Vinter cykling

Salkin911

Ny medlem
Vinter cykling
Tjena jag tänkte på det här med att cykla på vintern och så, allt blir blött vill börja rosta, det funkar sämre .

Så frågan är har man två cyklar en fin cykel och en vintercykel?

Vinter cykling
beror på vilken ekonomi man har.....bra ekonomi= en cykel till dh, en till xc, fr, en till vintercykling. Min ekonomi innebär en hoj till alla former, docl inte vinterpendling på saltade vägar, då blir det en riktig fulcykel.

Vinter cykling
Flytta till norra norrlands inland, och få torra fina vintrar!
Glöm de andra kommunikationsmöjligheterna. Det finns inte underlag nog för att kosta på sånt tjafs, där det skulle behövas säkerhetsmässigt.

Vinter cykling
Jag kör i stort sett bara landsväg på vintern och har en cykel endast för det och pendling. Den räknas nog som fulcykel. Dock riktigt trevlig att cykla på.

Vinter cykling
Det beror på hur och var du cyklar? Jag har två olika skogshojar, en för sommaren och en för vintern, men det är mest för att få lite variation då den ena är heldämpad och den andra är en hardtail.

Att det är blött och lerigt är inget argument, för det är det på sommaren också ibland. ;-)

Som sagt, sköt om cykeln och smörj delarna ofta. Då håller även en fincykel på vintern.

/Leo

Vinter cykling
Jag tycker rostproblemen främst rör kedjan ( förutsatt aluminiumram ) som är bra att byta ofta för att spara resten för övrigt. Tvätta så ofta det går . Ta loss Kassett bada i diesel olja likaså kedjan dieseloljan smörjer samtidigt så det dröjer ett tag innan den börja rosta igen.. Jag kör runt den i en skål när cykeln är i mekstället, viktigt att hjulet är borta för att skydda nav och ev broms skiva man kan lägga cykeln ner och skrubba kedjehjulet också. Skydda där efter med rejäl klister olja typ biltemas chain olja. teflon spray UB 40 spray mm hjälper inte mycket. Ha sedan ha koll på naven känn på dem med fingrarna så de inte kärvar eller glappar checka dem på våren tvätta och byt fett .Gardera med axelset eller extra konor på Cycelcomponents ifall konorna i navet är skadade. Det finns extra kulor också.ricken är större på vintern att smuts hittat fram i navet. maskin lager är förmodligen att föredra då man kan byte hela lagret vid behov..

Det är nog bäst med en speciell vinter cykel med nexus nav eller en gammal sjudelad man inte är rädd om.

Tyvärr vill man gärna använda den senaste cykeln man köpte/ Fekete

Vinter cykling
Det är också bra med två hjulpar ett med dubb däck och ett utan . På så sätt blir det roligare och säkrare samtidigt. Det är som bekant trögt cykla med dubbdäck i STHLM är det ju mest tö, men ibland halt.. Se upp med dubbdäck på vita markeringar på vägen = halt. / Fekete

Vinter cykling
Jag blandar vilt. Har:
-en fulcross med smala släta däck
-en mtb just nu med slicks och spd
-en skruttig mtb med plattformspedaler och mönstrade däck
(-en standardhoj med 7-växlat nav och pakethållare)
-dubbdäck i både 26" och 28" som inte sitter på nån hoj just nu.

Fulcrossen tar jag i bra väglag. Går inte efter temperatur eller väta utan halka.
Mtb 1 är egentligen min skogshoj, men just nu sitter det slicks på, går i nu stan i ok väglag.
Mtb 2 har just nu inga växlar och helt kass bromsar, utmärkt för halka. Semi-ss med antisladdsystem.
Standardhojen ska bli fixie, men är skottkärra. Använder den till att flytta tunga saker.

Har kört olika varianter. Haft en hoj året runt och en mycket skruttig mtb av jula-klass för de allra värsta dagarna, bytt däck o kassett efter årstid, haft samma hoj som sommar-racer o vinter-traktor.

..o du. Skrivihop. Vintercykling heter det.

Tillbaka
Topp