Vindjacka med lite värme

JockeS

Aktiv medlem
Vindjacka med lite värme
Nu e jag trött på att testa fram vad man ska ha på sig när man cyklar när det är mellan 0-13 grader
När jag åker till jobbet på morgonen går det nästan rakt halva vägen och lite uppför resterande.
Och varje gång kommer jag fram antingen genomsvett eller iskall.

Har provat med vindjacka och t-shirt, men blir för kall.
Vindjacka, tunn tröja och t-shirt, blir för kall
Vindjacka, underställ och t-shirt, blir för varm
Softshelljacka och t-shirt, blir för varm

Vad har ni på er när nu temperaturen börjar falla som ni känner er bekväm i på vägen till jobbet?

Vindjacka med lite värme
Jag skulle kört vindjacka och underställ (tunn syntet ej ull). Bomull går bort under, men du kanske menade "funktions-tshirt"?

Vindjacka med lite värme
Jag hade ungefär samma fråga i huvudet häromdagen, men föranledd av att min jacka är FÖR varm, och inte ventilerar ett smul så jag blir alldeles klibbig under den. Särskilt när man stannar tar det bara minuter innan man är helt blöt inifrån. Men så kollade jag upp specen och såg att den var för -15 -> 0 grader... OK, en höst-/vinterjacka alltså, men det var ett reafynd för 250 kr så jag hade inte kollat så noga innan jag köpte den.

http://www.newlinesport.com/product-catalogue-20.aspx?ProductID=21034-060

Nästa jacka kommer jag att prioritera ventilation, både i väven men även via baksidan/ventilationsöppningar, så att det blir enklare att reglera.
Vindjacka och långärmad ullundertröja är väl annars en bra kombo.

Vindjacka med lite värme
bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Bianchin skall bort och ersättas med nåt annat!

+1

Vindjacka med lite värme
Vindjacka är nog ett av de mest missförstådda plaggen bland cyklister skulle jag nog vilja påstå. Prova att skippa vindjackan och bygg på med icke-täta lager istället.

Vindjacka med lite värme
Jag tror att det är vindjackan som missförstår cyklisterna.
Men jag håller med om att det ibland är rätt odugligt med vindjackor. ( KBCK:s tunna vindjacka är undantaget ).
En vindväst har jag aldrig missförstått däremot :-)

Och T-shirten ska förstås bort.

Vindjacka med lite värme
Jag har nog aldrig varit med att ett "vattentätt" andas-plagg andas tillräckligt för att man inte ska bli plaskvåt under aktiviteter som ger mer än promenadpuls. Bättre bli lite våt när det regnar isf.

Vindjacka med lite värme
Jag pendlar tyvärr inte längre men när det begav sig på 80 och 90-talet, hade jag en äldre typ av cykeljacka, som var vindtät framtill och öppen baktill genom något stickat/virkat material. Den är inte värst hightech men fungerade så pass bra att man kunde cykla med vanliga kläder av bomull under, nästan ner till noll grader. Jag tror det är svårt att få tag på sådana jackor nu för tiden.
Jag ersatte den med en modern vindjacka med något typ av membran men den fungerade aldrig lika bra. Varm och go men alldeles för tät. Den krävde någon typ av syntettröja som man fick byta efter att man kom fram.

Vindjacka med lite värme
Självklart skall T-shirten bort.

För mig funkar vindjackor bra, men det gäller att välja rätt vilket kan vara svårt.
Oftast blir de alldeles för täta och svettiga, de modeller som funkar bra är de som är nästan vindtäta framtill mot fartvinden, men helt vindgenomsläppliga, typ nät, på baksidan.

Det finns ett undantag som funkar bra för mig och det är Marmot DriClime.
Även om det inte är en renodlad cykeljacka så funkar den bra, åtminstone för pendling.
Det är många andra här som gillar den och den har varit uppe här flera ggr tidigare, dvs sök!

/Håkan

Vindjacka med lite värme
Jackor har man möjligtvis vid regn, annars är det ett klart överskattat plagg. Jag kör med 1, 2 eller 3 lager med långärmade funktionströjor när det är kallt, kallare och kallast.

Senast ändrad:
Vindjacka med lite värme
När det blir lite kyligare så använder jag min Haglöfs Pareas. Windstopper på ärmare och bål, samt ett tunnt, välventilerande material på ryggen. Klockren cykeljacka för 0-15c.

Vindjacka med lite värme
Jag har kört med en Marmot - super hero jacket i flera år som funkat fantastist bra.

Jag har dock inte kikat på vad dom gjort för uppdateringar på den. Min har fyra olika material som har olika mycket stretch och vindtäthet. Du ser nästan igenom den under armarna medans den är helt vindtät över bröstet så att du inte blir så nedkyld. den är även ordentligt förlängd bakom ryggen så den fungerar fantastiskt bra till cykling.

Jag har även jackor från The North Face och Arcteryx som kallas "softshell" men dom är helt vindtäta och går inte att cykla med fören graderna kryper ned mot 0 till -5c.

Vindjacka med lite värme
Cyklar med denna Marmot Approach softshell jacket i skogen på vintern, grymt bra andasförmåga och den funkar från +10 till -15C: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTMAPPROACHJKT
L_MARMOTMAPPROACHJKT.jpg

/Leo

Vindjacka med lite värme
DenGirige skrev:
> När det blir lite kyligare så använder jag min
> Haglöfs Pareas. Windstopper på ärmare och bål,

killemannen skrev:
> Jag har kört med en Marmot - super hero jacket i
> flera år som funkat fantastist bra.

Båda jackorna skall enl resp tillverkare vara helt vindtäta, åtminstone framtill.
Det betyder att de i praktiken är alldeles för täta och svettiga för cykling, åtminstone för mig.

killemannen skrev:
> Norröna's Fjörå Flex1 jacket såg ju riktigt
> fin ut.
Det instämmer jag i.
Åtminstone om reklamtexten stämmer även i verkligheten.
Men nästa gång jag skall köpa en jacka kommer jag troligen att prova även Norröna Fjörå Flex1.

/Håkan

Tillbaka
Topp