vinokourov dopad!

vinokourov dopad!
"De flesta" har varit övertygat om en hel del felaktiga saker genom tiden.

Märk väl att jag säger inte att det inte finns någon effekt. Jag säger bara att det finns ingen vetenskapligt bevisat prestationshöjande effekt för konditionsidrottare.

USADA kunde inte komma med någonting som hade relevans under Landis hearing, och jag har letat men inte hittat någonting heller trots ett överflöd av information om andra bevisade effekter av testosteron och andra anabola preparat.

Om/när en studie publiceras som visar motsatsen är jag beredd att ändra åsikten. Det är inte en hjärtefråga för mig, bara en åsikt baserad på vetenskapligt bevis.

Jag försvarar inte Landis som person - han kan vara skyldig. Jag önskar bara att labbet hade inte sabbat testningen och att Dick Pound kunde har hållt tyst då som han har gjort än så länge under Touren 2007. (Kanske tillsägelsen han fick från IOC Ethics Committee tidigare i år hade lite effekt.) Om detta hade hänt så skulle Landis-fallet äntingen aldrig kommit ut eller varit uppklarat på ett eller annat sätt betydligt tidigare, och med mycket mindre tvivel på båda sidorna.

Jag är inte alls lika mycket för Landis (eller Armstrong, eller någon annan enskild cyklist oavsett nationalitet) så mycket som jag är emot slarvig testning och folk inom anti-drug rörelsen som visar bristande etik. Tror det eller ej, jag är allra mest emot: 1) De som dopar, och 2) De som anser att man är skyldig innan det är bevisad.

http://www.buffalonian.com/hnews/1869onlyanigger.html

Fredric Engelke skrev:
-------------------------------------------------------
> Moreni erkänner sitt "misstag" och har inte bett
> om att B-provet skall analyseras. Cofidis åker
> hem från touren.
>
> Det har varit mycket testosteron-dopning det
> senaste...att testosteron har en effekt, är nog
> de flesta helt övertygade om (inte minst de som
> dopar sig...), förutom då Landis, Suh och Daner.
> Och ett anhang US-bloggare som är övertygade om
> den franska konspirationen mot amerikanska
> cyklister.

vinokourov dopad!
Daner skrev:
> Läs hela artikeln istället för bara rubriken
> är du snäll, du har missat ett flertal
> vasentliga punkter.
>

Daner, jag HAR faktiskt läst hela artikeln!

Vad gäller effektutvecklingen det pratas om så kan det mycket väl tänkas att han kunde prestera likvärdigt under träning. Men nu var det ju efter 16 etapper i världens hårdaste cykeltävling - och dagen efter att han gått in i väggen. Knappast jämförbart med träningsförhållanden. Det talas om en mer varierande effekt när man cyklar i klunga än ensam. Visst, det stämmer nog eftersom effektutvecklingen blir lägre när man ligger på rulle för att sedan öka när man drar (iväg) själv. Varför skulle det vara positivt att dra själv hela vägen?

Angående "Floyds intelligent use of water". Jag känner mycket väl till att värme har mycket negativ effekt på prestationen hos vissa individer. (Faktiskt tillhör jag själv den kategori som lider mycket av och presterar markant sämre när det är varmt.) Men här har vi alltså en elitidrottsman som efter många år och hundratusentals km i sadeln, varav säkerligen många gånger under extremt varma förhållanden, plötsligt kommer på att "lösningen" är att regelbundet dränka sig i iskallt vatten. Att ingen annan tänkt på och använt sig av den möjligheten?

Alla har naturligtvis rätt att tro och tycka vad man vill, men jag uppfattar artikeln du refererar till som extrema bortförklaringar/efterhandskonstruktioner.

vinokourov dopad!
Cuscino skrev:
> Men här har vi alltså en elitidrottsman som efter många år och
> hundratusentals km i sadeln, varav säkerligen
> många gånger under extremt varma förhållanden,
> plötsligt kommer på att "lösningen" är att
> regelbundet dränka sig i iskallt vatten. Att
> ingen annan tänkt på och använt sig av den
> möjligheten?

Fast såg du etappen? Har aldrig någonsin (innan eller efteråt) sett någon skölja sig lika frekvent och lika mycket med vatten så som Landis gjorde på den etappen trots att jag suttit klistrad framför (de flesta av?) tv:s cykelsändningar i 15 års tid. Vilken effekt det hade på Landis och huruvida han var dopad, det lämnar jag åt andra att bedömma. Men faktum är att han nyttjade vatten på ett ytterst ovanligt sätt under en extremt varm tävlingsdag.

vinokourov dopad!
Cuscino skrev:
> Varför skulle det vara positivt att dra
> själv hela vägen?

ingen har sagt att det är positivt ur enegrisynpunkt, bara att det är ett faktum att han gjorde det, och att det inte i sig självt var någon otrolig och omöjlig prestation för honom (dvs hävdar att han faktiskt tidigare klarat liknande ansträngning under optimala förhållanden)

> Men här har vi
> alltså en elitidrottsman som efter många år och
> hundratusentals km i sadeln, varav säkerligen
> många gånger under extremt varma förhållanden,
> plötsligt kommer på att "lösningen" är att
> regelbundet dränka sig i iskallt vatten. Att
> ingen annan tänkt på och använt sig av den
> möjligheten?

logistiken inne i en klunga är mycket svårare än för en ensam utbrytare
skräp och massa plask mitt i en klunga är knappast positivt för trafiksäkerheten
logistiken av 50 flaskor istället för 15 för varje ryttare kan ju också vara intressant, men går säkert rätt enkelt att lösa

> Alla har naturligtvis rätt att tro och tycka vad
> man vill, men jag uppfattar artikeln du refererar
> till som extrema
> bortförklaringar/efterhandskonstruktioner.

jag håller nog med dig på den punkten, men hela tjofaderittan ang Landis prestation på etapp 17 är ju oväsentlig, det som är viktigt är provresultaten och förklaringarna till dom.

vinokourov dopad!
Rasmussen också............ingen idé att ha några illusioner kvar nu.........

alla har skitit ner sej offentligt..........

Faktiskt lika bra att lägga ner årets version, det här går bara inte.

Senast redigerad av en moderator:
vinokourov dopad!
Ted_B skrev:
> Egentligen är det väl inte helt fel att gå ut
> med resultaten efter att bara A-provet
> analyserats, B-provet kollas ju bara om det krävs
> av den anklagade, och inte för att kolla om
> svaret på A-provet var korrekt, så då måste ju
> A-provets svar anses tillförlitligt.

A-provets svar anses tillförlitligt fram till att cyklisten bestrider det (genom att begära kontroll av B-prov)
Vad jag förstår så har cyklisten följande 3 möjligheter efter ett positivt A-prov:
1) erkänna
2) tvärvägra -> UCI slänger ut honom med "default"
3) bestrida A-resultatet med hänvisning till B-provet

Att automatiskt gå ut med resusltat av ett a-prov är därmed i grunden fel, och oavsett vilket alternativ cyklisten väljer behöver massmedia/allmänheten aldrig få reda på resultatet...
(ex på möjliga karriär avslutningar utan att tappa ansiktet vid alternativ 1 & 2 är att skylla på någon gammal skada, eller något allmänt "dåligt sammarbete med UCI-tjafs")
Och ovanstående kommer ju inte i sig att motverka drogtesternas syfte, de som är närmast insatta kommer ju ändå veta den egentliga orsaken - bara att förtida spekulationer och de stora rubrikerna förhoppningsvis uteblir.

Om test av B-provet begärs så är det ganska självklart att informationen inte skall släppas
Jag hoppas att det dessutom borde innebära att ingen avstängning av åkaren görs innan utredningen är avslutad! Det är mycket enklare att diska någon i efterhand än att köra om TdF bara för att man blev frikänd

vinokourov dopad!
Va fan Hamilton,Basso,Vino och nu Kyllingen.
Får ta och hitta nån favorit långt ner resultatlistan,Wim Vansevenant kan väl inte vara dopad?
Han ligger ju sist

vinokourov dopad!
Tydligen är det pga att han inte varit där han sagt han skulle vara, och det har tolkats som att han undvikit dopingkontrollanterna. Så tekniskt sett har han inte åkt dit för ett positivt test, men att utebli från ett dopingtest gör ju att man blir skyldig oavsett hur ren man är.

vinokourov dopad!
Kaijan skrev:
> Va fan Hamilton,Basso,Vino och nu Kyllingen.
> Får ta och hitta nån favorit långt ner
> resultatlistan,Wim Vansevenant kan väl inte vara
> dopad?
> Han ligger ju sist

Bara ett trix för att inte dra misstankar åt sig =)

//j

vinokourov dopad!
dojan skrev:
> Börja med att slänga ut alla gamla
> sportdirektörer som har varit fuskare!

Du menar alltså att dom som vågar öppna munnen och tala sanning ska straffas?
Alltså, börjar det inte bli lite väl moralistiskt nu? Det är väldigt många som ena dagen höjer en atlet till skyarna för att nästa dag önska se samma person på bålet.

vinokourov dopad!
Det säger sej självt att ett förbund inte stänger av en egen cyklist utan anledning (Rasmussen), men Happy har faktiskt drabbats av kollektiv hjärnblödning och konspirationsnojja. Förlåt att jag säger det, men det är sant.

vinokourov dopad!
mytomspunnen skrev:
> Fast såg du etappen? Har aldrig någonsin (innan
> eller efteråt) sett någon skölja sig lika
> frekvent och lika mycket med vatten så som Landis
> gjorde på den etappen trots att jag suttit
> klistrad framför (de flesta av?) tv:s
> cykelsändningar i 15 års tid. Vilken effekt det
> hade på Landis och huruvida han var dopad, det
> lämnar jag åt andra att bedömma. Men faktum är
> att han nyttjade vatten på ett ytterst ovanligt
> sätt under en extremt varm tävlingsdag.

Jodå, jag såg etappen. Och jag håller med dig om att han sköljde sig extremt mycket. Men därifrån till att det skulle förklara hans prestation känns steget litet väl långt för mig. Då skulle vi se detta agerande betydligt oftare.

vinokourov dopad!
hakanf skrev:
> Jag tror iofs naivt att iaf Evans är ren bland de
> som är kvar i toppen. Och Sastre.

Jag skrev precis i Rasmussen-tråden att jag tror att just dessa två är rena. Jag vet inte riktigt varför jag tror det men de verkar vara schyssta och ärliga, särskilt Sastre.

Om någon av dem torskar för doping då ger jag upp tror jag.

vinokourov dopad!
Cuscino skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

> det
> > hade på Landis och huruvida han var dopad, det
> > lämnar jag åt andra att bedömma. Men faktum
> är
> > att han nyttjade vatten på ett ytterst
> ovanligt
> > sätt under en extremt varm tävlingsdag.
>
> Jodå, jag såg etappen. Och jag håller med dig
> om att han sköljde sig extremt mycket. Men
> därifrån till att det skulle förklara hans
> prestation känns steget litet väl långt för
> mig. Då skulle vi se detta agerande betydligt
> oftare.

Under varma etapper så sköljer sig vissa med mycket vatten T.ex Rasmussen gjorde av med 70 st halvlitersflaskor under sin monsterutbrytning under 2006 års tour. Lite siffror om hans prestanda vid den etappen. Jag var grumt impad då (men nu har jag blandade känslor):

"5 hours 23 minutes and 36 seconds.

- Covering 200.5 kilometers (130 km alone in the wind).

- At a speed of 37.175 km/hr.

- Averaging 281 watts when moving for the whole ride and 318 watts over the
last two hours.

- Averaging 324 watts while pedaling for the whole ride and 364 watts over
the last 2 hours.

- At an average cadence of 89 rpm.

- Transferring 5,456 Kjoules of energy to his Cycleops PowerTap.

- Taking, no joke, a total of 70 water bottles (480 ml each) from the car to
keep himself cool and hydrated.

- Attacking about a quarter of the way up the Col des Saisies for 30 seconds
at 544 watts, which settled into a 5-minute peak of 451 watts, which
continued for 10 minutes at an average of power of 431 watts, and left
everyone in his dust after 30 minutes at an average power of 401 watts.

- Spending 13.2% of his time or 43 minutes coasting like a rocket on the
descents and another 60% between 4 to 7 watts per kilogram of body weight

- Holding onto 373 watts over the Col de Joux-Plane.

- Hitting a max speed of 83.7 km/hr (51.9 mph) and flying like a Phoenix on
his way to the most incredible moment in sports I have ever witnessed."

vinokourov dopad!
Borde det inte vara roligare att titta på dopade deltagare? Det går ju lixom fortare då. Fler rekord slås osv. Cykelsporten hade kanske inte varit vad den är utan doping? Touren hade inte varit lika intressant och spektakulär? Ironifilter on/off, välj själva.

vinokourov dopad!
Man saknar ord för denna soppa.
Satt faktiskt förra veckan och tittade på Kyllingen på prispallen, och nämnde då att han log aldrig "på riktigt" så att säga, då han klev upp... Troligen p.g.a. fenaomenet att man ska inte ropa hej förrän man är över ån, men så här i efterhand så kanske det berodde på annat... Men det är nog en dum efterhandstolkning av mig, numera luttrad och förbannad.

Finns inte en chans att Contador är dopad, kan han väl inte, va, neeej, det tror jag aldrig....eller?
För om man helt ren och ärligt vältränad kan köra som en Duracellkanin med en chilipeppar i rektum, mot en (förmodad fast ännu ej bevisat) dopad dansk - så varför ska man då dopa sig överhuvudtaget?
Han får tipsa sina andra cykelpolare hur man gör.

Vad fasen ska man nu maila Svanberg förresten?
"Hej,
Ni är osakliga och orättvisa, men ni hade rätt."

vinokourov dopad!
Robban skrev:
> Borde det inte vara roligare att titta på dopade
> deltagare? Det går ju lixom fortare då. Fler
> rekord slås osv. Cykelsporten hade kanske inte
> varit vad den är utan doping? Touren hade inte
> varit lika intressant och spektakulär?
> Ironifilter on/off, välj själva.

Med risk för egoism, en liten historia om hur jag tänker om det där:
Jag har dopat mig i en motionstävling, med astmaspray (bricanyl) utan tillstånd. Min läkare förstod inte vilket tillstånd jag talade om bla.
Jag vill inte dopa mig för att det inte känns som att det är JAG som presterar, det känns inte bra helt enkelt.
Jag vill träna mig så bra jag kan, för att komma ifrån min sjukdom och kanske kunna bli så bra att jag vinner någon tävling på kuppen.
Doping gör inte sporten roligare för att man får se cyklisterna köra snabbare, då handlar det ju bara om vem som kan dopa sig mest och bäst (utan att dö?). Okej att vi har olika fysiska förutsättningar, lance hade feta lungor och ett abnormt stort hjärta, men vill vi inte kunna hejja på en cyklist som presterar bra istället för en dopingdoktors experiment som ska prestera omänskligt bra? Hejja doktorn X, han har lyckats dopa sin cyklist bäst!

vinokourov dopad!
och det gjorde de trots den överenskommelse som fanns mellan protour-lagen om att inte anställa någon som bivit utpekad i OP. Det är en av sakerna som gör att Discovery inte anses höra till nyordningen med hårdare tag mot dopingen.

vinokourov dopad!
hakanf skrev:
> och det gjorde de trots den överenskommelse som
> fanns mellan protour-lagen om att inte anställa
> någon som bivit utpekad i OP. Det är en av
> sakerna som gör att Discovery inte anses höra
> till nyordningen med hårdare tag mot dopingen.

problemet är ju att utan detta (anställa en frikänd) så blir ju även frikänd behandlad som dömd...

vinokourov dopad!
Jag har fortfarande problem med att folk blir utslängd och avstängd pga falska eller felaktiga anklagelser. Det är helt OK att Rabobank sparkade ut Rasmussen om han ljög för dem, men fråga de flesta som har bara sett eller hört rubrikerna och de tror att han blev fast för doping. Det är inte samma sak, och att hävda att det inte spelar någon roll är mycket farligt.

Denna sorts häxjakt kommer att fälla många, men långtifrån alla kommer att vara skyldiga. Detta kommer att gör det ännu svårare att ta fram ett system som är bättre på att hitta och straffa de skyldiga (och tar hand om de stora bovarna som ligger bakom) men som inte hotar de som är rena.

Vissa som jobbar inom idrottsmedicin har som vana att skryta om att de har jobbat med vissa patienter (jag vet, jag vet...). Några av klinikerna där jag jobbade som sjukgymnast har imponerande meritlistor när det gäller idrottare och dansare de har verkligan jobbat mycket med (dvs. kirurgi och/eller betydelsefull rehabilitering). Faktum att de har jobbat med så många hindrar dock inte dem från att också skryta om andra som har bara kommit förbi för en snabb koll eller en stukad fotled. Ju längre och mer imponerande listan är, desto lättare att få andra prospektiva patienter att komma till just din klinik för t ex. korsbandskirugi. Samma sak förekommer med kliniker som gör t ex skönhetsoperationer, och man är verkligan naiv om man tror att liknande psykologi inte är verksam med de som hanterar doping.

Vad händer då när en läkare som har fyllat på hans "marknadsföringslista" med alla som han har någonsin haft kontakt med (oavsett om de har dopat eller inte) åker fast? Om Magnus Bäckstedt helt oskyldigt byter visitkort på Eurobike med en som senare visar sig vara värsta dopingläkare, och polisen hittar Magnus visitkort i läkarens portfolj, är det rättvisst att Magnus smutskastas i all evighet och stryks från alla listor över Paris-Roubaix vinnare genom tiderna? Om domstolen finnar Magnus oskyldigt, är det OK att alla Pro-Tour lag passar förtfarande över honom och vill inte ha någonting att göra med honom?

Doping händer. Doping är skit. De som dopar ska straffas. Även så, vi måste hålla huvuden kalla och se till att minimera häxjakten. Vi borde ha lärt oss någonting av historien vid det här läget, eller hur?

vinokourov dopad!
vi brände "häxor" på bål under 1400-1600-talet...

Tyvärr har vi knappast blivit mer civiliserade.

Jag vill ha bevis, inte något som någon reporter på en Aftonhoran liknande fransk tidning skriver, jag vill ha svart på vitt, possitiva prover, matchande DNA, beslagtagna preparat m.m. Inte något som baserar sig på en inköpt historia, det duger inte.

vinokourov dopad!
Tdf börjar bli lite pinsamt.

Känns som "nån" inte ville att Rasmussen skulla vinna av någon anledning.
Jag undrar om de hade slängt ut Lance ...

Med dagens teknik mäste väl UCI och ASO mfl kunna utbyta info, så detta kunde ske innan touren startade.

Ska inte titta mer inget förtroende för tdf längre, vilka tomtar.

vinokourov dopad!
Jag skrev tidigare att det känns rätt bra att han blev utslängd, eftersom jag inte skulle kunna låta bli att fundera VÄLDIGT mycket på om han ändå inte är en fuskare om han skulle ha vunnit, samtidigt tycker jag också att han inte ska dömas utan bevis.

Nu blev han ju utslängd för att han ljugit för laget och har de såna regler så är det inte mycket att säga om det annat än att antingen vet laget något som inte kommit fram officiellt eller så har de misstankar om att han fuskat och vågar inte ha honom kvar ifall något avslöjande skulle komma fram senare.
(Om Rasmussen alltså)

vinokourov dopad!
Citerar mig själv...

Re: [Operación Puerto] varför är man inte förvånad?
Skrivet av NH den 7e maj (Dölj användarens inlägg)

Men lägg av... förvånad, allvarligt!!??

Jag tror att "alla" inom cyklingen är dopade på ett eller annat vis, dom har inget val.

"Många" inom längdskidor och simning också (bloddopning) ...och NHL hockey...och fotboll på högsta nivå.

Som Patrik Sjöberg sade en gång, (typ nåt sånt här): alla som tagit OS guld/medalj är/var dopade...

MEN JAG KAN SÅKLART HA FEL!!!

Min åsikt betyder inte alls att jag tycker dopning är OK, bara vad jag tror...

<https://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21247&a=775047&lid=senasteNytt_268285&lpos=rubrik_775047>

Tillbaka
Topp