så jätte mycket för alla svar!
>
> Tåls att fundera på om man ska köpa hydrauliska
> eller byta skiva !
>
> Har någon en susning om i vilken prisklass allt
> ligger på?
>
> Tack på förhand !

Deorebromsarna utan skivor: 90€

Ny större skiva + adapter hamnar kanske på 20€

Okej tack!

Vad är adapter? Sorry är amatör på sånt ..

Sen har jag hört att större skivor inte bromsar bättre , dom finns där pga av bland annat utseendet !

Jontzz99 skrev:
> Okej tack!
>
> Vad är adapter? Sorry är amatör på sånt ..
>
> Sen har jag hört att större skivor inte bromsar
> bättre , dom finns där pga av bland annat
> utseendet !

Större skivor ger bättre modulation och värmetålighet i första hand. Jag skulle börja med att byta själva bromsarna.

Adaptern behövs vid olika skivstorlekar. Ramar och gafflar brukar vara anpassade till 160mm så allt över det kräver en adapter.

Jontzz99 skrev:
> Okej tack!
>
> Vad är adapter? Sorry är amatör på sånt ..
>
> Sen har jag hört att större skivor inte bromsar
> bättre , dom finns där pga av bland annat
> utseendet !

Är man fet så är det bra med en 180 i fram i alla fall.. nog för att man kan få mer än stopp på öket ändå, och det kanske är mer placeboeffekt, men det känns som det är mer modulering på 180 vs 160 i fram.

Sök på adapters PM och IS, och kolla vilket den nya bromsen vill ha, och vill den ha IS så får du köpa en PM till IS adapter till rätt storlek (om det nu är PM du har, syns lite illa på bilden)

EDIT-> För sen av mig!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp