Villhöver rolig cykel - Remedy vs Commencal

DanielD

Aktiv medlem
Vårkänslor och villhöver något roligt. ?

Cykel för lite mer inspirerad körning i teknisk terräng. Mycket rötter och bröt (Göteborgsterräng) men även att ha med till liftburen cykling.

Trött på 29 tum för jag är kort och drar i bakdelen och ädla delar i bakhjulet när det går nerför. Så hel 27.5 eller Mullet

(Har en effektiv stigraket så denna behöver bara vara rolig)

Tänker typ Commencal Meta Hardtail eller varför inte en Trek Remedy

Vilken må vara roligast??? Hit me!! och tacksam för andra förslag som inte knäcker banken

Vad är det för stigraket du har?
Samt vad definierar du som roligt?

Det låter ju, bortsett från det där med banken, som att du skulle ha en Yeti SB135 eller SC 5010. Synd att Commencal slutade med sin Hip Hop, den var ju i samma kategori fast inte så blodigt dyr.

Vad är det för stigraket du har?
Samt vad definierar du som roligt?

Det låter ju, bortsett från det där med banken, som att du skulle ha en Yeti SB135 eller SC 5010. Synd att Commencal slutade med sin Hip Hop, den var ju i samma kategori fast inte så blodigt dyr.
Har en kolfiber 29 tum med 130/130 dämpning

Mest ute efter nåt annorlunda från den. Har ett par riktigt branta stigar hemmavid med mycket rötter och tighta svängar mellan träd.

Vill inte ha en stor monstertruck utan mer lekfullt.

Yetin är fin, har kollat på Ragleys också men svårt få tag på verkar det som

Hade en meta ht som absolut var en kul hoj men jag valde slashen 19 ggr av 20 eller kanske mer då den är bättre på det du beskriver. Slash och remedy är ju inte helt olika men remedyn mer lekfull så jag hade valt remedyn typ alla dagar i veckan.

Propain Spindrift och Tyee finns ju i hel 27,5 eller mullet, precis som Canyon Torque. Specialized Status 160 är mullet.

Nå't enduro-aktigt då? Tänker att cykling i Gbg är mkt trampduro så det får ju gärna gå att ta sig fram när det inte går utför oxå. Men tröttnar man inte snabbt på HT bland rötter o stök? Fast vi är väl alla olika.

Spindriften väger en del men är trampeffektiv tycker jag. Absolut en monstertruck men en bra sådan och funkar kalas i park. Men kanske är Tyee ett mer allround val (har ej kört själv)?

Har bara hojat runt på Status 140 men den är tung och en plåga att trampa uppför med imho. En bikepark-hoj.

Remdyn finns väl knappt längre. Den hade plus-hjul (eller minns jag fel?) vilket var modernt på den tiden när den kom. I princip lika stor omkrets som på en 29:a. Inte jättesnabb på platten men absolut en kul o poppig hoj. Undvik Treks egna bakdämpare om det går, har vart problem med den. Å andra sidan har du ju Trek-store i närheten om det skulle krångla.

Canyon brukar ju ha mullet till många av sina modeller samt 27,5 i mindre storlekar. Men Spectral Mullet var väldigt dyr såg jag, typ 50'. I och för sig med fina komponenter...

Nå't enduro-aktigt då? Tänker att cykling i Gbg är mkt trampduro så det får ju gärna gå att ta sig fram när det inte går utför oxå. Men tröttnar man inte snabbt på HT bland rötter o stök? Fast vi är väl alla olika.

Spindriften väger en del men är trampeffektiv tycker jag. Absolut en monstertruck men en bra sådan och funkar kalas i park. Men kanske är Tyee ett mer allround val (har ej kört själv)?

Har bara hojat runt på Status 140 men den är tung och en plåga att trampa uppför med imho. En bikepark-hoj.

Remdyn finns väl knappt längre. Den hade plus-hjul (eller minns jag fel?) vilket var modernt på den tiden när den kom. I princip lika stor omkrets som på en 29:a. Inte jättesnabb på platten men absolut en kul o poppig hoj. Undvik Treks egna bakdämpare om det går, har vart problem med den. Å andra sidan har du ju Trek-store i närheten om det skulle krångla.

Canyon brukar ju ha mullet till många av sina modeller samt 27,5 i mindre storlekar. Men Spectral Mullet var väldigt dyr såg jag, typ 50'. I och för sig med fina komponenter...
Tack för god input
Jo, upp ska man ju också.

Statusen vad är det som gör den jobbig? Vikten eller mer geometrin?

Gällande Statusen så den en handfull att trampa pga geometrin och de väldigt korta kedjestagen om man får tror recensenterna...

YT Capra i mullet finns också för ett bra pris. Den är rätt liten i storlekar tycker jag så den kan nog funka prima som lekfull hoj också (förutom ovan rekommendationer).

Vårkänslor och villhöver något roligt. ?

Cykel för lite mer inspirerad körning i teknisk terräng. Mycket rötter och bröt (Göteborgsterräng) men även att ha med till liftburen cykling.

Trött på 29 tum för jag är kort och drar i bakdelen och ädla delar i bakhjulet när det går nerför. Så hel 27.5 eller Mullet

(Har en effektiv stigraket så denna behöver bara vara rolig)

Tänker typ Commencal Meta Hardtail eller varför inte en Trek Remedy

Vilken må vara roligast??? Hit me!! och tacksam för andra förslag som inte knäcker banken
Jag har en remedy med lite uppgraderade komponenter (nya superdelxue ultimate med hbo). Den är som en BMX som klarar av DH spåret på vallåsen och alla möjliga svarta spår som är riktigt gnarly. Den är så jävla lekfull lch rolig, jag kan inte rekomendera den mer!

Både och. Det är definitivt en utförshoj. Det finns naturligtvis grader i helvetet men jämfört med Spindriften är det en klar skillnad.

Kan bekräfta det. Min son är en duktigt cyklist, men kam inte uppför med Statusen jag hyrde till honom (funkade riktigt bra utför dock).

Jag har en fråga eller övervägande till. Många av de nämnde cyklar finns med både 27,5" och 29" bakhjul men har samma kedjestaglängd. Om man är kort och vill har en rolig cykel skulle jag tänka att man vill också har en kort kedjestag, framförallt med tighta svängar.

Nya Canyon?

Tillbaka
Topp