vinokourov dopad!

vinokourov dopad!
Min uppfattning är att: du kommer att hitta fler som dopar sig på en amatörtävling. enda skillanden är att amatörerna inte vet/förstår att det dom pillat i sig är doping och inte förstår att det är lika illa/farligt. Den stora massan tar inte en kalkylerad risk som ett proffs gör när dom dopar sig.

sådärja en brandfackla kastad.

BTW: någon som vet hur länge man kan vänta med att börja cykla efter en avlsiten hälsena?

//HJ

MoeJoe skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man förbjuder all professionell tävlan och
> all sponsring så slipper man nog mycket av
> problemen. Amatör-idrottare har mindre skäl att
> riskera sin hälsa. Och folk tittade ju på
> amatör-idrott förr i tiden, det duger säkert
> också bra. Jag tycker synd om dem som dopar sig,
> blir inte arg för fem öre. Fy fan för att leva
> ett liv där man blir desperat nog att göra
> sånt, tragiskt.

vinokourov dopad!
om nu inte testosteron skulle ha några positiva effekter för cykling är det ju konstigt att såväl Kessler som Sinkewitz också åkt dit för det.

testosteron har en anabol effekt och stimulerar muskeltillväxten. Alltså kan man tänka sig att det skulle kunna påskynda återhämtningen om man har hållt på med muskelnedbrytande aktivitet.

Senast redigerad av en moderator:
vinokourov dopad!
Ang testosteron och förhöjjd prestanda... Ni kan sluta fundera på det. Jag är själv vittne till hur testosteron kan höjja prestandan. Det är fan helt sjuk prestandaökning kan jag säga.

Nu låter det som om jag själv har testat men det har jag inte. Bara vittne som sagt...

Så nu slipper ni träta om det.

Stalle

vinokourov dopad!
MoeJoe skrev:
> Om man förbjuder all professionell tävlan och
> all sponsring så slipper man nog mycket av
> problemen. Amatör-idrottare har mindre skäl att
> riskera sin hälsa.

Nja. Jag tror inte det. En liten titt på internationella "kosttillskottsforum" ger en annan bild.

vinokourov dopad!
Mer att tänka på när det gäller just bloddoping:

I dagsläget går det inte att upptäcka autologous transfusioner (man tar tillbaka sin egen blod som togs ut tidigare. Detta har gjorts inom konditionsidrotter sedan länge, med kanske den första mer eller mindre känd organiserad fall förekom på OS 1984: http://www.stanford.edu/~learnest/cyclops/dopes.htm

Mer info om bloddoping i allmanhet: http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_doping

Alla som kan tänkas vara inblandad i fallet Vinokourov måste veta om fallet Hamilton. OM Vino fick blod från en annan så kan man utgå från att det var meningen att han skulle få sitt eget blod men att han fick blod från fel påse av misstag. Då kan man vara säkert att det är flera inblandad (inte nödvändigtvis från Astana, men det är logiskt att rikta primära misstänkerna mot lagkamraterna), annars vart skulle de har fått den avvikande blodpåse? Man kan också utgå från att den som gav blodet hade samma blodtyp som Vino, så det vore bra att kolla lite extra noga på blodvärden från de från samma lag (eller träningspartners från andra lag) som har samma blodtyp som Vino för att se om det också finns underlag för misstänke där.

De som dopar sig kommer och går, men skaran av de som möjliggöra det är troligtvis lite mer bestående. Man vet om folk som Ferrari och Fuentes, men det finns många fler på flera nivåer. Om man kommer åt dessa på ett påtagligt sätt så kommer det förhoppningsvis att ha en avskräckande effekt.

vinokourov dopad!
De franska lagen, Gerolsteiner och T-mobile startade inte vid masterstarten innan kilometer noll direkt idag. Dom stod kvar, längst fram i klungan i någon minut och gjorde en tydlig markering mot att dom inte tycker att doping är okej.
Det känns oändligt bra att cyklisterna visar att doping inte är okej. Hårda kommentarer från intervjuer innan dagens etappstart där det konstaterades vad alla andra säger, - att man inte ska dömma någon innan saker är helt säkra men att det är bra att Vino har åkt fast, var även bra.

vinokourov dopad!
Måste citera Vacchi här.
Har funderat att sluta titta,men nä då.
Men Vacchi slår huvet på spiken

[citat]Kalla mig dum, kalla mig löjlig, kalla mig idiot eller naiv. Men en sak har jag bestämt mig för långt innan Vinkourov-fallet och jag står för det alltjämt. Denna sport är för vacker och för intressant för att jag ska ge några idioter glädjen att distansera mig från denna. Dom är i mina ögon alldeles för små människor för det. Och cykelsporten för stor för deras fruktansvärda misstag [/citat]

vinokourov dopad!
Miss Lycka skrev:
> Till saken hör att Jesper Worre inte var helt
> oskyldig till dopingbrott!

Jepp, han vet vad det handlar om med andra ord!

vinokourov dopad!
Håkan och Stalle,

Ni har rätt att testosteron har en klar anabol effekt, dvs. att det möjliggörs snabbare uppbyggnaden av muskelmassa. Problemet är att det händer inte tillräckligt fort att en objektiv prestationshöjande effekt för konditionsidrottare från den ena dagen till den andra har kunnat bevisas.

Det har också vissa psykiska effekter, men det har inte heller bevisats att det spelar roll när det gäller objektiv prestation inom just konditionsidrotter.

Visst kan placebo-effekten spelar en viss roll (de presterar bättre eftersom de tror att ämnet har en positiv effekt) men detta gäller bara hur nära de kommer till deras fysiologisk max, inte maxpunkten själv. Ju längre aktiviteten pågår (minuter istället för sekunder) desto svårare det blir för placebo-effekten att spela meningsful roll när det gäller maximal objektiv prestation i konditionsidrotter.

Till skillnaden från Stalle har jag både professionella och personlig erfarenhet av hur det är att få tillskott av testosteron, både som testare och som testsubjekt inom forskning (på KI, Huddinge dopinglab September 2006). Jag har kollat mycket på det här ämnet under flera år innan Landis-fallet, och har varken läst, mätt eller känt någonting som kan förklara huruvida testosteron kan på något sätt förklara Landis prestation på S17. Det finns andra förklaringar som är både enklare och mycket mer rimliga: http://www.saris.com/athletes/PermaLink,guid,c6e3591a-1445-404b-a16d-bd1962ec8c2c.aspx

Jag kan har fel, men jag väljer att tro mer på peer-reviewed vetenskapliga studier och på objektiv information och analys än på mindre vetenskapligt bevis, oavsett hur personligt övertygande det må vara.

vinokourov dopad!
kayaker skrev:
> Frostyfog skrev:
>
> > endast UCI-varningarna är intressanta för TdF
> > och andra internationella evenemang
> > DCUs varningar är endast för medlemskap hos
> dom
> > själva (vilket iofs kan vara bra om man är
> > dansk)
>
> En intressant detalj i det sammanhanget är att
> han enligt uppgift från ganska säker källa
> *inte* har en dansk licens.

Om jag inte har missförstått det hela så har inte Rasmussen någon chans att vara med i det danska laget på OS däremot har han visat intresse för att vara med som MTB åkare och det är därför danska förbundet vill börja testa honom. Dansk licens borde han inte behöva förän det året han ska tävla för nationen, men det faktum att han har tänkt tävla för nationen borde gjort honom medgörlig för de krav danska landslaget ställer på honom.

vinokourov dopad!
Daner skrev:
> Det finns andra förklaringar
> som är både enklare och mycket mer rimliga:
> http://www.saris.com/athletes/PermaLink,guid,c6e35
> 91a-1445-404b-a16d-bd1962ec8c2c.aspx

Den var kul! Det torde vara väl bekant för alla som håller på med uthållighetsidrotter i någon form, från motion till elit, att dehydrering är en av de viktigaste orsakerna till utmattning/trötthet. Dessutom har kroppen en begränsad förmåga till vätskeupptag så dehydrering går inte att undvika, bara minimera. Den här snubben påstår alltså att bland världens bästa cyklister, med all tänkbar fysiologisk expertis till sitt förfogande, var Landis den enda som tänkte på att dricka tillräckligt under etappen? Knappast troligt...

vinokourov dopad!
Daner skrev:
> OM Vino
> fick blod från en annan så kan man utgå från
> att det var meningen att han skulle få sitt eget
> blod men att han fick blod från fel påse av
> misstag. Då kan man vara säkert att det är
> flera inblandad (inte nödvändigtvis från
> Astana, men det är logiskt att rikta primära
> misstänkerna mot lagkamraterna), annars vart
> skulle de har fått den avvikande blodpåse? Man
> kan också utgå från att den som gav blodet hade
> samma blodtyp som Vino, så det vore bra att kolla
> lite extra noga på blodvärden från de från
> samma lag (eller träningspartners från andra
> lag) som har samma blodtyp som Vino för att se om
> det också finns underlag för misstänke där.

Så är det nog, det var ett misstag helt enkelt. Går det att fastställa vems blod det är med DNA-test? Då vet man ju med stor sannolikhet minst en person till som bloddopar sig i Astana (jag skulle tro att det rör sig om samtliga).

vinokourov dopad!
Anders G skrev:
> Om jag inte har missförstått det hela så har
> inte Rasmussen någon chans att vara med i det
> danska laget på OS däremot har han visat
> intresse för att vara med som MTB åkare och det
> är därför danska förbundet vill börja testa
> honom. Dansk licens borde han inte behöva förän
> det året han ska tävla för nationen, men det
> faktum att han har tänkt tävla för nationen
> borde gjort honom medgörlig för de krav danska
> landslaget ställer på honom.

Nej, Rasmussen torde väl knappast vara aktuell för att köra
linjeloppet på OS i Peking (eftersom linjelopp på OS och VM
nästan alltid körs på väldigt "platta" banor).

Däremot är han enligt en del uppgifter tydligen högaktuell för
att köra XC-loppet på OS i Peking.

En intressant detalj i sammanhanget som inte nämnts så mycket är att det är
det danska cykelförbundet (och även UCI) som har synpunkter på att han inte lämnat information
om var han varit och de har därför meddelat eller bestämt att han inte är aktuell för VM eller OS.

Men...

I de flesta länder är det den nationella olympiska kommittén som bestämmer vem som
får delta i OS (om de uppfyllt ev krav för kvalificering).

Ofta fattar respektive nationell olympisk kommitté sådana beslut utifrån rekommendation
av de olika grenförbunden men det har hänt vid ett antal tillfällen att idrottare ändå
fått delta i OS trots att aktuellt grenförbund inte rekommenderat/tagit ut idrottaren.

Hur det brukar gå till i Danmark vet jag inget om.

Att han inte har dansk licens beror enligt vissa uppgifter på att internationella cykelförbundet
rekommenderar att cyklisterna har licens från förbundet i det land de bor i.

Rasmussen har väl bl a bott i Italien och Monaco på senare år och ska f n ha licens från Monacos
cykelförbund (finns det ett sådant?!).

Att ha licens från ett grenförbund i ett land där en viss sport inte är så stor kan ju
vara ett sätt att undgå kontroller eller andra oönskade krav.

Jfr med skidåkaren Johan Muhlegg som tävlade för Spanien och hade spansk licens
i ett antal år, han testades väl aldrig positivt före OS i Salt Lake City?

Det kanske ex kan bero på att det spanska skidförbundet inte testade eller kontrollerade alls.

/Fedde

vinokourov dopad!
Läs hela artikeln istället för bara rubriken är du snäll, du har missat ett flertal vasentliga punkter.

Cuscino skrev:
> Daner skrev:
> --------------------------------------------------
> > Det finns andra förklaringar
> > som är både enklare och mycket mer rimliga:
> >
> http://www.saris.com/athletes/PermaLink,guid,c6e3591a-1445-404b-a16d-bd1962ec8c2c.aspx
>
> Den var kul! Det torde vara väl bekant för alla
> som håller på med uthållighetsidrotter i någon
> form, från motion till elit, att dehydrering är
> en av de viktigaste orsakerna till
> utmattning/trötthet. Dessutom har kroppen en
> begränsad förmåga till vätskeupptag så
> dehydrering går inte att undvika, bara minimera.
> Den här snubben påstår alltså att bland
> världens bästa cyklister, med all tänkbar
> fysiologisk expertis till sitt förfogande, var
> Landis den enda som tänkte på att dricka
> tillräckligt under etappen? Knappast troligt...

vinokourov dopad!
Cuscino skrev:
> Dessutom har kroppen en
> begränsad förmåga till vätskeupptag så
> dehydrering går inte att undvika, bara minimera.
> Den här snubben påstår alltså att bland
> världens bästa cyklister, med all tänkbar
> fysiologisk expertis till sitt förfogande, var
> Landis den enda som tänkte på att dricka
> tillräckligt under etappen?

Han drack inte, han hällde vattnet över sig. Effekten blev alltså att kroppen kyldes.

vinokourov dopad!
Anders G skrev:

> Om jag inte har missförstått det hela så har
> inte Rasmussen någon chans att vara med i det
> danska laget på OS däremot har han visat
> intresse för att vara med som MTB åkare och det
> är därför danska förbundet vill börja testa
> honom. Dansk licens borde han inte behöva förän
> det året han ska tävla för nationen, men det
> faktum att han har tänkt tävla för nationen
> borde gjort honom medgörlig för de krav danska
> landslaget ställer på honom.

njaaa, från cykelnytt.press.se

"Danska cykelförbundet har tydligen varit för snabbt med att utesluta Michael Rasmussen från OS i Peking nästa år.
Danmarks idrottsförbund, med olympiska kommitténs befogenheter, avgör vilka som ska till OS och kan ta ut Rasmussen mot cykelförbundets vilja. Förbundet är bara rådgivande, inte beslutande.*****"

sen om han blir uttagen eller inte är en annan femma. jag tror personligen inte att han blir uttagen.

vinokourov dopad!
Nu har inte jag varit runt hela nätet och sökt info om detta utan bara sett/hört (kommer inte ihåg om det var på tdf sändningen jag hörde det eller om det var på nätet jag läste det) det en gång för ett par dagar sedan, det jag skrev var mer ett förtydlignade åt Kayaker för att han skulle få reda på varför danskarna ville testa Rasmussen trots avsaknad av dansk licens.

vinokourov dopad!
En till Floyd...

En Tour de France-funtionär bekräftar idag för nyhetsbyrån AP att ytterligare en cyklist har testat positivt för doping. Åkaren ska ha ertappats med för höga värden av testosteron i kroppen.
Identiteten på cyklisten väntas bli offentligt i eftermiddag.

vinokourov dopad!
Vino-KORÖV....här har man suttit och kollat i över 2 veckor....Nä, tacka vet jag fotboll för där vet man vem som vunnit när slutsignalen gått, ja förutom Danmark-Sverige då men...... ja å`så Italienska ligan då men....Äh van fan, de´va inget

vinokourov dopad!
Anders G skrev:
> Nu har inte jag varit runt hela nätet och sökt
> info om detta utan bara sett/hört (kommer inte
> ihåg om det var på tdf sändningen jag hörde
> det eller om det var på nätet jag läste det)
> det en gång för ett par dagar sedan, det jag
> skrev var mer ett förtydlignade åt Kayaker för
> att han skulle få reda på varför danskarna
> ville testa Rasmussen trots avsaknad av dansk
> licens.

menade inget mot ditt inlägg, citerade bara hure var

vinokourov dopad!
Nytt fall av doping, christian Moreni från Confidis som har testats positiv för testosteron. Franska lag som idag gjorde en manifestation mot doping och ansåg sig kommit längre i kriget mot doping än andra lag! Lite trött blir man men jag tror nog att många börjar fatta allvaret i situationen. Börja med att slänga ut alla gamla sportdirektörer som har varit fuskare!

vinokourov dopad!
hans generalmanger blev utfrågad om doping av Eurosport precis innan start, vad han tyckte om Vinos fall och så vidare. Jag hoppas att han står vid sina ord.

vinokourov dopad!
Än en gång visar det franska labbet att de kan inte hålla information hemligt till B-provet har testats. Denna information ska annonseras av laget, förbundet eller idrottaren själv efter B-provet har analyserats, inte av en journalist innan. Den som läcker informationen borde bli av med jobbet. Inte så pass svårt för labbets ledning att klura ut vem det kan vara, men de verkar inte bry sig.

Å andra sidan är det bra att de hann med både A-prov innan informationen kom ut. Ett steg i rätt riktning. Hoppas verkligan att de har lärt sig från sina misstag med Landis och att beviset håller.

Färre slarvfel = bättre testning = bättre träffsäkerhet = mer tillit till systemet = färre som vågar dopa sig

vinokourov dopad!
I cykling stängs man av efter ett positivt A-prov. Så är det inte inom andra sporter. Det är antagligen därför informationen sprids direkt.
/J

vinokourov dopad!
En enkel fråga som kanske bara ASO (om ens de) kan svara på: När Vino åkte fast (dvs det kom ut att det var hans A-prov som var positivt) så hade ASO ett snack med Astanas manager och resultatet av den diskussionen blev ju att Astanas hela lag - mer eller mindre - slängdes ur Touren.

Men vad fan hände när Sinke åkte fast? Slängdes T-mobile ut då? Nej.

Och när Moreni åkte fast idag (jajjajajajajaja, jag vet att det är bara a-prov ännu) - betyder detta att Cofidis (ett franskt lag märk väl) kommer att kastas ut? Hmm, lägg inte pengar på det hos Unibet i alla fall...

Och ja, historien med Kessler kanske ställde till det för Astana, men han var ju inte i Tourlaget. Och T-mobile har ju inte heller haft en toppenvår (Aldag m.fl.), dessutom så hade ju Cofidis "ganska" stora problem för ett par år sedan...

Om ASO har balls slänger de ut Cofidis imorgon - trots att det är ett franskt lag! Moreni är nog lika stor skit som Vino (förutsatt att de båda befinns skyldiga förstås) - trots att han inte är lika bra.

vinokourov dopad!
En grej med Vino - om han nu var bloddopad under tempoetappen, som han vann, hur kommer det sig då att han tappade nästan en halvtimme på etappen efter? Och sen komma igen och vinna etappen efter det? Borde inte bloddoping ha mer verkningstid än ett lopp? Han testades ju igen den andra etappen han vann (eftersom etappsegraren alltid testas), och då måste väl det varit rent eftersom det inte nämnts att det också gav utslag?

För övrigt verkat ju testosteron vara värsta innedrogen bland proffsen för tillfället...

vinokourov dopad!
hakanf skrev:
> Sinkewitz positiva prov var väl från före
> touren? Då åkte han ju tekniskt sett inte fast
> under touren

Sant. Men teamet borde kastats ut ur touren eftersom de bevisligen tycker fusk är OK.

vinokourov dopad!
Egentligen är det väl inte helt fel att gå ut med resultaten efter att bara A-provet
analyserats, B-provet kollas ju bara om det krävs av den anklagade, och inte för att kolla om
svaret på A-provet var korrekt, så då måste ju A-provets svar anses tillförlitligt.

vinokourov dopad!
Moreni erkänner sitt "misstag" och har inte bett om att B-provet skall analyseras. Cofidis åker hem från touren.

Det har varit mycket testosteron-dopning det senaste...att testosteron har en effekt, är nog de flesta helt övertygade om (inte minst de som dopar sig...), förutom då Landis, Suh och Daner. Och ett anhang US-bloggare som är övertygade om den franska konspirationen mot amerikanska cyklister.

vinokourov dopad!
hakanf skrev:
> En grej med Vino - om han nu var bloddopad under
> tempoetappen, som han vann, hur kommer det sig då
> att han tappade nästan en halvtimme på etappen
> efter? Och sen komma igen och vinna etappen efter
> det? Borde inte bloddoping ha mer verkningstid än
> ett lopp? Han testades ju igen den andra etappen
> han vann (eftersom etappsegraren alltid testas),
> och då måste väl det varit rent eftersom det
> inte nämnts att det också gav utslag?
>
> För övrigt verkat ju testosteron vara värsta
> innedrogen bland proffsen för tillfället...

Klippt från http://www.proffsklungan.nu/artikel...ll&id=1185379755&archive=&start_from=&ucat=1&
Vidare så är det nu känt att Alexandre Vinokourov lämnat ifrån sig två positiva A-prover under Tour de France. Detta gjorde han efter etapp 13 och 15. Båda etapperna vann kazaken på ett övertygande sett. Han fortsätter dock att hävda sin oskuld.

vinokourov dopad!
Nu när alla sponsorer drar sig ur kan inte dom här dopingtillverkarna gå in och sponsra då .Där måste finnas mycket pengar .Tänk ett cykelstall sponsrat av ett sådant med Landis Vinokoruv Basso som cyklister och med Bjarne Riis som teamchef :=)

vinokourov dopad!
AMGEN som tillverkar bl.a EPO har varit med och sponsrat Tour of California... Saken är dock den att EPO ursprungligen har ett medicinskt syfte, och det finns patienter som verkligen behöver det av medicinska skäl. Det är alltså det man vill få fram. Det väcker en del frågor, dock...

http://www.amgentourofcalifornia.com/

vinokourov dopad!
Det är WADAs regler, inte mina. Jag har inte sagt att deras regler är perfekta, bara att de borde efterföljas och att det borde vara någon straff för de på labbet och WADA som bryter mot dem.

Ted_B skrev:
> Egentligen är det väl inte helt fel att gå ut
> med resultaten efter att bara A-provet
> analyserats, B-provet kollas ju bara om det krävs
> av den anklagade, och inte för att kolla om
> svaret på A-provet var korrekt, så då måste ju
> A-provets svar anses tillförlitligt.

Tillbaka
Topp