Vintercykelbyxor. Snart dax igen!

Det blev ett impulsköp. Ett par Craft Storm Tights.
Jag käkade lunch i den nya gallerian i Liljeholmen. Intersport där har 20% rabatt med en kupong som frikostigt delas ut. 560:- efter rabatt. Gäller t.o.m 1 november.

Någon som har koll på enduras storlekar? Är 187cm och har en grenlängd på 91 cm. Enduras storleksguide anger bara midjemått.

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blev ett impulsköp. Ett par Craft Storm
> Tights.
> Jag käkade lunch i den nya gallerian i
> Liljeholmen. Intersport där har 20% rabatt med en
> kupong som frikostigt delas ut. 560:- efter
> rabatt. Gäller t.o.m 1 november.

Hur känns dem? Var å kikade på ett par idag men hade tänkt höra mig för före jag köpte ett par.
Har du något annat under dem typ bibshort?

Flintkalle skrev:
> Har du något under ?

Oh, behave!

Jag har inte cyklat med dem än.

> -----
> > Har du något under ?
>
> Oh, behave!
>
>
>
> Jag har inte cyklat med dem än.

=D

Okey, funderade mest på ifall man kunde köra med enbart dem (och underkläder såklart!) när man pendlar eller ifall det blir för kallt.

Jag har sådana. De är prisvärda, varma och goa så det räcker med korta cykelbrallor under. Jag inte börjat med dem ännu denna säsong. Liiite korta ben dock, och så kompletterar jag med gubbhängslen. De kanske inte alls är för korta förresten, jag kanske kör för hårt med hängslena.

Flintkalle skrev:

> Okey, funderade mest på ifall man kunde köra med
> enbart dem (och underkläder såklart!) när man
> pendlar eller ifall det blir för kallt.

Flintkalle skrev:
> > -----
> > > Har du något under ?
> >
> > Oh, behave!
> >
> >
> >
> > Jag har inte cyklat med dem än.
>
>
> =D
>

Beror väl på hur kallt det är och hur frusen du är som person.
Sista rundan jag körde med bara cykelbrallorna under så blev jag lite kall om sida/baksida lår
Oftast har jag kört med tunt underställ vilket fungerat väl hittills, men när det blir sisådär -10C och kallare så lär det åka på microfleece eller liknande...

Okey, tack för ett par utlåtanden. Är väl inte direkt frusen av mig. Minns jag inte helt fel så tog jag sista turen med vanliga shorts den 4-5 oktober förra året.

Olof E skrev:
> Någon som har koll på enduras storlekar? Är
> 187cm och har en grenlängd på 91 cm. Enduras
> storleksguide anger bara midjemått.

Jag provade Endura Stealth hos Cykelcity förra veckan. Jag är 184 cm lång med 87 i grenen och L var på gränsen till små på mig, speciellt över vaderna (och mina vader är inte speciellt stora). XL var däremot för stor i häcken, även när jag satt på huk. Benlängden var ok på L men bättre på XL.

Jag såg att CRC säljer Santinis vintertights med fleece och Windstopper, är det någon som har provat dem? Jag är ganska frusen av mig så jag vill inte gå och köpa ett par för tunna brallor och sedan behöva köpa ett par Endura också... http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31422
494

Hej!

Jag köpte i helgen ett par "Swedmount - Wasa Cross Country"-byxor för 499:- på Sportshopen i Grebbestad. Dom är regntäta/andas 15000mm/15000mm på framsidan och runt smalbenen men består av ett tunnare stretch material på baksidan lår/rumpa. Detta gör att dom andas bra. Har bara kör med dom i två dagar men känner mig nöjd med dom änså länge. Inte för varma och inte för kalla, så värmen reglerar man bara genom att köra med flerlager principen.
Tror nog dessa byxor kommer bli perfekt när det regnar/snöar å man inte vill bli blöt om benen och börjar frysa. Nakdelen är att det sitter en dragkedja hela vägen från ankeln upp till midjan, bra om man har dom som överdrags byxor dock. Sen är dom lite väl vida vid vaderna men det fixar man lätt med ett "reflexband", eller så kommer jag försöka att syindom lite.

Får väl se hur bra dom håller efter en vinters pendlande, men hur som helst så känns dom prisvärda och än så länge är jag nöjd.

/ Joakim

Johan A skrev:
> Jag kör med dessa
> http://www.pearlizumi.com/product.php?mode=view&pc
> _id=47&product_id=1443488&outlet= över mina
> vanliga bib och benvärmare. Skönt att få en
> liten luftspalt mellan ytterbyxan och bib'en. Dom
> sitter tajt men inte som ett par tights.

Verkar vara bra brallor, min erfarenhet är att pearlizumi är prisvärda, då de ju håller så bra att man i princip kan låta de gå i arv till nästa generation.

Men hur ere med just dessa brallor?:
-Är de regnsäkra?
-Kan man köra i "shortsläge" utan skärmar på cykeln och vara skyddad?

(De kostade väl en slant kan jag tro, så man vill ju känna sig trygg innan man investerar ur hushållskassan.)

Simpanovic skrev:
> UMA skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Jag tror inte att det är samma byxor som
> avses.
> > Endura Thermolite bib kostar ~500kr på
> > chainreactioncycles. Jag tog själv en
> chansning
> > och beställde dem över nätet, får se om jag
> > måste sluta äta protein för att få plats i
> dem
> > eller om jag måste flytta in på gymmet på
> > heltid...
>
> Hur uppfattar du denna modells
> väderbeständighet? Det finns ju någon bralla
> utan hängslen som heter samma sak, men i CRC's
> beskrivning sägs den hängsellösa vara vindtät
> och what not. Bibvarianten sägs det inte lika
> mycket om.
> Jag har mailat dem och frågat, men inte fått
> svar ännu. Bra sugen på ett par sådana ändå.
> Kommer inte vara löjligt hardcore i vinter och
> cykla hela tiden, men vill absolut ha
> möjligheten. De borde vara ett bra alternativ
> då? Speciellt till det priset! Men är de
> vindtäta ens? Eller bara flossade?

Nu har jag använt byxorna ett tag och pendlat i uppehåll och ösregn (16km genom asfalt och lerig skog) samt kört en happy ride (halva turen regn). Temperaturer har varit mellan 0 och 10 degC.

Regnet kommer in efter ett tag men kyler inte (jag håller högt tempo och är varm när jag cyklar). Fartvinden har inte kylt över huvud taget. Byxorna känns smidiga och lagom varma. De är lite vattenbeständiga (första dropparna pärlar sig på ytan) och ganska vindskyddade. De har flossning på insidan.

XL var lagom i storleken till mina 190cm och 90kg men är man det minsta större ska man gå upp en storlek.

Jag köpte till slut ett par sådana Endura Bib-variant. Har faktiskt inte kunnat komma ut en enda gång hittils i höst/vinter med ser mycket fram emot det om livet i övrigt lugnar ned sig lite.
Det jag kan säga är i alla fall att de sitter lagom bra på mig. Tror jag fick M, jag är 181 och normalt smal skulle jag säga. Lagom långa i benen tror jag och inte överdrivet tighta heller. Kommer kunna få plats med underställ under om det blir riktigt kallt framöver.

Men det låter ju hoppfullt det du säger UMA. Jag tror inte jag kommer ora ut i för häftigt regn ändå, faktiskt. Bara de håller värmen så bör de funka till en solkskenscyklist som mig.

jag har all gear jag behöver för att testa mörker och höst, men tiden och stöket i övrigt har satt stopp. Jag får återkomma när jag vet mer.

Tack Simpanovic zarkov och UMA för hjälp med storlek. Det blir nog ett par thermolight pro XL till mig. Tyvärr är storleken restnoterad hos crc och wiggle som jag först hade tänkt beställa av säljer inte Endura till sverige.

Flintkalle skrev:
> > -----
> > > Har du något under ?
> >
> > Oh, behave!
> >
> >
> >
> > Jag har inte cyklat med dem än.
>
>
> =D
>

Efter en grundlig utprovning på Tour de Oetzi: funkade utmärkt! Hade de andats lite bättre och varit aningen högre i ryggen hade det varit ännu bättre. Men de var varma även när de blivit fuktiga av svett och regn. Jag hade bara korta cykelbyxor under.

flog skrev:
> Nu kanske det inte är aktuellt med otighta byxor
> men jag kör på dessa
> http://www.gorebikewear.com/remote/Satellite/PROD_
> TCOUNP?landingid=1208436873480O
>
> Fungerar riktigt bra. Har vanliga blöjshorts utan
> hängslen under och när det är riktigt kallt ute
> så får man ju plats med underställ också.

De där brallorna har jag provat. Jag tyckte de var väldigt låga ibak. För att de inte skulle hasa ner över arslet så nödgades jag ta till en enorm storlek. Jag hojade endast en vända i mina innan jag gav upp. För övrigt lovande. Dock så förstår jag inte varför man ska kunna göra shorts av vinterbrallor.

Jag köpte ett par New Line löparbyxor. De ska klara 0-15 plusgrader, men med långkallingar under frös jag definitivt inte vid -4.

/Adam

Jag har ett par Endura brallor, men de har spruckit totalt i grenen. Grejen är att jag har kraftiga lår upptill, är 176 cm lång och smal i övrigt. Är det någon här som har koll på vad som kan passa mig bättre?

Bah! Vilken är den officiella Happy-vinterbrallan om man är ute efter en mer pösig variant? De får inte vara för stora men måste ända innehålla lite luft och gärna vara ganska vattenavstötande.

Ville är väl lite stilikonen vad gäller denna typ av byxa tror jag ;)
Några förslag?

Har också ett par Newline med olika material fram resp bak. Med hängslen och fothällor med dragkedja längst ner funkar bra, ca 700 kr.
Magnus

Jag vet det är helt fel säsong för vinterbrallor men jag struntar i det och berättar istället om min erfarenhet av ett par Endura Thermolite Pro biblongs som jag köpte från UK i höstas.

Utgick från Enduras storleksgude när jag beställde. Byxorna, M, satt ganska tight och var nästan för korta i benen men dom funkade ändå. Körde ett par rundor i svenskt höstrusk och var i stort sett nöjd med byxorna. Bra värme egenskaper och höll tätt mot vatten. Under vintern blev det inte så mycket kört pga snö och kyla.

Plockade fram byxorna igen framåt vårkanten. Efter ett antal pass upptäcker jag att det gått hål på tyget i baken. Kört omkull hade jag inte det visste jag plus att då brukar det gå hål på andra ställen. Det som har hänt är att sadelvingarna har nött hål på byxorna!!!!!!!! Jag har inte kört mer än 100-150 mil vid det här laget. Tar en bild, se nedan, som jag skickar till butiken där jag köpte byxorna och undrar om dom inte borde hålla längre. Skicka tillbaka byxorna så skall vi skicka dom vidare till Endura, var deras svar. I veckan fick jag svaret att Endura inte ersätter byxorna eftersom hålen beror på slitage!!!! Ja det var just det som var min poäng, byxorna är genomslitna efter mindre än 200 mil. Endura tycker alltså det är normalt att deras byxor inte håller längre än så. Jag har ett par gamla Nike löpartights som jag cyklar med i perioden mellan vinterbyxor och kortbyxor och dom har flera hundra mil i sadeln och är fortfarande hela.

Om det är denna kvaliten Endura står för har dom sålt sin sina kläder till mig det kan jag garantera.

Saxade nedanstående från Enduras hemsida.
"The company’s philosophy remains true to its original concept of high performance, long lasting cycle clothing using the best available materials"
Not

Bilagor

• IMG_3373.JPG
    IMG_3373.JPG
    77.4 KB · Besök: 25
Oj, det där var riktigt dåligt. Mina Shimano nöttes snabbt i häcken men det blev aldrig värre. Konstigt att Endura tyckte att slitaget var normalt.
/J

Ha ha. Du måste kontakta dem och skicka mil + bilden, kan inte tänka mig att de vill att den bilden sprids runt :-)

ason skrev:
> Saxade nedanstående från Enduras hemsida.
> "The company’s philosophy remains true to its
> original concept of high performance, long lasting
> cycle clothing using the best available materials"
>
> Not

schture skrev:
> Ha ha. Du måste kontakta dem och skicka mil +
> bilden, kan inte tänka mig att de vill att den
> bilden sprids runt :-)
>

Bilden är skickad till butiken, vet inte om dom skickat den vidare.

Trist inställning från Endura. Och förvånande. Jag har haft deras blöjbyxa sen jag började cykla mtb och har precis köpt ett par Singletrack-shorts som ska vara så hållbara. Därför är det här så extra förvånande. Att de inte tänker på sitt rykte mer är ju nästan tjänstefel på någon nivå.

JLarsson skrev:
> Hur ser sadeln ut och hur fasen sitter du på den
> :)

Vi kan väl köra en gissningstävling vilken sadel jag använder, konturen syns ju ganska skapligt ;o).

Jag tycker jag sitter normalt, knät lätt böjt när pedalen är i nedre vändläget. Rullar inte från sida till sida om det det du tänkte.

Kul att den här tråden kom upp.

Och nu har jag köpt vintercykelbyxor. Långaq ben, hängslen och blöja.

Borlänge CK gjorde ett gruppköp i klubbfärger.

Ett par Carvico Tessuti med "Cytech"-blöja.
De är glorda i ett tjockare microflessat tyg. Ungefär som i Happys långärmade tröja fast lite tätare.
Exakt som jag ville ha dom. Och i rätt storlek.
Det fanns en provkollektion så manm kunde testa storlekar.

Sommarvarianten är mycket bra, så jag antar att vinterbrallan blir lika bra till hösten.

Ted_B tog den, typisk Arione kontur. Det blir ett par lätt begade Endura brallor i pris.

bigmollo skrev:
> Om det är skinkorna som lyser igenom hålen i
> byxorna så har du ett fantastiskt blekt arsle.

Jag har väntat på den kommentaren hela eftermiddagen ;o).
Nä riktigt så smaklös är jag inte så jag fotar mitt bleka arsle, jag stoppade i ett A4 ark istället.

ason skrev:
> bigmollo skrev:
> > Om det är skinkorna som lyser igenom hålen i
> > byxorna så har du ett fantastiskt blekt arsle.
>
> Nä riktigt så smaklös är jag inte så jag
> fotar mitt bleka arsle, jag stoppade i ett A4 ark
> istället.

Och på vilket sätt menar du att det skulle vara mer smakfullt att stoppa A4-papper i arslet?

(Sorry, men jag har en seg dag på jobbet och när jag redan råkat gräva upp tråden gick det inte att motstå en molloism.)

ason skrev:
> Om det är denna kvaliten Endura står för har
> dom sålt sin sina kläder till mig det kan jag
> garantera.

Ja? Och? Har grubblat sedan det begav sig men jag får fortfarande inte ihop den där meningen...

Nåt nytt som hänt på vintercykelbyxefronten?

Köpte ett par vaude på XXL men de känns sisådär, med en ganska taskigt sydd blöja, veckar sig och så får jag intrycket att den sitter för långt bak.

Jag har alltid kört med antingen vanliga löpartights med kort cykelbyxa över eller med tjockare löparbyxa över cykelbyxa. Jag tycker inte att detta är optimalt då jag upplever friktionen som lite störande, det blir lite trögare rörelser kan man säga.

Så, ett par smidiga vintertights, vind/vattentåliga fram och på arslet, är vad jag söker. Helst inte webbköp, jag vill prova.

Tips?

thomalin skrev:
> Nåt nytt som hänt på vintercykelbyxefronten?
>
> Köpte ett par vaude på XXL men de känns
> sisådär, med en ganska taskigt sydd blöja,
> veckar sig och så får jag intrycket att den
> sitter för långt bak.
>
> Jag har alltid kört med antingen vanliga
> löpartights med kort cykelbyxa över eller med
> tjockare löparbyxa över cykelbyxa. Jag tycker
> inte att detta är optimalt då jag upplever
> friktionen som lite störande, det blir lite
> trögare rörelser kan man säga.
>
> Så, ett par smidiga vintertights,
> vind/vattentåliga fram och på arslet, är vad
> jag söker. Helst inte webbköp, jag vill prova.
>
> Tips?

Köpte samma Vaude och tycker de är bra.

thomalin skrev:
> Nåt nytt som hänt på vintercykelbyxefronten?
>
> Köpte ett par vaude på XXL men de känns
> sisådär, med en ganska taskigt sydd blöja,
> veckar sig och så får jag intrycket att den
> sitter för långt bak.
>
> Jag har alltid kört med antingen vanliga
> löpartights med kort cykelbyxa över eller med
> tjockare löparbyxa över cykelbyxa. Jag tycker
> inte att detta är optimalt då jag upplever
> friktionen som lite störande, det blir lite
> trögare rörelser kan man säga.
>
> Så, ett par smidiga vintertights,
> vind/vattentåliga fram och på arslet, är vad
> jag söker. Helst inte webbköp, jag vill prova.
>
> Tips?

Jag har använt mina Endura 3/4 Thermolite http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=9289 i flera år nu, tillsammans med fotbollstrumpor på hösten/vintern, tillsammans med termokalsonger och benvärmare när det blir kallare, kompletterar med långkalsonger underst när/om det blir sibiriskt klimat.

Köpte ytterligare ett par 3/4 thermobibs från Rose förra året, bra kvalle, känns ngt varmare än Endura, bra pris: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-34-length-thermo-bib-tights-rose/aid:449709 Beställde XL

Johan A skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > Beställde XL
>
> Hur är dom i storleken? Du är nog längre än
> jag!

Sitter helt perfa på mig, 189 cm, 77 kg.

Finns ju ytterligare en variant med lite färg fast med mindre mysthermotyg över magen: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-34-length-bib-shorts-design-iii/aid:561019

Jag ser fram emot att det blir lite kallare så jag kan mysa i dem igen ;)

bollen skrev:
> Har Gore ws men utan blöja för att kunna springa
> och åka skidor i
>
> Mkt bra

+1 på Gore WS mina är fortfarande fräscha efter tre pendlingsvintrar.

Tillbaka
Topp