Vindsfynd!

Mr_ewing

Aktiv medlem
Vindsfynd!
Hej på er.

Hittade denna racer på vinden i vår nya lägenhet när vi flyttade in.
Jag tänkte mest: Va faan de har ju inte städat undan sin skit!
Men jag kollade lite närmre på den idag och kan konstatera att det ser ut att vara en riktigt schysst 80-talsracer.
Skicket är oförskämt bra - den ser ut att ha stått i förrådet sen den var i stort sett ny.
Tyvärr har det varit lite fuktigt på vinden så ekrarna och lite andra detaljer har rostat.
Det satt upptorkade tubdäck på hjulen som var grymt lätta och fina.
Hojen ser ut så här helt otvättad och ofixad:
IMG_5242.jpg

Min direkta tanke var att konvertera denna till en retro singelspeed att ha till jobbet, men det kanske är synd?

Det sitter Suntour växlar och Oakley bromsar (?) på hojen.
Allt fungerar som det ska.

Märket verkar vara Centurion - Super Le Mans - men det sitter ett par klibbor på den som inte verkar vara orginal.

Ska jag satsa på att göra en singlespeed/fixie av den eller ska jag behålla den som den är?

Vindsfynd!
Behåll den som den är såklart. Varför skulle man vilja köra utan växlar...dum modefluga :)

Njutning att växla på sådana gamla kassetter. Tätstegade och fina!

Fattar dock inte varför ramarna på alla gamla cyklar är så sinnesjukt stora så att alla får dra ner sadeln i botten...

Vindsfynd!
Behåll den som den är! Mycket roligare med något i originalskick. Om du prompt måste köra utan moderna bekvämligheter så skulle jag se till att spara alla delar i en påse och se till att INTE såga bort växelöron och ramfästen.

Julius: om de såg våra hojar så skulle de undra varför alla kör på så små hojar att vi måste hissa uppsadeln flera decimeter.

Vindsfynd!
Valhalla_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror folk hade mycket större grenmått på
> 80-talet.

Ja! Vi hade mycket större grenmått på 80-talet. Jättemycket större än vi har nu faktiskt! :-)

+1 på alla, särskilt mzi och jämförelsen nu och då.

Vindsfynd!
geologen skrev:
> Usch, inte vackert med staket. Perfekt ramstorlek,
> rent estetiskt, är runt 50-55 cm, tycker jag.

Jag tycker den är estetiskt tilltalande. Det enda som stör är att sadeln är justerad för en för kort person. Det är ju inget drop öht. För någon med långt innerbensmått (Mr_Ewing?) går det att få det riktigt bra. Hade jag hittat den på vinden hade jag blivit precis lika glad som min fru hade blivit trött. :-)

Vindsfynd!
Valhalla_ skrev:
> 80-talet.

Nej. Enligt tidningen Forskning & Framsteg har vi mycket större könsorgan idag. Därför de sloopade ramarna.

Till TS:
Växlar är en bra uppfinning. Behåll dem om de funkar.

Vindsfynd!
Hasse#7 skrev:
>Det är ju inget drop öht.

Det är ganska mycket drop på cykeln! Till saken hör väl att man på den tiden alltid cyklade i bocken och inte "on the hoods" som vi gör idag, och detta påverkar väl då hur geometrin på ramen såg ut. (I mina ögon är dessa gigantiska ramar bland det fulaste som jag kan tänka mig...)

Vindsfynd!
silverman834 skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >Det är ju inget drop öht.
>
> Det är ganska mycket drop på cykeln! Till saken
> hör väl att man på den tiden alltid cyklade i
> bocken och inte "on the hoods" som vi gör idag,
> och detta påverkar väl då hur geometrin på
> ramen såg ut. (I mina ögon är dessa gigantiska
> ramar bland det fulaste som jag kan tänka mig...)

Du har rätt i att man satt/höll annorlunda, (även om jag nog tycker att man ofta håller uppe på gammelhojar också när säkerheten tillåter det), jag förbisåg detta självklara då min stålcykel har moderna reglage. Tycker nog ändå att sadeln ser lite för låg ut. Jag håller inte med när det gäller utseendet men det är väl en smaksak plus ett faktiskt måste för att alla skall kunnat cykla under decenniernas utveckling.

Vindsfynd!
Tack för input!

Jag håller med om att den är sjukt stor i ramen, men jag kan cykla på den iaf om jag skulle vilja.
Då blir det till att behålla den som den är tror jag.
Ska kolla runt efter lite nya hjul dock - bakre fälgen verkar ha spruckit lite tyvärr.
Kanske kan vara värt att lämna in och bygga om hjulet?
Putsade av den lite förut och nu blänker den fint.
Allt verkar dessutom fungera bra utan glapp och rassel.
Styrlagret verkar dock ha gett upp då styret nästan är stumt.
Ska riva det idag och se ifall det räcker med lite rengöring och smörj.

Vindsfynd!
Gratulerar!
Ju fler cyklar jag har ju större tolerans har jag för olika modenycker. Med bara en hoj, huvvaligen, blir det så viktigt att den passar min smak. Med ett större stall är jag mer pragmatisk, kan ha en snyggt slopad ram o fulsnygg hög ram o en lättlätt o en med pakethållare osv.

Vindsfynd!
Om man tittar på var pedalen är i förhållande till framhjulet, så får man ju ett hum om hur sjukt lång den där ramen är, och även för sin tid så är ju styrhuvudet extremt högt. Storleksmässigt så var den nog även på sin tid designad för någon som var gott och väl över 200cm lång.

Vindsfynd!
Valhalla_ skrev:
> 80-talet.

Visst är det så när man ser dagens ungdomar så har ju dom byxorna nere vid knäna.

Vindsfynd!
Snuten skrev:
> Valhalla_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror folk hade mycket större grenmått på
> > 80-talet.
>
> Nej. Enligt tidningen Forskning & Framsteg har vi
> mycket större könsorgan idag. Därför de
> sloopade ramarna.
>
> Till TS:
> Växlar är en bra uppfinning. Behåll dem om de
> funkar.

Jag har inte ett dugg större organ än på den gamla goda tiden. Men det kanske beror på att jag föredrar raka ramar.

Vindsfynd!
Kul, jag har också en super Le Mans, dock med kanttrådsfälg och i andra änden av storleksskalan :). Jag skulle tippa på att min är några år nyare än din. Jag postar en bild och lite mer info ikväll. (LeMans centurions mellanmodell, inte dålig, men ingen "värsting")

Tillbaka
Topp